Opslagruimte vol en klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1064411

Topicstarter
Ik ben momenteel op reis en maak hierdoor veel foto's met mijn iPhone (64 GB). De laatste weken krijg ik echter regelmatig de melding dat het knippen van foto's niet meer mogelijk is omdat de opslagruimte vol zit.

Ik heb hiervoor de afgelopen weken zo nu en dan wat grote apps en oude foto's en video's verwijderd, om zodoende weer wat opslagruimte te creëeren zodat ik weer even vooruit kom. Ik kom nu echter op het punt dat ik eigenlijk geen apps, foto's en video's meer heb om te verwijderen (die ik wil verwijderen).

Bij het het verwijderen van de apps, foto's en video's vallen mij een aantal rare dingen op:

1. Wanneer ik bijvoorbeeld zo'n 125 foto's verwijder, valt mij op dat ik maar zo'n 25 foto's kan knippen alvorens het geheugen weer vol zit.

2. De opslagruimte wisselt nogal snel en regelmatig op onverklaarbare wijze. Zo geeft ie bijvoorbeeld aan dat ik 600 MB beschikbaar heb, 'n uur later is dit 300 MB, en weer even later kan dit zomaar 1,1 GB zijn. Dit terwijl er in die tijd niks noemswaardigs is gebeurt waardoor dit zou kunnen veranderen.

3. De aangegeven opslagruimte lijkt niet te kloppen. Hij geeft aan dat ik nu 58,6 GB in gebruik heb, en nog 250 MB ruimte heb. Dit kan natuurlijk kloppen omdat het besturingssysteem ook nog ruimte in beslag neem. Wanneer ik echter alle apps bij "Beheer opslagruimte" bij elkaar op tel kom ik op zo'n 44 GB. Waar is de overige ruim 14 GB dan gebleven?

Iemand die een verklaring heeft voor bovenstaande dingen? En iemand die weet hoe ik op andere manieren nog ruimte kan creëeren zonder het verwijderen van apps, foto's en video's?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Staan er Apps open op je iPhone?
Deze allemaal sluiten.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik neem aan dat je al gekeken hebt bij Instellingen - Algemeen - iPhone-opslag?
Daar staat per app hoeveel ruimte het in beslag neemt.

Bij mij zijn dan vaak de volgende apps: Whatsapp (foto's in groepsapps) en Google Maps (offline en gecachte kaarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Soms verdwijnt er gewoon geheugen, heel irritant. Had dat probleem ook met mijn 16GB iPhone 6 en iPad. Enige oplossing om de ontbrekende GB's weer terug te krijgen was een factory reset en dan een backup terugzetten uit de iCloud. Maar sinds iOs 11.x verdwijnen bij mij iig niet meer zoveel MBs in het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 16:34
Komt de ruimte ook wel direct vrij bij het verwijderen van foto's en video's, of worden ze in de 'prullenbak' geplaatst en pas echt verwijderd na een bepaalde periode? Volgens mij doet iOS dat laatste namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door PvT.Arj op 19-04-2018 16:03 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
arjanpvt schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:58:
Komt de ruimte ook wel direct vrij bij het verwijderen van foto's en video's, of worden ze in de 'prullenbak' geplaatst en pas echt verwijderd na een bepaalde periode? Volgens mij doet iOS dat laatste namelijk.
Klopt, de prullenbak is als volgt te vinden:
Foto's - Albums - Recent Verwijderd.
Dan kun je kiezen voor Selecteer - Verwijder alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1064411

Topicstarter
@WeHoDo Staan altijd wel wat apps open, deze sluit ik zo nu en dan eens allemaal, maar dit heeft weinig met het geheugen te maken lijkt me toch?

@Cheesy Jaa daar heb ik al gekeken, daaruit concludeer ik ook dat alles bij elkaar opgeteld circa 44 GB in gebruik neemt, terwijl ie 58,6 GB aangeeft

@arjanpvt Als ik foto's en video's verwijder komen ze inderdaad eerst in de map "recent verwijderd" te staan, waardoor ze nog niet definitief verwijderd zijn. Na dat ik ze definitief verwijderd heb, komt er wel direct opslagruimte vrij. Maar zoals ik al aangeef, wanneer ik bijvoorbeeld zo'n 125 foto's verwijder, kan ik daarvoor maar 25 foto's 'terugknippen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deze tip heeft in het verleden bij mij geholpen. Weet niet of het nog steeds werkt.

6. Ruimte vrijmaken zonder data te verwijderen

Let op: Deze tip wordt niet officieel door Apple ondersteund, en kan hierdoor in recentere versies van iOS niet meer of niet goed werken. Houd daar rekening mee als het uitvoeren van onderstaande stappen niet werkt.

Tot slot is er een handige truc om iPhone geheugen vrij te maken zonder data of apps te verwijderen. Om dit te bewerkstelligen, ga je naar de iTunes Store. Klik onderin op ‘Films’ en kies een willekeurige film met een hogere bestandsgrootte dan het vrije geheugen op je iDevice. In ons geval kiezen we voor de film Closer, die met zijn grootte van 4,34GB natuurlijk nooit past op een iPhone 6S met slechts 845MB aan vrije opslagruimte.

Wat volgt als je op ‘Koop’ of ‘Huur’ drukt, is een melding dat de film niet gedownload kan worden. Als je vervolgens op ‘Instellingen’ drukt en naar ‘Opslag en iCloud-gebruik’ gaat, zul je zien dat de vrije opslag is toegenomen. Je hoeft voor deze truc niet daadwerkelijk een film aan te schaffen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ja dat is de cache. Die steeds artificieel leeggooien maakt de iPhone trager en dan gaat ie meer accu slurpen om de caches op te bouwen of voor real-time processing.

Dus of écht voldoende ruimte vrij maken of upgraden naar een model met meer opslag is sterk aan te bevelen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 11:37
WhatsappHack schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:25:
Ja dat is de cache. Die steeds artificieel leeggooien maakt de iPhone trager en dan gaat ie meer accu slurpen om de caches op te bouwen of voor real-time processing.

Dus of écht voldoende ruimte vrij maken of upgraden naar een model met meer opslag is sterk aan te bevelen.
Die cache zou toch niet met de jaren moeten blijven toenemen tot meer dan 10GB zoals ts zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
nino_070 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:31:
Die cache zou toch niet met de jaren moeten blijven toenemen tot meer dan 10GB zoals ts zegt
Waarom niet? Apps worden groter dus de data die in de cache moet ook. Niets vreemds aan.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
nino_070 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:31:
[...]

Over het algemeen lijkt 10GB wel wat overdreven ja maar dat ligt er maar net aan wat voor apps je gebruikt en wat die zoal moeten cachen. Het kunnen ook nog crashlogs zijn overigens of sysdumps, als die veel gegenereerd worden kan dat heel snel oplopen. (Zal de telefoon ook vaak warm zijn overigens.)
Toch moet dat bij iPhone Opslag prima terug te rekenen zijn, en het lijkt me toch wat stug dat het 10GB aan caches zou zijn. Eerder dat er iets over 't hoofd wordt gezien of er een app is die rare dingen doet.

Als ik alles met elkaar verreken en optel kom ik uit dat er zo'n 2GB "ontbreekt". Dat kan komen door zowel slordig optellen van mij, alsmede dat iOS afrond naar beneden bij het overzicht, maar het daadwerkelijke verbruik niet - dus dan is 2GB een best nette marge eigenlijk en zal 't wel ongeveer kloppen allemaal.

Ik ben benieuwd of OP dan ook wel het gedeelte "Systeem" heeft meegerekend dat helemaal onderaan staat; onder de lijst. (Dus als je niet ver genoeg doorscrollt zie je het niet...)
Bij mij neemt die zo'n 12.5GB in. (Was 12.9GB, net even m'n logs en sysdumps eraf gehaald met iTunes :P)

Als dat bij OP ongeveer hetzelfde is dan verklaart dat al 12.5 van de 14.6GB die hij "kwijt" is en komen we ongeveer uit op precies hetzelfde aantal GB dat ik "mis" als ik de boel optel. ;)

-edit- Wat trouwens gek is, is dat Coconut beweert dat ik +/- 6GB meer verbruik dan de iPhone aangeeft en dat ik 3.7GB minder opslag heb dan de iPhone rapporteert. Zelfs met verschillen tussen GB en GiB kan ik dat niet verklaren. :P

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 20-04-2018 00:08 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
20% van de vrije opslag is van de iPhone. Ik kan niet rekenen dus.

Dus als je een 64GB IPhone hebt. Gaat daar het besturingssysteem nog + nog een 20% van het totale opslag. Als de telefoon zegt dat hij vol zit. Dan is hij dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En is het nemen van de 200GB icloud voor een tijdje geen optie ?
Je kan dan alle foto's naar icloud laten zetten, en is je telefoon weer zo goed als leeg.

Kost je 3€/m en een hoop kopzorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1161168

Mijn systeem heeft bijna 47 gb nodig.
Is dat normaal?
Mij lijkt dat veel maar ik vind niet echt een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 1161168 schreef op zondag 30 december 2018 @ 03:55:
Mijn systeem heeft bijna 47 gb nodig.
Is dat normaal?
Mij lijkt dat veel maar ik vind niet echt een oplossing
Nee, is niet normaal, via instellingen - opslag kun je zien waar het vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:43:
[...]

Nee, is niet normaal, via *Instellingen > Algemeen > iPhone opslag kun je zien waar het vandaan komt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap0001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2024
*snip* rant

[ Voor 98% gewijzigd door Daedalus op 28-02-2019 12:43 ]

Pagina: 1