SSD freeze's???? Samsung 850evo 512GB

Pagina: 1
Acties:

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-12-2025

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

Zit hier nogal met een vaag irritant probleem. Het is uit het niets gekomen en eigenlijk word het met de dag erger. Mijn systeem bevriest om de zoveel tijd 1-2min, lampje van de hdd blijft branden. Soms reageert het toetsenbord + muis wel maar vaak ook niet.

Het is gekomen na een overclock op mijn i5 3570K dit heeft een paar maanden stabiel gedraaid en toen verschenen de freeze's ineens uit het niets. Heb de overclock alweer terug gezet dus daar ligt het ook niet aan. Met SSDLife Pro gekeken. Ook niks. Met CMD CHKDSK gedaan ook niks.

Voor de zekerheid MemTest86 gedraaid 30min maar geen error's,,, Ik draai Windows 10 btw.

Ik zie in de logboeken bij Systeem wel waarschuwingen staan voor storahci en Disk???

Terugzetten op apparaat \Device\RaidPort1 is aangevraagd.

Er is opnieuw een poging gedaan voor de IO-bewerking op logisch blok 0x2dd6a0a0 voor schijf 1 (PDO-naam: \Device\00000030).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pak een harde schijf die groter is dan 512GB. Pak Minitool Partition Wizard en cloon je SSD. (via een andere pc uiteraard).

Als dat succesvol verloopt kun je vanaf harddisk draaien. Gaat het dan wel goed, dan lijkt het aan de SSD te liggen. Je zou een oppervlaktescan kunnen proberen via een andere PC en let daarbij ook op haperingen.

PS waarom zegt je PC raid? Heb je hem op raidmodus staan en hierdoor een niet bestaande raid van 1 disk draaien of draai je AHCI?

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 18-04-2018 20:29 ]

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12-2025

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Staan je timings van je geheugen nog op default na het overclocken? Download anders hiren's boot cd, zet het op een USB stick, en boot vanaf de USB stick mini Windows. Verplaats dan een grote file van a naar b en kijk hoe de freezings nog steeds voorkomen.

Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 18-04-2018 20:37 ]

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:28:
Pak een harde schijf die groter is dan 512GB. Pak Minitool Partition Wizard en cloon je SSD. (via een andere pc uiteraard).

Als dat succesvol verloopt kun je vanaf harddisk draaien. Gaat het dan wel goed, dan lijkt het aan de SSD te liggen. Je zou een oppervlaktescan kunnen proberen via een andere PC en let daarbij ook op haperingen.

PS waarom zegt je PC raid? Heb je hem op raidmodus staan en hierdoor een niet bestaande raid van 1 disk draaien of draai je AHCI?
Heb helaas geen andere schijf groter dan 512GB.... Heb geen raid draai op AHCI. Heb ook nog een 2de Crucial M4 256GB erin zitten.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
michelsoe12 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:36:
Staan je timings van je geheugen nog op default na het overclocken? Download anders hiren's boot cd, zet het op een USB stick, en boot vanaf de USB stick mini Windows. Verplaats dan een grote file van a naar b en kijk hoe de freezings nog steeds voorkomen.

Edit: typo
Timings staat default. XMP volgens mij. CPUZ. 7 8 8 24.

Als ik XMP uit zet komt die op 9 9 9 24. Maar het systeem bleef net alweer hangen tijdens windows opstart logo.....

[ Voor 15% gewijzigd door SerSam1 op 18-04-2018 20:56 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt idd een SSD probleem of een controller probleem. Al eens een volledige bios reset gedaan met jumper?

Doe er ook even een andere sata kabel aan. Ik heb zelf al eens vage problemen gehad met een disk in een raid set die er steeds uitklapte. Andere sata kabel er aan, probleem opgelost. Er lagen een aantal kabels kort langs elkaar heen. Kan ook interferentie geven.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Je zou je Smart gegevens eens kunnen posten hier ...

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:34:
Lijkt idd een SSD probleem of een controller probleem. Al eens een volledige bios reset gedaan met jumper?

Doe er ook even een andere sata kabel aan. Ik heb zelf al eens vage problemen gehad met een disk in een raid set die er steeds uitklapte. Andere sata kabel er aan, probleem opgelost. Er lagen een aantal kabels kort langs elkaar heen. Kan ook interferentie geven.
Ik kan bijna voor 100% bevestigen dat het probleem door XMP komt. Het systeem reageert veel beter nadat het dus uit staat. Ook de freeze's lijken weg te zijn. Dus mijn geheugen had ik er gewoon geen zin meer in ofso.

Wel raar aangezien mijn geheugen XMP ondersteund. Gaat om G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXM.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:24:
Er was niks raars te zien maar kan het vanavond nog posten.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:24:
Hier nog de smart gegevens van beide SSD"s

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/McIJyvA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kc1Etgh.jpg

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

18 re-allocated sectors? Lijkt me vrij vroeg....

Heb hier op de zaak diverse SSD's gehad waar dat gebeurde, die hielden het geen maand mee vol daarna.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fairy schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:56:
18 re-allocated sectors? Lijkt me vrij vroeg....

Heb hier op de zaak diverse SSD's gehad waar dat gebeurde, die hielden het geen maand mee vol daarna.
XMP staat nu uit en geen problemen meer tot nu toe. Maar er klopt nog steeds iets niet helemaal met mijn SSD?

Dan heb ik wel even dubbel pech want ik heb deze SSD bij Afuture gekocht op 8-6-2016. Maar die zijn dus failliet..... 8)7

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou met je aankoopbon even contact opnemen met samsung:
http://www.samsung.com/nl/support/warranty/

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Ga ik gelijk doen. Heb ook een andere sata kabel geprobeerd maar HDTune slaat elke keer vast op dezelfde block's en zegt dat die damaged zijn. Dus gauw ff contact opnemen met Samsung.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

SerSam1 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:32:
[...]

Ga ik gelijk doen. Heb ook een andere sata kabel geprobeerd maar HDTune slaat elke keer vast op dezelfde block's en zegt dat die damaged zijn. Dus gauw ff contact opnemen met Samsung.
Dat kan de freezes heel goed verklaren. Been there, done that.

Hier laatst nog een aantal SSD gefailed toen we bitlocker uitrolden op een aantal pc's. Worden ze een keer helemaal beschreven en dat vinden ze niet leuk als ze op het punt van falen staan.

Waren overigens dan weer geen Samsungs. Daar heb ik over het algemeen vrij positief over.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Jullie vallen bij de bovenste SSD over de "18" (hexadecimaal, dus 24 stuks) stuks re-allocated sector count. Dat is NU geen enkel probleem, omdat die allemaal succesvol zijn omgewisseld voor reeervesectoren (waarvan er zat zijn, zéker bij toepassing van overprovisioning).
Dit is dus m.i. géén reden om Samsung te contacteren.

Wat m.i. (veel) erger is, is de "21F" (dus honderden) communicatiefouten tussen SSD en moederbord.
Dat duidt op een brakke kabel, connectoren OF het mogelijk niet goed functioneren van de SATA-interface door/tijdens overklokken. Dit ligt in alle gevallen aan jezelf en niet (vrijwel nooit) aan de SSD.
Ik denk dat Samsung nul op request geeft als je het bovenstaande als bewijs aanvoert, maar dat ook de Samsung-eigen analysetools aangeven dat de SSD in orde is.

Heb je al eens de Samsung-eigen software geïnstalleerd die bij dit type SSD hoort, gechecked of de laatste firmware er op staat (anders online updaten) en de gezondheid/wear van je SSD laten vaststellen?
Dat lijken mij nu logischer stappen ....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Ssd en andere hardware, bij een andere hd, kunnen elkaar storen.
verplaats de hd eens naar een andere controller, zodat de ssd alleen staat.

Ssd in een andere pc testen, dan weet je of de ssd goed is.

Of ssd op een andere poort aansluiten.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Renault schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:59:
Jullie vallen bij de bovenste SSD over de "18" (hexadecimaal, dus 24 stuks) stuks re-allocated sector count. Dat is NU geen enkel probleem, omdat die allemaal succesvol zijn omgewisseld voor reeervesectoren (waarvan er zat zijn, zéker bij toepassing van overprovisioning).
Dit is dus m.i. géén reden om Samsung te contacteren.

Wat m.i. (veel) erger is, is de "21F" (dus honderden) communicatiefouten tussen SSD en moederbord.
Dat duidt op een brakke kabel, connectoren OF het mogelijk niet goed functioneren van de SATA-interface door/tijdens overklokken. Dit ligt in alle gevallen aan jezelf en niet (vrijwel nooit) aan de SSD.
Ik denk dat Samsung nul op request geeft als je het bovenstaande als bewijs aanvoert, maar dat ook de Samsung-eigen analysetools aangeven dat de SSD in orde is.

Heb je al eens de Samsung-eigen software geïnstalleerd die bij dit type SSD hoort, gechecked of de laatste firmware er op staat (anders online updaten) en de gezondheid/wear van je SSD laten vaststellen?
Dat lijken mij nu logischer stappen ....
Heb al een nieuwe sata kabel eraan gehangen maar maakt niks uit. Bij het overclocken heb ik bijna niks veranderd. XMP, LLC, CPU Voltage. meer niet.

Heb contact gehad met Samsung en moest screenshots sturen van de Magician software van Samsung. Hierna een RMA aanvraag gekregen. Dus afwachten nog. Hier nog de screenshots van Magician.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BBhbV1X.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dBVI8s3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XsUnP8c.jpg

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 06:28:
Ssd en andere hardware, bij een andere hd, kunnen elkaar storen.
verplaats de hd eens naar een andere controller, zodat de ssd alleen staat.

Ssd in een andere pc testen, dan weet je of de ssd goed is.

Of ssd op een andere poort aansluiten.
Heb alleen 2 SSD's. Andere kabel + poorten geprobeerd maakt niks uit.
Pagina: 1