Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:51

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Naar aanleiding van een sollicitatie kreeg mijn vrouw een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.

Ze moest meenemen: kopie van identiteitsbewijs, diploma's en laatste loonstrookje.
Mijns inziens overbodig voor een eerste sollicitatiegesprek. Toch zeker het identieteitsbewijs en het loonstrookje.

Nog vreemder was het bijgesloten sollicitatieformulier wat ze ingevuld alvast moest terugsturen.
Daarin stonden de meeste idiote vragen.
Enkele voorbeelden van vragen:
Bent u getrouwd? ^)
Wat was de trouwdatum?
Met een man of vrouw?
Wat is zijn/haar geboortedatum?
Heeft u nu een uitkering van het UWV en hoe hoog is die?

Dat zijn toch vragen die niets met de functie te maken hebben?!

Ze heeft de uitnodiging afgeslagen omdat ze op een totaal andere functie had gesolliciteerd (en is voor afgewezen) dan daar waar ze voor werd uitgenodigd. ;w

Mijn vraag is:
Mogen ze zulke vragen wel stellen? Zeker met het oog op de pas ingestelde AVG.

Ten eerste heeft het niets met de functie te maken (activiteitenbegeleidster) en ten tweede het is nog maar een eerste kennismakingsgesprek!
Zelfs als ze je in dienst willen nemen vind ik het overbodige vragen.

Tweede vraag:
Welke vreemde vragen zijn jullie tegengekomen op sollicitatieformulieren?
(Dus niet is sollicitatiegesprekken. Daar hoor je ook de vreemdste dingen)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 19:18
Mag het? Vast wel, het is aan jezelf om daar antwoord op te geven of niet. Je kan ook gewoon het gesprek ingaan met "Ik heb geen antwoord gegeven, want X of Y". Dat heb ik zelf ook gedaan en uiteindelijk toch gekozen.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 16:25

Trouble

Everything is awesome

Nee, volgens mij mogen ze zulke vragen niet stellen. Een rondje Google bracht me hier: https://www.rijksoverheid...s-een-sollicitatiegesprek

en daar staat vrij duidelijk dat vragen over privézaken niet mogen. Het heeft niets te maken met het functioneren van een kandidaat of die getrouwd is of niet. En dat het niet mag bij een gesprek, lijkt me dan als logisch gevolg hebben dat het bij een formulier voor een sollicitatie ook niet gevraagd mag worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Trouble op 19-04-2018 14:37 ]

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Punkrocker schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:31:
Naar aanleiding van een sollicitatie kreeg mijn vrouw een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.

Ze moest meenemen: kopie van identiteitsbewijs, diploma's en laatste loonstrookje.
Mijns inziens overbodig voor een eerste sollicitatiegesprek. Toch zeker het identieteitsbewijs en het loonstrookje.

Nog vreemder was het bijgesloten sollicitatieformulier wat ze ingevuld alvast moest terugsturen.
Daarin stonden de meeste idiote vragen.
Enkele voorbeelden van vragen:
Bent u getrouwd? ^)
Wat was de trouwdatum?
Met een man of vrouw?
Wat is zijn/haar geboortedatum?
Heeft u nu een uitkering van het UWV en hoe hoog is die

Dat zijn toch vragen die niets met de functie te maken hebben?!

Ze heeft de uitnodiging afgeslagen omdat ze op een totaal andere functie had gesolliciteerd (en is voor afgewezen) dan daar waar ze voor werd uitgenodigd. ;w

Mijn vraag is:
Mogen ze zulke vragen wel stellen? Zeker met het oog op de pas ingestelde AVG.

Ten eerste heeft het niets met de functie te maken (activiteitenbegeleidster) en ten tweede het is nog maar een eerste kennismakingsgesprek!
Zelfs als ze je in dienst willen nemen vind ik het overbodige vragen.

Tweede vraag:
Welke vreemde vragen zijn jullie tegengekomen op sollicitatieformulieren?
(Dus niet is sollicitatiegesprekken. Daar hoor je ook de vreemdste dingen)
https://www.rijksoverheid...s-een-sollicitatiegesprek

Het komt er op neer dat alleen vragen mogen worden gesteld om te bepalen of iemand geschikt is voor een functie. Daar horen deze vragen niet bij en je hoeft ze dus niet te beantwoorden. Het lastige is dat niet beantwoorden mogelijk gelijk einde sollicitatieprocedure is. Fictieve antwoorden zijn dan mogelijk nadat je je hebt afgevraagd of je wel onderdeel wilt zijn van een organisatie die zo te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Ze mogen het best vragen, ze mogen alleen de antwoorden niet inzien, opslaan of gebruiken.

Ik mag gerust aan jou vragen wat jouw creditcard nummer is, jouw pin code, je geheime plek voor de reservesleutel van je voordeur en de code van jouw muurkluis. Aan jou om te bepalen of je antwoord geeft. En mocht je mij de antwoorden geven, en ik gebruik die antwoorden, ben ik nog steeds even strafbaar bezig...

Edit: Bovenstaand is incorrect. Doorgestreept om verwarring te voorkomen

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 19-04-2018 15:08 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:29

Zeror

Ik Henk 'm!

Het kan misschien vergezocht zijn, maar het zou ook een test kunnen zijn om te kijken hoe je met je eigen gegevens omgaat. Als je hier al door de mand valt, dan ga je die fout wellicht ook maken wanneer je met gevoelige gegevens van het bedrijf moet werken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Zeror schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:42:
Het kan misschien vergezocht zijn, maar het zou ook een test kunnen zijn om te kijken hoe je met je eigen gegevens omgaat. Als je hier al door de mand valt, dan ga je dan maak die fout wellicht ook wanneer je met gevoelige gegevens van het bedrijf moet werken.
Ik denk niet dat ze dat op die manier hebben bedoeld.

Naast dat de aangeboden functie niet leuk en te zwaar was dacht ze: Ik ga niet werken voor een stichting die zulke dingen aan zijn werknemers vraagt. Dat geeft geen goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Theo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:41:
Ze mogen het best vragen, ze mogen alleen de antwoorden niet inzien, opslaan of gebruiken.

Ik mag gerust aan jou vragen wat jouw creditcard nummer is, jouw pin code, je geheime plek voor de reservesleutel van je voordeur en de code van jouw muurkluis. Aan jou om te bepalen of je antwoord geeft. En mocht je mij de antwoorden geven, en ik gebruik die antwoorden, ben ik nog steeds even strafbaar bezig...
Gelukkig werkt dat niet op die manier. Juist omdat het onmogelijk is te controleren of die informatie gebruikt wordt is het verboden om dergelijke vragen te stellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:17
Bericht vanaf werkgeverszijde:. Deze vragen mogen ab-so-luut niet. (Nee, écht niet!) Ook niet een beetje, ook niet als 'test'.

Vragen over privézaken (uitkering / huwelijkse staat) en over geaardheid (bent u getrouwd met een man of een vrouw) zijn écht volledig uit den boze. Die stel je niet in een gesprek en al he-le-maal niet op een formulier. Ik vind dit werkelijk alle perken te buiten gaan.

Overigens de opmerking "ze mogen deze vragen wél stellen, je hoeft er niet op te antwoorden" is een zwaktebod. De, mogelijk, toekomstig werkgever moet zich bewust zijn van de 'ongelijkheid' tussen gesprekspartners in een sollicitatiegesprek en zich houden aan regels en fatsoensnormen.

[ Voor 26% gewijzigd door bernard038 op 19-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als van de functie wordt afgezien, meteen een verzoek indienen om te worden vergeten en alle geleverde input asap te vernietigen.

* MAX3400 was gewoon gestopt met vragen invullen.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 19-04-2018 14:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:58:
En als van de functie wordt afgezien, meteen een verzoek indienen om te worden vergeten en alle geleverde input asap te vernietigen.

* MAX3400 was gewoon gestopt met vragen invullen.
Oh ja. Bedankt!
Dat is een goeie! Gaan we doen!

Na je edit:
Ze heeft het formulier gelezen en er niets mee gedaan. Te gek voor woorden.

[ Voor 11% gewijzigd door Punkrocker op 19-04-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
In de sollicitatiegesprekken die ik voerde deed ik altijd wel even een voorstelrondje. Ik ben xxx, getrouwd, kinderen, hobbies, etc. De kandidaat vertelde dan meestal ook wat, en dat zijn mooie ijsbrekers, vooral als er wat exotische hobbies tussen zitten. Als je daar dan wat vragen over stelt kunnen ze iets vertellen over een passie, dan komen ze los, gaan de zenuwen weg, etc.

Het is fijn om te weten wie er aan de andere kant vd tafel zit, ook al heeft het geen enkele betekenis voor de functie en zal het nooit als selectiecriteria gebruikt worden. Zaken als geaardheid kwamen nooit ter sprake, en trouwdata of leeftijd van een partner ook niet, daar snap ik het nut ook niet van om te vragen. Maar een beetje koetjes en kalfjes in het begin wordt meestal als iets positiefs ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:06:
In de sollicitatiegesprekken die ik voerde deed ik altijd wel even een voorstelrondje. Ik ben xxx, getrouwd, kinderen, hobbies, etc. De kandidaat vertelde dan meestal ook wat, en dat zijn mooie ijsbrekers, vooral als er wat exotische hobbies tussen zitten. Als je daar dan wat vragen over stelt kunnen ze iets vertellen over een passie, dan komen ze los, gaan de zenuwen weg, etc.

Het is fijn om te weten wie er aan de andere kant vd tafel zit, ook al heeft het geen enkele betekenis voor de functie en zal het nooit als selectiecriteria gebruikt worden. Zaken als geaardheid kwamen nooit ter sprake, en trouwdata of leeftijd van een partner ook niet, daar snap ik het nut ook niet van om te vragen. Maar een beetje koetjes en kalfjes in het begin wordt meestal als iets positiefs ervaren.
Daar is mi ook niets mee mis en die vragen zou ze, in een gesprek, ook wel hebben beantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@pirke op zich zijn dat mooie gangmakers maar ook daarin liggen vragen besloten waar je ook geen antwoord op hoeft te geven zoals wel/geen kinderen. Dan wordt ook je gangmaker dus erg kil/koel als de kandidaat zijn/haar rechten kent. Is een lastige, kalfjes zijn niet "essentieel" voor de functie (tenzij iemand solliciteert op een bierderij ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Ze mogen het allicht vragen. Je mag er allicht ook op reageren dat ze dat geen reet aan gaat. Misschien willen ze daarmee je assertiviteit testen.

Je ziet wel vaker van die rare shit in een sollicitatie forumulier staan of de revu passeren in een gesprek en hoe mensen daar mee om gaan kan wel wat over ze zeggen.
Als ze een mondig persoon zoeken die niet bang is een beetje op de rem te trappen kan het een indicatie zijn dat je verder moet zoeken als er gewoon antwoorden gegeven worden op veel te intieme vragen.

Maar ik werk ook maar met computers, dus wat weet ik er eigenlijk van. :)

[ Voor 88% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2018 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:42
MAX3400 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:09:
@pirke op zich zijn dat mooie gangmakers maar ook daarin liggen vragen besloten waar je ook geen antwoord op hoeft te geven zoals wel/geen kinderen. Dan wordt ook je gangmaker dus erg kil/koel als de kandidaat zijn/haar rechten kent. Is een lastige, kalfjes zijn niet "essentieel" voor de functie (tenzij iemand solliciteert op een bierderij ofzo).
Vragen of diegene bier lust, lijkt me dan makkelijker :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

vuurtjih schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:11:
[...]

Vragen of diegene bier lust, lijkt me dan makkelijker :+
Alcohol, haram, godsdienst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
MAX3400 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:09:
(...)
Is een lastige, kalfjes zijn niet "essentieel" voor de functie (tenzij iemand solliciteert op een bierderij ofzo).
Je wil een kandidaat wel 'geruststellen' een eerste vraag als "We hebben je CV bekeken, daar komen we straks uitgebreider op terug, maar kan je wat meer over jezelf vertellen?" geeft een kandidaat de ruimte om zoveel of zo weinig mogelijk als hij / zij wil, te vertellen. Sommigen beginnen te vertellen dat ze in ... wonen, getrouwd zijn met ... en ... kinderen hebben. Anderen vertellen over waarom ze gesolliciteerd hebben. En sommigen vertellen over hun vrijwilligerswerk op de Bierderij. Ik vind het allemaal prima, mijn doel is dat mensen ontspannen (of niet té gespannen) zijn in het verdere gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Soms krijgen bedrijven korting van het UWV als mensen daar een uitkering krijgen. Dan is het handig om dit te vragen bij de solicitatie (daar selecteren ze dan ook op en dat is ook de bedoeling van het UWV)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:32:
Soms krijgen bedrijven korting van het UWV als mensen daar een uitkering krijgen. Dan is het handig om dit te vragen bij de solicitatie (daar selecteren ze dan ook op en dat is ook de bedoeling van het UWV)
Daar heb ik ook over gehoord.
Loop je dan niet het risico dat ze na een paar maanden, als de UWV bijdrage korting afgelopen is, een nieuwe gesubsidieerde kandidaat werven?

Of is het UWV zo slim dat bij te houden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elynn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-10-2024
Lijkt mij dat ze hiermee ook indirect vragen naar zwangerschap door te vragen naar het geslacht van een eventuele partner, hoe recent de trouwnacht was, en of de leeftijd van de partner in de buurt ligt van het gemiddelde dat mensen die een kind willen voor een kind gaan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 19:18
Punkrocker schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:47:
[...]

Ik denk niet dat ze dat op die manier hebben bedoeld.

Naast dat de aangeboden functie niet leuk en te zwaar was dacht ze: Ik ga niet werken voor een stichting die zulke dingen aan zijn werknemers vraagt. Dat geeft geen goed gevoel.
Denken is een aanname.. wat zei het bedrijf?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Punkrocker schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:41:
[...]

Daar heb ik ook over gehoord.
Loop je dan niet het risico dat ze na een paar maanden, als de UWV bijdrage korting afgelopen is, een nieuwe gesubsidieerde kandidaat werven?

Of is het UWV zo slim dat bij te houden...?
Juist niet, dat is dan contractueel wel afgebakend.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
corset schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:48:
[...]

Denken is een aanname.. wat zei het bedrijf?
Niets.
Ze heeft op de mail gereageerd dat ze afziet van deze functie. Daar kwam geen reactie op terug.
Omdat dit een andere functie was dan die waarop ze heeft gesolliciteerd is ze er verder niet mee bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Punkrocker op 19-04-2018 16:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bernard038
Elynn schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:41:
Lijkt mij dat ze hiermee ook indirect vragen naar zwangerschap door te vragen naar het geslacht van een eventuele partner, hoe recent de trouwnacht was, en of de leeftijd van de partner in de buurt ligt van het gemiddelde dat mensen die een kind willen voor een kind gaan. :/
Waarom andere werkgevers daar zo spastisch over doen, begrijp ik niet. Als een vrouw jonger dan ongeveer 40 jaar oud bij je solliciteert dan wéét je dat de kans bestaat dat zij zwanger wordt. Als een iemand op z'n CV heeft staan dat hij / zij op enig niveau een sport bedrijft, wéét je dat de kans bestaat dat hij / zij thuis komt te zitten met een blessure. Als iemand getrouwd is, wéét je dat de kans ongeveer 30% is dat hij / zij ooit een tijdje minder goed inzetbaar is vanwege een scheiding. Als iemand op vakantie gaat naar Egypte, wéét je dat de kans bestaat dat hij / zij na de vakantie zich ziekmeldt vanwege een ernstige vorm van buikloop.

Bij het aannemen van welke nieuwe medewerker dan ook, loop je een risico. Altijd, nooit niet. Als ik in gesprekken al deze risico's moet uitsluiten, dan:
  • Duren sollicitatiegesprekken geen u(u)r(en), maar dagen.
  • Heb ik geen tijd meer voor andere werkzaamheden.
Ik zie dus maar af van al dit soort gezwets. Ziekte, zwangerschap of andere tegenslagen, komen toch wel, meestal op een moment dat het 'ongelegen'komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Die vragen zijn pas nodig als je iemand gaat inboeken in de salarisadministratie.

Huwelijkspartner vanwege pensioenfondsen.

UWV uitkering: ik vermoed dat ze daarmee proberen vast te stellen of er recht is op een of andere loonkostensubsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 09:47
Je burgerplicht doen en een melding maken. Met de AVG voor de deur is een hele mooie instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
t_captain schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:18:
Die vragen zijn pas nodig als je iemand gaat inboeken in de salarisadministratie.

Huwelijkspartner vanwege pensioenfondsen.

UWV uitkering: ik vermoed dat ze daarmee proberen vast te stellen of er recht is op een of andere loonkostensubsidie.
Deze richting zat ik ook op te denken, ik vind het dan ook apart dat dit soort dingen niet gevraagd mag worden bij een sollicitatiegesprek. Ze zullen toch aan bod moeten komen voordat je er daadwerkelijk in dienst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Gomez12 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:54:
[...]

Deze richting zat ik ook op te denken, ik vind het dan ook apart dat dit soort dingen niet gevraagd mag worden bij een sollicitatiegesprek. Ze zullen toch aan bod moeten komen voordat je er daadwerkelijk in dienst komt.
Je geeft zelf het antwoord al. Deze vragen komen aan bod bij indiensttreding, dus niet eerder. Het verzamelen van deze informatie tijdens de sollicitatieprocedure is overbodig én (dus) niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Klopt, het mag niet, ook in België.

Omdat ik af en toe mensen aan werf in Duitsland en Polen vraag ik altijd eerst aan lokale personeelsdienst welke vragen ik niet mag stellen. Kan wel eens verschillen.

Risico's zijn er altijd. Vrouwen kunnen zwanger worden, anderen doen gekke sporten.
Ik stel alleen een vraag over hobby's als die al op een CV staan. Soms haal je daar wel iets uit wat persoonlijkheid betreft, maar wat er niet op staat weet je niet.

Maar deze lijst gaat echt wel te ver. Hebben jullie in NL daar geen instantie voor? Ik zou dat durven doorgeven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
Gomez12 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:54:
[...]

Precies, op het moment dat het geen invloed heeft op de selectie procedure komen deze aan bod.

Je mag ze ook niet vragen. Het niet hoeven antwoorden is onzin, je mag het gewoon niet vragen.

Als jij daar zit en je wordt het gevraagd zit je in een heel vervelende situatie als je niet wilt antwoorden. Je weet gewoon dat welk antwoord je ook geeft invloed heeft op de besluitvorming.

En als je het op een formulier vooraf moet invullen slaat al helemaal nergens op. Dat is natuurlijk heel makkelijk selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vragen doorstrepen, heb je meteen een goed onderwerp om het sollicitatiegesprek mee te beginnen :+

Gekheid natuurlijk (had gezien dat je vrouw al afgezien had van de baan), maar ik zou er inderdaad toch even over nadenken of je dit niet moet melden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Ik zou het inderdaad ook even melden bij de betreffende overheidsinstantie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 02:44
Tommie12 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:23:
Maar deze lijst gaat echt wel te ver. Hebben jullie in NL daar geen instantie voor? Ik zou dat durven doorgeven.
Daar hebben wij de Autoriteit Persoonsgegevens voor. Die geven in ieder geval al aan dat het niet toegestaan is om naar een kopie van je identiteitbewijs te vragen bij een sollicitatie: https://autoriteitpersoon...k-uitkering/sollicitaties.

"Mag een werkgever een kopie van mijn identiteitsbewijs vragen als ik solliciteer?
Nee, dat mag niet. Een kopie van uw identiteitsbewijs, zoals uw paspoort of identiteitskaart, bevat namelijk gegevens die niet noodzakelijk zijn voor een werkgever tijdens de sollicitatieprocedure. Zoals uw pasfoto en nationaliteit.

Een werkgever mag wel uw identiteit controleren tijdens de sollicitatieprocedure. Dit doet de werkgever door u te vragen uw originele identiteitsbewijs te laten zien."

Op die pagina vind je bij "Toon meer vragen en antwoorden" ook "Waar kan ik terecht met een klacht over mijn sollicitatie?" Je kan bijvoorbeeld een tip indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoon...-persoonsgegevens/tip-ons

Hier kan je een voorbeeld vinden van een onderzoek dat de Autoriteit Persoonsgegevens heeft verricht naar een bedrijf dat ook kopieën van identiteitsbewijzen en relationele gegevens verwerkte bij sollicitaties:
https://autoriteitpersoon...tredingen-na-onderzoek-ap
Pagina: 1