Major_ton schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:07:
Als je zulke speakers wenst aan te schaffen vergeet dan ook niet om een (meer dan) goede versterker en bron in je budget mee te nemen. Oude 800's zijn leuk, maar niet de makkelijkste om aan te sturen. Als je er een Denon/Onkyo/HK surround versterkertje aan hangt, dan krijg je wel geluid, maar meer dan 30% van het prestatie potentieel haal je er niet uit. Ook versterkers zijn 2dehans vaak interessant om aan te schaffen, maar dan moet je weten waar je naar opzoek bent. Houd verder rekening met de plaatsing. Deze speakers hebben ruimte nodig!
Zowel de oude als de nieuwe B&W 800’s zijn eigenlijk juist zeer makkelijk aan te sturen, met een vriendelijk impedantieverloop en vrij hoge effcientie. 30% van de prestatie lijkt me dan ook schromelijk overdreven. (Ik heb ze gehad en ze deden het op een oude Marantz van 2 x 16 watt net zo goed als op
een Mark Levinson no.27.
MXL schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:10:
De speakers zijn tegenwoordig vooral veel helderder geworden. B&W stond destijds bekend om de goede tweaters, alleen halen die het niet meer bij het bereik van de nieuwere generaties.
Ik vind ze erg veel dnamiek missen. Ik heb bij mijn vader vrij recent een set matrix 805 vervangen door Dali Opticon 6. Wereld van verschil
De oude Matrix serie waren nog neutrale luidsprekers, eigenlijk bijna studio monitoren.
Moderne High end luidsprekers , ook (misschien zelfs JUIST) B&W hebben vaak een overdreven aanwezige hoogweergave, dit heeft niets met bereik te maken: Vooropgesteld dat deMatrix 805 nog gewoon in orde is (Geen ingedroogde ferro-fluid bijvoorbeeld) gaat deze ook gewoon to 20khz, alleen dan zonder de 5dB piek vanaf 8-9khz die tegenwoordig normaal lijkt te zijn.
Op de Stereophile website kun je metingen van de 800 series vanaf begin jaren 90 (Matrix series 2) tot de nieuwere N800 Diamond vinden, je ziet dan duidelijk hoe ze lanzaam zijn veranderd van neutraal naar “Smiley-face EQ”. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de nieuwere modellen geschikt zijn voor studio gebruik met een dergelijk frequentieverloop.
Een goed werkende Matrix 802s2/s3 vind ik beter dan vrijwel iedere moderne high end luidspreker, een Neumann KH120a doet het voor minder geld echter nog beter, en is gewoon nieuw, met garantie ,ingebouwde versterking, én de mogelijkheid om het geluid aan te passen aan de akoestiek/plaatsing.
Voor de OP: Ik ben echt een fan van de oude 800 series, maar ik zou eerder iets nieuwers kopen: B&W’s zijn 2ehands vaak veel te duur door hun populariteit, en er kan toch best het 1 en ander aan mankeren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 996723 op 27-04-2018 08:09
]