Mijn eerste idee was om voor gemak te gaan en een Alternate Zenit M800 te bestellen. Toen bleek dat ik voor dat geld toch meer zou kunnen krijgen (logisch ook), en gezien ik in bepaalde onderdelen van de Zenit liever geen geld steek (bijv. een blu-ray-brander) besloot ik dat het toch verstandiger is om de onderdelen voor de PC bij elkaar te zoeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit te denken aan een max van rond de 1300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zolang het genoeg is voor het gebruik dat ik omschreven heb, en ik er wat jaartjes mee vooruit kan, ben ik tevreden. Qua totale schijfruimte denk ik dat 2-3 TB ruim genoeg moet zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil systeem!
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, ook nooit gedaan, geen eis dus, maar wie weet wat de toekomst nog brengt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben niet goed genoeg thuis in de fijne eigenschappen van onderdelen: zo weet ik dat een 1070 sneller is dan een 1060, en een 1050ti sneller dan een 1050, maar wanneer ik alles zelf uit moet kiezen strand ik in de kleine lettertjes/merken/etc. Ook heb ik niet genoeg kennis om te weten in hoeverre de verschillende onderdelen goed bij elkaar passen/met elkaar samenwerken.
Tenslotte nog dit. Toen ik hoorde dat er over een paar maanden nieuwe Nvidia-kaarten uitkomen, ben ik gaan twijfelen of ik tot die tijd moet wachten met bestellen, om dan voor het snelste te gaan en er nog langer mee vooruit te kunnen of om te hopen op een prijsverlaging voor bijv. de 1070ti. De aankoop nog maanden uitstellen heeft uiteraard niet de voorkeur, maar heel dringend heb ik de PC ook niet nodig, en als ik voor een Intel ga zou ik 'm tot die tijd kunnen draaien op de geïntegreerde graphics.
Opzetje, geïnspireerd door een lijstje van @NitroX infinity:
Een andere lijstje, met een Intel-processor:
Aan het laatste lijstje zie ik dus als voordeel dat ik het evt. aan zou kunnen schaffen zonder videokaart, wat een totaalprijs van 981 euro zou betekenen, om over een paar maanden te kijken naar de nieuwe Nvidia-kaarten.
Alvast hartelijk dank!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Programmeren
- Het kan zijn dat ik er, naast Windows, in de toekomst ook Linux op ga draaien
- Fotobewerking en digitaal schilderen in Photoshop
- Ik overweeg weer wat 3D modelling te gaan doen
- Ik zou er graag comfortabel op kunnen gamen; ik ben verre van een hardcore gamer, maar om zo nu en dan iets te kunnen spelen zou ik graag hebben dat 't allemaal soepeltjes loopt.
Ik zit te denken aan een max van rond de 1300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Een monitor: Dell Ultrasharp UP2716D (IPS)
- Een Samsung 500GB schijf
- Een externe 1TB WD schijf
Zolang het genoeg is voor het gebruik dat ik omschreven heb, en ik er wat jaartjes mee vooruit kan, ben ik tevreden. Qua totale schijfruimte denk ik dat 2-3 TB ruim genoeg moet zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil systeem!
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, ook nooit gedaan, geen eis dus, maar wie weet wat de toekomst nog brengt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben niet goed genoeg thuis in de fijne eigenschappen van onderdelen: zo weet ik dat een 1070 sneller is dan een 1060, en een 1050ti sneller dan een 1050, maar wanneer ik alles zelf uit moet kiezen strand ik in de kleine lettertjes/merken/etc. Ook heb ik niet genoeg kennis om te weten in hoeverre de verschillende onderdelen goed bij elkaar passen/met elkaar samenwerken.
Tenslotte nog dit. Toen ik hoorde dat er over een paar maanden nieuwe Nvidia-kaarten uitkomen, ben ik gaan twijfelen of ik tot die tijd moet wachten met bestellen, om dan voor het snelste te gaan en er nog langer mee vooruit te kunnen of om te hopen op een prijsverlaging voor bijv. de 1070ti. De aankoop nog maanden uitstellen heeft uiteraard niet de voorkeur, maar heel dringend heb ik de PC ook niet nodig, en als ik voor een Intel ga zou ik 'm tot die tijd kunnen draaien op de geïntegreerde graphics.
Opzetje, geïnspireerd door een lijstje van @NitroX infinity:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 313,95 | € 313,95 |
| 1 | ASRock AB350M Pro4 | € 68,95 | € 68,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G | € 521,06 | € 521,06 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 189,95 | € 189,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 CM 400W | € 58,- | € 58,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 1TB | € 270,- | € 270,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.491,81 | |
Een andere lijstje, met een Intel-processor:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Gigabyte Z370P D3 | € 95,05 | € 95,05 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 512,50 | € 512,50 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB | € 182,45 | € 182,45 |
| 1 | Seasonic Prime Titanium Fanless 600W | € 200,97 | € 200,97 |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 191,- | € 191,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.671,87 | |
Aan het laatste lijstje zie ik dus als voordeel dat ik het evt. aan zou kunnen schaffen zonder videokaart, wat een totaalprijs van 981 euro zou betekenen, om over een paar maanden te kijken naar de nieuwe Nvidia-kaarten.
Alvast hartelijk dank!
[ Voor 58% gewijzigd door kewnert op 23-04-2018 14:30 ]