Ventilatie berekening

Pagina: 1
Acties:

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
Hoi Allemaal,

Onze woningstichting gaat een grote renovatie doorvoeren aan ons huizenblok uit 1980, er is een ventilatie berekening gemaakt en er is sprake van dat er mechanische ventilatie met afzuiging in de keuken en badkamer boven).

De aanpassingen zullen zijn:
- Isolatie rondom, muren, dak, vloer, nieuwe ramen en deuren, nieuwe dakkapel
- Aan de achterkant van de woning komen ventilatie roosters en een openslaand raam
- Aan de voorkant van de woning komt een dicht raam zonder roosters

Tekening van de woning:
note:
- de eerste deur, links van het woord Hal bestaat niet meer, dit is een dichte muur
- Bovenaan tussen de keuken en de woonkamer staat een K (kast) deze bestaat niet meer, is een dichte muur
- Er zit geen deur tussen de hal en de keuken
- In de keuken zit een deur naar de kelder (langs het kooktoestel)
- De trap naar boven is een open verbinding

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bZh8bn/tekening.png

Ventilatie berekening vanuit de verleende vergunning
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kYNkNS/berekening.jpg

Woonkamer = VR1, VerblijfsRuimte 1
VR1: Zoals ik het nu zie leveren de 2 roosters een capaciteit op van 20,90dm3/sec (bouwbesluit minimaal: 16,84 bij 0,7dm3/s per m2 oppervlakte)
VG1: Van deze 20,9dm3 lucht gaat 13,9 naar de keuken en 7,0 naar het toilet

Er zit maar 1 deur tussen de huiskamer en de keuken (ik heb niet gezien dat er in de toiletruimte een afzuiging komt, daar lijkt het wel op volgens de berekeningen aangezien er 7dm3/s richting het toilet gaat)

(Ik heb berekend dat om 20,90 dm3/s capaciteit te kunnen verwerken er een overstroomvoorziening in de deur nodig is van 3,2cm nodig is (bij 0,83 m/s en een deur breedte van 80cm, qv = A x V), om 20,9dm3/s kwijt te kunnen, dit aangezien er maar aan 1 kant een ingang zit, dan moet het aan de andere kant er uit)

Keuken = VR2
VR2: Deze is slechts 5,52m2 groot, maar bouwbesluit schrijft minimaal 21dm3/s voor.

Nu zie ik in VR2 dat er via de roosters in de keuken 8,36dm3/s capaciteit is, de overige 18,08 komt via de overstroomvoorziening.

Het lijkt me dat ze hier de overstroomvoorziening met de huiskamer bedoelen, echter is deze begroot op 18,08 en niet op 20,09?

Klopt mijn denk wijze met die 18,08 overstroom richting de keuken en de 20,09 capaciteit vanuit de huiskamer roosters?

het liefste heb ik natuurlijk roosters aan beide kanten zodat er een natuurlijke trek is, de woningbouw lijkt hier niet aan mee te willen werken.

Alvast bedankt!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Je hebt ook een verdieping, die mis ik in deze berekening? Ook wel apart dat de keuken niet in VG1 zit. Ook is VG/VR meer iets voor nieuwbouw en niet bestaande bouw. De keuken (21), toilet (7) en badkamer (14) zorgen sowieso voor 42 afvoer. Dat kan meer zijn als er ook mee roostercapaciteit is.

En volledig natuurlijke toe- en afvoer is echt uit de tijd. Dat ga je niet meer krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Madmama
Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:42:
Je hebt ook een verdieping, die mis ik in deze berekening? Ook wel apart dat de keuken niet in VG1 zit. Ook is VG/VR meer iets voor nieuwbouw en niet bestaande bouw. De keuken (21), toilet (7) en badkamer (14) zorgen sowieso voor 42 afvoer. Dat kan meer zijn als er ook mee roostercapaciteit is.

En volledig natuurlijke toe- en afvoer is echt uit de tijd. Dat ga je niet meer krijgen.
Ik ben zeker fan van mechanische ventilatie, had het in mijn vorige huis, dat was echt super! Ben alleen bang dat de 2 roosters in de huiskamer aan 1 kant niet voldoende zijn om het verblijf waar wij het meeste zijn, de huiskamer, niet voldoende geventileerd word.

Klopt, er is ook een verdieping met 2 slaapkamers ( een bergkamer en een kleine badkamer. Ik zal de volledige berekening er neer zetten:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cFhisS/s1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h4kmCS/s2.jpg

• Señor Sjon
Wel apart dat ze de keuken/woonkamer niet één VG maken. Ze zitten aan elkaar vast. Maar goed, de keuken heeft een vaste eis van minimaal 21 l/s afzuigen, Er is blijkbaar toevoer via de overstroomvoorziening. Punt is wel dat formeel 50% van buiten moet komen in een VR en dat haal je niet. Een uitgebreide uitleg vind je hier:
http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp

• Madmama
Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:08:
Wel apart dat ze de keuken/woonkamer niet één VG maken. Ze zitten aan elkaar vast. Maar goed, de keuken heeft een vaste eis van minimaal 21 l/s afzuigen, Er is blijkbaar toevoer via de overstroomvoorziening. Punt is wel dat formeel 50% van buiten moet komen in een VR en dat haal je niet. Een uitgebreide uitleg vind je hier:
http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp
Kan dit zijn omdat ze geen afzuiging kunnen maken in de huiskamer (althans niet zonder heel veel hak en breekwerk en lelijke oplossingen op de slaapkamers) dat ze op die manier verse lucht willen aanzuigen naar de keuken?

Buitenlucht -> 20,90 capaciteit in de huiskamer roosters
->, 18,08 overstroomvoorziening, (ik ga er vanuit dat dit een rooster/sleuf in de huiskamer deur zal worden)
-> naar de keuken toe

In de keuken moet 21 beschikbaar zijn, 8,36 kan via de ventilatie roosters in de keuken komen, de rest via de huiskamer ventilatieroosters?

Of moet die 50% echt direct en rechtstreeks van buiten komen zonder eerst in een ander vertrek te zijn geweest? (Met zo'n kleine ruimte en zo'n grote hoeveelheid lucht verwacht ik dat het dan behoorlijk gaat trekken en flink kouder zal zijn in de keuken :$ ? )

ps. Je bent ons echt super aan het helpen!~!!
Señor Sjon _/-\o_

edit:
http://www.ekbouwadvies.n...eisenventilatiewoning.asp
Tenminste 50% van de vereiste toevoercapaciteit van een verblijfsgebied moet rechtstreeks van buiten worden aangezogen. Het restant van de toe te voeren lucht mag worden betrokken uit een ander verblijfsgebied of een verkeersruimte die tot de gebruiksfunctie behoort.
echt rechtstreeks dus.

Voor de woonkamer klopt dit volgensmij (?) want alle lucht komt van buiten, gaat door de roosters en moet door de huiskamer deur richting de keuken en de wc.

Maar voor de keuken dus niet, daar is maar een roostercapaciteit van 8,36dm3/s. de overstroomvoorziening is 18 maar die mag volgens het bouwbesluit niet gebruikt worden om als verse lucht te tellen? (correct?)

Als bovenstaande klopt, dan moeten ze dus moeten betekenen dat in de keuken de roostercapaciteit vergroot moet worden naar 21dm3/s, wat zal betekenen dat de mechanische afzuiging in de keuken zowat alle buitenlucht via die roosters haalt, en er vervolgens maar bar weinig lucht vanuit de kamer via de overstroomvoorziening in de huiskamer deur.

Tenzij ze de afzuiger in de keuken niet afstellen op 21dm3/sec maar 39dm3/sec (21 vanuit de keuken, 18 vanuit de kamer)

klopt dat wat ik nu schrijf of zit ik er gigantisch naast?

[ Voor 33% gewijzigd door Madmama op 19-04-2018 19:25 ]

• Señor Sjon
Er lopen 2 dingen door elkaar. Voor de oppervlakte heb je maar iets van 7 nodig in de keuken. De 21 is puur afzuiging voor de keuken. In dat opzicht zou het wel voldoen. Gekker vind ik de 13.9 die naar de keuken gaat vanaf VR1, maar 18+ is in het staatje van VR2. Het is wel elke keer een puzzel die ze ervan maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ze hebben er weer een mooie berekening van gemaakt :)
helaas niet gewoon netjes op tekening aangegeven, dat maakt het altijd een stuk duidelijker.
Je moet een ventilatie balans zien als iets theoretisch.
Je kan echt niet bepalen hoe lucht zich gaat gedragen(stromingsleer is echt heel erg ingewikkeld), volgens de berekening eindigen bv de meeste lucht moloculen uit de kamer in de keuken, je zult ze echter gewoon in de badkamer gaan vinden (als je ze kon zien) daarnaast kunnen roosters in een berekening niet meer lucht leveren dan X en dat is niet waar.
stel je plakt alle roosters af op het rooster in de woonkamer na dan gaat dus alle lucht die nodig is om de afgezogen lucht weer aan te vullen echt wel door dat rooster in de woonkamer (en kieren rond ramen etc)
de lucht gaat alleen hindelijk snel stromen. en eigenlijk tonen ze met deze berekening vooral aan dat dat niet gaat gebeuren. daarnaast laten ze zien dat er een minimale mogelijkheid is tot verversen van de lucht
de keuken, badkamer en wc zuigen af. andere ruimtes voeren aan.
Je kan het dus zelf enorm beinvloeden. gewoon even aankloten met de standen van de roosters, kamerdeur open of dicht etc.

Zelf zou ik altijd ook een rooster in de voorgevel hebben geplaatst, maar geld zal wel de oorzaak zijn
er zijn veel gemeentes waar eisen zijn aan de roosters aan de voorkant van een woning
in rotterdam moet het of onderdeel zijn van het ontwerp of ze moeten onzichtbaar zijn (via de bovendorpel)
dit laatste is veel duurder dan gewoon een rooster in het glasvlak. en als je dan 200 woningen moet renoveren maakt een paar honder euro per huis dus wel iets uit.

Doorstroom voorziening moet je niet anders zien dan de kier onder de deur, hier heb je zelf ook nog iets in de hand, hoogpolig tapijt tot pal onder de deur of glad laminaat maakt dus wel iets uit met doorstroom weerstand.
Bij een te kleine kier gaat de lucht dus harder stromen en hebben mensen de neiging om zoon tochtslang voor de deur te leggen (niet doen dus) je kan ringen kopen om opdekdeuren iets hoger op te kunnen hangen.
Om je kamer te luchten zal je het raam open moeten zetten dan de kamer deur en de voordeur.. opzich niets mis mee, dit doe je alleen maar tijdens de voorjaarsschoonmaak en na het schilderen of gourmetten.

De gekozen oplossing voldoed waarschijnlijk gewoon aan alle eisen (ik zie er in iedergeval geen dingen in die echt niet kunnen )

• Madmama
twain4me schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:56:
Ze hebben er weer een mooie berekening van gemaakt :)
helaas niet gewoon netjes op tekening aangegeven, dat maakt het altijd een stuk duidelijker.
Je moet een ventilatie balans zien als iets theoretisch.
Je kan echt niet bepalen hoe lucht zich gaat gedragen(stromingsleer is echt heel erg ingewikkeld), volgens de berekening eindigen bv de meeste lucht moloculen uit de kamer in de keuken, je zult ze echter gewoon in de badkamer gaan vinden (als je ze kon zien) daarnaast kunnen roosters in een berekening niet meer lucht leveren dan X en dat is niet waar.
Dat is precies waar ik bang voor ben als er geen roosters aan twee kanten van de woonkamer zitten, er is geen natuurlijke stroom van lucht, als alle lucht vanuit boven gezogen wordt via het open trapgat en niet via de overstroom in de deur van de huiskamer dan blijft de lucht in de huiskamer hangen omdat daar de deur dicht zit vanwege de hond. Nu zal dat in de praktijk natuurlijk niet zo extreem zijn. :)
stel je plakt alle roosters af op het rooster in de woonkamer na dan gaat dus alle lucht die nodig is om de afgezogen lucht weer aan te vullen echt wel door dat rooster in de woonkamer (en kieren rond ramen etc)
de lucht gaat alleen hindelijk snel stromen. en eigenlijk tonen ze met deze berekening vooral aan dat dat niet gaat gebeuren.
Eigenlijk is dit nog best wel een bazenidee voor als het hoog zomer is. Snachts alle roosters dicht behalve die in de huiskamer, afzuiger op max.... zo veel mogelijk koele lucht de huiskamer in :P
daarnaast laten ze zien dat er een minimale mogelijkheid is tot verversen van de lucht
de keuken, badkamer en wc zuigen af. andere ruimtes voeren aan.
Je kan het dus zelf enorm beinvloeden. gewoon even aankloten met de standen van de roosters, kamerdeur open of dicht etc.

Zelf zou ik altijd ook een rooster in de voorgevel hebben geplaatst, maar geld zal wel de oorzaak zijn
er zijn veel gemeentes waar eisen zijn aan de roosters aan de voorkant van een woning
in rotterdam moet het of onderdeel zijn van het ontwerp of ze moeten onzichtbaar zijn (via de bovendorpel)
dit laatste is veel duurder dan gewoon een rooster in het glasvlak. en als je dan 200 woningen moet renoveren maakt een paar honder euro per huis dus wel iets uit.
Dat is hier gelukkig niet aan de orde en voor het verkeer (100 auto's op een dag, max) hoeft het ook al niet. mijn inziens is een simpele oplossing is voldoende, raampje iets kleiner, rooster er tussen en klaar. zal een paar honderd euro meer kosten (als het dat al is) maar gaat wel weer 20+ jaar mee, dus nog geen tientje per jaar.
Doorstroom voorziening moet je niet anders zien dan de kier onder de deur, hier heb je zelf ook nog iets in de hand, hoogpolig tapijt tot pal onder de deur of glad laminaat maakt dus wel iets uit met doorstroom weerstand.
Bij een te kleine kier gaat de lucht dus harder stromen en hebben mensen de neiging om zoon tochtslang voor de deur te leggen (niet doen dus) je kan ringen kopen om opdekdeuren iets hoger op te kunnen hangen.
Om je kamer te luchten zal je het raam open moeten zetten dan de kamer deur en de voordeur.. opzich niets mis mee, dit doe je alleen maar tijdens de voorjaarsschoonmaak en na het schilderen of gourmetten.

De gekozen oplossing voldoed waarschijnlijk gewoon aan alle eisen (ik zie er in iedergeval geen dingen in die echt niet kunnen )
Bedankt voor je reactie je tips en het meedenken d:)b

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Madmama schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:05:
[...]

Dat is precies waar ik bang voor ben als er geen roosters aan twee kanten van de woonkamer zitten, er is geen natuurlijke stroom van lucht, als alle lucht vanuit boven gezogen wordt via het open trapgat en niet via de overstroom in de deur van de huiskamer dan blijft de lucht in de huiskamer hangen omdat daar de deur dicht zit vanwege de hond. Nu zal dat in de praktijk natuurlijk niet zo extreem zijn. :)
Ik zou me er niet te druk over maken, je huis zal echt wel voldoende verversen, je loopt ook regelmatig richting de keuken voor een biertje of en kopje koffie ;|)
een mobile airco kan ook je leven een stuk leuker maken, ontvochtigen in die paar lastige weken in de herfst (of na een grote verbouwing :p )en koelen en lucht filteren in het voorjaar en de zomer O+
Pagina: 1