Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hapering in Voip gesprekken, oorzaak traceren.

Pagina: 1
Acties:

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11 22:51
Wij hebben met onze firma last van hapering in één voip toestel (Yealink t42S), hiervoor een T41P, die ook de hapering had, maar wegens de hapering en de extra gigabit aansluiting vervangen voor de T42S maar dit wilde dus ook niet helpen. De internetkabel vanuit de modem loopt via de telefoon(2xgbit) naar een computer. Kan intensief gebruik van deze gigabit verbinding, zegmaar 10-50mbit verkeer, waarvan 10mbit upload, een hapering in het gesprek veroorzaken?
Wat kan nog een oorzaak zijn van de haperingen tijdens de gesprekken, zo elke paar minuten?

Gebruikte hardware:
Telefooncentrale: MyPBX soho V4
modem draytek vigor 2860
Waarop ziggo en adsl van Xs4all
verschillende toestellen T41P, W52P

Wat we al geprobeerd hebben:
Toestel vervangen
log aangezet in de telefooncentrale om te monitoren wat er gebeurt, maar valt niets geks te ontdekken, geen verschillen met gesprekken tussen het haperende toestel en andere toestellen.
voip via XS4all en Ziggo laten lopen, nu via Xs4all, met ziggo als backup.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

QoS en uPNP staat aan/uit op je Draytek en/of je VLAN?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
en als je een aparte lijn aanleg puur alleen voor de telefoon?

Dus telefoon een eigen utp en de pc een eigen utp

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Godlikev
MAX3400 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:04:
QoS en uPNP staat aan/uit op je Draytek en/of je VLAN?
Ja QoS, uPNP en VLAN staant allen uit zou ik een protocol, zoja welke, misschien kunnen inschakelen op QoS? Bij untraceable " SIP/RTP" of "RC Voice"?

[ Voor 21% gewijzigd door Godlikev op 19-04-2018 11:16 ]

• Godlikev
shure-fan schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:06:
en als je een aparte lijn aanleg puur alleen voor de telefoon?

Dus telefoon een eigen utp en de pc een eigen utp
We hebben de internetkabel al verwisseld van (telefoon1-pc1)(telefoon2-pc1) naar situatie (telefoon1-pc2)(telefoon2-pc1)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Godlikev schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:14:
[...]

We hebben de internetkabel al verwisseld van (telefoon1-pc1)(telefoon2-pc1) naar situatie (telefoon1-pc2)(telefoon2-pc1)
Hij bedoelt; niet de kabel eerst naar je PC maar is er een mogelijk de kabel direct in een telefoon te prikken? Of de telefoon direct in de Draytek? Wij weten niet wat voor "zooi" op jouw PC de oorzaak kan zijn.

Nog een tip: niet meerdere keren achter elkaar posten. Vind ik (en anderen) not done en het leest ook vervelend ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Godlikev
MAX3400 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:18:
[...]

Hij bedoelt; niet de kabel eerst naar je PC maar is er een mogelijk de kabel direct in een telefoon te prikken? Of de telefoon direct in de Draytek? Wij weten niet wat voor "zooi" op jouw PC de oorzaak kan zijn.

Nog een tip: niet meerdere keren achter elkaar posten. Vind ik (en anderen) not done en het leest ook vervelend ;)
Ja dat begrijp ik, maar ik vergat hierbij te zeggen, dat het niet uitmaakt welke pc ik achter het toestel hang, het blijft af en toe haperen, dus dat zou hierdoor uitgesloten moeten zijn? Natuurlijk is het beter een aparte losse kabel te hebben, maar dit is nu niet simpel te realiseren door de relatief grote afstand en obstakels

• crazyme2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 22:59
Ik heb exact dezelfde combinatie van lijnen en router.

Alle VoIP loopt over xs4all omdat ziggo telkens problemen bleef geven.

Ik zie in het lijstje van ondernomen acties niet staan dat sip-alg is uitgezet.
https://help.voys.nl/index.php/Draytek

Dat zou je nog kunnen proberen.

Regelmatig rebooten van de router kan ook helpen.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Sip alg doet over het algemeen niks met de kwaliteit van het gesprek.
Ik denk dat je het meer in de kabel of swich moet zoeken.
Al eens andere kabel of poort geprobeerd?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Godlikev schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:34:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar ik vergat hierbij te zeggen, dat het niet uitmaakt welke pc ik achter het toestel hang, het blijft af en toe haperen, dus dat zou hierdoor uitgesloten moeten zijn? Natuurlijk is het beter een aparte losse kabel te hebben, maar dit is nu niet simpel te realiseren door de relatief grote afstand en obstakels
Even op je laatste zin: oh jawel, een kleine switch voor de telefoon en pc hangen, zodat ze beide een aparte lan kabel krijgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Godlikev schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:59:
Wat kan nog een oorzaak zijn van de haperingen tijdens de gesprekken, zo elke paar minuten?
Misschien heb je een incorrecte RTP Timing? In mijn correct werkende PBX maak ik gebruik van:
code:
1
2
allow=ulaw:30
allow=alaw:30

Asterisk's default staat op 20ms ipv 30ms. Veel apparatuur werkt (stabiel) met 30ms.

Er kan wel meer gebeuren waardoor de RTP verbinding hikt. Maar ik raad aan om de alaw/ulaw (laatste geprefereerd) op 30ms te testen.
Yohost! schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:38:
Sip alg doet over het algemeen niks met de kwaliteit van het gesprek.
Ik denk dat je het meer in de kabel of swich moet zoeken.
Al eens andere kabel of poort geprobeerd?
Kabels en poorten kan je uitsluiten door naar de counters te kijken aan beide kanten van de interface. Er mogen geen RX/TX errors zijn:
$ ifconfig
..
RX packets:1723156 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:956485 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
...
Op de switch het zelfde, kijken naar de poort counters. En als je telefoon een interne managed switch heeft, ook daar kijken naar de counters.

Bandwidth is voor VoIP/SIP echt niet van belang. 1mbit/s is meer dan zat. Wat wel van belang is, is de response-time (0~10ms op LAN met ping).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 13:51 . Reden: quote block ipv code block ivm bold ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Jammer dat we niks meer horen van TS...
Pagina: 1