Toon posts:

Kan via een DVI-D splitter een 60hz en 144hz worden afgegeve

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag is ineens mijn displayport kabel uit het niets kapot gegaan, en ik heb 2 monitoren waarvan een 60hz is en de ander 144hz.
Nu ben ik van plan een DVI-D splitter te gebruiken, maar weet iemand of de 144hz monitor dan nog wel op 144hz kan worden gebruikt terwijl mijn andere monitor 60hz is?

Beste antwoord (via Verwijderd op 18-04-2018 21:36)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DVI via een splitter kan uberhaupt niet.
Die verwacht één aangesloten apparaat en communiceert bi-directioneel om handshaking te doen over de ondersteunde resoluties en refreshrates.
Als je twee schermen aan één poort hangt met een splitter, gaan die twee schermen elkaar proberen te overstemmen en kan de videokaart er geen kaas van maken. Derhalve zullen geen van beide schermen werken.

Er bestaat ook een kans dat het wél beeld produceert op beide schermen. Als de 60hz monitor als eerste gedetecteerd wordt, zal de 144hz gewoon beeld gaan accepteren, maar dit weergeven op 60hz.
Plus, het is exact hetzelfde plaatje als op de 60hz.
Dus het is nogsteeds geen bredere desktop die je te zien zal krijgen, juist twee keer dezelfde kleine desktop

Een splitter kan je eigenlijk alleen gebruiken om een passief luisterende videotap aan te sluiten. B.v. een capturebox ten behoeve van streaming. Of als je op een andere monitor iemand mee wil laten kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 18-04-2018 21:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 22:58

Zorian

What the fox?

Nee dat kan niet.
De boel zal worden geforceerd op de laagste waarde, 60hz dus.
Als je het al kan splitten op die manier.
Gewoon nieuwe kabel halen morgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Zorian op 18-04-2018 20:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DVI via een splitter kan uberhaupt niet.
Die verwacht één aangesloten apparaat en communiceert bi-directioneel om handshaking te doen over de ondersteunde resoluties en refreshrates.
Als je twee schermen aan één poort hangt met een splitter, gaan die twee schermen elkaar proberen te overstemmen en kan de videokaart er geen kaas van maken. Derhalve zullen geen van beide schermen werken.

Er bestaat ook een kans dat het wél beeld produceert op beide schermen. Als de 60hz monitor als eerste gedetecteerd wordt, zal de 144hz gewoon beeld gaan accepteren, maar dit weergeven op 60hz.
Plus, het is exact hetzelfde plaatje als op de 60hz.
Dus het is nogsteeds geen bredere desktop die je te zien zal krijgen, juist twee keer dezelfde kleine desktop

Een splitter kan je eigenlijk alleen gebruiken om een passief luisterende videotap aan te sluiten. B.v. een capturebox ten behoeve van streaming. Of als je op een andere monitor iemand mee wil laten kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 18-04-2018 21:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
@McKaamos er zijn gewoon actieve splitters voor DVI. Dan handshaked the GPU met de splitter en de splitter met de monitoren. Alleen bij het willen bekijken van HDCP content kan(hoeft niet) dit problemen geven maar bij gamen of gewoon werken gaat dit prima.

Bij voorbeeld: Deze

Gaat nog steeds geen 144hz doen maar voor tijdelijk voor de OP zou het werken. Dat geld kan natuurlijk wel beter in een nieuwe GPU gestoken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
JannyWooWoo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:27:
@McKaamos er zijn gewoon actieve splitters voor DVI. Dan handshaked the GPU met de splitter en de splitter met de monitoren. Alleen bij het willen bekijken van HDCP content kan(hoeft niet) dit problemen geven maar bij gamen of gewoon werken gaat dit prima.

Bij voorbeeld: Deze

Gaat nog steeds geen 144hz doen maar voor tijdelijk voor de OP zou het werken. Dat geld kan natuurlijk wel beter in een nieuwe GPU gestoken worden.
Dit is gewoon kopiëren van het signaal. Ik zie nergens dat er ook verschillende beelden naar de monitoren kunnen worden gestuurd.

Theoretisch gezien is de bandbreedte van een dual lane dvi-aansluiting voldoende om 2 full HD monitoren op aan te sluiten op 60 Hz. Maar het omzetten zal dusdanig complex zijn (en de markt zo klein) dat een converter erg duur zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
@White Feather Dat klopt, een splitter die...split en kopieert dus het signaal. de DVI specificatie staat niet toe 2 verschillende beelden over een dual link DVI te sturen. Dual link is exclusief om hogere resoluties te behalen.

Je zou je eigen GPU driver kunnen schrijven en dan zelf een kabel kunnen bouwen maar dat gaat wat ver voor het probleem dat de OP heeft. Lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
JannyWooWoo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:55:
@White Feather Dat klopt, een splitter die...split en kopieert dus het signaal. de DVI specificatie staat niet toe 2 verschillende beelden over een dual link DVI te sturen. Dual link is exclusief om hogere resoluties te behalen.

Je zou je eigen GPU driver kunnen schrijven en dan zelf een kabel kunnen bouwen maar dat gaat wat ver voor het probleem dat de OP heeft. Lijkt me...
Je kunt ook hogere refreshrates halen met DVI dual lane. Veel oudere FullHD 144 Hz-schermen draaien er op.

Je zou prima 120 Hz kunnen uitsturen, waarbij de beelden om en om naar de monitoren worden gestuurd op 60 Hz.

Maar 2x hetzelfde beeld, wat je dus krijgt bij een splitter lijkt me niet hetgeen de TS zoekt..
Pagina: 1