Draadloze router of access point met wat specifieke wensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zoek een? Draadloze router of access point.

- Simultaan betrouwbaar 2.4GHz en 5Ghz netwerk
- Beschikt over een DHCP server (moeilijk of niet beschikbaar op veel access points)
- Bij voorkeur een web interface waarin de DHCP leases zichtbaar zijn.
- Functioneert goed ZONDER internet/WAN verbinding (moeilijk voor sommige routers)
- Liefst redelijk compact om gemakkelijk te kunnen meenemen (in laptoptas of handbagage vliegtuig)

Wat is je budget?
Prijs is niet het meest belangrijke maar ik denk in de richting van 150 Euro. Goedkoper is mooi meegenomen, Als een aanmerkelijk beter geschikt model meer kost zal dat zeker wél worden overwogen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het maar een stabiel draaiend apparaat is, verder geen specifieke merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het apparaat zal gebruikt worden om op wisselende locaties tijdelijk een lokaal netwerk aan te maken. Meestal zal dat zijn zonder gebruik te maken van een internet verbinding, puur een lokaal netwerk dus. Dat is meteen het punt wat mijn zoektocht bij routers lastiger maakt omdat veel routers zonder internetverbinding tegenwoordig moeilijk doen zoals browser redirects naar de router zelf met foutmelding over de WAN verbinding, falende automatische upgrades en "cloud" versies. Het is erg gemakkelijk als de router of AP wel beschikt over een (configureerbare) DHCP server waardoor een aantal Access point afvallen (hoewel de router functionaliteit van de "router" overbodig is.)

Er zullen tot ongeveer 30 apparaten tegelijk verbonden zijn op beide 802.11 banden en mogelijk een of twee apparaten bedraad. De bulk van de communicatie is echter draadloos <> draadloos. Deze moeten onderling dus betrouwbaar kunnen communiceren. De bandbreedte eisen zijn niet hoog (802.11g/a zou in principe voor de benodigde bandbreedte volstaan maar N en AC zijn tegenwoordig standaard) maar een zo solide als mogelijke verbinding is zeer gewenst. Dekking op grote afstand is niet nodig, alle apparaten bevinden zich normaal in dezelfde ruimte (denk aan een vergaderruimte of klaslokaal o.i.d.) Wel kan er sprake zijn van een aanzienlijk aantal reeds actieve netwerken in de omgeving dus goed functioneren met veel interferentie is soms een uitdaging.

Op het moment gebruik ik TP-Link TL-WR702N of TL-WR802N welke min of meer voldoen maar in omstandigheden waar veel interferentie is op de 2.4GHz band zijn de verbindingen niet betrouwbaar genoeg, met name als het aantal gelijktijdige verbindingen dan ook nog toeneemt. Er moet dus liefst iets in de plaats komen dat ook op de 5GHz band werkt zodat er minder last is van interferentie op plekken met al veel andere apparaten op 2.4GHz

Ik heb een Ubiquiti Unifi AC lite overwogen omdat ik goede ervaringen hiermee heb voor wat betreft de betrouwbaarheid van de draadloze verbindingen maar deze beschikt niet over een DHCP server en is alleen handig te besturen met de controller software. Nu is dit voor mij persoonlijk niet onoverkomelijk maar ik zoek een alles-in-een oplossing die collega's zonder kennis van zaken ook zo kunnen neerzetten en gebruiken. Daarbij is een directe web interface waarop DHCP leases e.d. te zien zijn zeer gewenst.

Vanwege het compacte formaat en de dual-band functionaliteit heb ik ook gekeken naar de TP-Link TL-WR902AC maar de reviews over dit apparaat zijn niet unaniem positief met hier en daar een opmerking over de stabiliteit en een onstabiel apparaat is het laatste wat ik wil.

Ook heb ik nog een aantal Cisco IOS access points (1240AG) tot mijn beschikking maar die zijn me te groot/zwaar voor mobiel gebruik en de DHCP server is voor mijn collega's die de Cisco CLI niet kennen niet te beheren. Als ik ze helemaal geconfigureerd meegeef zou dat eventueel kunnen maar het formaat en gewicht blijft.

Er zijn zeer veel routers te koop met goede reviews maar het is lastig terug te vinden welke wel en niet goed functioneren zonder aangesloten WAN poort. In ieder geval enkele modellen van Netgear, Belkin en Asus lijken hier niet altijd goed mee om te gaan hoewel hier in sommige gevallen weer hacks voor lijken te zijn gaat mijn voorkeur uit naar een model dat hier direct (bijvoorbeeld ook na factory reset) goed mee omgaat.

Iemand nog een goede (of misschien wel de gouden) tip?

Beste antwoord (via ToTheBone op 23-04-2018 12:30)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:15
Mikrotik!
Bijvoorbeeld de https://mikrotik.com/product/hap_ac2
Maar ze hebben een hoop modellen die allemaal net iets van elkaar verschillen. Alles wat je noemt doet de hap ac2 in elk geval zonder problemen. Ze zijn ook erg betaalbaar.

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Jij zit volgens mij een beetje richting de travel-router niche te zoeken.
Want je wil een compacte gemakkelijk mee te nemen router en je huidige routers zijn ook in wezen travel routers.

Sowieso wil je een router ivm die DHCP server, want access points hebben dat niet. Die zetten immer enkele ethernet om naar wifi en andersom.

Als de TP-links op zich goed werken, maar je dus de 5GHz erbij wil hebben, dan misschien een TP-Link TL-WR902AC overwegen?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:02

MsG

Forumzwerver

Is het een zakelijke setup? Elke router met OpenWRT/DD-WRT moet dit kunnen. Een dedicated access point is inderdaad in de regel een overpricede kreupele router met te weinig functies. Een Archer C7 V2 is bijvoorbeeld een prima 2.4 * 5 Ghz router en zou dit goed moeten kunnen. Ik vermoed dat 9 van de 10 routers dit ook prima zouden moeten kunnen met de reguliere firmware. Een DHCP-lease zal gewoon worden uitgedeeld, alleen zonder werkende gateway krijg je soms dat de clients (vaak mobiele telefoons) zelf onderwater op hun telefooninternet verbonden blijven, omdat die primair naar een internetsignaal kijken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ToTheBone
Groentjuh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:37:Jij zit volgens mij een beetje richting de travel-router niche te zoeken.
Want je wil een compacte gemakkelijk mee te nemen router en je huidige routers zijn ook in wezen travel routers.
Dat klopt, compact en gemakkelijk mee te nemen is een duidelijk pre en mijn huidige oplossing is een travel router. Stabiliteit van de verbindingen is echter uiteindelijk belangrijker
Groentjuh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:37:Sowieso wil je een router ivm die DHCP server, want access points hebben dat niet. Die zetten immer enkele ethernet om naar wifi en andersom.
Dat is niet correct. Er zijn wel degelijk access points die ook beschikken over een DHCP server. Dat dat de keuze in AP's beperkt heb ik zelf ook al aangegeven maar ze bestaan wel. De Cisco IOS access points die ik aangaf bijvoorbeeld maar deze heeft andere nadelen. Ik heb geen enkele routing functionaliteit nodig, alleen bridging tussen de 2 wireless banden en eventueel (niet eens noodzakelijk) een bedrade poort.
Groentjuh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:37:Als de TP-links op zich goed werken, maar je dus de 5GHz erbij wil hebben, dan misschien een TP-Link TL-WR902AC overwegen?
Uit mijn oorspronkelijke bericht:
Vanwege het compacte formaat en de dual-band functionaliteit heb ik ook gekeken naar de TP-Link TL-WR902AC maar de reviews over dit apparaat zijn niet unaniem positief met hier en daar een opmerking over de stabiliteit en een onstabiel apparaat is het laatste wat ik wil.
Bedankt voor de moeite maar helaas kom ik hier dus nog niet heel veel verder mee.

[ Voor 4% gewijzigd door ToTheBone op 20-04-2018 11:26 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk vind ik mn R7000 met Merlinxwrt er op prima.. alleen het is niet echt compact.

mijne staat in accesspoint mode.. maar laat in zn webif wel ALLE verbonden apparaten zien in het netwerk**
ook die via een 2de AP of andere switch verbonden zijn..

** weet alleen niet of dat ook geld voor apparaten welke geen IP gekregen hebben van de DHCP server.. welke dus NIET op de R7000 actief is

404 Signature not found

• ToTheBone
MsG schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:42:
Is het een zakelijke setup? Elke router met OpenWRT/DD-WRT moet dit kunnen. Een dedicated access point is inderdaad in de regel een overpricede kreupele router met te weinig functies. Een Archer C7 V2 is bijvoorbeeld een prima 2.4 * 5 Ghz router en zou dit goed moeten kunnen. Ik vermoed dat 9 van de 10 routers dit ook prima zouden moeten kunnen met de reguliere firmware. Een DHCP-lease zal gewoon worden uitgedeeld, alleen zonder werkende gateway krijg je soms dat de clients (vaak mobiele telefoons) zelf onderwater op hun telefooninternet verbonden blijven, omdat die primair naar een internetsignaal kijken.
De setup is inderdaad voor zakelijk gebruik. In principe zou ik het met je eens zijn dat vrijwel elke router dit zou moeten kunnen maar in praktijk blijkt dat veel routers zonder actieve WAN verbinding toch vreemde dingen doen die dit gebruik lastig maken. Hier ben ik o.a. al tegenaan gelopen met modellen van Asus, Netgear en Belkin. Mogelijk dat alternatieve firmware inderdaad zou kunnen helpen hoewel ik met o.a. OpenWRT op een paar WNDR3700's in het verleden nooit helemaal happy was. Ik zal daar eens gaan zoeken naar goed ondersteunde hardware, bedankt voor de suggestie.

• ToTheBone
SMSfreakie schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:15:
persoonlijk vind ik mn R7000 met Merlinxwrt er op prima.. alleen het is niet echt compact.

mijne staat in accesspoint mode.. maar laat in zn webif wel ALLE verbonden apparaten zien in het netwerk**
ook die via een 2de AP of andere switch verbonden zijn..

** weet alleen niet of dat ook geld voor apparaten welke geen IP gekregen hebben van de DHCP server.. welke dus NIET op de R7000 actief is
Merlinxwrt ken ik eigenlijk niet, dat zal ik eens gaan bekijken! ik neem aan dat die R7000 in een niet al te zwaar plastic doosje zit en de antennes afneembaar zijn? Dan is het voor wat betreft portabiliteit mogelijk nog wel te doen. De Cisco 1240AG is een zware metalen behuizing.

Bedoel je dat jij geen DHCP op de R7000 gebruikt of dat deze ook niet beschikbaar is in AP mode? In het verleden heb ik wel eens de WNDR3700 als AP met OpenWRT en hier was de DHCP server wel mogelijk (al gebruikte ik die toen niet, andere toepassing)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ToTheBone schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:22:
[...]

Merlinxwrt ken ik eigenlijk niet, dat zal ik eens gaan bekijken! ik neem aan dat die R7000 in een niet al te zwaar plastic doosje zit en de antennes afneembaar zijn? Dan is het voor wat betreft portabiliteit mogelijk nog wel te doen. De Cisco 1240AG is een zware metalen behuizing.

Bedoel je dat jij geen DHCP op de R7000 gebruikt of dat deze ook niet beschikbaar is in AP mode? In het verleden heb ik wel eens de WNDR3700 als AP met OpenWRT en hier was de DHCP server wel mogelijk (al gebruikte ik die toen niet, andere toepassing)
in router mode is het sowieso wel beschikbaar.. ( maar ja ik heb al een prima router ;-) )
en het idd een plastic doosje.. met 3 afneembare antennes...

in AP mode is DHCP volgens mij niet beschikbaar... maar in router mode zeker wel..

maar kan als ik na het weekend weer thuis ben er nog wel ff naar kijken :-)
kom er remote niet in :P

404 Signature not found

• MsG

MsG

Forumzwerver

ToTheBone schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:16:
[...]

De setup is inderdaad voor zakelijk gebruik. In principe zou ik het met je eens zijn dat vrijwel elke router dit zou moeten kunnen maar in praktijk blijkt dat veel routers zonder actieve WAN verbinding toch vreemde dingen doen die dit gebruik lastig maken. Hier ben ik o.a. al tegenaan gelopen met modellen van Asus, Netgear en Belkin. Mogelijk dat alternatieve firmware inderdaad zou kunnen helpen hoewel ik met o.a. OpenWRT op een paar WNDR3700's in het verleden nooit helemaal happy was. Ik zal daar eens gaan zoeken naar goed ondersteunde hardware, bedankt voor de suggestie.
Wat voor vreemde dingen bedoel je op het concreetse niveau denkbaar? Want ik vind het nu maar een bijzonder verhaal. Ik ken ook zelf geen gevallen dat hij dan ook op lan niveau geen adressen meer uitdeelt dus ben erg benieuwd naar welke problemen je ervaart. Er zijn genoeg plekken waar men routers gebruikt voor enkel lokale adresuitdeling, wel of geen gateway is dan maar een detail.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ToTheBone
MsG schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:53:
Wat voor vreemde dingen bedoel je op het concreetse niveau denkbaar? Want ik vind het nu maar een bijzonder verhaal.
Het concrete voorbeeld waar ik tegenaan loop: Als de internetverbinding niet actief is en ik probeer met een webbrowser naar een lokaal beschikbare webserver te verbinden redirect de router de browser naar een webpagina op de router zelf met een foutmelding over de falende WAN verbinding en/of link naar de WAN settings om deze "fout" te herstellen in plaats van gewoon naar de gevraagde lokale server te verbinden.

Ik kan me voorstellen dat dit in een "normale consumenten" opstelling heel erg handig is maar mij zit het vreselijk in de weg.

Dit is iets wat zeker niet elke router doet maar ze zijn er wel (en ik heb er zo een paar). Uit de documentatie is niet te halen welke dit wel en niet doen vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door ToTheBone op 20-04-2018 13:45 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

En dat is zeker weten geen configuratiefout of een instellingsmogelijkheid? Lijkt me vrij ongewenst inderdaad als hij geldige interne adressen gaat redirecten naar een foutpagina. Bij welke router was dit zo?

• ToTheBone
De exacte typenummers heb ik niet direct bij de hand maar in ieder geval een model van Belkin en ook een van Asus. In het geval van de Asus heb ik een hack gevonden om dit uit te schakelen maar dit is zeker niet in de normale interface uit te schakelen inderdaad.

En ik ben niet de enige die hier tegenaan is gelopen, zie o.a. https://moeffju.net/blog/...s-rt-n66u-error-redirect/
https://superuser.com/que...is-no-internet-connection

Als relatief compacte alles-in-een oplossing heb ik nu de Apple Airport Express in het vizier. Iemand hier ervaring mee voor een lokaal netwerk zonder internet verbinding? Functioneert deze dan goed? Het gebruik van de airport app in plaats vcan de webinterface is wel een nadeeltje maar denk dat ik daar wel mee kan leven.

[ Voor 98% gewijzigd door ToTheBone op 20-04-2018 14:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:15
Mikrotik!
Bijvoorbeeld de https://mikrotik.com/product/hap_ac2
Maar ze hebben een hoop modellen die allemaal net iets van elkaar verschillen. Alles wat je noemt doet de hap ac2 in elk geval zonder problemen. Ze zijn ook erg betaalbaar.

while (! ( succeed = try ()));

• ToTheBone
Ziet er goed uit! Ik ga nog eens verder in de Mikrotik lineup duiken. Bedankt voor de tip, dit lijkt er een voor de shortlist :)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:11
offtopic:
Persoonlijk nog nooit een router mee gemaakt die niet meer werkt zonder WAN (het is dan ook wat lastig om te trouble shooten/repareren van instellingen mocht dit wel gebeuren).

Zelf heb ik een Asus met merlin erop wat zeker ook zonder internet werkt. In het verleden veel met linksys gewerkt (en sitecom). Linksys is echter ondertussen van belkin dus geen idee van de kwaliteit, de sitecoms was ik niet zo van gecharmeerd.

Voor wat geavanceerdere opstellingen zou je ook kunnen kijken naar ubiquity routers. Hier is echt heel veel op in te stellen maar mischien overkill voor wat je zoekt.

• ToTheBone
Het was al eerder in dit draadje aangegeven maar alternatieve firmware zou inderdaad mogelijk mijn probleem met een aantal producten kunnen oplossen.

Ubiquiti producten ben ik bekend mee (en bevallen me goed) maar is niet wat ik zoek voor deze toepassing. Als op de Access points een DHCP server zou kunnen draaien was dat waarschijnlijk mijn eerste keuze geweest maar ik wil niet én een router én een AP mee hoeven nemen voor deze toepassing. Dan zou ik nog eerder een DHCP server op een laptop draaien naast het AP maar daar zitten praktische bezwaren aan.
Pagina: 1