Tips voor huis kopen dat nog niet direct beschikbaar is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik start een eigen topic, omdat ik anders zowel het verkopen als kopen van een huis topic ga vervuilen met dezelfde situatie. Ik hoop hier advies in te winnen over hoe de situatie zoals hieronder beschreven aan te pakken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vragen:

1) Is er toch een goede reden te verzinnen om deze mensen eerder hun huis uit te krijgen? (of wat kan ik aanbieden zodat ze het wellicht toch overwegen? alle suggesties zijn welkom!)

- enige voordeel wat ik nu kan bedenken is geen makelaarskosten voor hen, maar dat staat natuurlijk los van moment van verkoop.

Indien nee:
2) Wat voor soort afspraak zou je kunnen maken? Iets van eerste optie tot koop met enkele voorbehouden? (prijs nu onderhandelen lijkt mij vreemd? maar wat kun je wel vastleggen?)
3) Hoe kun je dit vastleggen? gewoon beide ondertekenen? notaris?

(indien er nog vragen boven komen, zal ik deze aanvullen)

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je kan nooit in de hoofden van andere mensen kijken maar als ik het zo inschat krijg je die mensen er niet eerder uit. Ze hebben voldoende overwaarde in hun huis, gaan goedkoper wonen en zijn al wat ouder. Nog meer geld ga je het niet mee halen denk ik (tenzij je een ton extra biedt...)

Alles wat je vast wilt leggen, ga je voor moeten betalen. En dan bedoel ik niet de notaris kosten maar je gaat meer voor het huis betalen.

Ik zou gewoon een goede band met ze opbouwen zodat de gun factor voldoende wordt dat je een evt ander bod mag matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:58 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:49:
Ik start een eigen topic, omdat ik anders zowel het verkopen als kopen van een huis topic ga vervuilen met dezelfde situatie. Ik hoop hier advies in te winnen over hoe de situatie zoals hieronder beschreven aan te pakken.

***members only***

Vragen:

1) Is er toch een goede reden te verzinnen om deze mensen eerder hun huis uit te krijgen? (of wat kan ik aanbieden zodat ze het wellicht toch overwegen? alle suggesties zijn welkom!)
Een ton (of een bedrag in die orde van grootte)..
- enige voordeel wat ik nu kan bedenken is geen makelaarskosten voor hen, maar dat staat natuurlijk los van moment van verkoop.
Terwijl ik toch wel een paar flinke nadelen voor hen kan bedenken.
Indien nee:
2) Wat voor soort afspraak zou je kunnen maken? Iets van eerste optie tot koop met enkele voorbehouden? (prijs nu onderhandelen lijkt mij vreemd? maar wat kun je wel vastleggen?)
Waarom een optie tot koop? Je kan nu het huis kopen en de levering pas in 2019 laten plaatsvinden. Veel meer kan je m.i. niet doen, aangezien de huidige eigenaars daar volstrekt geen baat bij hebben. Waarom zouden zij vastleggen dat ze eerst met jou moeten gaan onderhandelen? What's in it for them?

Dus, als je dit wil regelen zal je met een verrekt goeie aanbieding moeten komen, lijkt me.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Zelf 2x verhuizen? Eerst jou huis verkopen dan tijdelijk in een ander chaletje wonen of zo. Gelijk ook het huis van de buren kopen, met als voorwaarde dat zij er mogen blijven tot oplevering van hun nieuwe woning waarbij ze jou huur betalen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
emnich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:12:
Je kan nooit in de hoofden van andere mensen kijken maar als ik het zo inschat krijg je die mensen er niet eerder uit. Ze hebben voldoende overwaarde in hun huis, gaan goedkoper wonen en zijn al wat ouder. Nog meer geld ga je het niet mee halen denk ik (tenzij je een ton extra biedt...)

Alles wat je vast wilt leggen, ga je voor moeten betalen. En dan bedoel ik niet de notaris kosten maar je gaat meer voor het huis betalen.

Ik zou gewoon een goede band met ze opbouwen zodat de gun factor voldoende wordt dat je een evt ander bod mag matchen.
Ik denk dat inderdaad enige voordelen zijn gunfactor plus wellicht geen makelaarskosten voor hen.
In dat geval ben ik vooral benieuwd naar wat kun je dan toch al nu doen, zodat we "zeker" zijn dat wij het huis kunnen kopen tegen die tijd?
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:25:
Als ze niet twee keer willen verhuizen kan je al niks meer.
Is dat zo? Zie de "Indien Nee" vragen... ?
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:27:
[...]

Een ton (of een bedrag in die orde van grootte)..

[...]

Terwijl ik toch wel een paar flinke nadelen voor hen kan bedenken.

[...]

Waarom een optie tot koop? Je kan nu het huis kopen en de levering pas in 2019 laten plaatsvinden. Veel meer kan je m.i. niet doen, aangezien de huidige eigenaars daar volstrekt geen baat bij hebben. Waarom zouden zij vastleggen dat ze eerst met jou moeten gaan onderhandelen? What's in it for them?

Dus, als je dit wil regelen zal je met een verrekt goeie aanbieding moeten komen, lijkt me.
Oke in geval van nu kopen (waarom zouden ze dat wel nu doen?), hoe zit dat precies met hypotheek en dergelijke? Heb ik dan anderhalf jaar dubbele lasten? Of gaat alles dan pas in op die leveringsdatum?

Enige wat er voor hen in zit is geen verkoopkosten aan een makelaar bijvoorbeeld en een zekerheid dat ze het huis verkopen. (ondanks de markt hebben huizen naast hen toch wel tijdje te koop gestaan, wellicht dat dat nu weer is veranderd, maar die onzekerheid zou je dus kunnen wegnemen)
En verder...geen idee, daarom ook dit topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

De overwaarde de je noemt is overigens weinig imposant, eerder zorgwekkend laag...
dat zal nauwelijks de kosten dekken die rondom een verhuizing en de verkoop van de eigen woning zeer snel kunnen ontstaan ...
Mag ik vragen hoe lang je je huidige kopwoning hebt en waarom je nu al wilt verhuizen?
Heb je daarnaast wel een ander spaarvermogen opgebouwd of belegd?

Wat betreft je zorgen over de ontwikkeling van de woningmarkt is dat eigenlijk niet zo relevant, juist bij vastgoed zijn prijsontwikkelingen veelal een traag en langzaam voortschrijdend proces..
zelfs als je kijkt naar de huizencrisis die vanaf 2008 ontstnd was dat een langzaam proces (over 5 jaar ongeveer een daling van de prijzen van 25% maximaal, maar juist verspreid over een langere periode en zonder echt schokwekkende schokbewegingen of prijsvallen... het voornaamste robleem is toen vooral de beschikbaarheid van hypotheekkrediet geweest ).
Zolang je niet denkt een huis te open dat je binnen een paar jaar wer wilt verkopen heb je daaraan niet zoveel 'risico'.

Wat wel erg belangrijk kan zijn is de vraag wat je kunt financieren, ik heb de indruk dat het krap kan worden als je al het benodigde geld voor aankoop en daarna eventueel renovatie of verbouwen wilt lenen...
Een echte overwaarde lijk je niet te hebben, dus dan komt het sterk erop aan wat je ernaast gespaard hebt en beschikbaar kunt stellen daarnaast aan spaarvermogen dat je nu zou kunnen besteden hiervoor.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 19-04-2018 11:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat inderdaad enige voordelen zijn gunfactor plus wellicht geen makelaarskosten voor hen.
In dat geval ben ik vooral benieuwd naar wat kun je dan toch al nu doen, zodat we "zeker" zijn dat wij het huis kunnen kopen tegen die tijd?
In hun geval zou ik het sowieso te koop zetten tenzij jij een waanzinnig bod doet.

Jij wil zekerheid en zekerheid kost geld. Je kan inderdaad kijken of ze het nu al willen verkopen met een opleverdatum van eind 2019. Dit is gewoon een bindende koop en je hoeft dan pas te betalen, dus je zit niet met dubbele lasten.

Als de markt instort, heb je tegen die tijd overigens wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Heb 1 feb. jl. m'n eigen woning verkocht en woon nu ff tijdelijk in bij m'n ouders.
Wat de hypotheekadviseur mij vertelde is dat ik voor 1 januari 2020 een nieuw huis kan/mag kopen met de geldende voorwaarden die voor mij gelden toen ik mijn vorige huis kocht (heb ik 5 jaar gewoond).

Hij (adviseur) legde me uit dat je na verkoop eigen woning 1 maal 1 januari mag passeren en voor de 2e x dus een nieuwe hypotheek moet afsluiten om binnen je oude voorwaarden te vallen (dus b.v. 105% lenen), maar wel met huidige berekeningsnorm op loon en met huidige rente weer kunt lenen.
Je zit natuurlijk wel met je 30 jaren regeling m.b.t. afbetaling e.d. maar dat is een overweging die je moet/kunt maken en goed moet navragen hoe dat exact zit.

Verder kan je indd evt. zoals hier al gezegt evt. overleggen het huis al te kopen en de huidige bewoners huur vragen zolang zij er nog in wonen, maar dit moet je goed regelen dan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RM-rf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:57:
De overwaarde de je noemt is overigens weinig imposant, eerder zorgwekkend laag...
dat zal nauwelijks de kosten dekken die rondom een verhuizing en de verkoop van de eigen woning zeer snel kunnen ontstaan ...
Mag ik vragen hoe lang je je huidige kopwoning hebt en waarom je nu al wilt verhuizen?
Heb je daarnaast wel een ander spaarvermogen opgebouwd of belegd?
Ik zie niet in wat deze informatie toevoegd aan mijn vragen :)
Wat betreft je zorgen over de ontwikkeling van de woningmarkt is dat eigenlijk niet zo relevant, juist bij vastgoed zijn prijsontwikkelingen veelal een traag en langzaam voortschrijdend proces..
zelfs als je kijkt naar de huizencrisis die vanaf 2008 ontstnd was dat een langzaam proces (over 5 jaar ongeveer een daling van de prijzen van 25% maximaal, maar juist verspreid over een langere periode en zonder echt schokwekkende schokbewegingen of prijsvallen... het voornaamste robleem is toen vooral de beschikbaarheid van hypotheekkrediet geweest ).
Zolang je niet denkt een huis te open dat je binnen een paar jaar wer wilt verkopen heb je daaraan niet zoveel 'risico'.
Nee het te kopen huis is juist een huis waarin wij ook 70 zouden willen worden, kortom echt voor de komende 40 jaar.
Wat wel erg belangrijk kan zijn is de vraag wat je kunt financieren, ik heb de indruk dat het krap kan worden als je al het benodigde geld voor aankoop en daarna eventueel renovatie of verbouwen wilt lenen...
Een echte overwaarde lijk je niet te hebben, dus dan komt het sterk erop aan wat je ernaast gespaard hebt en beschikbaar kunt stellen daarnaast aan spaarvermogen dat je nu zou kunnen besteden hiervoor.
Wederom niet echt relevant volgens mij. Zoals in de topicstart is vermeld zijn financiën op orde en weten we precies wat we kunnen. (echter een ton extra bieden behoord dan weer niet tot de mogelijkheden ;) )
emnich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:58:
[...]

In hun geval zou ik het sowieso te koop zetten tenzij jij een waanzinnig bod doet.

Jij wil zekerheid en zekerheid kost geld. Je kan inderdaad kijken of ze het nu al willen verkopen met een opleverdatum van eind 2019. Dit is gewoon een bindende koop en je hoeft dan pas te betalen, dus je zit niet met dubbele lasten.

Als de markt instort, heb je tegen die tijd overigens wel een probleem.
De vraag is dan inderdaad waarom zouden ze dat wel doen? Het kan natuurlijk 2 kanten op, de prijzen kunnen verder stijgen (dan is het voor hen niet logisch nu te verkopen, wel voor mij om nu te kopen :) ), echter het kan ook weer wat inkakken natuurlijk (in dat geval is het wel gunstig voor hen, niet gunstig voor mijzelf ;) ) maarja niemand heeft een glazen bol in deze :)

Het lijkt dus inderdaad aan te komen op gunfactor en het enige wat ik kan bieden is geen makelaarskosten voor hen en een heel klein beetje zekerheid dat hun huis verkoopt op de datum van oplevering hun nieuwe appartement. Vrij dunne voordeeltjes dus voor hen, phoe lijkt er toch niks anders op te zitten dan wachten tot volgend jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

Als ze niet willen verkopen per direct (en als ik hun was zou ik zo ook niet weten of ik dat zou willen) zou je nog het recht van eerste koop kunnen vragen. Het enige wat je dan nog moet doen is wachten en hopen dat je er eind volgend jaar met ze uitkomt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:14:
[...]

Het lijkt dus inderdaad aan te komen op gunfactor en het enige wat ik kan bieden is geen makelaarskosten voor hen en een heel klein beetje zekerheid dat hun huis verkoopt op de datum van oplevering hun nieuwe appartement. Vrij dunne voordeeltjes dus voor hen, phoe lijkt er toch niks anders op te zitten dan wachten tot volgend jaar....
Maar die zekerheid hebben ze helemaal niet, hoe mooi je blauwe ogen ook mogen zijn. Die zekerheid kan je alleen bieden als je nu al een prijs afspreekt. Dat kan dus ook de huidige waarde zijn geïndexeerd volgens bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van de WOZ waarde of de waarde volgens 3 onafhankelijke taxateurs oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hou wel in je achterhoofd dat zaken ook nog iets anders kunnen lopen. Gezondheid van de mensen kan achteruit gaan, oplevering van appartement gaat langer duren (zo bijzonder is dat ook niet), WOZ van je woning omlaag, je lijkt je nu al helemaal in te beelden volgend jaar dat huis te hebben, maar besef je ook dat dit nog wel een teleurstelling kan zijn?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
P_Tingen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:20:
Als ze niet willen verkopen per direct (en als ik hun was zou ik zo ook niet weten of ik dat zou willen) zou je nog het recht van eerste koop kunnen vragen. Het enige wat je dan nog moet doen is wachten en hopen dat je er eind volgend jaar met ze uitkomt.
Kijk daar heb ik wat aan, twee termen die interessant kunnen zijn:
- Koopoptie (initiatief bij koper)
- eerste recht van koop (initiatief bij verkoper)

Hier zou wellicht iets mee gedaan kunnen worden, ik ga mij hierin eens inlezen.

EDIT:
- Aankoopoptie wellicht ook interessant, maar dat lijkt mij ook pas van toepassing als het wat dichter bij de verkoopdatum (eind 2019 ligt)
emnich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:24:
[...]

Maar die zekerheid hebben ze helemaal niet, hoe mooi je blauwe ogen ook mogen zijn. Die zekerheid kan je alleen bieden als je nu al een prijs afspreekt. Dat kan dus ook de huidige waarde zijn geïndexeerd volgens bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van de WOZ waarde of de waarde volgens 3 onafhankelijke taxateurs oid.
Dit sluit wellicht aan bij bovenstaande termen.
Zekerheid hebben beide partijen idd denk ik nooit als je nu niet direct verkoopt, maar wellicht is het voor beide toch interessant om iets op te stellen.
SinergyX schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:28:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat zaken ook nog iets anders kunnen lopen. Gezondheid van de mensen kan achteruit gaan, oplevering van appartement gaat langer duren (zo bijzonder is dat ook niet), WOZ van je woning omlaag, je lijkt je nu al helemaal in te beelden volgend jaar dat huis te hebben, maar besef je ook dat dit nog wel een teleurstelling kan zijn?
Oh zeker hoor, kijk als er nu niks mogelijk is, prima dan blijven wij ook verder kijken in de buurt. Voor hetzelfde geldt staat het huis ernaast over 3 maanden te koop, wie zal het zeggen. Wie weet hebben we iets anders gekocht tegen die tijd dat zij willen verkopen.
Mochten wij niets anders hebben gekocht of gevonden, dan kunnen we natuurlijk alsnog proberen het huis te kopen van deze mensen. En dan nog kun je mispakken, dat weten wij ook :)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Meekoh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:32:
Zelf 2x verhuizen? Eerst jou huis verkopen dan tijdelijk in een ander chaletje wonen of zo. Gelijk ook het huis van de buren kopen, met als voorwaarde dat zij er mogen blijven tot oplevering van hun nieuwe woning waarbij ze jou huur betalen.
Waarom zouden ze ooit akkoord gaan met huur betalen als ze nu (vermoedelijk) niks betalen omdat ze geen hypotheek meer hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
anboni schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:50:
[...]

Waarom zouden ze ooit akkoord gaan met huur betalen als ze nu (vermoedelijk) niks betalen omdat ze geen hypotheek meer hebben?
TS vroeg om opties, dit is een optie. Wie weet krijg je ze wel zo gek.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Meekoh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:53:
[...]

TS vroeg om opties, dit is een optie. Wie weet krijg je ze wel zo gek.
Nog even afgezien dat de huidige bewoners je waarschijnlijk vierkant uitlachen als je het voorstelt, moet je dat volgens mij ook niet willen. Dan krijg je ineens alle verplichtingen van een verhuurder erbij (en daarbij krijgt TS de financiering van een huis dat niet voor eigen bewoning bestemd is onmogelijk rond in de situatie die hij schetst. Geen geldverstrekker die een hypotheek voor 100% van de vrije verkoopwaarde wil geven op een huis dat verhuurd gekocht wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Het makkelijkste is om het onderling met de mensen te regelen om het nu te kopen en pas de overdracht te laten plaatsvinden bij de oplevering van hun appartement. December 2019 is ver weg dus dat kan gerust nog enkele maanden verschuiven. Je hebt dan wel rekening te houden met het feit dat je bij de bank jouw hypotheekofferte moet gaan verlengen. Dat kost geld. Hoeveel zou je moeten navragen maar dat zijn best wel aardige kosten voor zo'n periode.

Een compromis zou zijn om mondeling met de bewoners af te spreken dat jij het huis koopt over zeg een jaar voor prijs x (met eventuele marktcorrectie). Dat is wel op basis van vertrouwen maar geeft voor beide redelijke zekerheid. Dus een goede band opbouwen is zeker van belang.

Andere optie is ook nog nu kopen en de bewoners zolang laten huren. Maar ik zie dat niet als reële optie omdat ze waarschijnlijk nu niks of nihil aan vaste lasten hebben en ze dan ineens bijna 2 jaar lang een huur moeten gaan betalen van >€1000.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
anboni schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:58:
[...]

Nog even afgezien dat de huidige bewoners je waarschijnlijk vierkant uitlachen als je het voorstelt, moet je dat volgens mij ook niet willen. Dan krijg je ineens alle verplichtingen van een verhuurder erbij (en daarbij krijgt TS de financiering van een huis dat niet voor eigen bewoning bestemd is onmogelijk rond in de situatie die hij schetst. Geen geldverstrekker die een hypotheek voor 100% van de vrije verkoopwaarde wil geven op een huis dat verhuurd gekocht wordt)
Dergelijke constructies heb ik wel vaker gezien. Had het zelf bijna ook 2 jaar geleden (uiteindelijk toch ander huis gekocht), in mijn geval waren het niet oudjes met te veel overwaarde en ging het over een periode van 3 maanden.
Het hangt er maar net vanaf hoe graag je het huis wilt hebben. En de geldverstrekker hoeft niet te weten dat het tijdelijk aan de oude eigenaar wordt terug gehuurd :z

Anyhow dit soort praktijken zijn niet ongebruikelijk, heb het bij meerdere makelaars voorgesteld gekregen.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toch komt het allemaal op hetzelfde neer. TS wil iets van de huidige bewoners, maar die hebben daar op dit moment geen enkel belang bij. Hij zal dat belang dus moeten creëren (lees: een flinke zak geld op tafel moeten leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:06:
Toch komt het allemaal op hetzelfde neer. TS wil iets van de huidige bewoners, maar die hebben daar op dit moment geen enkel belang bij. Hij zal dat belang dus moeten creëren (lees: een flinke zak geld op tafel moeten leggen).
Daar lijkt het wel op uit te draaien ja :)

Enige waar aan gewerkt kan worden is dan gunfactor om zo wellicht nog iets voor elkaar te krijgen als een koopoptie tegen die tijd. Dus ja het lijkt erop dat we nu tot zeker komend jaar zomer niets anders kunnen doen dan contact houden met die mensen.

Sowieso wil ik nog even rest van het huis zien, voor hetzelfde geldt is het boven een bouwput :P
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:59:
Het makkelijkste is om het onderling met de mensen te regelen om het nu te kopen en pas de overdracht te laten plaatsvinden bij de oplevering van hun appartement. December 2019 is ver weg dus dat kan gerust nog enkele maanden verschuiven. Je hebt dan wel rekening te houden met het feit dat je bij de bank jouw hypotheekofferte moet gaan verlengen. Dat kost geld. Hoeveel zou je moeten navragen maar dat zijn best wel aardige kosten voor zo'n periode.

Een compromis zou zijn om mondeling met de bewoners af te spreken dat jij het huis koopt over zeg een jaar voor prijs x (met eventuele marktcorrectie). Dat is wel op basis van vertrouwen maar geeft voor beide redelijke zekerheid. Dus een goede band opbouwen is zeker van belang.

Andere optie is ook nog nu kopen en de bewoners zolang laten huren. Maar ik zie dat niet als reële optie omdat ze waarschijnlijk nu niks of nihil aan vaste lasten hebben en ze dan ineens bijna 2 jaar lang een huur moeten gaan betalen van >€1000.
Ik heb even opgezocht, de hypotheekofferte is 12 maanden geldig, dat is op zich al een behoorlijke tijd. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je ergens begin 2019 wellicht tot een overeenkomst kan komen met een overdracht in december (of wellicht januari of februari 2020).

- Dus koopovereenkomst bijv. maart of april 2019 overeenkomen
- Offerte bank 12 maanden geldig tot april 2020
- Eigen huis verkopen Q2/Q3 2019 met als voorwaarde overdracht december 2019
- gekocht huis: overdracht december 2019

Dat is op zich ook een prima optie natuurlijk, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 54% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
12 Maanden is inderdaad flink. De kopers van ons huis hadden maar een geldigheid van 3 maanden.

Overigens is er ook nog de optie om nu te kopen en de ontbindende voorwaarde van financiering pas te laten verlopen op medio 2019. Dan heb je al wel een contract maar kan jij het nog ontbinden mocht je, je werk verliezen oid. Dat is ook een optie, dan zit je niet met het verlopen van de hypotheekofferte. Enkel met het risico op een stijgende hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:39:
12 Maanden is inderdaad flink. De kopers van ons huis hadden maar een geldigheid van 3 maanden.
Best flink ja, maar wel fijn dus dat het een jaar geldig is.
Overigens is er ook nog de optie om nu te kopen en de ontbindende voorwaarde van financiering pas te laten verlopen op medio 2019. Dan heb je al wel een contract maar kan jij het nog ontbinden mocht je, je werk verliezen oid. Dat is ook een optie, dan zit je niet met het verlopen van de hypotheekofferte. Enkel met het risico op een stijgende hypotheekrente.
Wat je dan doet is een voorlopig koopcontract met ontbindende voorwaarden tot medio 2019?
Denk dat dat niet echt nodig is, aangezien ze toch niet verkopen voor die tijd, dan is het net zo verstandig om medio 2019 zelf weer contact op te nemen met ze en dan de koop te regelen?

Dan nog een vraag m.b.t. overdrachtsdatum van eigen huis:
Is het gebruikelijk dat deze wellicht ook een onder voorbehoud kan hebben?
Dus overdracht december 2019, onder voorbehoud dat.... (die mensen dan eruit gaan uit het huis dat wij kopen en niet uitstel hebben tot eind januari bijv.)

[ Voor 13% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 22:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:54:
[...]

Denk dat dat niet echt nodig is, aangezien ze toch niet verkopen voor die tijd, dan is het net zo verstandig om medio 2019 zelf weer contact op te nemen met ze en dan de koop te regelen?
Vinger aan de pols houden is inderdaad verstandig, maar het lastige blijft: wij (en jij) weten niet wat de gunfactor zal beinvloeden over een jaar.

Als voorbeeld neem ik dan mijn eigen ervaringen op dat vlak. In de afgelopen 35 jaren zeven woningen verkocht en acht gekocht - de gunfactor wordt al beinvloed door zoiets futiels zoals een vrolijk 'Goedemorgen' bij een verkoper, een deurbel die niet blijkt te werken, een koper die bij de onderhandelingen begint over zwart geld.

Jij wil de verkopers verleiden tot het geven van meer zekerheid aan jou - zowel op prijs als op datum. Dan moet je gaan onderzoeken waar zij gevoelig voor zijn. Dat zal inderdaad tijd, moeite en mogelijk geld gaan kosten.
Alvast een nieuwe schutting nodig, een oprit herbestraten, tuin opknappen? Zeg toe een week vakantiepark voor hen te boeken tijdens de verhuizing in 2019/2020?

Het punt blijft dat zij niemand, ook jou niet, iets zijn verschuldigd totdat de woning daadwerkelijk is verkocht. Mede daarom dring ik aan op verder blijven rondkijken en je niet in teveel bochten te wringen, in 20 maanden kan aan beide zijden zoveel zaken gaan veranderen dat je achteraf je helemaal niet had willen vastleggen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

Precies dat ^.

Daarom was mijn tip ook om alleen een recht van eerste onderhandeling te krijgen. Dat schept niet al teveel verplichtingen. Nu dingen vastleggen is - met de stijgende huizenprijzen - voor verkoper niet interessant. Nu verkopen en terughuren ook niet, want huis hypotheekvrij. De woningmarkt lijkt nog niet in te storten dus als ik verkoper was, zou ik op bijna al jouw voorstellen zeggen dat je de boom in kan. Waarom zouden ze zich ergens op vastleggen?

Recht van eerste onderhandeling kost ze daarentegen niks en levert ze op dat ze misschien heel snel een koper hebben en minder makelaarskosten, zonder het risico van te goedkoop verkopen. Ik denk dat er niet veel meer in zal zitten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]
Dus overdracht december 2019, onder voorbehoud dat.... (die mensen dan eruit gaan uit het huis dat wij kopen en niet uitstel hebben tot eind januari bijv.)
Dat kan maar over het algemeen kost je dat gewoon geld omdat je minder makkelijk kan onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DeBolle schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:15:
[...]

Vinger aan de pols houden is inderdaad verstandig, maar het lastige blijft: wij (en jij) weten niet wat de gunfactor zal beinvloeden over een jaar.
Klopt dat weet je nooit, eerste ontmoeting was positief, maar dat wilt uiteraard niets zeggen. Wel heb ik het gevoel dat we die gun factor wel een beetje kunnen opbouwen, maar of dat gaat helpen is koffiedik kijken.
Als voorbeeld neem ik dan mijn eigen ervaringen op dat vlak. In de afgelopen 35 jaren zeven woningen verkocht en acht gekocht - de gunfactor wordt al beinvloed door zoiets futiels zoals een vrolijk 'Goedemorgen' bij een verkoper, een deurbel die niet blijkt te werken, een koper die bij de onderhandelingen begint over zwart geld.

Jij wil de verkopers verleiden tot het geven van meer zekerheid aan jou - zowel op prijs als op datum. Dan moet je gaan onderzoeken waar zij gevoelig voor zijn. Dat zal inderdaad tijd, moeite en mogelijk geld gaan kosten.
Alvast een nieuwe schutting nodig, een oprit herbestraten, tuin opknappen? Zeg toe een week vakantiepark voor hen te boeken tijdens de verhuizing in 2019/2020?

Het punt blijft dat zij niemand, ook jou niet, iets zijn verschuldigd totdat de woning daadwerkelijk is verkocht. Mede daarom dring ik aan op verder blijven rondkijken en je niet in teveel bochten te wringen, in 20 maanden kan aan beide zijden zoveel zaken gaan veranderen dat je achteraf je helemaal niet had willen vastleggen.
We kijken sowieso rond, dat doen we al een tijdje. Als het niet doorgaat, dan niet, dan kijken we ook rustig verder.
P_Tingen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:22:
Precies dat ^.

Daarom was mijn tip ook om alleen een recht van eerste onderhandeling te krijgen. Dat schept niet al teveel verplichtingen. Nu dingen vastleggen is - met de stijgende huizenprijzen - voor verkoper niet interessant. Nu verkopen en terughuren ook niet, want huis hypotheekvrij. De woningmarkt lijkt nog niet in te storten dus als ik verkoper was, zou ik op bijna al jouw voorstellen zeggen dat je de boom in kan. Waarom zouden ze zich ergens op vastleggen?

Recht van eerste onderhandeling kost ze daarentegen niks en levert ze op dat ze misschien heel snel een koper hebben en minder makelaarskosten, zonder het risico van te goedkoop verkopen. Ik denk dat er niet veel meer in zal zitten.
Het is in ieder geval iets :) en dat was ook waar ik naar op zoek was, mogelijke opties die ons of het huis opleveren of in ieder geval een eerste optie.

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat ik niet echt terugzie in bovenstaande punten is ook het psychologische aspect. Weet niet hoe geduldig je van aard bent, maar dat zou ik zeker meenemen in de overweging. Het lijkt mij heel irritant om 2 jaar stil te staan en te wachten op dat huis.

Als je om je heen kijkt, hoe vaak komt er iets te koop in de buurt dat aan de 'eisen' voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:17:
[...]

Ik heb even opgezocht, de hypotheekofferte is 12 maanden geldig, dat is op zich al een behoorlijke tijd. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je ergens begin 2019 wellicht tot een overeenkomst kan komen met een overdracht in december (of wellicht januari of februari 2020).

- Dus koopovereenkomst bijv. maart of april 2019 overeenkomen
- Offerte bank 12 maanden geldig tot april 2020
- Eigen huis verkopen Q2/Q3 2019 met als voorwaarde overdracht december 2019
- gekocht huis: overdracht december 2019

Dat is op zich ook een prima optie natuurlijk, of zie ik iets over het hoofd?
Met die geldigheid komt voor zover ik weet ook een uiterste opleverdatum mee. Dus dat die offerte nu 12 maanden geldig is, kan ik inhouden dat je uiterlijk april volgend jaar over moet.
Overeenkomst in april zou dan niet voldoende zijn.

Kijk ook even naar wat het kost om te verlengen, en met welke periode dat kan. En natuurlijk wat je nu extra betaalt voor die langere offerteperiode. Bij NIBC kostte het onlangs 0,4% rente om 6 ipv 4 maanden geldigheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
N1ckk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:27:
Wat ik niet echt terugzie in bovenstaande punten is ook het psychologische aspect. Weet niet hoe geduldig je van aard bent, maar dat zou ik zeker meenemen in de overweging. Het lijkt mij heel irritant om 2 jaar stil te staan en te wachten op dat huis.

Als je om je heen kijkt, hoe vaak komt er iets te koop in de buurt dat aan de 'eisen' voldoet?
Stilstaan doen we sowieso niet, we blijven rondkijken.
Het lastige in onze wijk is de mix aan huizen, letterlijk range van 190 - 800K.
Wat wij willen zijn er op zich ook wel aantal huizen van in de wijk, echter ook daar best wel verschil in prijsrange. Het is dus of er heel snel bij zijn of waarschijnlijk overbieden.
Nu zijn we bij dit huis er heel vroeg bij, en daar probeer ik dan voordeel uit te halen, hoe lastig dat misschien dus ook is gezien de situatie dat die mensen op rozen zitten.
MikeyMan schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:28:
[...]

Met die geldigheid komt voor zover ik weet ook een uiterste opleverdatum mee. Dus dat die offerte nu 12 maanden geldig is, kan ik inhouden dat je uiterlijk april volgend jaar over moet.
Overeenkomst in april zou dan niet voldoende zijn.

Kijk ook even naar wat het kost om te verlengen, en met welke periode dat kan. En natuurlijk wat je nu extra betaalt voor die langere offerteperiode. Bij NIBC kostte het onlangs 0,4% rente om 6 ipv 4 maanden geldigheid te hebben.
Ik heb nu geen offerte liggen hoor ;)
In dat geval zou ik dus pas medio volgend jaar overeenstemming bereiken en dus een offerte laten opstellen, deze zou dan uiterlijk medio 2020 aflopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Best flink ja, maar wel fijn dus dat het een jaar geldig is.

[...]

Wat je dan doet is een voorlopig koopcontract met ontbindende voorwaarden tot medio 2019?
Is gewoon het koopcontract. Je legt daarin vast dat je de financiën pas eind Q2 geregeld moet hebben. Dan kun jij de offerte bij de bank eind mei tekenen en heb je geen verlenging nodig.
Alles kan. Maar daar is de markt nu niet voor. Bedenk je wel overigens dat gemak, zekerheid en comfort voor mensen van 70 in de regel als erg belangrijk worden gezien. Die zijn vaak blij dat ze weinig gezeur/geregel e.d. hebben en wat zekerheid. Euro's zijn op dit leeftijd, met alle schaapjes op het droge, veel minder belangrijk. Speel daar ook op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Ik heb het ooit gedaan, maar dan in België.
Huis verkocht, en overeengekomen dat we er nog een jaar in mochten wonen tegen een afgesproken huur per maand.
In België kan je niet vandaag een verkoopsovereenkomst sluiten, en dan de echte overdracht en betaling pas 2 jaar later doen, dat moet binnen de 4 maand.
Een notaris kan je helpen en adviseren hoe je dat best regelt. Die huurprijs kan je perfect mee verwerken bij de overdracht zodat ze nadien niet het gevoel hebben huur te betalen voor hun eigen woning.

Nu stel ik me even in de schoenen van de verkopers.
Die hebben iets gekocht, en weten dat ze hun huis moeten verkopen binnen ca 1 jaar.
Als ze daar geen overbruggingskrediet voor genomen hebben omdat ze dat cash konden betalen zou ik vrij relax zijn, en het ook niet zo lang op voorhand willen regelen.
Als ze dat krediet wel nodig hebben, dan willen ze daar zo snel mogelijk van af, en ook willen ze zekerheid dat ze hun huis kunnen verkopen op relateif korte termijn.

Dus, eerst eens praten met een notaris over mogelijke scenario's om nu de koop te sluiten en die mensen lang genoeg in hun huis te laten wonen op een wettelijk en financiëel correcte manier.
En dan nog eens langs gaan met een doos koekjes, en vragen of je het huis eens helemaal mag bekijken.

PAs als je allebei zeker bent dat je het wilt, dan leg je het voorgestelede scenario uit met een bod.
Ze hebben alvast één groot voordeel, en dat is dat ze geen makelaar moeten betalen. Dat is ook geld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is ook dat nieuwbouwproject niet definitief doorgaat of dat dat het vertraging heeft. Op dit moment is dat dus nog lastig te plannen. Ik zou verder kijken en indien niks gevonden over een half jaar nog eens terugkomen. Voorlopig zullen ze hun huis niet gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:33:
[...]

Is gewoon het koopcontract. Je legt daarin vast dat je de financiën pas eind Q2 geregeld moet hebben. Dan kun jij de offerte bij de bank eind mei tekenen en heb je geen verlenging nodig.
Ok, ik zou dan denk ik zelf eerder pas volgend jaar weer op de stoep staan en dan kijken of ze medio 2019 tot een overeenkomst willen komen of niet.
[...]

Alles kan. Maar daar is de markt nu niet voor. Bedenk je wel overigens dat gemak, zekerheid en comfort voor mensen van 70 in de regel als erg belangrijk worden gezien. Die zijn vaak blij dat ze weinig gezeur/geregel e.d. hebben en wat zekerheid. Euro's zijn op dit leeftijd, met alle schaapjes op het droge, veel minder belangrijk. Speel daar ook op in.
Het is wel een lastige factor natuurlijk, zij zullen als voorbehoud hebben dat de oplevering is wanneer zij hun appartement in kunnen. Als dat onverwachts(?) (wanneer/hoelang van tevoren weet je of iets uitgesteld wordt?) uitgesteld wordt, dan zouden wij dus een tijd moeten overbruggen op 1 of andere manier als wij wel gewoon een overdrachtsdatum hebben van bijv. 1 december 2019 voor ons eigen huis.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:50:
Probleem is ook dat nieuwbouwproject niet definitief doorgaat of dat dat het vertraging heeft. Op dit moment is dat dus nog lastig te plannen. Ik zou verder kijken en indien niks gevonden over een half jaar nog eens terugkomen. Voorlopig zullen ze hun huis niet gaan verkopen.
Ik zal inderdaad eens informeren hoe dat met hun appartement zit, of die allemaal zijn verkocht, of de bouw inderdaad op x datum start etc. Zoals zij het vertelden hebben ze het al gekocht, maar goed misschien gebruiken ze wel niet de juiste termen en hebben ze een optie tot koop ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2018 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:43:
[...]

Ok, ik zou dan denk ik zelf eerder pas volgend jaar weer op de stoep staan en dan kijken of ze medio 2019 tot een overeenkomst willen komen of niet.

[...]

Het is wel een lastige factor natuurlijk, zij zullen als voorbehoud hebben dat de oplevering is wanneer zij hun appartement in kunnen. Als dat onverwachts(?) (wanneer/hoelang van tevoren weet je of iets uitgesteld wordt?) uitgesteld wordt, dan zouden wij dus een tijd moeten overbruggen op 1 of andere manier als wij wel gewoon een overdrachtsdatum hebben van bijv. 1 december 2019 voor ons eigen huis.

[...]

Ik zal inderdaad eens informeren hoe dat met hun appartement zit, of die allemaal zijn verkocht, of de bouw inderdaad op x datum start etc. Zoals zij het vertelden hebben ze het al gekocht, maar goed misschien gebruiken ze wel niet de juiste termen en hebben ze een optie tot koop ofzo.
En dan? Wat ga je met die informatie doen? Er zijn echt maar 2 opties hier:

a. nu kopen
b. uit je hoofd zetten en t.z.t. maar weer eens zien hoe de vlag erbij hangt.

Al het andere is zonde van je moeite. En geld. Man, als ik als verkoper zou weten dat de potentiele koper al 2 jaar heel hard bezig is het huis proberen te kopen, zou ik de vraagprijs flink omhoog gooien. No way dat hij het na 2 jaar laat schieten namelijk, in zijn hoofd woont 'ie er allang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:52:
[...]

En dan? Wat ga je met die informatie doen? Er zijn echt maar 2 opties hier:

a. nu kopen
b. uit je hoofd zetten en t.z.t. maar weer eens zien hoe de vlag erbij hangt.

Al het andere is zonde van je moeite. En geld. Man, als ik als verkoper zou weten dat de potentiele koper al 2 jaar heel hard bezig is het huis proberen te kopen, zou ik de vraagprijs flink omhoog gooien. No way dat hij het na 2 jaar laat schieten namelijk, in zijn hoofd woont 'ie er allang!
Met die informatie doen?
Ik hoef er niks mee te doen, maar het geeft wel een beter beeld van wat ook hun situatie is.
Nu kopen lijkt geen optie, tzt weer om de tafel gaan lijkt mij in deze inderdaad het best haalbare.

Prijs flink omhoog kunnen ze zeker doen, in dat geval haken we sowieso af.
Misschien komt mede door dit topic het over alsof dit het enige huis dat bestaat is voor ons, en dat wij er in ons hoofd al wonen, maar dat is zeker niet het geval. Wel ben ik graag goed voorbereid en wil ik altijk graag mijn opties weten wat ik kan doen. Zoals gezegd als wij onderhands kunnen regelen, zou dat mooi meegenomen zijn. Indien dat niet zo is ook prima, dan doen we wel een bod en we hebben gewoon een max dus, wordt dat het niet, dan niet.

En voor hetzelfde geldt lopen we over een half jaar tegen een ander huis aan in de buurt, ook dat is natuurlijk gewoon mogelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je redeneert volledig vanuit jezelf terwijl er objectief gezien geen enkel reden te bedenken is waarom iemand in een stijgende markt zijn huis 1,5 jaar te vroeg onderhands aan een vreemde verkoopt. Dus als je dit huis wil hebben dan moet je wel iets te bieden hebben en vooralsnog heb ik nog niets voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben het eens met @Verwijderd .

Je maakt het alleen interessant voor hen door een flink bedrag neer te leggen. En gezien het gebrek aan overwaarde op je huidige woning (is dus geen gekke verondersteling), gaat dat erg lastig worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2018 20:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:16:
Je redeneert volledig vanuit jezelf
Dat lijkt mij logisch, ik ben er niet voor zijn portemonnee ;)
terwijl er objectief gezien geen enkel reden te bedenken is waarom iemand in een stijgende markt zijn huis 1,5 jaar te vroeg onderhands aan een vreemde verkoopt. Dus als je dit huis wil hebben dan moet je wel iets te bieden hebben en vooralsnog heb ik nog niets voorbij zien komen.
Nu kopen is ook niet logisch, dat is ook mijn vraag niet.
Ik zoek naar mogelijkheden om dat huis te kopen voordat het in openbare verkoop gaat. Wat ik te bieden heb is inderdaad vrij weinig, maar het is ook weer niet niks, namelijk geen makelaarskosten + gegarandeerde verkoop van huis op datum X. Daarnaast zou je nog een gunfactor kunnen kweken bij die mensen, waardoor ze er wellicht wel voor openstaan. En dit alles onder voorbehoud dat het huis geen krot is boven en we niet een ander huis vinden voor die tijd.

Dusja voor nu proberen we gewoon wat contact te houden met die mensen, en volgend jaar gaan we weer eens kijken of ze openstaan voor een praatje over het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Ik zie niet in wat deze informatie toevoegd aan mijn vragen :)
misschien niet leuk om te horen, maar juist dat is de belangrijkse kwestie die je moet overwegen om te kunnen bepalen of het risico voor je dragbaar is je wensen op dat huis te zetten...

Risico is sterk afhankelijk van je eigen situatie en de speelruimte die je hebt....
Heb je genoeg financiele middelen, heb je ook veel speelruimte en kun je vanalles doen, zowel die eigenaars een prettige deal aanbieden, of juist op tijd spelen...

Als je dit aangaat, realiseer je dat jouw 'speelruimte' vrij gering is (lijkt te zijn op absis van de informatie die je geeft) en dat vergroot het risico dat alles wat je misschien plant, mis kan lopen.
Zeker gezien de grote tijd die dit overspant, maar ook de zeer duidelijke en resolute manier waarop de verkopers aangeven welke voorwaarden zij voor verkoop stellen en deze ook helemaal niks te winnen hebben bij een verkoop nu;
Lijkt het me zinnig als je zelf ook inziet dat je eigenlijk eerder weinig hieraan kunt 'sturen', en het goed is als je ook een Plan-B hebt en bereid hebt staan.

Aangezien je zelf vrij vaak het woordje 'gun-factor' dat door iemand hier genoemd is herhaalt omdat het je lijkt te bevallen:

Jij hebt die 'gun-factor' vermoedelijk gewoon niet.
je hebt eigenlijk geen enkel 'wapen' in je handen om deze situatie naar je hand te zetten, en bent dus héél erg afhankelijk van wat anderen zullen gaan doen of besluiten, of je een kans zult maken.

Als je de tijd hebt, kun je natuurljk wachten, maar ok dan moet je daarbij goed realiseren dat er een gerede kans is dat de woning uiteindelijk niet bj jou beland, en ik zou je aanraden die waarschijnlijkheid zeker mee te plannen, wat als je wel veel probeert, maar uiteindelijk toch een ander meer gaat bieden of je mogeljk zelf niet genoeg kunt financieren.

Ik zou zeker ook je aanrade een duidelijke en realistische bovengrens vast t stelen tot hoe ver je kunt gaan (daarbj mee te rekenen dat een verhuizing en vaak het inrichten van een nieuwe wonng naar je smaak, zeker als er vorheen oude mensen gewoond hebben) vaak best wat budget kost

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 24-04-2018 12:02 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RM-rf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:59:
[...]

misschien niet leuk om te horen, maar juist dat is de belangrijkse kwestie die je moet overwegen om te kunnen bepalen of het risico voor je dragbaar is je wensen op dat huis te zetten...
Daarom is er ook voorwerk gedaan door eerst naar de bank te gaan en 2 makelaars ons eigen huis te laten beoordelen. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik 100% weet wat we wel kunnen op dit moment. Dit huis valt ruim binnen wat kan.
Risico is sterk afhankelijk van je eigen situatie en de speelruimte die je hebt....
Heb je genoeg financiele middelen, heb je ook veel speelruimte en kun je vanalles doen, zowel die eigenaars een prettige deal aanbieden, of juist op tijd spelen...
We hebben geen gigantische overwaarde idd, maar al hadden we deze wel, dan nog zou ik niet zomaar een smak geld extra betalen om de deal dan maar rond te krijgen. Ja natuurlijk is dat wel de makkelijkste manier om het voor elkaar te krijgen, maar dat is geen optie, vandaar ook dit topic om te kijken naar alternatieve manieren of die er zijn.
Als je dit aangaat, realiseer je dat jouw 'speelruimte' vrij gering is (lijkt te zijn op absis van de informatie die je geeft) en dat vergroot het risico dat alles wat je misschien plant, mis kan lopen.
Zeker gezien de grote tijd die dit overspant, maar ook de zeer duidelijke en resolute manier waarop de verkopers aangeven welke voorwaarden zij voor verkoop stellen en deze ook helemaal niks te winnen hebben bij een verkoop nu;
Lijkt het me zinnig als je zelf ook inziet dat je eigenlijk eerder weinig hieraan kunt 'sturen', en het goed is als je ook een Plan-B hebt en bereid hebt staan.
Goed punt en ook zeker waar, maar gelukkig zijn wij niet afhankelijk van dit huis of iets dergelijks. We hebben nu een prima huis, ja we zouden graag in dat andere huis willen wonen, maar er gaat geen droom verloren of iets dergelijks als het niet uitkomt. Daarnaast houden we de gehele wijk in de gaten wat betreft aanbod, dus kan net zo goed zijn dat over 4 maanden een ander huis te koop komt die ook aan onze wensen voldoet, niets houdt ons dan tegen om voor een ander huis dan te gaan ipv te wachten op dit huis.
Aangezien je zelf vrij vaak het woordje 'gun-factor' dat door iemand hier genoemd is herhaalt omdat het je lijkt te bevallen:

Jij hebt die 'gun-factor' vermoedelijk gewoon niet.
je hebt eigenlijk geen enkel 'wapen' in je handen om deze situatie naar je hand te zetten, en bent dus héél erg afhankelijk van wat anderen zullen gaan doen of besluiten, of je een kans zult maken.
Als je een huis gaat kopen van iemand ben je altijd afhankelijk van die ander, zij zullen hoe dan ook akkoord moeten gaan, dat is zo ook in het normale geval van een huis kopen.
Als wij op wat voor manier dan ook wat "gun-factor" kunnen creeëren bij deze mensen, kan het positief uitwerken, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn.
Als je de tijd hebt, kun je natuurljk wachten, maar ok dan moet je daarbij goed realiseren dat er een gerede kans is dat de woning uiteindelijk niet bj jou beland, en ik zou je aanraden die waarschijnlijkheid zeker mee te plannen, wat als je wel veel probeert, maar uiteindelijk toch een ander meer gaat bieden of je mogeljk zelf niet genoeg kunt financieren.
Wij zijn hier heel realistisch in, lukt het niet dan niet, maar als er iets is wat we zouden kunnen doen om het voor elkaar te krijgen dan zullen we dat proberen. DIt topic is vooral bedoeld om te zoeken naar dingen waar wij wellicht niet eens aan gedacht hadden.
Als het gewoon uitkomt op een normale verkoop met makelaar, dan zullen we vast een bod doen, maar we gaan zeker niet over grenzen heen om het dan maar te krijgen. (ik ben vrij koelbloedig daarin)
Ik zou zeker ook je aanrade een duidelijke en realistische bovengrens vast t stelen tot hoe ver je kunt gaan (daarbj mee te rekenen dat een verhuizing en vaak het inrichten van een nieuwe wonng naar je smaak, zeker als er vorheen oude mensen gewoond hebben) vaak best wat budget kost
Yes, dit is op dit moment al duidelijk, zie ook wat ik eerder zei over bezoek bij de bank en we weten precies wat kan en niet kan. Dat is natuurlijk wel een moment opname van dit moment, dat kan volgend jaar natuurlijk weer anders liggen, maar dat weet je natuurlijk nooit op voorhand.

Inmiddels is wel duidelijk dat eigenlijk alleen een zak geld je een voorkeurspositie kan geven, maar toch bedankt iedereen die heeft meegedacht.
Voorlopig is het gewoon afwachten en houden we contact met deze mensen. We willen sowieso nog eens langsgaan en het huis verder bekijken, wie weet valt het totaalbeeld enorm tegen en strepen we het huis alsnog af van het lijstje.
Mocht het wel bevallen en de klik is er met deze mensen (lijkt na eerste contact wel zo te zijn), dan kunnen we ergens volgend jaar nog eens een balletje opgooien, willen ze meewerken dan is dat natuurlijk perfect. Zo niet, dan niet, dan wachten we gewoon totdat het in officiele verkoopt kom en zullen we gewoon bieden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Martinusz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:21:
[...]

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik 100% weet wat we wel kunnen op dit moment. Dit huis valt ruim binnen wat kan.
100% ....

Als het huis nu te koop stond en je ook het nu kunt kopen voor een prijs die nu zou vaststaan.

met alle respect, je lijkt hier een soort van zekerheid te willen creeren in woorden, door termen als "100%" te gebruiken, maar punt is nu net dat je dat helemaal niet hebt...

Ik kan je enkel aanraden wél de risico's serieus in te schatten en op te houden jezelf te overschreeuwen omdat je zo graag dat huis wil hebben, daarmee maak je de kans an sich verder niet groter dat je dat huis oo uiteindelijk kunt kopen.

Wat ik je aanraad is juist nu realistisch te zijn en je risico's wel goed in te schatten en te kjekn waar ventuele zwaktepunten liggen...
Zowel waar je financiele bovengrens ligt, dus het moment dat je je eventuele plannen moet opgeven omdat het te duur gaat worden.

Ik geloof overigens niet dat je enige grond hebt te vermoeden dat je de verkopers op enige wijze onder druk kunt zetten eerder te verkopen of je zekerheid te geven dat jij uiteindelijk een voorkeurspositie in een onderhandeling krijgt...
Ik denk dat een stategie die daarop inzet weinig nuttig zou zijn en mogeljk je tot een nadeel kan worden...
Juist daarom zou ik je ook aanraad eerder op alternatieve strategieen te zetten, zowel ook te kijken naar andere huizen en een plan-B te hebben, zodat je niet uiteindelijk als het tot onderhandelen komt je heel sterk onder druk staat om iedere vraagrijs of verkoopvoorwarde te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RM-rf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:40:
[...]

100% ....

Als het huis nu te koop stond en je ook het nu kunt kopen voor een prijs die nu zou vaststaan.

met alle respect, je lijkt hier een soort van zekerheid te willen creeren in woorden, door termen als "100%" te gebruiken, maar punt is nu net dat je dat helemaal niet hebt...

Ik kan je enkel aanraden wél de risico's serieus in te schatten en op te houden jezelf te overschreeuwen omdat je zo graag dat huis wil hebben, daarmee maak je de kans an sich verder niet groter dat je dat huis oo uiteindelijk kunt kopen.

Wat ik je aanraad is juist nu realistisch te zijn en je risico's wel goed in te schatten en te kjekn waar ventuele zwaktepunten liggen...
Zowel waar je financiele bovengrens ligt, dus het moment dat je je eventuele plannen moet opgeven omdat het te duur gaat worden.

Ik geloof overigens niet dat je enige grond hebt te vermoeden dat je de verkopers op enige wijze onder druk kunt zetten eerder te verkopen of je zekerheid te geven dat jij uiteindelijk een voorkeurspositie in een onderhandeling krijgt...
Ik denk dat een stategie die daarop inzet weinig nuttig zou zijn en mogeljk je tot een nadeel kan worden...
Juist daarom zou ik je ook aanraad eerder op alternatieve strategieen te zetten, zowel ook te kijken naar andere huizen en een plan-B te hebben, zodat je niet uiteindelijk als het tot onderhandelen komt je heel sterk onder druk staat om iedere vraagrijs of verkoopvoorwarde te accepteren.
Ik heb het idee dat je de helft niet leest wat ik zeg :) je herhaalt namelijk dezelfde punten, die ik net ook al heb beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Martinusz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:48:
[...]

Ik heb het idee dat je de helft niet leest wat ik zeg :) je herhaalt namelijk dezelfde punten, die ik net ook al heb beantwoord.
ik moet je mn excuses aanbieden, idd heb ik te snel enkel op je eerst zin gereageert... en de rest van je post genegeert, dat is niet correct van mij geweest.

inderdaad had ik de rest van je post beter moeten lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RM-rf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:55:
[...]

ik moet je mn excuses aanbieden, idd heb ik te snel enkel op je eerst zin gereageert... en de rest van je post genegeert, dat is niet correct van mij geweest.

inderdaad had ik de rest van je post beter moeten lezen :)
Geen probleem d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mensen staan in de rij voor huizen, dus die kijken wel eind volgend jaar en geef ze eens ongelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Nou toch een update in alles, en wellicht verbaasd het jullie, maar onze aanpak heeft toch echt geholpen :)
We zijn vorige week weer eens langsgeweest, mede omdat er soortgelijke huizen op de markt komen in de buurt en we gewoon willen weten waarmee we rekening moeten houden qua vraagprijs richting, voordat we huizen afslaan om te wachten op hun huis en dan een te hoge vraagprijs te horen te krijgen.
Zo gezegd zo gedaan, mensen wederom enorm vriendelijk en we hebben er rustig over kunnen praten, deze mensen willen echt hun huis aan ons verkopen.

Op de vraag wat voor prijs ze mogelijk in gedachten hebben, kwam een zeer schappelijke prijs naar voren (lees er staan nu huizen in de markt die 30K meer vragen en waar nog meer aan gedaan moet worden). Het liefst zou ik er meteen voor tekenen, maar dat gaat natuurlijk niet :P Al zouden ze de prijs nog wat omhoog doen, valt dit ruim binnen ons budget en is het nog steeds een zeer goede prijs in de markt.

Afspraak is dat wij in de lente (april/mei) weer langskomen om dan de boel echt rond te gaan maken en dus het huis te gaan kopen en ons huis in de verkoop te gaan zetten met overdracht in december 2019.

Deze situatie komt wellicht niet vaak voor, maar ons voorgevoel was juist en er staat ons op dit moment niets in de weg om hier volgend jaar te gaan wonen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Martinusz Er staat je natuurlijk niets in de weg om alvast eerder de boel rond te breien (mits je dat wil), zie o.a. Bakkenist in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:34:
@Martinusz Er staat je natuurlijk niets in de weg om alvast eerder de boel rond te breien (mits je dat wil), zie o.a. Bakkenist in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Ja eigenlijk is dit nog een stukje waarin we niet zo bekend zijn en nog in moet verdiepen.

Mijn gedachtegang nu was:
In lente 2019 rond de tafel en een overeenkomst gaan sluiten voor x bedrag en oplevering in december 2019 met voorbehoudt financiering of zelfs verkoop ons huis (dat laatste is echt niet nodig, onze huis verkoopt zeer snel gebaseerd op recente transacties).
Waarom in de lente?
Het is een stuk dichterbij december 2019 natuurlijk, wellicht veranderd er ineens van alles in de markt? (ik heb letterlijk 3 maanden voor de laatste crisis gekocht, dus zeg nooit nooit)
Ik dacht i.v.m. de geldigheid van de hypotheekofferte van de bank (max. 1 jaar zonder extra kosten) en mogelijk ook de taxatie moment? (al maak ik mij daar geen zorgen over met de huidige vraagprijs en de markt)

Vandaar dat mij eigenlijk lente 2019 logisch leek om alles op papier te gaan zetten, maar als dit totaal niet logisch is hoor ik het natuurlijk graag!

Wat zou je nu al op papier kunnen zetten?
- prijs?
- voorbehoud financiering tot ergens in de zomer 2019 ofzo?
- overdracht nog nader te bepalen? (kan dat?)
- Is dit dan al een koopovereenkomst of iets dergelijks?
- ons eigen huis dan in de lente (april/mei) in de verkoop doen lijkt mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Martinusz Wat logisch is, is moeilijk te zeggen. E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met wat de markt doet. Als je nu een koopovereenkomst sluit en de markt schiet verder door dan ben je spekkoper, kalft de markt weer af heb je wellicht te 'duur' gekocht.

Verder kun je in de koopovereenkomst (laten) zetten wat je wil, maar in ieder geval de prijs. Je kunt verder in de koopovereenkomst gewoon ontbindende voorwaarden opnemen (financiering, verkoop eigen woning per datum X). Ook het overdrachtmoment kun je zetten op nader te bepalen al is het natuurlijk wel verstandig om daar een datum(range) aan te koppelen. Iets in de trant van 'overdracht is nader te bepalen maar vindt in ieder geval plaats tussen 01-12-2019 en 31-01-2020).

Wat logisch of verstandig is kan ik natuurlijk niet voor je invullen, het enige wat een koopovereenkomst in deze bied is wat zekerheid voor beide partijen. Ik lees in je verhaal dat je nu 2 keer zeer prettig met deze mensen gesproken hebt en allerlei mondelinge afspraken hebt gemaakt maar niets weerhoudt de verkopende partij in deze ervan om volgend jaar april toch te besluiten niet te verkopen, veel later te verkopen, voor een hogere prijs, etc. Dus als je die woning echt wil dan kán het verstandig zijn om nu alvast e.e.a. vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
@Martinusz Je zou nu een prijs kunnen afspreken op basis van wat je nu voor het huis zou geven, met de aanvulling dat de prijs verhoogd (of verlaagd) wordt met percentuele stijging/daling gemiddelde huizenprijs op moment van overdracht (of paar maanden daarvoor).

Verder: ik las ergens dat iemand zei dat mensen van 70+ graag zekerheid hebben. Dat kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Mijn vriendin en ik zagen een geweldig appartement, maar net voor gepande bezichtiging bleek dat verkocht te zijn. Acht weken later was appartement weer op de markt: koop was voorlopig afgeblazen omdat koper zijn eigen huis niet had verkocht en dat als voorbehoud had laten opnemen. Wij zijn gaan kijken, waren meteen enthousiast en hebben goed bod gedaan, onder voorbehoud van financiering (standaardoptie: wij gaan natuurlijk niet kijken naar huis dat onbetaalbaar is, maar hebben niet voldoende vermogen om bod te doen zonder er een hypotheek voor te krijgen). Maar verkoper (stel van 79 en 83) ging akkoord met bod van iemand anders, die het had gedaan zonder voorbehoud van financiering. Verkoopprijs is exact zo hoog als ons bod. En dat van ons was eerste bod: als we verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs hadden gemiddeld, was eindbedrag 15K hoger geweest. Maar: het oude stel koos voor zekerheid. Ik vond het, hoewel jammer voor ons, best een legitieme keus van het stel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:05:
@Martinusz Wat logisch is, is moeilijk te zeggen. E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met wat de markt doet. Als je nu een koopovereenkomst sluit en de markt schiet verder door dan ben je spekkoper, kalft de markt weer af heb je wellicht te 'duur' gekocht.

Verder kun je in de koopovereenkomst (laten) zetten wat je wil, maar in ieder geval de prijs. Je kunt verder in de koopovereenkomst gewoon ontbindende voorwaarden opnemen (financiering, verkoop eigen woning per datum X). Ook het overdrachtmoment kun je zetten op nader te bepalen al is het natuurlijk wel verstandig om daar een datum(range) aan te koppelen. Iets in de trant van 'overdracht is nader te bepalen maar vindt in ieder geval plaats tussen 01-12-2019 en 31-01-2020).

Wat logisch of verstandig is kan ik natuurlijk niet voor je invullen, het enige wat een koopovereenkomst in deze bied is wat zekerheid voor beide partijen. Ik lees in je verhaal dat je nu 2 keer zeer prettig met deze mensen gesproken hebt en allerlei mondelinge afspraken hebt gemaakt maar niets weerhoudt de verkopende partij in deze ervan om volgend jaar april toch te besluiten niet te verkopen, veel later te verkopen, voor een hogere prijs, etc. Dus als je die woning echt wil dan kán het verstandig zijn om nu alvast e.e.a. vast te leggen.
Bedankt voor je input, waardeer ik zeer :)
Ik vind het gewoon heel lastig, het is helemaal waar wat je zegt dat als ze willen kunnen ze zich bedenken. Echter op basis van de gesprekken verwacht ik dat niet (100% weet je nooit).
Ik heb overigens ook onze contactpersoon bij de bank de update van de situatie gemeld en ook gevraagd wat nu het verstandigst is (nog geen reactie terug gehad).
Qua prijs moet de markt wel heel ver instorten mocht de vraagprijs te veel worden :P zelfs in de crisis lag de vraagprijs maar vlak onder de huidige vraagprijs, daar maak ik mij dus minder zorgen om :)

De opleverdatum zal inderdaad dan een range worden voorlopig, aangezien zij het nog niet 100% zeker weten wanneer hun nieuwbouw af gaat zijn. Later in 2019 moet dat wel een vaste datum worden, we moeten natuurlijk voor ons eigen huis ook weten hoe en wat op te leveren.

Wat misschien dan weer stukje onzekerheid is, stel ik ga komende week weer langs en zeg joh kunnen we het niet op papier zetten, dat ze dan misschien denken die wilt wel heel graag nu hij de vraagprijs weet, dat ze dan misschien toch denken van oh hier valt meer uit te halen. (Zijn het niet de type mensen voor denk ik, maar ook hier weer zeg nooit nooit.)

Ik wacht sowieso even reactie van de bank af, daarna ga ik jouw adviezen in beraad nemen, kijken wat ik dan in die overeenkomst zou kunnen opnemen, hoe de tijdslijnen er dan uit zouden moeten zien, ook voor onze eigen verkoop etc.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Martinusz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:20:
[...]
Even globaal nu een schets:
- Prijs vaststellen
- Overdracht termijn opnemen: dec2019 - jan 2020
- voorbehoud financiering: 31 aug 2019
(- voorbehoud verkoop eigen woning voor 31 juli?)
- Ons huis gaat dan de verkoop in in april denk ik of misschien zelfs wel maart 2019.

Klopt het dat de taxatie dan plaatsvindt op het moment dat wij ons huis hebben verkocht en we dus definitief naar de bank kunnen voor de koop van dit huis? (zeg dus ergens in de zomer 2019)
Taxeren kun je doen wanneer je wil maar i.v.m. de geldigheid van de offerte van een jaar zou ik er rekening mee houden dat het in ieder geval in < 1 jaar tot overdracht plaatsvindt. In principe kun je dat dus doen op het moment dat je je eigen woning verkocht hebt. Voorbehoud voor financiering en verkoop eigen woning zou je ook op dezelfde datum kunnen zetten (31-08).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DutchChelsea schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:16:
@Martinusz Je zou nu een prijs kunnen afspreken op basis van wat je nu voor het huis zou geven, met de aanvulling dat de prijs verhoogd (of verlaagd) wordt met percentuele stijging/daling gemiddelde huizenprijs op moment van overdracht (of paar maanden daarvoor).
Dat wil ik eigenlijk juist niet doen :) aangezien de prijs nu redelijk ver onder de gekke huizenmarkt prijs ligt.
Ik zie meer kans dat ik met zo'n afspraak mijzelf in de vingers snij (doordat de prijzen blijven stijgen) met de vraagprijs die ze nu genoemd hebben, dan dat ik er voordeel bij heb als de prijzen dalen (voordat de huidige vraagprijs wordt bereikt, moet de huidige markt heel wat procenten instorten).

Zoals ik zei, zelfs in crisis tijd zijn de huizen naast deze mensen voor net iets minder verkocht dan de huidige vraagprijs :) Dat risico durf ik wel aan.
Verder: ik las ergens dat iemand zei dat mensen van 70+ graag zekerheid hebben. Dat kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Mijn vriendin en ik zagen een geweldig appartement, maar net voor gepande bezichtiging bleek dat verkocht te zijn. Acht weken later was appartement weer op de markt: koop was voorlopig afgeblazen omdat koper zijn eigen huis niet had verkocht en dat als voorbehoud had laten opnemen. Wij zijn gaan kijken, waren meteen enthousiast en hebben goed bod gedaan, onder voorbehoud van financiering (standaardoptie: wij gaan natuurlijk niet kijken naar huis dat onbetaalbaar is, maar hebben niet voldoende vermogen om bod te doen zonder er een hypotheek voor te krijgen). Maar verkoper (stel van 79 en 83) ging akkoord met bod van iemand anders, die het had gedaan zonder voorbehoud van financiering. Verkoopprijs is exact zo hoog als ons bod. En dat van ons was eerste bod: als we verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs hadden gemiddeld, was eindbedrag 15K hoger geweest. Maar: het oude stel koos voor zekerheid. Ik vond het, hoewel jammer voor ons, best een legitieme keus van het stel
Jep oude mensen 70+, geen kinderen, sowieso weinig familie heb ik het idee. Heel amicaal (typisch brabants zeggen we hier), type vrijwiliggers en staan vrolijk in het leven en lijken ons dit te gunnen :)
Harrie_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Taxeren kun je doen wanneer je wil maar i.v.m. de geldigheid van de offerte van een jaar zou ik er rekening mee houden dat het in ieder geval in < 1 jaar tot overdracht plaatsvindt. In principe kun je dat dus doen op het moment dat je je eigen woning verkocht hebt. Voorbehoud voor financiering en verkoop eigen woning zou je ook op dezelfde datum kunnen zetten (31-08).
Ja ik zat zelf te denken aan maximale marge is overdracht op 1 februari 2020, dus minus 1 jaar op zijn vroegst een taxatie in feb. 2019. Maar aangezien ons huis denk ik dan in maart of april de verkoop in gaat en ik vermoed zeer snel verkocht wordt, denk ik dat we die taxatie dan gewoon laten uitvoeren als ons huis verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Martinusz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:33:
[...]
typisch brabants zeggen we hier
[...]
Waar is 'hier'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
In Brabant :+ (mijn vrouw is geen Brabantse :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Martinusz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:39:
[...]

In Brabant :+ (mijn vrouw is geen Brabantse :P )
Ja dat snap ik; kun/wil je wat specifieker zijn? Ik ben benieuwd... je hoeft je postcode en huisnummer niet te noemen maar ben toch wel benieuwd welke regio / in de buurt van welke grote stad in Brabant :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Ja dat snap ik; kun/wil je wat specifieker zijn? Ik ben benieuwd... je hoeft je postcode en huisnummer niet te noemen maar ben toch wel benieuwd welke regio / in de buurt van welke grote stad in Brabant :9
Ik hou het liever enigzins wat prive, dat wil zeggen ik deel het wel in een DM :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Martinusz I
k snap dat je die tactiek aanhoudt. Alleen zou ik er als verkopende partij nooit mee akkoord gaan. Als dat in jouw geval wel gebeurt: prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
DutchChelsea schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:05:
@Martinusz I
k snap dat je die tactiek aanhoudt. Alleen zou ik er als verkopende partij nooit mee akkoord gaan. Als dat in jouw geval wel gebeurt: prima
Ik zelf ook niet haha, maar ik ga ze ook niet wijzer maken natuurlijk en dit voorstellen :P

Edit:
@Harrie_ gisteren een bevriende makelaar nog gecontact en ik ga vandaag of dit weekend mondeling akkoord vragen aan de bewoners, waarna er een koopcontract opgesteld kan worden.

Members only:

[ Voor 41% gewijzigd door Martinusz op 25-10-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wederom een update, het is gelukt de koopovereenkomst is getekend met volgende uitgangspunten

Members only:

Kortom next step is financiering rond krijgen en huis verkopen :)
DutchChelsea schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:05:
@Martinusz I
Het is gelukt dus d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Martinusz mooi man, gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Thanks :o het voelt nog wat onwerkelijk, wellicht omdat alles zonder makelaar gaat ofzo.
Hebben gisteravond daar ook gewoon 3 uur lang zitten kletsen en ohja tussendoor even overeenkomst tekenen. Eerder toen ik langs ging waren we ook al snel 3 uur verder, kortom contact is erg prettig en die mensen gunnen het ons enorm.

Nu toch wat spannend i.v.m. financiering, want het is mogelijk dat de bank of eist dat wij ook voor 1 april ons huis verkocht hebben (niet onze voorkeur), of dat ze dan uitgaan van 12 maanden dubbele lasten die je dan moet kunnen dragen. Maar goed, eerst maar eens de afspraak met de bank afwachten :)

Het verkopen ansich van ons huis, verwacht ik weinig problemen mee, randstad taferelen bij ons in de wijk (veel vraag, weinig aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Martinusz wij zitten in vergelijkbare situatie: huis gekocht dat pas Q1 2020 wordt opgeleverd. Ons huidige huis zetten we pas over klein jaar te koop. Bank deed niet moeilijk, wilde wel uitdraai zien van spaargeld (bewijs dat we de dubbele last kunnen dragen) en taxatie van huidige woning. Dat vond ik twee legitieme eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DutchChelsea schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:11:
@Martinusz wij zitten in vergelijkbare situatie: huis gekocht dat pas Q1 2020 wordt opgeleverd. Ons huidige huis zetten we pas over klein jaar te koop. Bank deed niet moeilijk, wilde wel uitdraai zien van spaargeld (bewijs dat we de dubbele last kunnen dragen) en taxatie van huidige woning. Dat vond ik twee legitieme eisen
Ja die dubbele lasten voor 12 maanden kan wel een dingetje zijn bij ons mogelijk, hangt er een beetje vanaf wat de eisen exact zijn en welk bedrag het over gaat etc. Taxatie huidige woning is geen probleem, inderdaad legitieme eisen voor een bank.
Mocht bovenstaande niet werken, dan moeten we dus verkopen voor 1 april, wat op zich ook niet erg zou zijn, wordt beetje zelfde tactiek toepassen, oplevering feb-2020 of eerder in overleg.

Pagina: 1