RM-rf schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:59:
[...]
misschien niet leuk om te horen, maar juist dat is de belangrijkse kwestie die je moet overwegen om te kunnen bepalen of het risico voor je dragbaar is je wensen op dat huis te zetten...
Daarom is er ook voorwerk gedaan door eerst naar de bank te gaan en 2 makelaars ons eigen huis te laten beoordelen. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik 100% weet wat we wel kunnen op dit moment. Dit huis valt ruim binnen wat kan.
Risico is sterk afhankelijk van je eigen situatie en de speelruimte die je hebt....
Heb je genoeg financiele middelen, heb je ook veel speelruimte en kun je vanalles doen, zowel die eigenaars een prettige deal aanbieden, of juist op tijd spelen...
We hebben geen gigantische overwaarde idd, maar al hadden we deze wel, dan nog zou ik niet zomaar een smak geld extra betalen om de deal dan maar rond te krijgen. Ja natuurlijk is dat wel de makkelijkste manier om het voor elkaar te krijgen, maar dat is geen optie, vandaar ook dit topic om te kijken naar alternatieve manieren of die er zijn.
Als je dit aangaat, realiseer je dat jouw 'speelruimte' vrij gering is (lijkt te zijn op absis van de informatie die je geeft) en dat vergroot het risico dat alles wat je misschien plant, mis kan lopen.
Zeker gezien de grote tijd die dit overspant, maar ook de zeer duidelijke en resolute manier waarop de verkopers aangeven welke voorwaarden zij voor verkoop stellen en deze ook helemaal niks te winnen hebben bij een verkoop nu;
Lijkt het me zinnig als je zelf ook inziet dat je eigenlijk eerder weinig hieraan kunt 'sturen', en het goed is als je ook een Plan-B hebt en bereid hebt staan.
Goed punt en ook zeker waar, maar gelukkig zijn wij niet afhankelijk van dit huis of iets dergelijks. We hebben nu een prima huis, ja we zouden graag in dat andere huis willen wonen, maar er gaat geen droom verloren of iets dergelijks als het niet uitkomt. Daarnaast houden we de gehele wijk in de gaten wat betreft aanbod, dus kan net zo goed zijn dat over 4 maanden een ander huis te koop komt die ook aan onze wensen voldoet, niets houdt ons dan tegen om voor een ander huis dan te gaan ipv te wachten op dit huis.
Aangezien je zelf vrij vaak het woordje 'gun-factor' dat door iemand hier genoemd is herhaalt omdat het je lijkt te bevallen:
Jij hebt die 'gun-factor' vermoedelijk gewoon niet.
je hebt eigenlijk geen enkel 'wapen' in je handen om deze situatie naar je hand te zetten, en bent dus héél erg afhankelijk van wat anderen zullen gaan doen of besluiten, of je een kans zult maken.
Als je een huis gaat kopen van iemand ben je altijd afhankelijk van die ander, zij zullen hoe dan ook akkoord moeten gaan, dat is zo ook in het normale geval van een huis kopen.
Als wij op wat voor manier dan ook wat "gun-factor" kunnen creeëren bij deze mensen, kan het positief uitwerken, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn.
Als je de tijd hebt, kun je natuurljk wachten, maar ok dan moet je daarbij goed realiseren dat er een gerede kans is dat de woning uiteindelijk niet bj jou beland, en ik zou je aanraden die waarschijnlijkheid zeker mee te plannen, wat als je wel veel probeert, maar uiteindelijk toch een ander meer gaat bieden of je mogeljk zelf niet genoeg kunt financieren.
Wij zijn hier heel realistisch in, lukt het niet dan niet, maar als er iets is wat we zouden kunnen doen om het voor elkaar te krijgen dan zullen we dat proberen. DIt topic is vooral bedoeld om te zoeken naar dingen waar wij wellicht niet eens aan gedacht hadden.
Als het gewoon uitkomt op een normale verkoop met makelaar, dan zullen we vast een bod doen, maar we gaan zeker niet over grenzen heen om het dan maar te krijgen. (ik ben vrij koelbloedig daarin)
Ik zou zeker ook je aanrade een duidelijke en realistische bovengrens vast t stelen tot hoe ver je kunt gaan (daarbj mee te rekenen dat een verhuizing en vaak het inrichten van een nieuwe wonng naar je smaak, zeker als er vorheen oude mensen gewoond hebben) vaak best wat budget kost
Yes, dit is op dit moment al duidelijk, zie ook wat ik eerder zei over bezoek bij de bank en we weten precies wat kan en niet kan. Dat is natuurlijk wel een moment opname van dit moment, dat kan volgend jaar natuurlijk weer anders liggen, maar dat weet je natuurlijk nooit op voorhand.
Inmiddels is wel duidelijk dat eigenlijk alleen een zak geld je een voorkeurspositie kan geven, maar toch bedankt iedereen die heeft meegedacht.
Voorlopig is het gewoon afwachten en houden we contact met deze mensen. We willen sowieso nog eens langsgaan en het huis verder bekijken, wie weet valt het totaalbeeld enorm tegen en strepen we het huis alsnog af van het lijstje.
Mocht het wel bevallen en de klik is er met deze mensen (lijkt na eerste contact wel zo te zijn), dan kunnen we ergens volgend jaar nog eens een balletje opgooien, willen ze meewerken dan is dat natuurlijk perfect. Zo niet, dan niet, dan wachten we gewoon totdat het in officiele verkoopt kom en zullen we gewoon bieden etc.
Float like a butterfly, sting like a bee.