Backup software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Momenteel gebruik ik thuis freefilesync om de files op mijn PC naar mijn lokale NAS te kopieeren. Voor een offsite backup gebruik ik backblaze.

Nu zoek ik eigenlijk een alternatief voor freefilesync voor de onsite backup op de NAS. Ik zou graag wat versies van bestanden kunnen bewaren, hoewel de meeste bestanden nooit zullen wijzigen. Ook zou ik graag de backup gescheduled willen hebben. Ook wil ik backup per file/folder kunnen opgeven.

Op zich geen ingewikkelde wensen, lijkt me. De tool mag ook betaald zijn, maar wel zo goedkoop mogelijk. :)

Ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus ik hoop dat jullie uit je hoofd een geschikte tool kennen. Anders heb ik erg veel uit te proberen. :) Ik heb bijvoorbeeld AOMEI Backupper geprobeerd. Helaas doet de gratis versie niet aan versioning, dus kan ik dat al niet zomaar uitproberen.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Versioning is lastig.

Wil je per bestand 3 versies kunnen opslaan & terughalen (random order) of wil je 3 backup points in time welke in 1x moeten worden teruggehaald?

Zou bijna neigen naar je eigen NextCloud/OwnCloud omgeving opzetten maar je requirements zijn wat wollig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KopjeThee
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:21:
Versioning is lastig.

Wil je per bestand 3 versies kunnen opslaan & terughalen (random order) of wil je 3 backup points in time welke in 1x moeten worden teruggehaald?

Zou bijna neigen naar je eigen NextCloud/OwnCloud omgeving opzetten maar je requirements zijn wat wollig.
Ja versioning is wat ruim. Heel concreet kan het voorkomen dat iemand een foto per ongeluk in het origineel muteert. Dan wil ik graag het origineel terug kunnen halen. Ik denk dat vrijwel elke vorm van versioning beter is dan wat ik nu heb (kopie van laatste versie). Infeite zou een merkwaardige versioning nog het beste passen: de allereerste en allerlaatste versie bewaren. Alles ertussen is niet zo interessant :)

• KopjeThee
  • Niet online
In feite kan ik zelf vermoedelijk ook een eenvoudig script/programma maken.

Het zou volgens mij grofweg dit moeten doen bij het draaien van een nieuwe backup run:
  • Maak in de backup doel locatie een map voor de huidige backup (bijv. een folder(structuur) met het huidige tijdstip erin verwerkt).
  • Maak daarin een "database" bestand met alle bestanden uit de folders waarvan ik een backup wil. Per folder/file noteer ik in het "database" bestand de laatste mutatie datumtijd en de bestandsgrootte.
  • Vergelijk het "database" bestand van de huidige backup run met die van de vorige backup run.
  • Als een bestand is gewijzigd (andere mutatie datumtijd en/of bestandsgrootte) of nieuw, dan kopieer je de folder+bestand naar in de huidige backup map.
N.B.:
  • De eerste run is alles nieuw (het vorige "database" bestand is leeg), dus krijgt de backup map een volledige kopie van alle bestanden die worden bijgehouden in de backup.
  • De meeste backup mappen zullen vrij leeg blijven. Er zijn alleen files/folders die gewijzigd of nieuw zijn.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Welk merk is die NAS?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• MAX3400

MAX3400

Ja, nu je het zegt... Synology heeft toch Hyper Backup op block-level waardoor je "endless" versioning kan inrichten? Of heb ik iets gemist in de package-releases?

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Klopt, Hyper Backup werkt heel goed. Hij zal dan wel wat vrije ruimte op moeten offeren.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Zit dat niet gewoon in Windows?

Windows File History

• KopjeThee
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:33:
[...]

Ja, nu je het zegt... Synology heeft toch Hyper Backup op block-level waardoor je "endless" versioning kan inrichten? Of heb ik iets gemist in de package-releases?
temp00 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:33:
Klopt, Hyper Backup werkt heel goed. Hij zal dan wel wat vrije ruimte op moeten offeren.
Ik heb een Synology. Ik ken Hyper backup niet. Nooit aan gedacht. Ik gebruik hem alleen voor backup, dus alle schijfruimte mag gebruikt worden. Het is inmiddels wel een oudje 110 o.i.d. Ik zal eens naar kijken of dat mogelijk is. Dat zou perfect zijn.
Geen idee. Ik ga er naar kijken. Dat zou bijzonder ook bijzonder zijn. Dat de optie zonder het te weten gewoon voor mijn neus staat.

Bedankt alvast! Ik kom nog terug met mijn bevindingen!

[ Voor 20% gewijzigd door KopjeThee op 19-04-2018 06:09 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

🌞🍃

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:32

rjong5

?

https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html

Doet alles wat je wil inclusief email notificaties

• KopjeThee
  • Niet online
Bedankt! Ik ga er naar kijken.

In eerste instantie ga ik kijken naar de windows file historie en hyperbackup. Eenvoudigweg omdat ik die opties blijkbaar al heb. Geen extra software nodig.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-12 17:03
In windows zit ook al een back-up optie. Daarbij kun je een back-up maken naar een netwerklocatie, misschien dat dat wat voor je is?
Mocht dat toch niet de ideale oplossing zijn, kun je gebruik maken van Duplicati, erg goed back-up programma die eventueel zelfs in te stellen is met e-mail notificaties.

• KopjeThee
  • Niet online
Voor zover ik nu zie lijkt hyperbackup geschikt om een backup van de nas te maken, maar niet om de nas als backup medium te gebruiken. Maar misschien vergis ik me.

Die windows file history ga ik eerst eens proberen. Dat lijkt al te voldoen + handige explorer integratie voor zover ik zie.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ja klopt wat je zegt. Vandaar dat ik aangaf dat je wat vrije ruimte moet op offeren :) Je kan volgens mij namelijk wel gewoon Hyperbackup gebruiken voor de data die al op de NAS staat. Je moet dan in Hyperbackup een Local Shared Folder & External Storage task aanmaken. Die backup wordt op de NAS zelf opgeslagen en dan heb je ook versioning.

Als je de NAS echt als backup medium wilt gebruiken dan kan dat volgens mij ook middels Rsync. Ik gebruik zelf op de zaak o.a. Rsync icm Hyperbackup en dat werkt prima, bij mij is het echter de andere kant op: van Hyperbackup naar externe Rsync server. Jij wil dit juist andersom en dat is volgens mij mogelijk, alleen niet met Hyperbackup (wel met een Synology NAS zelf, maar daar moet je even op Googlen want daar heb ik geen ervaring mee).

• KopjeThee
  • Niet online
Dit heb ik nu aangezet van de PC naar de NAS. Volgens mij werkt het prima. De explorer integratie is wel handig.

Ik wil nog 2 situaties iets beter gaan bekijken.
Wat als ik de schijf van de NAS wil vervangen door een grotere?
Hoe gebruik ik de backup als mijn PC het begeeft? Dus een restore op een andere computer.

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-12 15:56
Ik pieker me suf over de documentatie. Hoe Hyper Backup in te stellen om folders op mijn pc te backuppen. Niet dat niet een app zijn op de pc?
Tips over een dummy's guide zijn welkom. 🙄

• MAX3400

MAX3400

mcleaver schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:46:
[...]

Ik pieker me suf over de documentatie. Hoe Hyper Backup in te stellen om folders op mijn pc te backuppen. Niet dat niet een app zijn op de pc?
Tips over een dummy's guide zijn welkom. 🙄
How_to_back_up_data_from_Windows_computer_to_Synology_NAS_using_Windows_or_3rd_party_applications

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 14-06-2018 06:32 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb Windows File History nu een tijdje geprobeerd. Helaas is hij (blijkbaar) een maand geleden zonder meldingen en/of reden opgehouden met het automatisch maken van back-ups. Als ik op Google zoek, lijkt dit een bekend probleem. Dit is natuurlijk het laatste wat je van een backup programma wil, dus ik ga toch maar weer op zoek naar een betrouwbaar alternatief.

Is er een gratis/niet te duur backup programma dat "on site" (op de NAS) een backup kan maken van een PC, met versioning/point in time opties?

Ik denk dat ik eerste Duplicati ga uitproberen. Dat lijkt erg in de buurt te komen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-12 19:16
Veeam Agent for Windows wordt hierboven al genoemd en doet precies wat jij wilt. Ook biedt het de mogelijkheid om een bare metal restoren uit te voeren (als je pc een keer helemaal in de soep draait of zoek raakt kun je je installatie terug zetten op een andere pc of SSD)

while (! ( succeed = try ()));

• KopjeThee
  • Niet online
hans_lenze schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:52:
Veeam Agent for Windows wordt hierboven al genoemd en doet precies wat jij wilt. Ook biedt het de mogelijkheid om een bare metal restoren uit te voeren (als je pc een keer helemaal in de soep draait of zoek raakt kun je je installatie terug zetten op een andere pc of SSD)
Ik heb nu Duplicati in gebruik genomen. Het is eenvoudig en lijkt stabiel te werken. De backup neemt iets minder ruimte in dan Windows File History. Er worden wel veel bestanden in 1 map aangemaakt (in mijn geval iets meer dan 50.000). Het restoren gaat vrij goed qua performance, hoewel ik het graag iets sneller had gezien. Tot nu toe niet ontevreden.

• KopjeThee
  • Niet online
KopjeThee schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb nu Duplicati in gebruik genomen. Het is eenvoudig en lijkt stabiel te werken. De backup neemt iets minder ruimte in dan Windows File History. Er worden wel veel bestanden in 1 map aangemaakt (in mijn geval iets meer dan 50.000). Het restoren gaat vrij goed qua performance, hoewel ik het graag iets sneller had gezien. Tot nu toe niet ontevreden.
OK, ik ga toch maar Veeam Agent for Wiindows proberen.

Duplicati heeft enkele nadelen. Alle backup bestanden worden in 1 map gezet, die inmiddels 80k bestanden bevat. Dat is niet erg handelbaar. Ook gebruikt hij behoorlijk veel tijd om de "bestanden te controleren" (weet niet precies wat hij dan aan het doen is). Maar het meest vervelende is dat hij een database bestand maakt dat snel groeit en inmiddels 43GB is.
Qua backup mogelijkheden en gebruiksgemak is het overigens wel goed.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Alleen de betaalversie heeft de zoek & evt index optie...

Tja.. abonnementen vind ik niks.... das een melk koe...
Met reeds 3 kopieën op 3 plaatsen vind ik de toegevoegde waarde voor zo'n prijs te hoog voor consumenten.
Maar een ander is vrij om het wel te doen.
Was wel nuttig om dit weer eens langs zien te komen of er nieuws onder de zon was...

• KopjeThee
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:52:
Alleen de betaalversie heeft de zoek & evt index optie...

Tja.. abonnementen vind ik niks.... das een melk koe...
Met reeds 3 kopieën op 3 plaatsen vind ik de toegevoegde waarde voor zo'n prijs te hoog voor consumenten.
Maar een ander is vrij om het wel te doen.
Was wel nuttig om dit weer eens langs zien te komen of er nieuws onder de zon was...
Ik zal Veeam even uitproberen. Als ik iets mis, dan ga ik nog een kijken of ik Duplicati iets anders kan configureren (grotere bestanden, database op andere schijf). Ik ben overigens niet van plan te betalen voor een lokale backup. Wel zou ik heel graag meerdere versies van bestanden kunnen bewaren.

Ik betaal momenteel alleen voor Backblaze. Om een off-site backup te maken, heb ik toch externe opslag nodig. Zij zijn daar niet erg duur mee. Erg tevreden over Backblaze, stabiel, duidelijk, kleine footprint. (Het was juist zelfs Backblaze die me waarschuwde dat mijn SSD aan het vollopen was.)

Jouw backup op 3 plaatsen is natuurlijk ook niet gratis. Iemand betaalt de schijfruimte.

• route99

route99

Die heb ik zelf eenmalig betaald. Draait met Debian al sinds 2011 op een low power Asus bord met 6 SATA poorten en een onboard AMD 350 CPU'tje.
Totale capaciteit nu ca 12 TB per server als ik me goed herinner (2x3 + 3x2TB).
Uitbreidbaar en met een stap naar 4 TB disk is er max 24 TB mogelijk.
Er is nu ca 7-8 TB in gebruik, maar ik heb zelf al weer een tijdje niet gekeken, ik doe vnl onderhoud en mijn eigne spul backuppen.
Mijn zoon is grootgebruiker als professionele documentaire fotograaf.
Eenmalige kosten dus. Alles in eigen beheer, de andere server neem ik op afstand over. Zelf heb ik nog een 3e lokale opslag (en deels een 4e.. op een oude externe schijf).

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 25-08-2018 12:24 ]

• KopjeThee
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:21:
Die heb ik zelf eenmalig betaald. Draait met Debian al sinds 2011 op een low power Asus bord met 6 SATA poorten en een onboard AMD 350 CPU'tje.
Totale capaciteit nu ca 12 TB per server als ik me goed herinner (2x3 + 3x2TB).
Uitbreidbaar en met een stap naar 4 TB disk is er max 24 TB mogelijk.
Er is nu ca 7-8 TB in gebruik, maar ik heb zelf al weer een tijdje niet gekeken, ik doe vnl onderhoud en mijn eigne spul backuppen.
Mijn zoon is grootgebruiker als professionele documentaire fotograaf.
Eenmalige kosten dus. Alles in eigen beheer, de andere server neem ik op afstand over. Zelf heb ik nog een 3e lokale opslag (en deels een 4e.. op een oude externe schijf).
Hardware gaat niet eeuwig mee, dus eenmalig zijn de kosten niet. Ik schat in dat deze opstelling op jaarbasis iets goedkoper is dan wat ik heb. Ik betaal 50 dollar per jaar voor onbeperkte backup bij Backblaze. Dan ben ik dus ook geen tijd kwijt aan server beheer.

• route99

route99

Hoeveel TB? => onbeperkt zie ik...
en heb je dan ook 2 backups zoals wij.. anders is jouw prijs x2...
Dus dat is 100 euro per jaar...

Maar als je zoals wij regelmatig 60 GB moet uploaden.... dan ben je wel een poos bezig... en dan 2x.....
Oef...
Nu al 12TB/server aan ruimte hier....

Nu is dat in een klein uur geregeld via USB...
Dus het is niet alleen het een maar ook het ander...de snelheid.
Mijn zoon heeft lang niet overal snel internet en op de plaats waar hij vaak is geldt een vaste limiet van 150 GB/maand (buitenland!) en dan wordt de snelheid dikke stront......
Alleen met Netflix van de mensen die er zijn gaat er al flink wat door heen van die 150 GB /maand (het meeste dus)..

Je ziet.. je moet de hele situate meenemen. Het is niet overal zo luxe als hier in NL....
Bij ons, zijn thuis nog als ie terug is, waar de 2e backup staat hebben we nog geen glas of snelle kabel, alles is het nog in ontwikkeling. 2.2 MBit/s up....en 21MBit/s down..

Glas ging helaas niet door, te weinig animo een aantal jaren geleden.

Oja... vergeet niet ... in 2011 lagen de prijzen van dit soort zaken totaal anders.....

En.. er stoppen nog wel eens bedrijven met dit soort zaken... lekker afbreukrisico als je zo veel data hebt als professioneel fotograaf... dat hebben we nu sterk geminimaliseerd door 2 locaties te hebben ieder met een server.

[ Voor 193% gewijzigd door route99 op 25-08-2018 14:04 ]

• KopjeThee
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:15:
Hoeveel TB? => onbeperkt zie ik...
en heb je dan ook 2 backups zoals wij.. anders is jouw prijs x2...
Dus dat is 100 euro per jaar...

Maar als je zoals wij regelmatig 60 GB moet uploaden.... dan ben je wel een poos bezig... en dan 2x.....
Oef...
Nu al 12TB/server aan ruimte hier....

Nu is dat in een klein uur geregeld via USB...
Dus het is niet alleen het een maar ook het ander...de snelheid.
Mijn zoon heeft lang niet overal snel internet en op de plaats waar hij vaak is geldt een vaste limiet van 150 GB/maand (buitenland!) en dan wordt de snelheid dikke stront......
Alleen met Netflix van de mensen die er zijn gaat er al flink wat door heen van die 150 GB /maand (het meeste dus)..

Je ziet.. je moet de hele situate meenemen. Het is niet overal zo luxe als hier in NL....
Bij ons, zijn thuis nog als ie terug is, waar de 2e backup staat hebben we nog geen glas of snelle kabel, alles is het nog in ontwikkeling. 2.2 MBit/s up....en 21MBit/s down..

Glas ging helaas niet door, te weinig animo een aantal jaren geleden.

Oja... vergeet niet ... in 2011 lagen de prijzen van dit soort zaken totaal anders.....

En.. er stoppen nog wel eens bedrijven met dit soort zaken... lekker afbreukrisico als je zo veel data hebt als professioneel fotograaf... dat hebben we nu sterk geminimaliseerd door 2 locaties te hebben ieder met een server.
Ja, zonder goede upload snelheid is cloud backup niet heel fijn. Bij mij duurde vooral de initiele backup lang. Vanaf dat moment is het wel ok.

Vervelend dat je zoon op locatie een beperkte internet verbinding heeft. Hoe gaat hij hiermee om? Laptop met externe schijf in het hotel o.i.d.?

• route99

route99

Maar hoeveel ging je dan later updaten? Ook 40-60 GB per keer?

idd Laptop met externe schijf (2 zelfs, van 2.5 inch, lekker klein) ?
En extra een 500 GB SSD, die hij al had s vanuit de Macbook Pro, die hem te vaak in de steek liet en nog net voor de 2j om was bij MM compleet zijn geld terug kreeg, vervangen door een Asus Zenbook UX410UA type.
Meer dan 10j een Mac fan geweest maar idt was een fout exemplaar van de MB Pro teveel (vorigen ook al veel problemen mee), en ik ben zeer verrast dat hij zo super snel aan de Asus was gewend en niet mewer terug wil, zelfs gene Hackintosh erop wil hebben, hij vind de Win10 stabiliteit super.
En dat voor 400-600 euro minder,.. van het verschil kon hij zijn brakke mobiel updaten en hield nog geld over...

Tja, internet en op reis in buitenland... Zijn ervaring: het is in NL echt zoveel beter gemiddeld. Hij komt oa in USA, UK, B, F, D, S, I, S, P, PL, LT, N, S, etc met zijn tours. Griekenland, Ierland, Ijsland en Finland waren de weinige landen landen waar hij voor zijn werk nog niet heen was geweest.
Hij heeft nu een echt onbeperkt internet abbo op de telefoon, (Tele2 meen ik, kosten ca 4 of 5 tientjes p/m?) en daar heeft ie iig altijd internet, maar uiteraard niet geschikt voor zulke massieve uploads telkens.

Qua downloads doen we het nu vaak zo. Met 2 pakketten GB komt ie met Wetransfer voor een opdracht dan wel vaak even uit. Dus remote even 1 of meerdere zips maken met het geselecteerde werk en dan bij ons uploaden ('s nachts en de ochtend als we niet veel gebruik maken van internet). Downloaden gaat een stuk sneller daar zoekt ie dan een geschikt plekkie voor uit.
Als ie het meteen wil hebben, ik heb een webdav muliple drive systeem aangemaakt op de servers en hij koppelt gewoon dan zijn laptop rechtstreeks er aan en ziet de webdav's als local disks en gaan met die banaan.

• KopjeThee
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:41:
Maar hoeveel ging je dan later updaten? Ook 40-60 GB per keer?

idd Laptop met externe schijf (2 zelfs, van 2.5 inch, lekker klein) ?
En extra een 500 GB SSD, die hij al had s vanuit de Macbook Pro, die hem te vaak in de steek liet en nog net voor de 2j om was bij MM compleet zijn geld terug kreeg, vervangen door een Asus Zenbook UX410UA type.
Meer dan 10j een Mac fan geweest maar idt was een fout exemplaar van de MB Pro teveel (vorigen ook al veel problemen mee), en ik ben zeer verrast dat hij zo super snel aan de Asus was gewend en niet mewer terug wil, zelfs gene Hackintosh erop wil hebben, hij vind de Win10 stabiliteit super.
En dat voor 400-600 euro minder,.. van het verschil kon hij zijn brakke mobiel updaten en hield nog geld over...

Tja, internet en op reis in buitenland... Zijn ervaring: het is in NL echt zoveel beter gemiddeld. Hij komt oa in USA, UK, B, F, D, S, I, S, P, PL, LT, N, S, etc met zijn tours. Griekenland, Ierland, Ijsland en Finland waren de weinige landen landen waar hij voor zijn werk nog niet heen was geweest.
Hij heeft nu een echt onbeperkt internet abbo op de telefoon, (Tele2 meen ik, kosten ca 4 of 5 tientjes p/m?) en daar heeft ie iig altijd internet, maar uiteraard niet geschikt voor zulke massieve uploads telkens.

Qua downloads doen we het nu vaak zo. Met 2 pakketten GB komt ie met Wetransfer voor een opdracht dan wel vaak even uit. Dus remote even 1 of meerdere zips maken met het geselecteerde werk en dan bij ons uploaden ('s nachts en de ochtend als we niet veel gebruik maken van internet). Downloaden gaat een stuk sneller daar zoekt ie dan een geschikt plekkie voor uit.
Als ie het meteen wil hebben, ik heb een webdav muliple drive systeem aangemaakt op de servers en hij koppelt gewoon dan zijn laptop rechtstreeks er aan en ziet de webdav's als local disks en gaan met die banaan.
Nee, geen 40/60 GB. Bij vrijwel elke backup helemaal niets. Af en toe upload ik mijn foto's/filmpjes. Dan heb je het misschien over 10/20 GB met ongeveer 20 megabit . Dat valt te overzien.

Leuk om te horen hoe jullie het oplossen. Je zou kunnen overwegen om de externe schijven te encrypten (voor zover je dat niet al doet). Dan krijgen anderen de foto's niet ongewild in handen.

• route99

route99

De zips zijn encrypted....en al het verkeer gaat via een secure verbinding.
Weet niet of de lokal extern disk encrypted is.
Die webdav is super, ik gebruik hem om via VPN of ook lokale webdav via 443 mijn foto's tijdens mijn vakantie telkens te backuppen, die zijn eerder thuis dan wij het zijn... ;)

[ Voor 113% gewijzigd door route99 op 25-08-2018 19:36 ]

• KopjeThee
  • Niet online
OK, ik ben weer terug bij Duplicati. Ditmaal geïnstalleerd op een schijf met iets meer ruimte, zodat de groeiende database geen probleem is. Ook de blokgrootte van 50MB verhoogd naar 250MB.

Veeam maakte geen incrementele backups. Na mijn 2e backup stond mijn NAS vol. Geen optie gevonden dit aan te passen.
Pagina: 1