Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Mijn vraag
...
Binnenkort gaat het er toch echt van komen en dan komt er een Sony 4K TV, Er is al een Apple 4K TV, Netflix 4K abbo en nu nog het fenomeen UHD Blu-Ray.
Omdat ik niet gelijk een fullsize UHD Blu-Ray speler wil kopen ben ik aan het kijken of mijn pas 1 jaar oude HTPC misschien een upgrade kan krijgen.

Ik wil dus graag mijn HTPC upgraden met een Pioneer BDR-211 UHD Blu-Ray drive.

Relevante software en hardware die ik nu gebruik
...
Behuizing: Cooler Master Elite 130
PSU: Cooler Master Real Power 550W
Mobo: Asus H170I Pro (Mini-ITX)
CPU: Intel i7 7700K (7e generatie)
RAM: 32GB (2x16GB) DDR4 Corsair
SSD: Plextor M5 Pro 256GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Waar ik dus achter ben is dat UHD Blu-Ray nogal wat eisen met zicht mee brengt zoals:

Minimaal een:

Intel CPU van de 7e generatie
Windows 10
GPU: Intel HD Graphics 630
RAM: 6 GB
HDMI 2.0 A
HDCP 2.2
HDR
Moederbord: Intel chipset 200 Series of hoger/nieuwe met HDCP 2.2/HDMI 2.0 A, al komt deze eis niet in elk lijstje voor.

Met de CPU zit ik dus safe, met mn 32GB RAM ook, Windows 10 Pro heb ik nog een licentie liggen dus dat is ook geen probleem.
Maar dan,.. van mijn moederbord weet ik niet zeker of die de rest in huis heeft.

Asus zegt wel bij HDMI "Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz", maar over HDMI 2.0A en HDCP is er niks te vinden.

Is dit eventueel op de lossen door er een grafische kaart in te prikken die deze eisen allemaal wel heeft?, of blijft mn moederbord dan de bottleneck?

Zijn er misschien nog meer eisen aan het afspelen van UHD Blu-Ray op een PC?

Mijn dank is groot _/-\o_

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Observatie: ***** overkill voor een HTPC maar dat terzijde :)

Voor UHD-films, ben je verplicht om een 2.0 of hoger HDMI op je moederbord te hebben. Aangezien HDMI-specs op Wiki staan, kan ik bijna op basis van de geposte gegevens al zeggen dat je een 1.4-versie op je moederbord hebt zitten (en dus moet upgraden).

Qua software en licensing; ik weet absoluuuut niet of Windows 10 het zelf mag/kan afspelen maar de enige player die ik op dit moment ken, is Cyberlink PowerDVD (laatste versie) want die kan ook digitale licenties checken van je discs en de decoding offloaden naar je CPU.

Hou wel in de gaten dat het aanbod van native 4K UHD drives voor in de PC erg laag is; ik ken er 2 waarvan de laatste in de USA voor bijna $200 in de winkels ligt. Maar deze info komt uit mijn hoofd en is minstens 4 maanden oud.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-11 18:14
Het 170 chipset moederbord heeft zo te zien enkel HDMI 1.4, welke beperkt is tot 4k op 24hz, dus je zult er een videokaart in moeten stoppen die HDMI 2.0a en HDCP 2.2 ondersteunt.

Verder heb je inderdaad PowerDVD Ultra nodig, de rest ondersteunt nog geen UHD blu-ray: https://www.cyberlink.com....html?affid=2581_1326_540

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:30
Misschien toch maar voor een xbox one s? Of ps4 pro gaan?

[ Voor 40% gewijzigd door mkroes op 28-04-2018 11:55 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mkroes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:54:
Misschien toch maar voor een xbox one s? Of ps4 pro gaan?
Really? De PS4 Pro heeft niet eens een UHD-drive.

De One S is een optie maar dat is wel een beetje kapitaalvernietiging als je ziet wat de topicstarter al heeft staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een standalone UHD-Blurayspeler kost 150 euro volgens de Pricewatch, volgens mij is er weinig van de opties economischer dan dat. Daarnaast lijkt het me praktischer en ook fijn dat je niet hoeft aan te kloten met software en maar moet hopen dat het allemaal werkt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-11 18:14
Het lijkt er op dat enkel Intel cpu's/gpu's ondersteunt worden, zie ik nu ook bij PowerDVD staan. Een nieuwe grafische kaart met HDMI 2.0 is niet genoeg, want het moet schijnbaar samen werken met de SGX functie van het moederbord/cpu wat nog steeds niet werkt. https://www.cyberlink.com...t-faq-content.do?id=19860

"Ultra HD Blu-ray is supported only if a display is powered by Intel Graphics and supports HDCP 2.2. If your computer includes more than one graphics processor, Ultra HD Blu-ray is supported only on the display that is connected and powered by Intel Graphics."

Oftewel, schaf een UHD speler aan, stukken makkelijker en beter geoptimaliseerd.

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:10
Eigenlijk best belachelijk die overkill specs.

[ Voor 59% gewijzigd door thijsjow op 29-04-2018 00:32 ]

Pagina: 1