Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hi Tweakers,

Van de week heb ik een super leuke sollicitatie gehad voor de functie product owner. Alles ziet er goed uit echter is de functie relatief zwaar. Dat komt doordat een ontwikkelteam in India zit. Hierdoor is de wens/eis van de organisatie dat je het eerste jaar 12 keer in India bent. Het tweede jaar, 6 tot 8 keer. Er zit ook een ontwikkelteam in Nederland echter is deze kleiner. De ontwikkelaars uit India zijn recentelijk enkele weken in Nederland geweest ivm opleiding en mee kijken met de organisatie.

Er zijn twee schema's. Zondag ochtend weg en vrijdag ochtend terug. Andere is zondag ochtend weg, zaterdag middag terug. In het begin is het de bedoeling om de ontwikkelaars goed te leren kennen. Als dit beter gaat, hoef je minder vaak naar India.

De gezin situatie is: een vrouw, zoontje van 2.5 jaar en een dochter van 4 maanden.

Qua compensatie krijg je 1 dag vrij na de reis.
Verder is het een moderne werkgever in de vorm van thuis werken kan, later beginnen met de kinderen is prima, enz. Vlucht is voornamelijk via KLM, hotel is top. Werktijden daar zijn zelfde als hier.

Nu probeer ik voor mezelf in te schatten hoe zwaar de functie is door het India gedeelte maar vind dit erg lastig. Heb genoeg reis ervaring echter was dat allemaal voor de lol. Ben toevallig eens 6 weken in India geweest en dat beviel prima.

Het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden moeten nog worden onderhandeld. Zat te denken, na zo'n reis twee dagen thuis te werken ivm het gezin als optie voor te stellen.
Iemand nog goede ideeën?

Heeft een Tweaker ervaring met ongeveer een situatie als deze? Zo ja, hoe beviel dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 18-04-2018 21:40 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:08
Ik heb geen ervaring met jouw specifieke vraag. Ik heb echter wel veel met India gewerkt, zoals offshore als zij onshore..

Mijn korte conclusie is vooral: niet aan beginnen. Wil jij kwalitatief goede software maken met mensen die zich echt voor het product inzetten en goed meedenken, dan kan je beter met Nederlandse collega's werken.. mij kostte het teveel energie met veel te veel structurele fouten en zeer matige software.. laat staan de spaghetti van code..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je erg moet wennen aan hun werkwijze en mentaliteit. Ik zou de gok niet wagen, sowieso niet met vrouw en kinderen hier.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

"Qua conpetentie" snap ik niet.
Of het wat is lijkt me lastig bepalen. Zelf wil ik met een jong kind geen dagen achtereen weg. Maar anderen hebben daar weinig moeite mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Neem wel mee dat je dus na 1 week je aardig jetlaggerig terugkomt.

Zeker met kleine kinderen kan dat best taai zijn. Zeker als ze dan niet braaf doorslapen.

En vergeet je vrouw niet. Hele week met 2 handenbindertjes is ook best een opgave. Dus je vrouw moet ook akkoord zijn.

Vindt na een week weg 1 dagje vrij wel karig trouwens. Zou zeker aansturen op een vol "weekend".

Maar op zich zijn er voldoende banen die een weekje weg per maand in de functie hebben. Of dat nu in de EU is of daarbuiten dat maakt afgezien van de jetlag niet zo'n verschil.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Eén week per maand van huis is zwaar, maar wel te doen als je het goed regelt. Ik zou er voor gaan, een grote ervaring die je alleen maar kan verrijken. Maar praat het goed door met het gezin en maak heldere afspraken: In India werk je erg hard, maar in Nederland staan zij op #1.

Vlieg je economy, Economy comfort, business?
Als je geen business vlieg, neemt je reistijd dan serieus en beschouw het als werktijd. De dag die je krijgt om te herstellen zul je ook nodig hebben in de meeste gevallen.

Een paar praktische tips die je in overweging kunt nemen:
  • Focus in India vooral op je werk, vind een ritme en ben zo productief mogelijk daar. Het eerste jaar vooral veel uren draaien, leren en alles uit je tijd in India persen. Probeer een ritme te vinden waarin je in Nederland op je gezin kan focussen, en in India op je werk (waarom zou je 'slechts' 40uur maken daar?).
  • Doe veel moeite en budgetteer voldoende geld om het je vrouw en kinderen makkelijker te maken als je van huis bent, hulp in de huishouding of extra hulp voor de kinderen is het dubbel en dwars waard in het begin, die paar duizend Euro die je uitgeeft doen minder pijn dan een stroeve/ongelukkige gezinssituatie terwijl jij elke maand in India zit.
  • Zorg dat je uitgerust het vliegtuig uitstapt en je jetlag leert managen, als je weer thuis bent moet je er zijn voor je gezin, als dat niet goed zit dan wordt het zwaar.
  • Leer een paar goede leiders kennen en bouw een sterke band op gedurende het eerste jaar. Als je dan dingen van een afstand wilt regelen kun je op hun leunen.
  • Ben je bewust van culturele verschillen, het hangt van de bedrijfscultuur af maar in het algemeen gaan dingen in India gewoon anders dan hier op de westerse werkvloer. Praat hier open over met de Nederlandse en de Indiase managers, en vraag voor training/guidance in het begin. Bijvoorbeeld eerlijke, directe feedback krijgen of geven kan lastig zijn (daar moet je dan omheen werken).
  • Reken niet op werken in het vliegtuig, als je productief bent dan heb je geluk maar laat het er zo min mogelijk op aankomen.
ID-College schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:07:
Ik heb geen ervaring met jouw specifieke vraag. Ik heb echter wel veel met India gewerkt, zoals offshore als zij onshore..

Mijn korte conclusie is vooral: niet aan beginnen. Wil jij kwalitatief goede software maken met mensen die zich echt voor het product inzetten en goed meedenken, dan kan je beter met Nederlandse collega's werken.. mij kostte het teveel energie met veel te veel structurele fouten en zeer matige software.. laat staan de spaghetti van code..
Dat hangt maar net van het bedrijf, de afdeling en de engineers/programmeurs af. India is een werelddeel en gigantische exporteur van software, kennis en goede vakmensen.
Dus ja, je kunt pech hebben, of niet. Net zoals je dat hier in Nederland of in de VS kan hebben.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:53
En het derde jaar, als je zoon leerplichtig is? Is het India team al ingewerkt? Kom je in dienst van de offshore service provider of in dienst van de/een klant van de OSP? Wel of niet in India zijn maakt stom gezegd weinig uit. Het gaat er om hoeveel moeite jij moet doen om het werk gedaan te krijgen. Wees streng en duidelijk naar jezelf en het team, anders ben jij degene die gefrustreerd raakt.

@Reinier ik vermoed 'compensatie'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
biomass schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:31:
En het derde jaar, als je zoon leerplichtig is? Is het India team al ingewerkt? Kom je in dienst van de offshore service provider of in dienst van de/een klant van de OSP? Wel of niet in India zijn maakt stom gezegd weinig uit. Het gaat er om hoeveel moeite jij moet doen om het werk gedaan te krijgen. Wees streng en duidelijk naar jezelf en het team, anders ben jij degene die gefrustreerd raakt.

@Reinier ik vermoed 'compensatie'
Ik heb geprobeerd om op afstand te werken met een klant op vergelijkbare afstand (qua kilometers en cultuur). Een en al frustratie, ontevredenheid en miscommunicatie. Van beide kanten.
Je hebt mensen nodig op locatie die je echt begrijpen. Toen we een paar man daar hadden zitten ging alles ineens soepel. Dan is het ineens wel handig als je 's ochtends op je werk komt, en het team heeft er al een halve werkdag opzitten.

Telkens een weekje vind ik wel kort. Maja, met een gezin ga je natuurlijk niet even een half jaartje in het buitenland zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Ik ga niets zeggen, enkel even een filmpje droppen:

*knip* dat doen we dus niet omdat het niet constructief bijdraagt aan de discussie

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 18-04-2018 21:46 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sibylle schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:27:
Eén week per maand van huis is zwaar, maar wel te doen als je het goed regelt. Ik zou er voor gaan, een grote ervaring die je alleen maar kan verrijken. Maar praat het goed door met het gezin en maak heldere afspraken: In India werk je erg hard, maar in Nederland staan zij op #1.

Vlieg je economy, Economy comfort, business?
Als je geen business vlieg, neemt je reistijd dan serieus en beschouw het als werktijd. De dag die je krijgt om te herstellen zul je ook nodig hebben in de meeste gevallen.

Een paar praktische tips die je in overweging kunt nemen:
  • Focus in India vooral op je werk, vind een ritme en ben zo productief mogelijk daar. Het eerste jaar vooral veel uren draaien, leren en alles uit je tijd in India persen. Probeer een ritme te vinden waarin je in Nederland op je gezin kan focussen, en in India op je werk (waarom zou je 'slechts' 40uur maken daar?).
  • Doe veel moeite en budgetteer voldoende geld om het je vrouw en kinderen makkelijker te maken als je van huis bent, hulp in de huishouding of extra hulp voor de kinderen is het dubbel en dwars waard in het begin, die paar duizend Euro die je uitgeeft doen minder pijn dan een stroeve/ongelukkige gezinssituatie terwijl jij elke maand in India zit.
  • Zorg dat je uitgerust het vliegtuig uitstapt en je jetlag leert managen, als je weer thuis bent moet je er zijn voor je gezin, als dat niet goed zit dan wordt het zwaar.
  • Leer een paar goede leiders kennen en bouw een sterke band op gedurende het eerste jaar. Als je dan dingen van een afstand wilt regelen kun je op hun leunen.
  • Ben je bewust van culturele verschillen, het hangt van de bedrijfscultuur af maar in het algemeen gaan dingen in India gewoon anders dan hier op de westerse werkvloer. Praat hier open over met de Nederlandse en de Indiase managers, en vraag voor training/guidance in het begin. Bijvoorbeeld eerlijke, directe feedback krijgen of geven kan lastig zijn (daar moet je dan omheen werken).
  • Reken niet op werken in het vliegtuig, als je productief bent dan heb je geluk maar laat het er zo min mogelijk op aankomen.
[...]

Dat hangt maar net van het bedrijf, de afdeling en de engineers/programmeurs af. India is een werelddeel en gigantische exporteur van software, kennis en goede vakmensen.
Dus ja, je kunt pech hebben, of niet. Net zoals je dat hier in Nederland of in de VS kan hebben.
Wat een super goede tips en adviezen, dank!
Doordat de informatie aan d'r voorkant nog vrij summier is kan ik nog niet alles bepalen. Dit is nieuw voor de organisatie dat nog niet alles geregeld is, denk ik.

Werktijden werden gezegd dus dat neem ik voor nu aan. Weet nog niet wat voor vlucht, hopelijk business class maar dat denk ik niet.

Qua thuisfront is het allemaal al goed geregeld. Vriendin, ouders en schoonouders helpen goed mee. Verder goede vrienden en familie op korte afstand.

Ene maand dus 6 dagen en andere maand 7 dagen. Hoorde de salaris schaal, die zit op 4.5K echter is dat zonder het India verhaal.

Zou het logisch zijn om hiervoor een extra vergoeding te krijgen? Dagje extra voelt als te weinig. Denk zeker aan twee dagen thuis en extra dag thuis werken na de trip in India.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

CeesKees

I rest my Kees

Vliegend personeel (piloten, stewards, stewardessen) leven al jaren op deze manier. En wat dacht je van mensen in de zorg die nachtdiensten werken? Veel daarvan hebben gewoon een gezin, en zijn dus ook regelmatig een week niet beschikbaar of aanwezig.

Daardoor zou ik mij niet laten tegenhouden.

Waar ik wel mijn twijfels over zou hebben is het werken daar.

Ben je al eens in India geweest?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ramon
Nou @Rukapul daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Het is rete-ontopic. Maargoed, dan zal ik het maar even uitschrijven... TS meldt zelf dat hij een kind van 4 maanden heeft. Ik zou als ik vader was never nooit niet een kind van 4 maanden ieder maand een week niet willen zien, dat is voor kind, vader én moeder volgens mij niet goed. Bovendien lijkt het er ook niet op dat het een tijdelijke situatie betreft (dat zou het nog kunnen veranderen) maar dat je dit jaar en jaar uit gaat moeten zitten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit is prima te doen als je vrouw je 110% steunt, je bent regelmatig een weekje weg dus je vrouw moet een andere achtervang hebben dan zijzelf (kunnen grootouders of wie dan ook zijn), ook moeders is even de energie wel eens kwijt of gewoon ziek.
Zoals gezegd het komt in andere beroepen ook voor (om over de zeevaart maar te zwijgen, dat is 3 weken op 3 weken af).

En India - er ooit 3 dagen gewerkt om een training te geven - werkelijk fantastische collega's en prima hotel, maar het land zelf ... niet mijn ding: de verschillen arm-rijk vond ik erg lastig. Oh ja de geur van Mumbai kost je langer om kwijt te raken dan je jetlag ;)

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 18-04-2018 22:29 . Reden: er mistten een paar letters ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Wackmack schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:49:
[...]

Wat een super goede tips en adviezen, dank!
Doordat de informatie aan d'r voorkant nog vrij summier is kan ik nog niet alles bepalen. Dit is nieuw voor de organisatie dat nog niet alles geregeld is, denk ik.

Werktijden werden gezegd dus dat neem ik voor nu aan. Weet nog niet wat voor vlucht, hopelijk business class maar dat denk ik niet.

Qua thuisfront is het allemaal al goed geregeld. Vriendin, ouders en schoonouders helpen goed mee. Verder goede vrienden en familie op korte afstand.

Ene maand dus 6 dagen en andere maand 7 dagen. Hoorde de salaris schaal, die zit op 4.5K echter is dat zonder het India verhaal.

Zou het logisch zijn om hiervoor een extra vergoeding te krijgen? Dagje extra voelt als te weinig. Denk zeker aan twee dagen thuis en extra dag thuis werken na de trip in India.
Die dag vrij lijkt lekker, maar die ben je al kwijt door reizen. Je reist immers heen op zondag (dus verliest een weekend dag) en sterker nog bij je 7 daagse trip verlies je 2 weekend dagen dus ga je netto 1 dag achteruit.
Lijkt me dat je minimaal die + 1 extra terug krijgt.

Jetlag, als je europese tijden daar werkt zal dat wel meevallen.

Verder zal het een enorme tax op je thuis situatie zetten maar doordat het "slechts" 25% van de tijd is mogelijk goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Osxy op 18-04-2018 22:00 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Ramon schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:52:
Nou @Rukapul daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Het is rete-ontopic. Maargoed, dan zal ik het maar even uitschrijven... TS meldt zelf dat hij een kind van 4 maanden heeft. Ik zou als ik vader was never nooit niet een kind van 4 maanden ieder maand een week niet willen zien, dat is voor kind, vader én moeder volgens mij niet goed. Bovendien lijkt het er ook niet op dat het een tijdelijke situatie betreft (dat zou het nog kunnen veranderen) maar dat je dit jaar en jaar uit gaat moeten zitten doen.
De frequentie verandert zeker wel. Eerste jaar relatief veel, tweede jaar 6 tot 8 keer. Verder is de 12 keer een eis/wens. Gezien mijn goede positie valt hier misschien in te onderhandelen. Dat zou ik nog moeten uitzoeken.

Qua tijd, heb ik straks wel 42 vakantie dagen. 25 zijn er standaard, 5 bijkopen en 12 extra. Hierdoor kan je wel weer vaak op vakantie met het gezin. Dat is toch anders dan een standaard werk week waar je je kinderen maar enkele uurtjes per dag ziet doordeweeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

De discussie is alweer verder....

[ Voor 92% gewijzigd door Barrycade op 18-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:25
De centrale vraag m.i. is wat je er zelf uit wil halen. De investering is flink en afbrandrisico significant. Wat staat daar tegenover? Is het werkelijk je ideaal om veel van je tijd naar een inder ontwikkeld land in Azie te reizen omdat iemand heeft bedacht dat dat economisch voordeel biedt? Het is niet alsof er iets in India ontwikkeld wordt omdat de brightest, latest en greatest zich daar bevinden.
Soapboxing. Afhankelijk van de mensen en omstandigheden kan het goed gaan. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:32
Het is heel karig. Woei, je bent 2 dagen aan er reizen en je mag een heel dagje vrij? Een extra vakantiedag, vrij opneembaar, naast de tijd die jij reeel acht om weer in ‘t ritme te komen komt meer in de buurt. Salaris is voor zo veel weg ook niet heel hoog.

Met een gezin zou ik ‘t zelf ook niet willen, maar das iets tussen jou en jouw vrouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramon
Rukapul schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:09:
Soapboxing. Afhankelijk van de mensen en omstandigheden kan het goed gaan. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Soapboxing? Ik probeer alleen maar aan te geven dat in de eerste jaren van een kind hechting erg belangrijk is en als je er dus dan iedere maand een week niet bent, geen idee wat dat dan doet met je kind maar je neemt er dus wel een risico mee. Zijn veel boeken over geschreven dus voordat TS een beslissing neemt eentje lezen?
Vanaf 5/6 maanden begint het kind zich echt bewust te hechten aan de personen in zijn of haar directe omgeving. We zien dan vaak dat één persoon centraal komt te staan (exclusieve gehechtheid). Om een goede hechting te kunnen krijgen is het belangrijk dat er niet te veel verschillende personen voor het kind zorgen, dat er niet te veel wisselingen hierin plaats vinden en dat er personen zijn met wie het kind geregeld tijd doorbrengt.
Zo rond de 7/ 8 maanden oud zien we dat kinderen eenkennig beginnen te worden, een duidelijk signaal dat ze zich gehecht hebben aan een of een paar mensen in de directe omgeving van het kind. Ook beginnen we dan scheidingsangst te zien wanneer de personen waaraan het kind gehecht is weg gaan.
http://www.opvoedadvies.nl/hechting.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Osxy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:58:
[...]

Die dag vrij lijkt lekker, maar die ben je al kwijt door reizen. Je reist immers heen op zondag (dus verliest een weekend dag) en sterker nog bij je 7 daagse trip verlies je 2 weekend dagen dus ga je netto 1 dag achteruit.
Lijkt me dat je minimaal die + 1 extra terug krijgt.

Jetlag, als je europese tijden daar werkt zal dat wel meevallen.

Verder zal het een enorme tax op je thuis situatie zetten maar doordat het "slechts" 25% van de tijd is mogelijk goed te doen.
Goede tip! Dit neem ik zeker mee.

Als ik zo samenvat, vrij negatieve tendens, veel reizen, veel weg, relatief weinig salaris wat er nu staat.

Positief is de functie, internationale ervaring, Engelse taal schiet omhoog, goed op persoonlijke vlak.

Aan de vele secundaire arbeidsvoorwaarden kan gewerkt worden. Denk aan meer dagen, vliegreis, salaris, enz. Ga het nog eens goed thuis bespreken. Vriendin staat er achter, dat is gelukkig al heel fijn, anders ging het sowieso niet door.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

Yucon

*broem*

Wackmack schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:49:
[...]
Dat denken is precies de valkuil. Er is namelijk nog een aspect: wat vinden de kinderen ervan? Natuurlijk heeft het weinig zin ze dat te vragen.. ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en was in het verleden vaak 2 a 3 dagen achter elkaar weg, ongeveer 3 keer per maand. Toen m'n kinderen een jaar of 3 werden begonnen ze het er serieus moeilijk mee te krijgen. Enerzijds zeiden ze dat "waar is pappa", of "waarom moet pappa alweer weg? Andere pappa's hoeven dat ook niet" maar je merkte aan hun gedrag ook dat ze dat best stressvol vonden. Het werd er niet gezelliger op in huize Yucon. En dat terwijl we er zelf zo min mogelijk een punt van probeerden te maken dus ik denk niet dat het onze eigen stemming was die oversprong.

Nu we verhuisd zijn en dit weggevallen is merkte je gewoon dat ze veel relaxer werden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het lijkt me wel een geweldige kans, maar als vader van een kleine (hier 1 van 8 maanden) moet ik er zelf niet aan denken om elke maand een week weg te zijn. Is het 2-3x per jaar, dan snap ik het. Veel succes met de keuze is het enige wat ik kan zeggen :)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 16:08
Nja, denk dat iedereen er wel een beetje achter komt dat India niet zalig is.. je moet het ervaren ;)

Zou mijzelf er ook niet aan wagen. Ben zelf ook PO met een onshore SCRUM team en dat werkt stukken fijner. Bovendien kan je sneller schakelen..
Wat arbeidsvoorwaarden zou ik nog wel onderhandelen. Ik verdien zelf meer dan 4.5k dus ze zullen wel met een beter offer moeten komen. Anders zou ik gewoon verder zoeken voor betere voorwaarden en geen reistijd zodat je gewoon het thuisfront kan zien wanneer je wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:07:

Ik vind dat dit niet onderschat moet worden. Ik heb met diverse Indiase teams moeten werken en het was elke keer huilen met de pet op op werkelijk alle vlakken. Ik zou daar zeker met een Nederlandse mentaliteit niet de rol van PO in willen spelen.

Daarnaast heb ik als vader van jonge kinderen reizen voor m’n werk altijd kunnen vermijden en daar ben ik erg blij mee. Acht of twaalf weken per jaar weg van je gezin is echt zwaar, voor jou maar ook voor de rest. Ik zou het niet doen tenzij je echt heeeel erg weg bent van India.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Net weer terug uit India naeen week daar om mijn team te bezoeken. Ik heb een seer goed team daar die veel goed werk verrichten. Als je goed begeleid en coached zijn het zeer goede krachten. Denk dat de meeste mensen denken ik huur wat mensen in India in dat ze direct vanzelf de Nederlandse werk cultuur aannemen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
worldfastest schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:55:
Net weer terug uit India naeen week daar om mijn team te bezoeken. Ik heb een seer goed team daar die veel goed werk verrichten. Als je goed begeleid en coached zijn het zeer goede krachten. Denk dat de meeste mensen denken ik huur wat mensen in India in dat ze direct vanzelf de Nederlandse werk cultuur aannemen.
Klopt, de culturele verschillen zijn belangrijk om in acht te nemen, maar ‘t is geen achterlijk volk ofzo. Gestructureerde kwaliteit leveren kunnen ze vaak als de beste, volkomen bagger precies de specificaties, en geen cent meer ook. De culturele aspecten qua hiërarchie en ruimte voor initiatief mag je alleen niet onderschatten.

Vandaar dat de juiste mix, met de juiste aansturing en begrip voor elkaars cultuur en werkwijzen zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hoe vond je de randzaken zoals het reizen, hotel? Ga je regelmatig? Ligt je salaris hoger ivm het reizen?

https://www.glassdoor.nl/...alarissen-SRCH_KO0,13.htm

Zijn dit echt normale salarissen voor een PO? Qua processen ben ik junior /medior. Qua pakket kennis zeker medior+. Ben gevraagd voor de functie bij mijn oud werkgever dus heb een goede positie om te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Wackmack schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:09:
[...]

Hoe vond je de randzaken zoals het reizen, hotel? Ga je regelmatig? Ligt je salaris hoger ivm het reizen?

https://www.glassdoor.nl/...alarissen-SRCH_KO0,13.htm

Zijn dit echt normale salarissen voor een PO? Qua processen ben ik junior /medior. Qua pakket kennis zeker medior+. Ben gevraagd voor de functie bij mijn oud werkgever dus heb een goede positie om te onderhandelen.
India maar 1x per jaar. Gaat misschien naar 2x. Vlieg business class en kan daar prima slapen. Helemaal nu er een rechtstreekse vlucht is. Verder reis ik vaak binnen Europa. Ik vindt reizen leuk dus dit tripje geen probleem. Hotel kies ik zelf uit maar elk luxe hotel is prima. Service 10x beter dan een Europees hotel.
Ben geen PO. Maar reizen zit bij mijn salaris in. Voordeel van veel reizen is dat je ook in goede restaurant kunt eten op kosten v/d zaak en savonds in de stad kunt rondkijken.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Goede ontwikkelaars uit die regio krijgen altijd een aanbod om op locatie (vaak in de US) te komen werken met de immigratie geregeld en vergoed. Je zult dus nooit met echte toppers samenwerken. Houd daar in iedergeval rekening mee. Afhankelijk van je eigen instelling is dit namelijk erg belangrijk of maakt het niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Paprika schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:00:
Goede ontwikkelaars uit die regio krijgen altijd een aanbod om op locatie (vaak in de US) te komen werken met de immigratie geregeld en vergoed. Je zult dus nooit met echte toppers samenwerken. Houd daar in iedergeval rekening mee. Afhankelijk van je eigen instelling is dit namelijk erg belangrijk of maakt het niet zo veel uit.
Tja, ben zelf ook geen topper, geen tig masters, niet cum laude afgestuurd en werk niet eens bij Google of Microsoft.

Gelukkig wonen er 1.3 miljard mensen dus genoeg keus lijkt mij. Snap natu2dat wij niet the state of the art zullen krijgen. Als het goed is, hoor ik vandaag meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:09

Spacecowboy

XBL: Biggmans

De salariëring met aangegeven traject is aan de wat aan de karige kant. Je bent veel van huis weg, en daar moet ook een fatsoenlijke vergoeding tegenover staan (weet niet precies hoe oud je bent/hoeveel jaren ervaring je hebt). Het vele reizen heeft absoluut impact op je leven, en je gezin. Wees je daar van bewust.

Aan de andere kant, het is wel een kans op een hele mooie ervaring.

Als ik je 1 tip mag geven: Eis dat je businessclass mag vliegen. Dit scheelt zo enorm veel in hoe vermoeiend het vliegen is (wel fatsoenlijk kunnen slapen vs hangen en wurgen in een stoel), dat de extra kosten absoluut opwegen tegen de voordelen. Zelf een aantal keren de vergelijking kunnen maken. (zakelijk businessclass gevlogen, privé economy+ of hoe dat dan ook heet).

[ Voor 9% gewijzigd door Spacecowboy op 19-04-2018 07:01 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Paprika schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:00:
Een heel klein percentage absolute toppers ja. Net als dat een heel klein percentage uit Nederland bij Google of Facebook werkt als programmeur.

Veel westerse bedrijven hebben juist ook grote campussen in India, net als de locals zoals de tata’s en infosysen van deze wereld. Meer dan genoeg uitstekende ontwikkelaars daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou het wel gaan doen, maar wees reeel richting je werkgever dat het voor jou ook zoeken zal zijn naar balans privé/werk en dat je het na een half jaar wil evalueren met je partner en met hem.

Jouw werkgever begrijpt ook wel dat dit een job is met een flinke impact op iemand zijn privé leven.

Leg je werkproces goed vast en kennis, zodat iemand het goed snel kan overnemen mocht jij tot de conclusie komen dat het toch niet gaat werken.
Ook denk ik dat jij zelf heelveel invloed hebt op de interval dat jij die kant op moet, zolang je het ook op afstand vanuit nederland onder controle hebt.

Ga ervoor.. en zorg voor een flinke partij extra inkomen en goede sec.arbeidsvoorwaarden.
Enjoy! India is echt geweldig!

[ Voor 52% gewijzigd door Falcon op 19-04-2018 07:33 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Ik heb zelf nooit een baan gehad waarbij ik elders moest zijn voor mijn werk, maar hoe zit dat eigenlijk met het salaris?
Krijg je per dag gewoon 24 uur uitbetaald? Of krijg je deels gewoon uitbetaald (dat deel dat je aan het werk bent) en de rest van de dag standby-tarief? Of hoe werkt dat?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
anandus schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:30:
offtopic:
Ik heb zelf nooit een baan gehad waarbij ik elders moest zijn voor mijn werk, maar hoe zit dat eigenlijk met het salaris?
Krijg je per dag gewoon 24 uur uitbetaald? Of krijg je deels gewoon uitbetaald (dat deel dat je aan het werk bent) en de rest van de dag standby-tarief? Of hoe werkt dat?
Bij ons krijg je gewoon normaal salaris, dus 8uur en dan overuren als je mag claimen.
Verder een dagvergoeding en (afhankelijk van je contract) de reisuren uitbetaald deur tot deur.
Reizen is daarmee flink voordelig.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Wackmack schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:09:
Ja, dat zijn echt normale salarissen. Zelfs nog wat aan de lage kant. De Product Owner is zonder meer de belangrijkste persoon binnen het team én degene met de moeilijkste taken. Dus ja, dat wordt goed betaald (als je er goed in bent ;))

Ik zag eerder voorbij komen dat iemand wees op het belang van thuis. Dat werd afgedaan als soapboxing maar dat vindt ik iets te eenvoudig. @Wackmack je stelt dat het thuis goed geregeld is maar ik kan me niet voorstellen dat je kinderen gezegd hebben dat ze hier geen probleem mee hebben. Op hun leeftijd is regelmaat de belangrijkste factor in hun ontwikkeling. Die regelmaat haal je volledig overhoop op deze manier en dat is niet goed voor je kinderen. Neem dat mee in je overweging.

Daarnaast sluit ik mij aan bij de groep "Offshore moet je niet willen". Er is een hele goede reden waarom IBM al zijn offshore activiteiten gestopt heeft een paar jaar geleden; het werkt simpelweg niet. Ook niet als je één keer per maand daar bent. Het gaat dan helemaal niet over de kwaliteit van het werk maar wel over de cultuur. Het kaste systeem is daar nogsteeds in full effect waardoor je nooit de waarheid zult horen van je team met als gevolg dat je nooit zult weten wat de echte status van het product is totdat het fout gaat en dan zit jij met de gebakken peren.

Al met al zou ik het niet doen. Zeker niet onder de voorwaarden die je schetst (zowel qua salaris als qua reizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Waar in India moet je eigenlijk zijn? Ik ben eens voor een project driekwart jaar maandelijks naar Mumbai geweest (voor een week).
Het viel mij redelijk zwaar. Ik heb veel gereisd, maar India was voor mij op het laatst wel een opgave: de hitte, chaos, lawaai etc. Collega’s aldaar waren goed, prettig team om mee te werken.
Verder was er voor mij niets bijzonders geregeld, behalve een erg goed hotel (ITC of Regis). Had ook geen dag vrij natijd, was voor mij destijds part of the job.
Ik heb een jaar later precies hetzelfde gedaan, maar dan in Japan en dat beviel mij een stuk beter. Maar dit is persoonlijk, kan bij iemand anders zomaar andersom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Heb je net een mooi nieuw huis + haard + Veranda en dan ga je zo vaak de hort op ;).

Maar zonder gekheid, klinkt als een mooie uitdaging en als het vanaf jaar 2 al een stuk minder word naar India toe dan is het zeker het overwegen waard. Zelf zit ik in de Consultancy (Microsoft Dynamics) en kom ik overal en nergens (ook weleens DLD of België) en vind dat soms al pittig met jonge kids (van 5 en 3 en nog 1 op komst over 6wk). Als je dan een dagje van 12/13u hebt gehad (of soms ook een nachtje weg) dan ben je flink gaar en dan nog helpen met de kids. M'n vriendin vind dat ook pittig (al helemaal nu ze hoogzwanger is) dus een week weg zou bij ons een no-go zijn. Zou dat zelf ook niet willen moet ik zeggen.

Heb hier en daar in de reacties gelezen over de kwaliteit van de software van India....kan me daar ook zeker in vinden. Bij m'n vorige werkgever (Capgemini) ook met India samengewerkt maar dat was niet al te best...(ok is wel al een jaar of 6 geleden).

Succes met beslissen/keuze maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik zit bij een bedrijfje waar we hebben besloten om te stoppen met offshoring, en juist die Indiers naar Nederland hebben gehaald. Ik denk dat 1/5e van het kantoor hier Indisch is. Ik denk dat de samenwerking valt of staat met wat voor team je daar hebt. De cultuur is echt heel anders en je hebt gewoon enkele Indische mensen nodig die jou (en de westerse cultuur) goed begrijpen en dat kunnen overbrengen naar het team. Als je dat niet hebt is het echt een kansloze missie, je kan die mensen niet 1-op-1 instrueren wat er moet gebeuren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik ben voor mijn werkgever ook (eenmalig) twee weken in het oosten van India geweest.

De reis (zowel heen als terug) was een behoorlijke aanslag, ondanks dat ik KLM Economy Comfort kon vliegen.

Jetlag op de heenreis heb ik nauwelijks last van gehad; na de terugreis wel bijna een week nodig gehad om weer bij te komen.

Ik was daar om training te geven en een project te runnen voor het vertalen van een papieren naar een IT proces.
Het grootste probleem (naast de hitte en drukte) waar ik tegenaanliep is het ook door anderen aangehaalde cultuurverschil.

Dat uitte zich onder andere in het feit dat de mensen waar ik mee samenwerkte maar heel moeilijk 'Nee' konden zeggen.
Ook het onderhuids nog zeer duidelijk aanwezig zijn van het kasten systeem, waar ik als buitenlander -kreeg ik het idee- behandeld werd als iemand uit de hoogste kaste was moeilijk om me bij neer te leggen, dit zorgde een aantal keren voor ongemakkelijke situaties :/

Onderdeel van zowel de training als de procesinrichting was -uiteraard- regelmatig checken of men begrepen had wat ik over wilde dragen en of de vertaling van het proces naar ons IT systeem een goede weergave van hun papieren proces was.

Het antwoord was steevast 'Ja', óók als (bleek achteraf) een behoorlijk gat zat :(

Ondanks dat was het een ervaring die ik niet had willen missen, ben mijn werkgever ook erg dankbaar dat ik de kans gekregen heb (y)

TL;DR: zorg dat je goed voorbereid op wat je qua (werk-)cultuur kan verwachten die kant op gaat en zorg inderdaad voor meer compensatie voor reistijd + jetlag.

Is het wellicht onderhandelbaar om ipv 12 x 1 week, 6x 2 weken te gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
Bedenk ook dat het op persoonlijk vlak goed voor je kan zijn, toch weer even in een andere omgeving, je moet je toch maar weer even zien te redden zonder alle bekende dingen om je heen: ik denk dat dat op veel mensen een positieve invloed kan hebben (qua zelfstandigheid en zelfredzaamheid bijvoorbeeld, mij heeft het zeker goed gedaan in ieder geval). Daarnaast staat het heel goed op je CV (vind ik). Als je daar voor gaat moet je het zeker wel zien als iets positiefs (leuk) iets/uitdaging, en niet als een 'moetje'. Anders kun je denk ik beter een andere baan zoeken.

Daarnaast vind ik dat als een werkgever flexibel is met bijvoorbeeld thuiswerken etc zoals je aangaf, je zelf dan ook wel flexibel mag zijn met wat betreft die weken naar India: wat dus in kan houden dat je die 1 dag extra voor lief neemt en niet nog eens 2 dagen extra gaat claimen zoals mensen hier zeggen.

Maar goed dat is een afweging die je zelf moet maken. Succes ermee in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Niet mee eens. Mijn vader werkt gemiddeld ongeveer 2/3e van het jaar in het buitenland. Vaak wat armere landen in Oost-Europa, Azië en Afrika. Dat is al vanaf mijn geboorte zo (18 jaar geleden). Heb niet het idee dat de band met mijn vader slechter is dan mijn vrienden met hun vader hebben. Sterker nog, heb een hele goede band met mijn vader _O_
Het zou dus gewoon prima moeten kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Bartske schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:35:

Daarnaast vind ik dat als een werkgever flexibel is met bijvoorbeeld thuiswerken etc zoals je aangaf, je zelf dan ook wel flexibel mag zijn met wat betreft die weken naar India: wat dus in kan houden dat je die 1 dag extra voor lief neemt en niet nog eens 2 dagen extra gaat claimen zoals mensen hier zeggen.
Ehh, waarom zou je dat nou doen? Als je thuis werkt, ben je wel gewoon aan het werk, dus het is niet alsof je werkgever je daar een enorm grote dienst mee doet wat hem veel kost. Terwijl als je zondag en zaterdag kwijt bent en daar maar 1 dagje voor terug krijgt, je effectief dus 6/12 dagen voor gratis gaat werken?
Slechte ruil

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

TheRookie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:18:
Het grootste probleem (naast de hitte en drukte) waar ik tegenaanliep is het ook door anderen aangehaalde cultuurverschil.

Dat uitte zich onder andere in het feit dat de mensen waar ik mee samenwerkte maar heel moeilijk 'Nee' konden zeggen.
[.....]
Het antwoord was steevast 'Ja', óók als (bleek achteraf) een behoorlijk gat zat :(
Vergeet niet dat een JA van een Aziaat heel anders is dan en JA van een Nederlander. Wij zeggen JA (ik heb je begrepen). Zij zeggen JA (ik heb je gehoord).

Nee zeggen betekent dat zij falen; dat zij slecht zijn, een schande zijn voor de familie en het bedrijf.. Hier moet je met communicatie dus echt heel erg rekening mee houden..

Nederlanders zeggen gerust dat ze niet op schema liggen wat '$werkzaamheid loopt uit en de planning is niet goed. Een Aziaat zal dat nooit doen (dan maak je het werk van de planner ten schade en je geeft aan dat je zelf niet goed je werkzaamheden kan doen) Zij zullen zeggen dat ze nog wel op schema liggen, maar wachten op externe leveranciers of zullen extra vragen stellen over de requirements of de aangeleverde testplannen.

De eerste keer dat ik voor het werk in Azie was heb ik aldaar de projectnamanger aan het huilen gekregen om door te vragen waarom zij niet op planning zaten terwijl ze een week tevoren via de telefoon zeiden dat wel te zijn..

Het verschil in cultuur wordt vaak onderschat. Werk je met Aziaten leer dan hun cultuur en gewoontes kennen. In Azie worden Nederlanders gezien als heel erg botte en nare personen. Aan de andere kant zien wij hen weer als leugenaars en lullen ze overal omheen..

Zorg dat je hun cultuur begrijpt voordat je met hen komt te werken!

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 19-04-2018 09:56 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Theo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:56:
[...]

Het verschil in cultuur wordt vaak onderschat. Werk je met Aziaten leer dan hun cultuur en gewoontes kennen. In Azie worden Nederlanders gezien als heel erg botte en nare personen. Aan de andere kant zien wij hen weer als leugenaars en lullen ze overal omheen..

Zorg dat je hun cultuur begrijpt voordat je met hen komt te werken!
En begin dat met leren dat er zoveel verschillende culturen in Azië zijn dat spreken over "Aziaat" zinloos is.
Een Japanner heeft (generaliserend) een totaal andere werkhouding dan een Indiër. Toch zijn het beide Aziaten.

En waar worden Nederlanders gezien als naar? Hier (HK / China) worden ze juist gezocht om de directheid en no-nonsense attitude (accountants, interim managers etc). Maar niet elke Nederlander is zo ingesteld.

Ja, het is handig om de (arbeids)cultuur van het land waar je heen gaat te bestuderen maar staar je er niet op blind. Dat werkt alleen maar vooroordelen in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Wackmack Zijn de medewerkers vast in dienst of via een offshore partij. Dit scheelt aanzienlijk. Welke stad in India? Ik ben zelf nooit in India geweest, maar werk veel samen. Ik zit nu bij NL corporate, die veel vast personeel heeft in India. Als ik mensen om mij heen zie (management team), staan zij nooit echt te springen om daar heen te gaan (afspraken zijn wel goed, reistijd = werktijd, daarna thuiswerken of vrij, company credit card, vaccinaties vergoed). Ook omdat het een NL corporate is, hebben ze daar dezelfde werktijden (40 uur per week, volgens mij wel iets minder vakantiedagen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Doen!

ik ben een paar jaar regelmatig voor werk naar India geweest. Meestal ging ik op zondag weg, overstap op Delhi, maandag ochtend 5 uur was ik op mijn hotel. De eerste afspraak stond dan rond lunchtijd dus er was nog tijd om wat te slapen, dat scheelt een hoop. Ik had dan een vlucht op vrijdagavond weer terug, aankomst zaterdagochtend waarna ik de zaterdag en zondag nodig had om een beetje op adem te komen.

Ik vond het werken met mensen in India erg intensief maar zeer de moeite waard. Het Engels wat ze daar spreken is een eigen variant waar je even aan moet wennen, het taalgebruik is erg wollig en met onduidelijke uitdrukkingen (do the needful... :-) ). Als het kan, doe dan een cursus culturele verschillen en bedenk je dat kantoorpersoneel in India sowieso tot de geprivilegieerde kant van de samenleving behoord: je zal op straat heel wat armoede zien. En ik hoop dat je van pittig eten houdt!

Afhankelijk waar je bent moet je wel een beetje op je veiligheid letten:volg advies van de locals en neem een taxi van hotel naar kantoor. Mensen rijden als gekken en je valt als hollander gewoon erg op, je wilt er niet de schuld krijgen van een ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

Een dag vrij als je in NL terug bent heb je keihard nodig om een jetlag kwijt te raken. Als ik vanuit Maleisie terug kwam (vrijdag 2200 uur vertrek aldaar, zaterdag 0700 Schiphol) dan was ik die zaterdag niks waard vanwege de jetlag en het feit dat ik in vliegtuigen niet kan slapen. Ik ging zaterdag rond 1900 slapen (vooral tussendoor NIET slapen) en kwam zondag rond 0900 uur fit het bed uit. De gehele zaterdag is weg; je kan weinig en je brein is die dag gemaakt van peperkoek.

Als je dus een dag betaald vrij krijg na zo'n reis, ook als je om 0600 uur op Schiphol landt; de dag dat je landt is een reisdag! Land je op vrijdag dan is die dag niet je 'gratis vrije dag'; dat moet echt maandag zijn, anders heb je er gewoon niks aan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
Wat ik mis is het eten. Er is vanalles lekkers maar je moet er niets van nemen ivm infecties (en dan ga je dat natuurlijk toch doen en zit je een week op de WC). Wat overblijft is voorverpakte meuk. Bij een westerse hotelketen eten is nog het beste, maar dat zijn vaak ook weer verwesterde gerechten.

Oja en KLM economy stoeltjes zijn ruk, pak minstens de comfort of vlieg geen KLM.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf een poosje naar India geweest om een team op te leiden daar. De mensen zelf zijn heel erg vriendelijk en zullen veel voor je doen. Maar ze hebben wel duidelijke instructies nodig en iemand die daarop toeziet.

Ze zullen niet vaak uit henzelf dingen gaan doen zonder instructie.

Bovenstaande is natuurlijk alleen maar een inzicht in hoe het er bij ons team aan toe ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Denk dat de meeste mensen denken ik huur wat mensen in India in dat ze direct vanzelf de Nederlandse werk cultuur aannemen.
Illusie.

Ik heb in China gewoond en gewerkt en ondanks dat wij daar een heel goed team hadden van Chinese engineers, naast het Nederlandse team, merkte je toch op een hoop vlakken dat zij hun functie anders invulden dan wij. Alles met cultuur te maken.

Neemt overigens niet weg dat de kwaliteit van het werk gewoon goed te noemen was.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:51:
Er is vanalles lekkers maar je moet er niets van nemen ivm infecties (en dan ga je dat natuurlijk toch doen en zit je een week op de WC). .
Dit is niet mijn ervaring, ik heb prima biryani, dosa en curries gegeten in de kantine van het kantoor en ik ben nooit ziek geweest. Ook in grote winkelcentra zijn de restaurants prima en schoon, en er zijn diverse ketens van (vegetarische) restaurants waar je gewoon veilig kunt eten. Je moet natuurlijk geen kraanwater drinken en ook kan je het eten van straatverkopers beter laten liggen.

Gewoon advies vragen aan je lokale collega's, die weten precies waar je heen moet. Eten in hotels is duur en idd saai maar meestal ook geen straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ook eten van straatverkopers kan je gewoon eten, maar wel even checken of het vers bereid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
Ramon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:00:
Ook eten van straatverkopers kan je gewoon eten,
Dat kan zeker ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:05
Theo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:45:
Een dag vrij als je in NL terug bent heb je keihard nodig om een jetlag kwijt te raken. Als ik vanuit Maleisie terug kwam (vrijdag 2200 uur vertrek aldaar, zaterdag 0700 Schiphol) dan was ik die zaterdag niks waard vanwege de jetlag en het feit dat ik in vliegtuigen niet kan slapen. Ik ging zaterdag rond 1900 slapen (vooral tussendoor NIET slapen) en kwam zondag rond 0900 uur fit het bed uit. De gehele zaterdag is weg; je kan weinig en je brein is die dag gemaakt van peperkoek.

Als je dus een dag betaald vrij krijg na zo'n reis, ook als je om 0600 uur op Schiphol landt; de dag dat je landt is een reisdag! Land je op vrijdag dan is die dag niet je 'gratis vrije dag'; dat moet echt maandag zijn, anders heb je er gewoon niks aan.
Die tips zijn gegeven: leer je jetlag managen. De een neemt slaappillen, de ander sport 't eruit.. mensen die langdurig veel tijdzones doorreizen leren hier mee om gaan óf zoeken ander werk.

@Wackmack
Hier dan de ervaring van een papabaas met carrière tijgerin. M'n vrouw heeft een tijdlang 12-13 keer per jaar gereisd naar het buitenland voor werk. Dit waren doorgaans tripjes van 2-5 dagen, dus in totaal écht wel korter dan TS/jou te wachten staat. Maar, aan de andere kant.. ik kan wel vertellen wat het met het gezin deed.

Helemaal niets. M'n dochter was 2,5 maand toen m'n vrouw voor 4 dagen weg ging voor werk. Was een once in a lifetime dingetje.. 4 dagen melk gekolfd en papa kon mooi tappen met de fles. M'n dochter leerde net de weken voor ze ging om goed uit de fles te drinken (uit de tet is toch écht lekkerder, me dunkt) en m'n dochter en ik hebben ons prima vermaakt. Ik had geen extra hulp, maar dat was ook niet nodig.

En dat zette de trend voor latere jaren. M'n dochter is inmiddels 5,5 jaar en mist haar moeder zelden. Ze weet heel goed wanneer ze er weer is en dan is ze blij. Als mama weg is, heb ik natuurlijk de gouden rol van de papa-mama-in-1. Ik combineer het met een eigen bedrijf - vandaar de papabaas opmerking en ook dat gaat goed. Al is een escalatie afhandelen als je op het schoolplein staat gewoon ruk, maar dat heeft weinig met m'n vrouw haar reizen te maken.

Als m'n vrouw weg gaat dan bereiden we de kinderen voor, door het tijdig te melden en verder doen we er extra speciaal geen punt van maken. Hun leven en ritme blijft in tact, daar zorgen we te alle tijden voor en als het kan brengen/halen we mama op (want vliegveld is tof als je klein bent en zo'n vliegende ballon nog toffer). M'n zoon (inmiddels 3,5) heeft het er soms iets zwaarder mee, hij mist z'n moeder en vraagt vaker naar haar. Maar, als we het er dan over hebben gehad - prima, hij speelt weer door. Het mooiste is dat als ze thuis is ze 5 min interesse hebben en oh ah wat ben je lief mama en vervolgen elkaar gewoon weer in de haren vliegen alsof ze nooit is weggeweest. Geoliede machine.

We facetimen max eens per dag, liefst rond etenstijd, verder af en toe foto's en filmpjes sturen en bekijken. Juist het ritme van elke maand weg werkt beter dan nu af en toe weg, vanavond laat komt ze weer thuis van een tripje en m'n kinderen vonden het nu minder leuk lijkt wel. We hebben op de koelkast een schema wie wanneer thuis is en waar de kids dan zijn, m'n zoon kijkt hier regelmatig even op en heeft dan prima door hoeveel nachten mama er niet is of wanneer papa een keer weg is.

Qua werken in het buitenland: m'n vrouw is gedisciplineerd en sport op reis elke ochtend. In de gym, hardlopen of een 30 min HIIT in haar hotelkamer. Dit voorkomt dat ze inkakt, opblaast of last krijgt van een jetlag. Ze werkt op reis verder 12-16 uur per dag, simpelweg omdat ze niets anders om handen heeft. Ze ziet zelden wat van het land waar ze is (afgelopen dagen het hotel naast het vliegveld en de conferentiezaal) en ze richt zich dus even op haar werk. En dat is meteen ook een stukje van onze succesformule - omdat ze deze dagen even niet mama is, maar gewoon werkende vrouw, is het mama zijn een stuk makkelijker. Ik heb op mijn beurt dus mijn eigen dingen (naast werk, waarvoor ik ook regelmatig thuis kan zijn) moeten zoeken om er ook regelmatig uit te zijn. Ben qua cliché man-vrouw verhouding meer de mama dan m'n vrouw :P

Wil je het voor je vrouw dragelijk houden dan is het meeste al gezegd:
- laat je huishouden spik en span achter. Beginnen met een achterstand zuigt. M'n vrouw doet dat wellicht uit een schuldgevoel, maar alle was is altijd weg, de vaat schoon en de rommel opgeruimd.
- zorg voor hulp. Trek hier serieus geld voor uit als nodig. Ze zal zeggen 'niet nodig' en dan doe je het toch. Boodschappen service, schoonmaakster, je (schoon)moeder inschakelen, al is het een avondje thee leuten wat je regelt. Zorg dat dit niet onder sneeuwt.
- wees er als je terug komt. Soms is het zo kut geregeld dat ze 's ochtends land en daarna direct door naar kantoor gaat, werkt en dan met eten thuis is. Heb ik en de kinderen geen zak meer aan haar. Onhandig, want thuis wil iedereen wat van haar. Dus niet slapen in het vliegtuig terwijl dit wel moet? Regel slaappillen. Etc.

Het is ongetwijfeld een hele ervaring, maar met de juiste mindset kun je thuis - mits je vrouw ermee instemt - prima 'managen'. Dat is ook een projectteam met behoeftes. Je belangrijkste 'products' zitten immers thuis :+ Succes met je keuze.

Ps; qua tijd die je niet spendeert met je kinderen.. zolang je dat compenseert met tijd die je elders wel spendeert. Als je thuis werkt met je gezin kunnen ontbijten/lunchen, extra vrije dagen die je met ze kunt doorbrengen - ik denk dat als je dat goed regelt je kinderen je uiteindelijk meer zien dan menig ouder die 40 uur ex reistijd werkt en weg is voor ze wakker zijn en thuis komt om ze een kus te geven. Enige wat je in jullie situatie erg lijkt te hebben is wél de cliché man-vrouw rol.. ben benieuwd of je als je thuis bent dan ook écht de papa bent of dat je vrouw dan alsnog het huishouden runt ;-)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook een ervaringsdeskundige , ik reis regelmatig voor werk, alhoewel het niet 1 week per maand is, maar onregelmatiger. Dit jaar ruim 2 weken Australië in januari, 1 week Duitsland in Februari, 2 dagen Duitsland in Februari en net een week Brazilië erop zitten. In mei wederom 10 dagen Brazilië. Dochter is nu 7 maanden, heb niet het gevoel dat ik veel mis. Maar bij ons is de compensatie ook goed. Zowel in financiën, maar zeker ook qua tijd. De 2 weken Australië leverde mij 4 formele dagen op (4 weekenddagen terug op verlofsaldo) en bij thuiskomst nog 2 informele (direct op te nemen , staat verder nergens op papier), ik landde op vrijdagochtend en werd dus pas woensdag weer op kantoor verwacht. Die dagen moet je pakken om je verloren tijd in te halen met je gezin.

Ik vind de compensatieregeling van TS zeer karig. Als je een week weg bent met vertrek op zondag en en je komt dan op zaterdag terug dan mogen die 2 dagen gewoon op het verlofsaldo erbij. En daarbovenop nog minimaal een informele vrije compensatiedag op maandag. Kom op zeg, je bent van huis en haard, hoor wel iets tegenover te staan. Hoe is het financieel verder geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:45:
[...]

Ja, dat zijn echt normale salarissen. Zelfs nog wat aan de lage kant. De Product Owner is zonder meer de belangrijkste persoon binnen het team én degene met de moeilijkste taken. Dus ja, dat wordt goed betaald (als je er goed in bent ;))
Voor een junior/medior PO is 4,5K een prima salaris gemiddeld genomen, mits het secundair ook wel snor zit en je primair in NL vertoeft. Zit je in wat leukere takken van sport als een financial, of opereert de organisatie als geheel op hoog IT-niveau (liefst allebei) dan kun je zeker wat meer verdienen. Je kunt nog wel richting de 6K, maar dan schuur je wel heel dicht tegen de top aan. Dan heb je dusdanig veel in je mars dat je waarschijnlijk wel wat andere dingen kunt gaan doen bij dezelfde baas.

Of een PO en de belangrijkste persoon in het team is en degene met de moeilijkste taken, daar valt over te discussiëren. Ik zit iets meer aan de primus-inter-pareskant van de vergelijking.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
Net even gebeld met de werkgever. Goed gesprek gehad. Maandag concreet voorstel. Werd toe gegeven dat ze nog relatief weinig ervaring hebben met het vele reizen. Af en toe gaat er iemand heen maar niemand gaat zo frequent als ik straks, mocht ik er gaan werken.

Gaf aan dat ik minimaal twee dagen na een week wil in plaats van één dag. Dit komt wel goed.

Nu nog even afwachten naar het voorstel, wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:05
Klinkt veelbelovend @Wackmack - je hebt hier wat ervaringen kunnen lezen en gezien het feit dat de werkgever er ook geen ervaring mee heeft is het helemaal top als je evaluatie momenten kunt vastleggen. Bijvoorbeeld 2-3 maanden volgens een bepaald stramien, evalueren, aanpassen en dan de volgende periode testen - tot het optimaal is zeg maar. Helpt je potentiele werkgever ook om een betere regeling te ontwikkelen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:28:
Klinkt veelbelovend @Wackmack - je hebt hier wat ervaringen kunnen lezen en gezien het feit dat de werkgever er ook geen ervaring mee heeft is het helemaal top als je evaluatie momenten kunt vastleggen. Bijvoorbeeld 2-3 maanden volgens een bepaald stramien, evalueren, aanpassen en dan de volgende periode testen - tot het optimaal is zeg maar. Helpt je potentiele werkgever ook om een betere regeling te ontwikkelen :)
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Dit geeft vertrouwen. Zou mij bijna schuldig gaan voelen maar dat is niet nodig. Weet dat ik een goede vader ben. Door de vrije dagen straks doordeweeks kan ik vaker op pad wat we normaal in her weekend deden. Verder heb ik al standaard 30 vakantie dagen. Nu de randvoorwaarden nog even goed bespreken.

Bedankt voor alle reacties. Het heeft echt een goed beeld gecreëerd en wat ik moet wensen en bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen India, maar wel even ingaande op jouw kinderen: mijn vader is in de jaren 70/80 een paar maand aan de slag geweest in Suriname en 40 jaar later heeft hij nog plezier aan de herinneringen. Thuissituatie redelijk gelijk, maar 1 kind meer. Als jouw partner jou die kans ook geeft... ik kan me die tijd niet veel meer herinneren, weet alleen nog dat ik mijn vader weer ging ophalen van schiphol en ik geniet van zijn mooie verhalen en omgaan met een andere cultuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zou in de onderhandeling mee nemen dat je een training volgt over de cultuur in India en hoe daar mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bartjeee schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:01:
Zou in de onderhandeling mee nemen dat je een training volgt over de cultuur in India en hoe daar mee om te gaan.
Hele goede tip, ga ik aankaarten. Wat vinden jullie een normale dag vergoeding? Is het ook gebruikelijk dat je al het eten declareert en geen vergoeding ontvangt? In India is alles relatief goedkoop dus veel heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Wackmack schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:32:
[...]

Hele goede tip, ga ik aankaarten. Wat vinden jullie een normale dag vergoeding? Is het ook gebruikelijk dat je al het eten declareert en geen vergoeding ontvangt? In India is alles relatief goedkoop dus veel heb je niet nodig.
Dagvergoedingen zijn meestal gebaseerd op de hamburger-index, dus hoeveel het kost om westers te eten. In India kun je misschien goedkoop lokaal eten, maar is westers eten een stukje duurder.
Als indicatie, bij ons (groot internationaal bedrijf waar veel gereisd wordt) is de dagvergoeding in INR, met de huidige koers ongeveer €50.
Dat is een netto vergoeding voor het eten en kleine onkosten, verblijf en vervoer wordt apart gedeclareerd.

Ik zou serieus proberen te onderhandelen om businessclass te vliegen, op zijn minst op de terugweg zodat je kunt slapen. Mocht dat te duur zijn, vraag dan om deur-deur uren te kunnen declareren.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Reizen is in principe prima te doen. Maar economy class met KLM (zal dan Delta zijn) - en ik zou eerder voor een andere maatschappij kiezen, want meer beenruimte - naar India is leuk voor een keer. Maar zo'n reis breekt je wel op. Wanneer je structureel moet vliegen dan is het ook gewoon niet meer verantwoord denk ik.

En daarnaast moet je jezelf afvragen wat voor type persoon je bent. Want werken met mensen uit India kost in de regel enorm veel energie. Het komt er al snel op neer, dat zodra je over hun schouder meekijkt dat ze goed werken, en zodra je wegkijkt niet. Veel mensen interpreteren dit als, het is cultuur of wanneer zij ja zeggen dan bedoelen ze niet perse dat ze het snappen. Maar het komt er al snel op neer dat ze er eigenlijk met de pet na gooien. En als je de mensen een beetje goed leert kennen dan zullen zij je dit ook in eigen woorden vertellen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
compenseert 1 dag 8 7 dagen 100% weg? in mijn optiek absoluut niet. Heb offshore gewerkt, was de betaling ook naar, maar was de verhouding op water en thuis toch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
aex351 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:23:
Reizen is in principe prima te doen. Maar economy class met KLM (zal dan Delta zijn) - en ik zou eerder voor een andere maatschappij kiezen, want meer beenruimte - naar India is leuk voor een keer. Maar zo'n reis breekt je wel op. Wanneer je structureel moet vliegen dan is het ook gewoon niet meer verantwoord denk ik.

En daarnaast moet je jezelf afvragen wat voor type persoon je bent. Want werken met mensen uit India kost in de regel enorm veel energie. Het komt er al snel op neer, dat zodra je over hun schouder meekijkt dat ze goed werken, en zodra je wegkijkt niet. Veel mensen interpreteren dit als, het is cultuur of wanneer zij ja zeggen dan bedoelen ze niet perse dat ze het snappen. Maar het komt er al snel op neer dat ze er eigenlijk met de pet na gooien. En als je de mensen een beetje goed leert kennen dan zullen zij je dit ook in eigen woorden vertellen.
Reden dat wij India ontvlucht zijn en groepje Chinese engineers en programmeurs nu hebben. Is ook niet perfect, maar de mentaliteit is heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Genoeg advies gekregen van iedereen zo te lezen:

my 2 cents:

- ik vind 1 dag compensatie erg mager. Je bent al 2 eigen dagen kwijt in het weekend aan vliegen en je bent vervolgens 5 complete dagen weg van huis. Nu snap ik dat ze je moeilijk veel tijd-voor-tijd kunnen bieden omdat je dan OF in India zit OF vrij bent. Maar bottomline; compensatie van 1 dag is echt mager. Wellicht kunnen ze je financieel wat meer compenseren ipv tijd-voor-tijd.

- Tijdsverschil is echt wel goed te overbruggen met NL tijd. Het is daar een paar uur later en je verschuift niet dag en nacht. Qua jetlag zal het wel meevallen. Er zijn genoeg tips online te vinden (zeker van vliegend personeel) hoe je dit een beetje kan opvangen tijdens de reis.

- Hoe vlieg je naar India? Mumbai is volgens mij een kleine 9 uur vliegen... denk niet dat je vrolijk wordt om elke maand 2 x 9 uur opgevouwen te zitten in economy-class... dan kom je inderdaad gaar aan. Zowel thuis als op bestemming. Kost wellicht het bedrijf wat meer, maar het scheelt echt enorm voor jouw rust en comfort.

- Als je vrouw het thuis kan regelen met de kids, dan is dit natuurlijk wel een leuke kans en ervaring. Je bent immers nog geen week van huis per maand en dat alleen het eerste jaar. Je kinderen zullen je het later echt niet kwalijk nemen dat jij een paar keer voor je werk naar het buitenland bent geweest en dan ook nog eens max voor een week. Ik heb wel regelmatig 's avonds wat waardoor ik laat thuis ben, maar soms 's ochtends ook weer vroeg weg ben en 's avonds weer laat thuis. Kan zo voorkomen dat ik daardoor de kinderen ook een paar dagen niet heb gezien.

Daarnaast ben ik wel eens een paar weken aaneengesloten weggeweest... oke, dat vonden ze inderdaad niet leuk, maar dat was ook bijna 23 dagen achtereenvolgend.

- India; de (werk)cultuur is echt anders vergeleken met NL. Teleurstelling zullen ze je niet van te voren aangeven, dus als deadlines niet gehaald gaan worden kom je daar pas achter na het verstrijken van de deadline. Daar moet je echt bovenop op zitten. Doorgaans zijn wel hele aardige en vriendelijke mensen. Qua werk wel soms wat te hiërarchisch ingesteld en daardoor nemen ze niet veel eigen initiatief. Dat terwijl ze vol goede ideeën zitten. Communicatie is key! Ik zocht altijd een eigenwijs persoon op om mee samen te werken, dan kwam die persoon wat dichter bij de directe benadering van "wij Nederlanders" en gaf dan ook gerust tegengas.

- Ik denk dat het een hele leuke ervaring kan zijn! Daarnaast zou ik ook kijken naar andere mogelijkheden; videoconference. (hoewel hun lijnverbinding vaak crap was... althans bij mij)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Allemaal weer goed punten. Ga een cursus bespreken ivm cultuur verschil. Dat geeft ook gelijk mijn ambitie, wil graag slagen voor de functie. Verder twee dagen na de reis.

De opdracht is in de stad Hyderabad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Wij krijgen trouwens ook een dagvergoeding maar dat is puur scheidingsgeld, al het andere wordt gewoon 1-op-1 gedeclareerd, tot het flesje water op Schiphol aan toe.

Je krijgt neem ik aan wel een company CC? Niet dat het netto uitmaakt, maar het scheelt gewoon gedoe/voorschieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Zinnige inhoud doorspekken met offtopic uitwijdingen, ongenuanceerde overdrijvingen, diverse rants, een godwin en het indirect aanhalen van een eigen topic, heeft verwijdering als logische consequentie.

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 22-04-2018 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goh wat een verrassing dat je van de mensen met kleine kinderen die reizen of een reizende partner hebben (en dit nog steeds doen) je enkel hoort dat dit prima gaat.
Alsof mensen die inschatting zelf goed en eerlijk kunnen maken. Volgens mij kan dat enkel in retrospect, dus ook voor de ouders die gewoon thuis zijn.
Ik vind het persoonlijk not done, maar niet in zijn algemeen overigens.
Want dan zouden bepaalde beroepen nooit kinderen kunnen krijgen.
Wel vind ik dat de realisatie er moet zijn dat het wel degelijk gevolgen heeft op de lange termijn voor binding en karakter van het kind (hoe denkt zo iemand over bepaalde zaken). Niet perse negatief overigens, maar sta niet verbaasd te kijken als je een kind krijgt dat zelf ook heel vrij is en makkelijk aan de andere kant van de wereld gaat wonen of het heel normaal gaat vinden om zijn ouders 3x per jaar te bezoeken.
Hoeft niks mis mee te zijn en kan ook in iedere andere situatie gebeuren, maar de band die je opbouwt bepaald weldegelijk voor een (groot) deel de band op latere leeftijd.
Je ziet niet voor niks kinderen van gescheiden ouders vaak zelf issues hebben op het gebied van relaties, zoiets heeft impact.
Mijn amateur psychologie aanpak, maar er zullen vast genoeg mensen iets over vinden die wel gekwalificeerd zijn en er iets over geschreven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 14:17
Mbt het reizen; vraag wat de “travel policy” is van het bedrijf. Grotere bedrijven hebben die zeker, en dan weet je wat voor klasse je vliegt.

Als ze dit niet hebben dan is het vaak zo dat je:
< 6 uur vlucht in Economy
> 6 <8 uur in Premium Economy
> 8 uur in Business Class

Als ze je meer dan 8 uur vliegt in economy dan is het vaak zo dat je de dag van aankomst in het buitenland vrij bent, en 2 dagen nadat je thuis komt.
Vlieg je business ( retour ticket tussen de 3k/4,5k) dan wordt er in de regel wel van medewerkers verwacht “to hit the ground running” ofwel meteen aan het werk.

Btw: als ze je proberen te paaien met economy comfort van KLM, dat is dezelfde economy stoel met dezelfde service alleen een paar cm meer beenruimte. En geen premium economy (grotere stoel, betere service)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

In ons bedrijf reist iedereen Economy, alles meer is voor eigen rekening. Met mijn 1m90 is het ‘te doen’ op 8-10 uur vluchten.
Qua kinderen, dat ligt natuurlijk geheel aan de situatie, mijn vrouw werkt niet, alle schoonouders binnen een paar kilometer en hier gaat dat prima. Kinderen zijn nu 4, 6 en 8 en mijn band is zeker niet minder dan alles om mij heen.
Tot twee jaar terug zat ik meer in het buitenland dan thuis, dat wil zeggen van dinsdag tot donderdag de week erna weg en dan een lang weekend thuis. De laatste jaren werk ik volledig thuis en maak ik 4-8x per jaar een trip van 4-5 dagen.
Voor vrouw en kinderen is dit gewoon normaal, wel ben ik het vliegen een beetje zat. Deur tot deur tijd is gewoon heel erg lang, naast de 8-10 uur vliegen komt er zo 5-6 uur bij, maar iemand die elke dag in de file op de a1 staat is dat ook snel zat.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 07:23:
...India is groot, heeft veel deelstaten, met elk hun eigen smaak. Ze zijn relatief individualistisch, op een schaal van 100% scoort Nederland 80%, en India 43% naar individualisme. Ter vergelijking, Indonesië en Pakistan scoren beide 14%.
Hier zou ik graag wat aan toe willen voegen.

Nederland is qua cultuur een heel bijzonder land. Enkele scandinavische landen lijken op ons, maar de meeste landen zitten anders in elkaar. Dat heeft voordelen omdat Nederlanders eigenschappen kennen die organisaties soms juist zoeken. Maar het kan ook een bron van ergernis zijn en 'culture shock' opleveren. Als je naar een ander land gaat om daar te werken dan loop je daar waarschijnlijk tegen aan.

Voor meer info over cultuur voor de TS, kijk eens naar het werk van de antropoloog Geert Hofstede. Hij is al in de jaren 80 begonnen met het verzamelen van data (eerst alleen IBM) in vier dimensies, inmiddels zes. Op zijn site kun je culturen met elkaar vergelijken met betrekking tot zes dimensies: https://www.hofstede-insi...on/india,the-netherlands/.

Meest opvallende verschillen zijn:
  • Power distance: in Nederland is 'iedereen' gelijk, in India is veel meer hiërarchie en is bijvoorbeeld het kastensysteem nog erg aanwezig. Als je leiding geeft, dan zullen je medewerkers waarschijnlijk snel met je meepraten.
  • Individualism, zoals aangehaald door internet.tuig.
  • Masculinity: Nederland is na Noorwegen het meest vrouwelijke land ter wereld. Hoewel India niet tot de toplanden hierin behoort is het verschil groot. 'Macht' en status tonen is belangrijk (link verkrachtingen?). Als jij je 'softe' kant laat zien dan krijg je het latiger.
  • Indulgence: In Nederland is men over het algemeen optimistisch en durft men te genieten. In India is dit een stuk minder.
Overigens is er heel wat af te dingen op zijn werk. Is er wel één nationale cultuur? Verandert cultuur? Et cetera. Maar het geeft wel een aardig beeld van relatieve verschillen.
...Weet je, begrip voor elkaars cultuur, en al die shit, als een Nederlander dat aanhaalt denk ik altijd bij mezelf: joh, wat weet jij daar nou eigenlijk van? Wat heb jij nou eigenlijk nog aan cultuur, man. Je vreet af en toe boerenkool met worst, en daar houdt het toch verder ook mee op. Wat interesseert cultuur de gemiddelde Nederlander nou. Nihilisme, noemde Nietzsche het. Denk toch ook eens aan je fucking decorum, zonder dat je god nodig hebt. Dat is het enige dat mis is met Nederland: neo-liberaal nihilisme.
Die boerenkool is wel een simplistisch beeld van cultuur en is hooguit de buitenste schil van cultuur. In het kort: cultuur zijn de overtuigingen, ervaringen en waarden die je als groep onderscheidt van andere groepen.

Afbeeldingslocatie: https://crossculturalargentina.files.wordpress.com/2012/03/onion-is-culture.gif

De relevante verschillen zitten dieper: overtuigingen (en ook de waarden en normen). Dan ga je richting de dimensies van Hofstede. Cultuur is ook niet hetzelfde als een operavoorstelling of museum. Dat kun je kunst noemen. Dat mensen in sommige landen vaker naar de opera gaan of een traditie van opera hebben dat zou je cultuur kunnen noemen. Maar de kunstvorm zelf is dat niet.

Ik heb bij verschillende multinationals gewerkt, in verschillende landen en met collega's uit vele verschillende windstreken, met hun eigen gewoonten. Zelfs Belgie en Nederland hebben een hele andere cultuur, hoewel we geografisch tegen elkaar aan liggen. De onderhuidse verschillen kunnen groot zijn. In een corporate setting is de buitenste laag van de cultuur over het algemeen wel vermengd of geaccepteerd (andere kledingstijl bijvoorbeeld). Maar ga je dieper dan kunnen de verschillen het lastig maken te communiceren en tot overeenstemming te komen.

De essentiële vraag is: zie je dat als een uitdaging en wil je daar meer over weten, of vind je dat lastig. Dat zou je je af moeten vragen en is wat mij betreft net zo belangrijk als de meer praktische punten (hygiëne, reistijd, gezondheidszorg, veiligheid), want dat ligt aan het aanbod en maatregelen die de werkgever neemt. Een voorbeeld over veiligheid: bij een van de organisaties waar ik werkte, werden medewerkers die naar een specifiek Afrikaans land reisden van het vliegveld opgehaald door gewapende beveiligers vanwege de kans op ontvoering.

Dus kortom: wil je überhaupt in India werken? Zo ja dan is het een kwestie van goede afspraken maken. Denk niet de andere kant op: eerst afspraken maken om er daarna achter te komen dat de cultuur je totaal niet ligt. Dat wordt die interessante baan namelijk een zware klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Roenie schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:34:
[...]

Dus kortom: wil je überhaupt in India werken? Zo ja dan is het een kwestie van goede afspraken maken. Denk niet de andere kant op: eerst afspraken maken om er daarna achter te komen dat de cultuur je totaal niet ligt. Dat wordt die interessante baan namelijk een zware klus.
Vergeet niet dat hij niet daar gaat werken, hij gaat een jaartje elke maand een 'week' daarna ongeveer om de maand. Ook is hij daar dus niet standaard personeel en ja er zal een cultuur verschil zijn, maar beide kanten houden daar rekening mee.

Neemt niet weg dat het verschil bijna niet groter kan zijn dan Nederlanders en Indiërs. Wij praten tegen een baas alsof het een directe collega is, zijn heel direct en open. Indiërs zijn het tegenovergestelde, vraag aan de groep of ze een bepaalde mening of uitleg begrepen hebben en iedereen 'schud ja', ook als ze er werkelijk geen woord van begrijpen.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 22-04-2018 11:43 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Ik zou me eerst maar eens afvragen of je met een offshore team in India wilt werken. Heb er zat ervaring mee. Krijg er maar weinig energie van.

Werk nu met onshore collega's. Wereld van verschil.

Je moet je ook afvragen welke ambitie het bedrijf waarvoor je wilt werken heeft met het product , als ze het werk outsourcen naar India. het is vaak een bewuste keuze om kwaliteit in te leveren in ruil voor kosten besparing op papier. In de praktijk is je velocity vele malen hoger met on shore mensen, waardoor ik durf te stellen dat ontwikkelen in India niet per see goedkoper is.

Daarnaast is het plezier in werk gewoon hoger in een niet geoutsourcde omgeving. Voor iedereen in het team.

Wellicht dat een hoog salaris je nog enigszins kan compenseren, als je dat belangrijk vind.

[ Voor 14% gewijzigd door Bert2000 op 22-04-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* wederom offtopic brei. Dit topic gaat niet over groepsverkrachting en evenmin over een boel andere zaken.

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 22-04-2018 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip commentaar op moderatie / flame*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 22-04-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik ben zelf nooit in India geweest, maar een aantal vrienden/kennissen wel. Vrijwel allemaal zijn ze behoorlijk ziek geworden van het eten daar. Als je hotelvoedsel of restaurants niet vergoed krijgt, zou ik heel goed oppassen. Ten eerste omdat je (waarschijnlijk) niet gewend bent aan frequente pittige eten, en ten tweede (het belangrijkste) omdat het qua hygiëne niet altijd even goed zit. Ook grote afstanden door vervuilde gebieden (smog, straatafval, etc.) lopen is ook geen pretje.

Daarom zou ik, als ik in jouw positie zat, vooral goed onderhandelen over een onkostenvergoeding voor eten en transport. Desondanks zou ik je dit niet laten tegenhouden; wat een ontzettend gave ervaring moet dit worden. Beetje jaloers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 19-09 19:17
Heb je wel eens met India gewerkt vanuit nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 19-09 19:17
G4H schreef op zondag 22 april 2018 @ 23:14:
Ik ben zelf nooit in India geweest, maar een aantal vrienden/kennissen wel. Vrijwel allemaal zijn ze behoorlijk ziek geworden van het eten daar.
Went je lichaam ook aan, aantal keren in India geweest en mijn lichaamlijke reactie werd steeds minder op de omgeving (zal het netjes houden :+ ) . In het begin is de kans idd wel groot op een toiletdag :9
G4H schreef op zondag 22 april 2018 @ 23:14:
Daarom zou ik, als ik in jouw positie zat, vooral goed onderhandelen over een onkostenvergoeding voor eten en transport. Desondanks zou ik je dit niet laten tegenhouden; wat een ontzettend gave ervaring moet dit worden. Beetje jaloers. :)
Als TS er elke keer maar een week heen gaat dan zal ie niet veel meer zien als hotel,vliegveld en kantoor.

Dan is het toch snel lange dagen maken in een kantoor. Tenminste....das mijn ervaring met dit soort business trips.
Pagina: 1