150 RGB leds individueel aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 12:48
Dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goedkope maar betrouwbare manier om een soort van programma te kunnen laten bouwen.

Situatie als volgt:

Tafel met ipad ingebouwd.
Als ik op een bepaalde categorie aanklik moet de groep van leds die in die categorie zitten gaan branden.
Ook wil ik 1 specifieke led uit die categorie kunnen laten oplichten in een andere kleur of flikkeren indien ik op de ipad het specifieke subitem uit die categorie zou aanklikken.

Hoe kan je zoiets goedkoop en betrouwbaar gaan aansturen?
Zijn er specifieke mensen/bedrijven waar je tegen betaling hier terecht kan?Hiervoor is V&A.

Ik dacht dat evt met een Arduino zoiets wel mogelijk zou moeten zijn?

[ Voor 2% gewijzigd door SA007 op 18-04-2018 20:10 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JacobsT schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:02:
Hoe kan je zoiets goedkoop en betrouwbaar gaan aansturen?
De meest populaire individueel adresseerbare RGB LED's zijn de WS8205(b)'s of Adafruit's Neopixel. Die zijn uitermate compatibel met Arduino en zo.
Zijn er specifieke mensen/bedrijven waar je tegen betaling hier terecht kan?
Dan kun je beter in https://tweakers.net/aanbod/ terecht.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:35
Nodig:
Arduino
Addressable ledstrip
voeding
Evt. extra shield voor BT/Wifi communicatie

Lekker zelf programmeren en je bent klaar.

Heb je overigens zelf al gezocht naar een oplossing / manier?
Zo ja, heb je ook al iets geprobeerd?
Waarschijnlijk zijn er zat partijen die zoiets tegen betaling voor je willen maken.

[ Voor 41% gewijzigd door diefightdie op 18-04-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:30
Mocht je zelf aan de slag gaan dan zou ik qua Arduino libraries eens naar FastLED kijken. Erg makkelijk mee te programmeren zelfs met beperkte programmeer ervaring.
http://fastled.io/
https://plus.google.com/communities/109127054924227823508

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:09:
[...]
De meest populaire individueel adresseerbare RGB LED's zijn de WS8205(b)'s of Adafruit's Neopixel.
WS2811, WS2812b?! ;)
Dat komt op flexibele PCB en variant met wire.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:04:
[...]

WS2811, WS2812b?! ;)
Oh dear, ik denk dat dit een vage verbastering is van de ESP8266 en inderdaad de WS2812b 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuclearBanana
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-08 03:30
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:04:
[...]

WS2811, WS2812b?! ;)
WS2811 en WS2812B zijn vrijwel identieke chips, nagenoeg identieke aansturing van een 800khz shift register signaal. Als je de een hebt kan je de ander praktisch ook aansturen. Beiden standaard 5V. ht verschil is letterlijk of je een kerstlichtjes touw wilt hebben of een strip. (en WS2811 kan volgens mij ook 12V).

Een belangrije andere factor bij het poweren van grotere strips (150+) is de stroom die ze trekken. 60mA max klinkt niet verkeerd. Maar als de dat op een factor 150 tot 300 vergroot trekt dat hele flinke oeveelheden stroom. Genoeg om de weerstand van de eigen strip een grote factor te kunnen laten spelen.
Heb zelf in totaal 600 WS2812B ledjes, als je een snel rekensommetje doet: 0.06A * 600 leds = 36A op 5V.
das best heel wat, en je standaard 5V blokjes leveren niet zomaal 9A.

vervolgens is het allemaal leuk en aardig met de libraries en gedoe enzo. MAar als puntje bij paaltje komt, heb ik zef ervaren dat je echt alles zelf moet doen als je daadwerkelijk een leuke animatie wilt laten zien. Mooi de hele strip veranderen van kleur, prima, maar aansturen, communicatie van een app verwerken en animaties doorberekenen, kan een arduinootje wel (als je goede low-level developer bent). Maar ligt al heul snel buiten de vaardigheden van "adafruit tutorial lezen" niveau. Niet om af te raden, want het is geweldig als je de boel draaien hebt. Maar onderschat het 'simpel aansturen van ledjes' niet :P
SkyThes schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:21:
Mocht je zelf aan de slag gaan dan zou ik qua Arduino libraries eens naar FastLED kijken. Erg makkelijk mee te programmeren zelfs met beperkte programmeer ervaring.
http://fastled.io/
https://plus.google.com/communities/109127054924227823508
en qua FastLED, ja goede library, leuk, netjes gemaakt. Maar het grote probleem met het gebruik van een library voor 800khz signaal is dat de write sequence naar de ledjes alle interrrupts stopt. Dit zorgt ervoor dat je voor het communiceren met de arduino handmatig moet pollen wat zeer slecht werkt als je de processor belaad met het doorberekenen van een leuke animatie. En hoewel een ESP8266 vele malen meer rekenkracht heeft zit je hier gekoppeld aan de watchdog problemen bij het uitschakelen van interrupts (als je zoveel ms nonstop aan het rekenen bent gooit ie zichzelf er uit.geen probleem, kan je uitzetten, maar verlies je je WiFi capaciteit 8)7 ).

Ook zit je al snel aan je 63 byte buffer waardoor je seriele verbinding indien niet goed geprogrammeerd ook niet betrouwbaar werkt.
nogmaals, als je goed programmeert *kan* het echt helemaal dikke prima, op een arduin uno al. Alleen moet je wel echt weten wat je doet :P

[ Voor 26% gewijzigd door NuclearBanana op 19-04-2018 08:54 . Reden: toevoeging en spelfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
De SK9822 heeft wat voordelen tov de ws/apa chips. Vooral de analoge global brightness control is erg nice!
Zie: https://cpldcpu.wordpress...22-a-clone-of-the-apa102/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De WS2812 is ondertussen erg meh. De APA102 en liever nog de SK9822 zijn veruit superieur qua snelheid, frequentie en andere zaken. De SK9822 is echt gaaf. Wij hebben hier bij Revspace 13 staanders van een kast er mee versierd.
Pagina: 1