Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:25
Goedemorgen!

Ik heb een vraagje waar ik met zoeken nog niet echt een antwoord op heb gevonden.

Ik gebruik al een tijdje bij het verkopen via Marktplaats een spaarrekening om de betalingen op te ontvangen. Reden daarvoor is dat de wederpartij dan niet de beschikking krijgt over de IBAN van mijn betaalrekening; immers met een spaarrekening kan je geen "fratsen" uithalen zoals automatische incasso's ofzo. Dit werkt naar behoren, ik geef gewoon de IBAN van mijn spaarrekening en daar komt dan het geld op binnen.

Nu verkoop ik ook al een tijdje via eBay, en normaal gesproken gaat dat allemaal via PayPal. Ik krijg echter nog wel eens een vraag van een potentiële Duitse koper of het geld ook per bank overgeschreven kan worden. Kennelijk is dat in Duitsland op eBay ook een veel voorkomende betaalwijze.

Nu de vraag: kan ik op een Nederlandse spaarrekening (bij ABN AMRO) ook rechtstreekse betalingen ontvangen van buitenlandse bankrekeningen?

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 19-04-2018 08:10 ]

Catch a smile out there!

Beste antwoord (via Glenfiddich op 23-04-2018 15:42)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja.

Ongetwijfeld vertelde de ABN medewerker je dit ook maar zolang een rekening een IBAN nummer heeft, kan daar wereldwijd geld naartoe of vanaf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja.

Ongetwijfeld vertelde de ABN medewerker je dit ook maar zolang een rekening een IBAN nummer heeft, kan daar wereldwijd geld naartoe of vanaf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 17:55

Croga

The Unreasonable Man

Ik kan überhaupt geen geld rechtstreeks op m'n spaar rekening laten boeken. Die zit gekoppeld aan een betaalrekening en geld van en naar de spaar kan alleen via die betaalrekening.

Ofwel: Dat verschilt per bank. Ik zou de vraag aan je bank stellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Glenfiddich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:09:
Goedemorgen!

Ik heb een vraagje waar ik met zoeken nog niet echt een antwoord op heb gevonden.

Ik gebruik al een tijdje bij het verkopen via Marktplaats een spaarrekening om de betalingen op te ontvangen. Reden daarvoor is dat de wederpartij dan niet de beschikking krijgt over de IBAN van mijn betaalrekening; immers met een spaarrekening kan je geen "fratsen" uithalen zoals automatische incasso's ofzo. Dit werkt naar behoren, ik geef gewoon de IBAN van mijn spaarrekening en daar komt dan het geld op binnen.

Nu verkoop ik ook al een tijdje via eBay, en normaal gesproken gaat dat allemaal via PayPal. Ik krijg echter nog wel eens een vraag van een potentiële Duitse koper of het geld ook per bank overgeschreven kan worden. Kennelijk is dat in Duitsland op eBay ook een veel voorkomende betaalwijze.

Nu de vraag: kan ik op een Nederlandse spaarrekening (bij ABN AMRO) ook rechtstreekse betalingen ontvangen van buitenlandse bankrekeningen?
Kan ook vanuit het buitenland, geen enkel probleem. Een IBAN is een IBAN. Ik denk wel dat je jezelf een beetje schijnveiligheid verschaft door de IBAN van je spaarrekening te gebruiken, incasso's zijn storneerbaar en incassanten zijn verplicht controles te doen en bij verzuim aansprakelijk. Daarnaast kun je niet zomaar een incasso versturen, daar moet een bedrijf een contract met een bank voor afsluiten.

Voor de hoog risico incasso's voor bijvoorbeeld telefoonabonnementen is een pin- of iDealtransactie van de opgegeven rekening noodzakelijk om de incasso-opdracht uit te laten voeren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
Er zijn niet-storneerbare incassovarianten en als een kwaadwillend bedrijf de bedragen gelijk doorboekt, heb je ook een probleem.

Ik vind het niet zo slim om een spaarrekening door te geven, ik zou die prive houden. Je zou een tweede betaalrekening kunnen openen en de inkomsten doorstorten, dat lijkt mij verstandiger en meer in lijn met het doel van de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
BiLLY_daKid schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:36:
Er zijn niet-storneerbare incassovarianten en als een kwaadwillend bedrijf de bedragen gelijk doorboekt, heb je ook een probleem.

Ik vind het niet zo slim om een spaarrekening door te geven, ik zou die prive houden. Je zou een tweede betaalrekening kunnen openen en de inkomsten doorstorten, dat lijkt mij verstandiger en meer in lijn met het doel van de rekening.
Waarom zou dat niet slim zijn?

Ik heb een stuk of vijf spaarrekeningen waarvan er twee leeg staan, die zou ik dan toch prima kunnen gebruiken voor dit soort doeleinden?
Of is er een andere reden om geen spaarrekening te moeten willen gebruiken?

Een extra betaalrekening openen kan, maar kost extra geld. Die spaarrekeningen kosten me niets ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:29

igmar

ISO20022

Maar in een paar situaties : Bv de loterij. De regels zijn erg strikt, en de bewijslast ligt bij de incasserende partij. Is die bewijslast niet in orde, dan komen de bedragen altijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 21:03
Nee, dat is onzin.
Als jij een automatische incasso storneert en de tegenrekening is leeg, dan komt er gewoon een negatief saldo op die tegenrekening.
niet-storneerbaar bestaat wel, maar dat soort status krijg je niet zomaar. Dat is alleen voor dingen als collegegeld, CJIB en loterijen.

In theorie zou iemand je handtekening kunnen vervalsen op een eenmalige incasso. Dan kun je ook niet storneren. Maar dat is wel een hele lage risk/reward verhouding.

Verder is een bankrekening nummer geheim houden vrijwel niet te doen. Kijk bijvoorbeeld naar hoeveel moeite er wordt gedaan om wachtwoorden geheim te houden. En toch moet je die voor elke login anders maken en ook nog een regelmatig aanpassen, anders is het niet veilig. Bankrekeningen heb je er maar een paar van. En je kan niet zomaar van nummer veranderen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Om een lang verhaal kort te houden, ik kan gewoon geld uit Duitsland overmaken naar mijn ASN spaarrekening. Heb de DE rekening uiteindelijk ook als tegenrekening toegevoegd zodat ik ook de andere kant op kan overmaken maar voor geld ontvangen was dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik heb het uitgeprobeerd en iets via eBay verkocht aan een Duitser die het geld succesvol heeft overgemaakt rechtstreeks naar mijn spaarrekening. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:29

igmar

ISO20022

En eventuele beperking ligt bij de ontvangende bank, de verzendende bank weet die informatie niet. Over het algemeen is die beperking alleen uitgaand vanuit het punt van de spaarrekening : Alleen overboeken naar een gekoppelde rekening, ontvangen kan vaak zonder beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:18

GforceNL

Out of memory....

Croga schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:13:
Ik kan überhaupt geen geld rechtstreeks op m'n spaar rekening laten boeken. Die zit gekoppeld aan een betaalrekening en geld van en naar de spaar kan alleen via die betaalrekening.

Ofwel: Dat verschilt per bank. Ik zou de vraag aan je bank stellen....
Bij ABN amro kan het in ieder geval niet rechtstreeks van/naar de spaarrekening.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
GforceNL schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:06:
[...]

Bij ABN amro kan het in ieder geval niet rechtstreeks van/naar de spaarrekening.
Wel náár de spaarrekening dus, dat heb ik dus afgelopen weekend uitgeprobeerd met mijn ABN Amro spaarrekening en dat werkte ;)

Catch a smile out there!

Pagina: 1