Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• all-round
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-12-2021
beste tweakers,

Op mijn woning wil ik zonnepanelen gaan plaatsen. Ik heb alleen een beetje hulp van jullie nodig te berekenen hoeveel panelen er op mijn dak passen.

- plan is om platdak volledig vol te leggen.
- ons huidigen verbruik is ongeveer 3500 kWh.
- bedoeling is om alles zelf aan te leggen.
- voorkeur naar panelen of type omvormer is er niet.
- er is ook nog een dakkapel die gebruikt kan worden.
- aansluiting is een 1x35A

maten platdak: 490x370
maten dakkapel: 350x115

zelf dacht ik aan een oost west opstelling van 3 panelen breed en dan 3 rijen \ / \ .
Op het platte dak bevinden zich 2 afvoeren, 1x cv en 1x mv en de buren hebben nog een mooie afvoer op hun dak staan die voor schaduw gaat zorgen.

Maar mischien zijn er nog wel betere opstellingen mogelijk op het dak. Mischien een schans van 2x4 richting zzw. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden ;) (let niet op mijn paint skills

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img924/9493/c5twu0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img924/5073/D0dhsQ.jpgAfbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img922/3795/2BXUNm.jpgAfbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img922/3719/30SyVS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img923/4255/wIMMgn.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door all-round op 18-04-2018 22:14 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

all-round schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:05:
beste tweakers,

omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden ;) (let niet op mijn paint skills
Idd :)
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1802/372249/WISutic4.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
/ \ / \ met panelen van 1 meter breed onder 30 graden zal zo`n 3.5 m in beslag nemen als je ze strak tegen elkaar legt (tussen de 2 stellen mag een beetje ruimte zodat bladeren er uit kunnen vallen en de regen het goed schoon kan spoelen). Als je het paneel die het dichtst bij de afvoer zit gewoon weg laat, heb je dan nog last van schaduw? Om 3 panelen in de lengte in 4.90 meter kwijt te kunnen heb je panelen nodig die iets korter zijn dan gebruikelijk. Als je daarvoor geen panelen kunt vinden die gunstig geprijst zijn zou je nog kunnen kijken bij panelen die juist extra lang zijn.
Mocht je 4 rijen van 3 kwijt kunnen dan wordt dat ongeveer (4 x 3 - 1) x 300 Wp x 0.75 (vanwege oost-west) = 2500 kWh per jaar. Welke omvormer hier bij past weet ik niet.

Maar goed, dan is je dak echt wel 100% vol en moet je voor onderhoud over het dak van de buren, de buren kunnen dan bijna niet een zelfde systeem neerzetten als jou dus misschien zal / \ / of / \ \ onder 15 graden verstandiger zijn.

edit: misschien is het toch niet zo`n probleem om de volledige 4.9m te benutten. (hoe nauwkeurig heb je dat gemeten?) In welke richting ligt de dakkapel? 2 panelen van 1 x 1.65 passen daar goed en leveren samen max 600 kWh per jaar op als het min of meer op het zuiden gericht kan worden.

Mocht je al deze panelen echt kwijt kunnen dan kom je op deze manier in de buurt van je verbruik, nog wat energiebesparing doorvoeren en je bent er :). Of als kosten niet uitmaakt zou je kunnen kijken bij Panasonic panelen.

edit2: Schans van 2x4 richting ZZW levert zo`n 2*4*300*0.9=2200 kWh per jaar. Zal een kortere terugverdientijd hebben zolang we kunnen salderen, maar later zal oost-west handiger zijn ivm direct verbruik. Qua windbelasting en ballast is oost-west ook makkelijker

[ Voor 28% gewijzigd door busscherski op 18-04-2018 23:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:45
wtf dat ligt toch niet serieus gewoon los?
Zo wel, dan wil ik graag even weten waar je woont om deze bizar gevaarlijke situatie even te melden. Als de wind zo'n paneel pakt is er beneden op straat een kind dood.

• Rol-Co

Rol-Co

Tasma schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:48:
wtf dat ligt toch niet serieus gewoon los?
Zo wel, dan wil ik graag even weten waar je woont om deze bizar gevaarlijke situatie even te melden. Als de wind zo'n paneel pakt is er beneden op straat een kind dood.
Niet zo paniekerig, ligt al jaren zo en begin dit jaar met windkracht 9 waaide daken en vaste panelen van het dak en deze waren nog niet eens 1cm verschoven. Zelfs een boom in dezelfde straat omgewaaid.
Het ligt niet voor niets /\ en plat.

• all-round
mmm werken de foto's niet?

Met de standaard 1.65x1m panelen kan ik er niet 3 in de breedte neer legen. Dus het moet wel panelen met een lengte van 1.5-1.6m worden. Maar die zijn dan wel weer over de meter breedt

• Rol-Co

Rol-Co

all-round schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:13:
mmm werken de foto's niet?

Met de standaard 1.65x1m panelen kan ik er niet 3 in de breedte neer legen. Dus het moet wel panelen met een lengte van 1.5-1.6m worden. Maar die zijn dan wel weer over de meter breedt
Even bij afbeeldinguploaden.nl doen. Ze werken niet.
Er zijn panelen van 1.56x99 en sf van 1.25x97

• all-round
Rol-Co schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:06:
[...]

Even bij afbeeldinguploaden.nl doen. Ze werken niet.
Er zijn panelen van 1.56x99 en sf van 1.25x97
Vanavond poging 2 dan voor de foto's

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fotos werken hier prima (internet explorer)
Op google chrome weer niet.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img923/4255/wIMMgn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img924/9493/c5twu0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img924/5073/D0dhsQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img922/3795/2BXUNm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img922/3719/30SyVS.jpg

De notatie was fout :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Irritant pijpje van de buren op zuidkant.

• all-round
Thanks voor de foto's juist te posten.

zelf zat ik te denken aan deze panelen http://www.winkelman-zonn...tail&merk=Panasonic%20HIT of deze http://www.jenm-zonnepane...-335wp-mono-sunforte.html

Zodat ik er 9 stuks op mijn dak passen. 3x in de richting ono en 6x in de richting wzw \/\.
Ik kan er ook nog 2 plaatsen op mijn dakkapel die liggen dan in de zelfde richting als die andere 3 ono.

Heb alleen nog geen idee welke omvormer er een beetje goed bij past. String omvormer? solar edge?

• busscherski
Qua wind zal / \ \ gunstiger zijn. Stel je \ / \ voor vanwege gunstiger qua schaduw?
Ik vind de panelen wat duur maar op deze manier krijg je wel maximale opwek uit 3 rijen.
Het zijn allebei panelen met hoog Vmpp voltage van zo`n 55 volt. Daarvan kunnen er prima 5 of 6 in een string van een enkelfase omvormer.

Als je met deze opstelling geen/nauwelijks schaduw op je panelen hebt zou je met een simpele omvormer met 2 mpp trackers en een totaal vermogen van minimaal 3 kW en minimaal 2 kW per string uit kunnen. De panelen op de dakkapel moeten dan wel onder dezelfde hoek staan als de andere ono panelen.

Solaredge zou ook kunnen, dat wekt meer op en kost wat meer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Anders gooi je 9 panelen van dit type in 1 string, orientatie maakt niet uit:
https://www.jinkosolar.eu/en/solar-modules/smart-mx.html

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Tasma
Rol-Co schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:18:
[...]

Niet zo paniekerig, ligt al jaren zo en begin dit jaar met windkracht 9 waaide daken en vaste panelen van het dak en deze waren nog niet eens 1cm verschoven. Zelfs een boom in dezelfde straat omgewaaid.
Het ligt niet voor niets /\ en plat.
Paniekerig? Nee, je hoort andersom te denken. Niet zo onverantwoordelijk met andermans veiligheid.
Dat jij vindt dat het kan heeft echt nul waarde, juist door dit soort constructies zijn regels vanuit overheden nodig. Jij vindt dat het kan, en jouw N=1 ervaring zegt dat het al een tijd goed ligt.

Morgen komt de wind een keer van de andere kant en hoppa, rondvliegende gevaartes. De kosten van een paar strips metaal om ze te verankeren zijn minimaal evenals ballast volgens de regels (gratis zelfs..). Jij stelt nu eigenhandig dat het risico voor anderen minder waard is dan misschien 20 euro aan onderdelen en een half uur werk voor jou.

Als het nou ging om panelen midden op een boerderij met 10.000m2 eigen land er omheen, ja, dan boeit het niet zo veel. Maar midden in een woonwijk? Doe normaal en verantwoordelijk.

Voor zo weinig moeite andermans veiligheid riskeren, maakt je niet veel beter dan beschonken bestuurders.

Blijkbaar vindt de maatschappij het overigens ook niet paniekerig, anders waren er geen regels voor. Dus nee, in dezen zit jij absoluut fout. Vastmaken en/of verzwaren die troep.

• Rol-Co

Rol-Co

@Tasma

Je maakt je echt veel te druk, er gebeurd niks mee door de windrichting en hoogte, ik loop daar toch ook zelf, ik zou het risico echt niet nemen als ik niet zeker van mijn zaak ben.
2 maanden terug waaide veel zonnepanelen van de daken, die zaten verankerd of verzwaard met betonvoeten maar alles kwam naar beneden, dan is het niet erg/gevaarlijk?
Het risico dat er iets weg waait is niet meer dan bij de andere platdak systemen.

• Tasma
Rol-Co schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:09:
@Tasma

Je maakt je echt veel te druk, er gebeurd niks mee door de windrichting en hoogte, ik loop daar toch ook zelf, ik zou het risico echt niet nemen als ik niet zeker van mijn zaak ben.
2 maanden terug waaide veel zonnepanelen van de daken, die zaten verankerd of verzwaard met betonvoeten maar alles kwam naar beneden, dan is het niet erg/gevaarlijk?
Het risico dat er iets weg waait is niet meer dan bij de andere platdak systemen.
Die systemen waar jij het over hebt waren ook al gebrekkig, veel te weinig gewicht en/of veel te dicht op randen van daken. Er zijn hele duidelijke voorschriften die de panelen tijdens stormen uitstekend op de plek houden. De gevallen die jij noemt (waarvan meerdere ook op het forum te zien waren) waren zeer matig tot slecht te noemen. Spaarzaam met gewicht, of een dakkapel tot aan de rand volgelegd (lekker met een schans van je dak voor de wind!). Mijn panelen liggen hier op 10 graden aan betonvoeten netjes ver genoeg van de rand, volgens voorschriften.

Mijn punt is, jij vind ze goed liggen, en heel misschien is dat in exact jouw situatie met de huidige begroeiing etc. toevallig ook zo. Maar mensen met veel meer kennis hier over dan jij en ik hebben berekend wat het zou moeten zijn om veilig te zijn, en jij gooit dat in de wind en kiest je eigen pad, tegen de regels en afspraken in. Gaan ze ooit eraf dan zijn dit soort gevallen de gevallen die zorgen voor nog meer overdreven regels (zoals een verbod of zelfinstallatie en/of keurplicht).

Zou je mijn buurman zijn dan zou ik je allereest aanbieden te helpen ze netjes te plaatsen, wil je dat niet dan waarschuwen over de risico's en de regels, en werkt dat nog niet dan zou ik vrolijk de gemeente bellen. Je woont notabene zo goed als naast een school.

En dan helemaal los van respect voor anderen, als ze gaan, dan ben jij aansprakelijk. En je WA verzekering zal vrolijk zeggen dat het niet deugelijk was. Daarnaast is dit ook nog eens zeer diefstalgevoelig.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Enig idee hoe oud de dakbedekking is? Ik zie dat de buren al een ander type dakbedekking hebben en er een dilatatievoeg tussen zit.
Zeker als er zonnepanelen op komen is het raadzaam om ook naar de staat van het dakbedekkingspakket te kijken.
De ballastlaag in de vorm van grind is wellicht dan ook niet meer nodig en je kunt ook nog naar de huidige isolatiewaarde kijken.

Tweakers Discord

• all-round
busscherski schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:08:
Qua wind zal / \ \ gunstiger zijn. Stel je \ / \ voor vanwege gunstiger qua schaduw?
Ik vind de panelen wat duur maar op deze manier krijg je wel maximale opwek uit 3 rijen.
Het zijn allebei panelen met hoog Vmpp voltage van zo`n 55 volt. Daarvan kunnen er prima 5 of 6 in een string van een enkelfase omvormer.

Als je met deze opstelling geen/nauwelijks schaduw op je panelen hebt zou je met een simpele omvormer met 2 mpp trackers en een totaal vermogen van minimaal 3 kW en minimaal 2 kW per string uit kunnen. De panelen op de dakkapel moeten dan wel onder dezelfde hoek staan als de andere ono panelen.

Solaredge zou ook kunnen, dat wekt meer op en kost wat meer.
Ik stelde \ / \ voor omdat ik dan denk minder last heb van het pijpje van de buren die voor schaduw zorgt. Die 2 afvoeren van mijn eigen dak geven wel schaduw over 1 paneel.
tweakduke schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:15:
Enig idee hoe oud de dakbedekking is? Ik zie dat de buren al een ander type dakbedekking hebben en er een dilatatievoeg tussen zit.
Zeker als er zonnepanelen op komen is het raadzaam om ook naar de staat van het dakbedekkingspakket te kijken.
De ballastlaag in de vorm van grind is wellicht dan ook niet meer nodig en je kunt ook nog naar de huidige isolatiewaarde kijken.
Het huis is gebouwd in 2000, in 2012 is de dakopbouw er op gezet. Dak bedeking is dus ong 6 jaar oud. De buren hebben de opbouw later neer gezet. Daarom het verschil met dakbedekking.

Ik denk dat het dan 9 panelen op dak wordt en 2 op dakkapel. Dit allemaal op flatfix fusion?. Weet alleen de omvormer nog niet? sugesties?

• busscherski
je kunt nog denken aan iets tegen de schaduw. misschien solaredge met optimizers of die slimme panelen van jinko die @Lardman linkt of aps micro omvormers.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@all-round
3 verschillende oriëntaties en "maar" 11 panelen.
Dat wordt micro omvomers denk ik.
http://www.sun-solar.nl/i...elen-prijs-e219-incl-btw/

Daar hebben ze ook betonvoeten...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
Het kunnen ook 2 orientations zijn als ik het goed begreep. Maar wat betreft schaduw zijn micro omvormers niet verkeerd.

• all-round
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:29:
@all-round
3 verschillende oriëntaties en "maar" 11 panelen.
Dat wordt micro omvomers denk ik.
http://www.sun-solar.nl/i...elen-prijs-e219-incl-btw/

Daar hebben ze ook betonvoeten...
Het zijn dan 2 oriëntaties, 2x dakkapel ono op flatfix fusion, 3x ono op dak, 6x wzw op dak. dus in totaal 5x ono en 6x wzw. Op 13 graden flatfix fusion. Dakkapel ligt alleen wel iets lager wat mischien iets eerder schaduw kan geven.

• all-round
Als ik de panelen in een hoek legt van 30 graden dan passen er 12 panelen op het dak. 6x ono en 6x wzw /\/\. Of een schans richting zzo. De schans wordt dan een graad of 6-7 om niet te hoog uit tekomen.

Maar met oost west opstelling heb je wel een mooiere opbrengst verdeling over de gehele dag. sugesties?
Pagina: 1