Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik heb kristalvorming in mijn camera-lens. Ik heb een poging gedaan om het enigszins op de foto te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZwKf5yGl.jpg

Kan ik dit op een of andere manier "verhelpen"? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Het gaat hier om de standaard 55-210 Sony kitlens, maar al wel >5 jaar oud en geen aankoopbewijs.

Het gaat hier dus om kristalvorming op 2 lenzen in de... cameralens, niet aan de buitenkant. Ik heb 'm niet laten vallen o.i.d. en ook niet in de regen gebruikt.

(ook raar dat de tekst E 4.5-6.3/55-210 OSS een blur heeft - dat is het niet in het echt... is mijn andere lens ook gaar?)

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 18-04-2018 14:28 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gamebuster Dat is schimmelvorming. Bekend probleem, meestal bij wat oudere lenzen die bijvoorbeeld lang op zolder hebben gelegen.
Dat is eigenlijk alleen te verhelpen door de lens open te maken, en schoon te maken. Zelf doen, of aan een reperateur overlaten. Ik vermoed dat de prijs van de lens dat niet rechtvaardigt...

De tekst lijkt een beetje wazig door sferische aberratie van je lens. Dit komt typisch voor bij een onderwerp dat dichtbij ligt (en vaak extra sterk bij lenzen met groot diafragma). Geen defect, maar een imperfectie van het lensontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
@Verwijderd

Schimmelvorming, aha. Bedankt :) De lens is inderdaad niet zo prijzig.

Is dit een zinnige vervanger voor mijn huidige kitlens-set 16-50 & 55-210?

pricewatch: Sony E 18-200 mm F3.5-6.3 OSS LE

Ik zat al een tijdje te gluren naar deze omdat ik vaak 1 van de 2 lenzen "vergeet" mee te nemen

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 18-04-2018 14:40 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Deze lens niet meer gebruiken op je camera en ook niet meer bij je andere fotospullen opbergen ivm kans op "besmetting". De kans is misschien klein maar ik zou het risico vermijden.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa