Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 15:16
Hallo beste medetweakers, ik heb een klein vraagje aan jullie...

Mijn vraag:
Is de Intel core i5-8400 overclockbaar?

Zo ja:
Welk moederbord moet ik daarvoor hebben?
Tot hoeveel GHz kan je hem overclocken?
En hoe moet je het voltage aanpassen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, de rest van de componenten is variabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Veel gezocht maar met weinig resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door JuliusJo op 19-04-2018 19:06 ]

Beste antwoord (via JuliusJo op 21-04-2018 12:48)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
JuliusJo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:45:
[...]

RGAT bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik weet wel hoe ik in de BIOS moet komen en de instellingen van de processor moet veranderen. Maar ik vroeg me meer af of het 't waard is om het met deze processor te doen en tot hoeveel GHz je het zou kunnen doen terwijl je in de safe-zone blijft. Ik vond het namelijk verwarrend dat ik op de tweakers specs pagina en op de site van intel geen informatie kon vinden over overclockbaarheid. Dus ik heb toch maar besloten om overclocken maar even over te slaan. En ik zal voortaan wat duidelijkere en uitgebreidere topic's schrijven.
De 8400 (of vrijwel elke Intel Core cpu zonder een K op het eind) zijn niet echt bedoeld om te overklokken, het kan vaak wel maar voor overklokken kan je veel beter met bijvoorbeeld een 8600K hebben, die is ook gelijk een flink stuk duurder ~170 vs ~240 en dan vaak ook nog een duurder moederbord hoewel het Z370 moederbord uit je vorige topic zou moeten lukken, dan nog een flinke aftermarket koeler erbij...
Dan is het vaak het niet waard om te overklokken, je betaald zo een 100,- premium ervoor, steek die in een betere (niet direct te overklokken) CPU of een grotere SSD en je hebt meer winst :)

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Niet veel.
Begin hier maar eens mee. :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan beter de K-versie van de CPU kopen.

Dat gezegd; je oudere topic (aankoop systeem), was ook niet voorzien van alle benodigde informatie in de topicstart.

Ga eens op YT kijken of de relevante OC-topics op GoT voor mogelijkheden en ervaringen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
JuliusJo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:40:
Hallo beste medetweakers, ik heb een klein vraagje aan jullie...

Mijn vraag:
Is de Intel core i5-8400 overclockbaar?
Gooi die vraag eerst eens in Google (beetje eigen inzet) ;)
Zo ja:
Welk moederbord moet ik daarvoor hebben?
Hangt er vanaf, een moederbord doet meer dan alleen een overklok optie hebben (of niet). Wat zijn andere eisen zoals vier videokaarten en niets minder dan tien SSD's?
Tot hoeveel GHz kan je hem overclocken?
Dat ligt aan jou: hoe goed jij bent om die limiet te vinden, daarnaast verschilt het per chip en is het een kwestie van mazzel.
En hoe moet je het voltage aanpassen?
Als je dat al moet vragen ipv zelf opzoeken moet je echt niet met overklokken beginnen, je gaat je CPU slopen in dat geval.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, de rest van de componenten is variabel.

Niet veel.
Probeer dan eerst maar eens te Googlen, daarna een goede topicstart schrijven waarin je duidelijk uitlegt wat je wilt bereiken met de computer, weinig mensen kopen een pc om alleen maar te overklokken dus waar wil je de pc zelf voor gebruiken, wat voor randapparatuur heb je etc etc.

Zoals je topic nu is kunnen we alleen adviseren: ga niet overklokken totdat je jezelf echt goed hebt ingelezen en weet waar het over gaat en wat je doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 15:16
RGAT schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:56:
Zoals je topic nu is kunnen we alleen adviseren: ga niet overklokken totdat je jezelf echt goed hebt ingelezen en weet waar het over gaat en wat je doet...
RGAT bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik weet wel hoe ik in de BIOS moet komen en de instellingen van de processor moet veranderen. Maar ik vroeg me meer af of het 't waard is om het met deze processor te doen en tot hoeveel GHz je het zou kunnen doen terwijl je in de safe-zone blijft. Ik vond het namelijk verwarrend dat ik op de tweakers specs pagina en op de site van intel geen informatie kon vinden over overclockbaarheid. Dus ik heb toch maar besloten om overclocken maar even over te slaan. En ik zal voortaan wat duidelijkere en uitgebreidere topic's schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Misschien moet je er wat meer over lezen: product: Intel Core i5-8400
Intel heeft de Intel Core i5-8400 in oktober 2017 uitgebracht ter vervanging van de Core i5-7400. Het is het kleinere broertje van de Core i5-8600K, die op een hogere kloksnelheid draait en, in tegenstelling tot de Core i5-8400, de mogelijkheid heeft om overgeklokt te worden.
Of deze: https://nl.hardware.info/...-i7s-twee-i5s-en-twee-i3s

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
JuliusJo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:45:
[...]

De 8400 (of vrijwel elke Intel Core cpu zonder een K op het eind) zijn niet echt bedoeld om te overklokken, het kan vaak wel maar voor overklokken kan je veel beter met bijvoorbeeld een 8600K hebben, die is ook gelijk een flink stuk duurder ~170 vs ~240 en dan vaak ook nog een duurder moederbord hoewel het Z370 moederbord uit je vorige topic zou moeten lukken, dan nog een flinke aftermarket koeler erbij...
Dan is het vaak het niet waard om te overklokken, je betaald zo een 100,- premium ervoor, steek die in een betere (niet direct te overklokken) CPU of een grotere SSD en je hebt meer winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb eventueel een unlockte e8400? Die kan zeker overclocken 20% minimaal! s775 ftw ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1