Na al een tijd dit forum te hebben gevolgd, weet ik dat er veel ervaring aanwezig is.
Ik heb zelf ook al wat ervaring opgedaan, toch wil ik dit aan jullie voorleggen.
Huidige situatie.
Nieuwbouw huis. Dak Oost/West. Geen schaduw. Aansluiting 3 x 25 A.
Op West dak mogelijkheid tot 3 x 5 panelen portrait, totaal 15
Op Oost dak 1 x 5 en 1 x 4 en 1 x 5 panelen,
ivm niet te verwijderen pijpje aan de Noordzijde van het Oostdak, totaal 14.
Alle panelen portrait; ook al kunnen er meer op in landscape ( WAF!)
Op zich mogelijk ruimte om, 2 meter panelen, te monteren maar zal er om spannen.
Nu bij 1,66 meter panelen blijft er ruimte over( maar helaas.....) daar zal ik mee leren leven.
Voorstel is 1 x 15 West en 1 x 14 Oost: JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp
Omvormer : Omnik 8k-TL2-TH 3-Fase 2 MPPT of Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT
1 string op Oost en 1 string op West
Mijn vraag is: is deze opstelling goed te doen voor één van de genoemde drie fase omvormers.
Als je de omvormer onder zou dimensioneren naar 6K, levert dit wat efficiency op of maakt dat niet uit? en als je onderdimensioneert, is de kans dan groter dat de omvormer meer geluid maakt? ( ivm nachtdienst en slapen overdag WAF).
Graag jullie mening.
Ik heb zelf ook al wat ervaring opgedaan, toch wil ik dit aan jullie voorleggen.
Huidige situatie.
Nieuwbouw huis. Dak Oost/West. Geen schaduw. Aansluiting 3 x 25 A.
Op West dak mogelijkheid tot 3 x 5 panelen portrait, totaal 15
Op Oost dak 1 x 5 en 1 x 4 en 1 x 5 panelen,
ivm niet te verwijderen pijpje aan de Noordzijde van het Oostdak, totaal 14.
Alle panelen portrait; ook al kunnen er meer op in landscape ( WAF!)
Op zich mogelijk ruimte om, 2 meter panelen, te monteren maar zal er om spannen.
Nu bij 1,66 meter panelen blijft er ruimte over( maar helaas.....) daar zal ik mee leren leven.
Voorstel is 1 x 15 West en 1 x 14 Oost: JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp
Omvormer : Omnik 8k-TL2-TH 3-Fase 2 MPPT of Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT
1 string op Oost en 1 string op West
Mijn vraag is: is deze opstelling goed te doen voor één van de genoemde drie fase omvormers.
Als je de omvormer onder zou dimensioneren naar 6K, levert dit wat efficiency op of maakt dat niet uit? en als je onderdimensioneert, is de kans dan groter dat de omvormer meer geluid maakt? ( ivm nachtdienst en slapen overdag WAF).
Graag jullie mening.
15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.