Vervangen CV-ketel, opties in offerte nodig of overbodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:52

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik krijg bij het opvragen van een offerte voor een nieuwe HR ketel voor in ons gekochte huis een shitload aan opties om "bij te bestellen". Ik verwacht echter dat het gewoon extra (onnodige) opties zijn waar ze lekker aan verdienen, maar wil het wel even checken hier met mensen die er meer verstand van hebben.

Appartement is uit 1981. Huidige ketel is Vaillant en HR (VR heeft geen rioolafvoer toch?), ding is uit 2002. Laatste onderhoud 11/2016. Zit ook een sticker op "Voorzien van grafietpakking" met datum 13-10-2010. Geen idee of dat belangrijk is. Verder is er buiten regulier onderhoud en vervangen slijtageonderdelen niets bijzonders met de installatie of rookgaspijp gedaan.

Dit is de volledige lijst met opties die ze mij aanbieden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wzfGJlr.jpg

Als ik ze dan per stuk bekijk:
  • Volledige vervanging van de rookgaspijp
  • Deels vervangen rookgaspijp door hoogwaardig Safepp rookgasbuis (wat zichtbaar is op de aangeleverde foto`s)
Dit is de huidige aansluiting, deze is in de afgelopen 20+ jaar niet vervangen. Is dit echt iets wat dan aan te raden is?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EW3v0dI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DRBSl64.jpg

Deels vervangen lijkt mij overigens ook bijna net zo effectief als geheel vervangen als ik de foto's bekijk, het is maar een heel kort stukje naar buiten dus met deels vervangen (geen idee welk deel, maar ik gok de bocht) ben je er al bijna helemaal.
  • Honeywell lyric T6R wifi draadloze thermostaat
  • Honeywell Lyric T6 wifi thermostaat bedraad
  • Honeywell Round connected modulation slimme thermostaat]
Deze vallen allemaal af omdat er een Toon in het huis zit.
  • Intergas rookgasklep/terugslagklep
Het is een Intergas ketel, maar wat doet dit en is dit wel nodig? Voor het geld is het iig niet spannend.
  • Flamco combi lucht en vuilafscheider alles in 1 oplossing ipv de vuilafscheider
Wat ik hierover lees is dat er in moderne ketels iets zit dat vuil aantrekt en daardoor ook lucht in het systeem komt. Oplossing hiervoor is dan zo'n lucht/vuilafscheider. Klinkt heel goed, wordt ook omschreven als besparend op stookkosten, onderhoudskosten en verlengen van de levensduur van de ketel. Het wordt ook "sterk aanbevolen" door fabrikanten, maar moet ik dat met een korrel zout nemen.

Kortom: is dat wel allemaal waar en is zoiets niet gewoon overbodige luxe en is het nut beperkt?
  • Retwist Co-stop
  • Koolmonoxidemelder 3v incl. montage (batterijen)
De Co-stop lijkt best interessant maar als ik een koolmonoxidemelder heb dan kan ik dit probleem ook vrij snel ondervangen neem ik aan. (bijv. een die een SMS alert stuurt oid). Denk niet dat het de 175 waard is tov een goede koolmonoxidemelder.
  • Vrijblijvend advies over periodiek onderhoud of een (onderhouds)abonnement
Whatever, gratis dus prima, zit ook een serviceabbonnement bij de ketel
  • Intergas retourbuis met keerklep incl. montage
Geen vloerverwarming dus die gaat er uit.

Heeft iemand meer verstand van CV-ketels en aansluitingen die over mijn twijfelpunten opheldering kan geven?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TLDR... Is er geen monteur/adviseur op lokatie geweest voor je?

Qua abonnement; de meeste ketels komen met 2 tot 5 jaar fabrieksgarantie op alles. Pas daarna kan je overwegen een abonnement af te sluiten. De meeste onderhoudsbedrijven weten dit en zullen bij afsluiten van abonnement alsnog even vragen van wanneer de ketel is blablabla.

Het lastige is wel; gaat de ketel tijdens de fabrieksgarantie defect, ben je wel afhankelijk van "hun planning" terwijl een abonnementsdienst vaak binnen 4 tot 8 uur aanwezig is. De vraag wordt dan (helaas) of je voor die paar tientjes het risico wil lopen dat je op kerstavond ineens in de kou zit en de fabrikant pas de 27e kan langskomen ;)

Duimpje voor de uitgebreide topicstart

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 18-04-2018 12:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16
Ik heb dezelfde vraagstukken gehad toen ik mijn cv heb laten vervangen door vermoedelijk dezelfde partij/shop dan waar jij nu je bestelling doet.
Ik heb destijds gekozen om de rookgasafvoer niet te vervangen omdat het nog wel goed leek.
Uiteindelijk toen de monteur ter plaatse was bleken de rubbers toch gaar te zijn en is het alsnog vervangen.
De combi vuilafscheider heb ik wel laten plaatsen alleen naar verhaal van de monteur is dit alleen effectief wanneer deze op de juiste plek gemonteerd kan worden en je een nieuw/schoon systeem hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door FreestyleFrl op 18-04-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:37:
TLDR... Is er geen monteur/adviseur op lokatie geweest voor je?
Ehh nee, doe alles online :P
Qua abonnement; de meeste ketels komen met 2 tot 5 jaar fabrieksgarantie op alles. Pas daarna kan je overwegen een abonnement af te sluiten. De meeste onderhoudsbedrijven weten dit en zullen bij afsluiten van abonnement alsnog even vragen van wanneer de ketel is blablabla.

Het lastige is wel; gaat de ketel tijdens de fabrieksgarantie defect, ben je wel afhankelijk van "hun planning" terwijl een abonnementsdienst vaak binnen 4 tot 8 uur aanwezig is. De vraag wordt dan (helaas) of je voor die paar tientjes het risico wil lopen dat je op kerstavond ineens in de kou zit en de fabrikant pas de 27e kan langskomen ;)
Dacht ik ook al aan, maar in dit geval krijg ik de kosten van het abbonnement bijna geheel als korting (€9,40 per maand voor 2 jaar = €225,60, korting is -€200), dus dat is het nu wel waard voor mij ivm storingen etc. :)
Duimpje voor de uitgebreide topicstart
O+
FreestyleFrl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:37:
Ik heb dezelfde vraagstukken gehad toen ik mijn cv heb laten vervangen door vermoedelijk dezelfde partij/shop dan waar jij nu je bestelling doet.
Ik heb destijds gekozen om de rookgasafvoer niet te vervangen omdat het nog wel goed leek.
Uiteindelijk toen de monteur ter plaatse was bleken de rubbers toch gaar te zijn en is het alsnog vervangen.
Waren de kosten ter plaatste hoger dan vooraf? Want dat kan natuurlijk ook nog gewoon doen als het niet meer kost.
Die terugslagklep is volgens mij nodig wanneer je vloerverwarming hebt, zeker weten doe ik het niet.
Volgens de beschrijving zou dat de retourbuis moeten zijn en is de terugslagklep ergens anders voor.
De combi vuilafscheider heb ik wel laten plaatsen alleen naar verhaal van de monteur is dit alleen effectief wanneer deze op de juiste plek gemonteerd kan worden en je een nieuw/schoon systeem hebt.
Met nieuw/schoon systeem bedoel je een nieuwe CV-ketel? En wat is de "juiste plek", gewoon direct aan de ketel lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16
Er kwam uiteindelijk een klein bedrag bij omdat ik deze afvoerbuizen niet mee had besteld. In mijn geval was dat zo uit mijn hoofd €30 omdat ik nogal wat bochten nodig had etc.

Met een schoon systeem bedoel ik nieuwe/recente radiatoren. Oudere aanwezige radiatoren zijn al dusdanig vuil van binnen dat dit niet met die vuilafscheider er uitgehaald kan worden. De meerwaarde is dan eigenlijk al verdwenen.

In mijn geval had ik net nieuwe radiatoren dus heb ik de afscheider wel laten plaatsen.

Wat die retourbuis betreft hebt je gelijk inderdaad, dat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Angeloonie schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:42:
[...]

Dacht ik ook al aan, maar in dit geval krijg ik de kosten van het abbonnement bijna geheel als korting (€9,40 per maand voor 2 jaar = €225,60, korting is -€200), dus dat is het nu wel waard voor mij ivm storingen etc. :)
No-brainer dus!

Oh, die CO-melder; daar heb ik nog wel wat opmerkingen over. Qua kosten is het wel interessant maar het is wel zaak om te weten welk exact merk & type ze komen plaatsen. De laatste jaren zat in de media geweest dat de gemiddelde melder pas afgaat als je al overleden bent, zeg maar. Ook de plaats (hoogte & afstand) is van cruciaal belang maar bij voorkeur op een hoogte waar in de betreffende ruimte de minste "luchtstroom / tocht" bestaat.

CO is een relatief diffuus gas en kan zich zowel horizontaal als verticaal verplaatsen vanaf de bron. Hangt jouw ketel op 1m hoogte en de melder op 3.5m tegen een plafond, is er een grotere kans dat de melder te laat afgaat dan als de melder op 1.5m hoogte had gehangen. Dit natuurlijk op basis van de luchtstromen ter plekke in die ruimte(s).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
De vuilafscheider is nuttig als je veel roest in je systeem hebt. Nieuwe ketels hebben een permanente magneetmotor pomp en die kan daar niet zo goed tegen.
Maar je kan hiervoor beter een beetje water aftappen en kijken hoe vies het is. Bruin water is normaal. Als er stukjes in zitten is een vuilafscheider een goed idee.
FreestyleFrl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:47:
Met een schoon systeem bedoel ik nieuwe/recente radiatoren. Oudere aanwezige radiatoren zijn al dusdanig vuil van binnen dat dit niet met die vuilafscheider er uitgehaald kan worden. De meerwaarde is dan eigenlijk al verdwenen.

In mijn geval had ik net nieuwe radiatoren dus heb ik de afscheider wel laten plaatsen.
Dat is dus wat je te horen krijgt als je advies vraagt aan degene die je een vuilafscheider wilt verkopen.
Nou meneertje, het is niet voor iedereen een goede investering, maar in uw specifieke situatie wel.

Al die CO dingen zijn ook maar bangmakerij. CO ongelukken gebeuren bijna exclusief met open kachels en geisers. Gesloten systemen als dit gaan al uit als er iets mis is met de afvoer.
Een melder in huis is nooit een slecht idee. De brandweer heeft advies waar je die moet hangen
https://www.brandweer.nl/...laatsingsadvies-co-melder

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

RocketKoen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:56:
De vuilafscheider is nuttig als je veel roest in je systeem hebt. Nieuwe ketels hebben een permanente magneetmotor pomp en die kan daar niet zo goed tegen.
Maar je kan hiervoor beter een beetje water aftappen en kijken hoe vies het is. Bruin water is normaal. Als er stukjes in zitten is een vuilafscheider een goed idee.

[...]

Al die CO dingen zijn ook maar bangmakerij. CO ongelukken gebeuren bijna exclusief met open kachels en geisers. Gesloten systemen als dit gaan al uit als er iets mis is met de afvoer.
Gesloten systemen die niet goed zijn aangelegd, merendeels ook nog door erkende installateurs, zijn verantwoordelijk voor CO ongelukken.

Met open systemen gaat bijna nooit iets mis, komt ook omdat de gebruikers een hogere bewustwording van de risico's hebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
RocketKoen schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:56:

niet helemaal waar. zie bijvoorbeeld:
https://www.trouw.nl/home...idevergiftiging~a6e2681c/

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Is die vuilscheider niet gewoon voor oude vloerverwarmingssystemen met niet-diffuusdichte (zwarte) leidingen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Laatst online: 15:48
Snelle reactie op je vraag:
Rookgaspijp compleet vervang - Zeker doen, niet alleen de rubbers maar ook het aluminium wordt aangetast!.
Intergas rookgasklep/keerklep - Volgens mij niet nodig, je zit niet op een gecombineerde rookgaskanaal.
Gecombineerde lucht/vuilafscheider - Zeker met de laatste klasse-A pompen zeker aan te raden, zijn vrij gevoelig voor vuil.

Wat ik betreft de contracten veel zie is dat met bij het gelijk afsluiten van een contract ze korting geven terwijl bijvoorbeeld elke ketel een garantietermijn heeft van 2 jaar.
Mocht je de eerste 2 jaren een storing hebben dan is dit toch voor de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

Peetman

Tjah....

Als je zelf een afvoer naar buiten hebt, kan je dan niet beter voor een HR ketel gaan?

Toen ik een appartement had kon dat niet, omdat we een gezamelijk rookgaskanaal hadden, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Sorry, te snel gelezen, je gaat al voor een HR.... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Peetman op 18-04-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Laatst online: 15:48
Peetman schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:39:
Als je zelf een afvoer naar buiten hebt, kan je dan niet beter voor een HR ketel gaan?

Toen ik een appartement had kon dat niet, omdat we een gezamelijk rookgaskanaal hadden, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Sorry, te snel gelezen, je gaat al voor een HR.... 8)7
Hij heeft het toch ook over de offerte aanvraag van een HR Cv-ketel?

Te snel haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Thanks voor de reacties allen :)

Ik heb besloten om de de rookgaspijp volledig laten vervangen en kies ook voor die rookgasklep/terugslagklep (is maar €12).
Ter plaatse kan ik altijd nog overwegen of die vuilafscheider zin heeft of niet.
De rest van de opties vervalt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 01:07
En… had de vuilafscheider zin? Waarom wel / niet?

Wij gaan ook een bijna 20 jaar oude cv-ketel vervangen binnenkort en het is lastig hier zinnige, onafhankelijke informatie over te vinden.

We gebruiken de cv-ketel alleen nog om te douchen en de vloerverwarming beneden met relatief lauw water van 60° te verwarmen, op de echt koude dagen (meer nachten). De rest doen we met de ‘airco’ warmtepomp-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja heeft zeker zin, vooral bij oudere installaties.
De nieuwe ketel heeft een energiezuinige pomp die zijn erg gevoelig voor vuil.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

laptopleon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:22:
En… had de vuilafscheider zin? Waarom wel / niet?

Wij gaan ook een bijna 20 jaar oude cv-ketel vervangen binnenkort en het is lastig hier zinnige, onafhankelijke informatie over te vinden.

We gebruiken de cv-ketel alleen nog om te douchen en de vloerverwarming beneden met relatief lauw water van 60° te verwarmen, op de echt koude dagen (meer nachten). De rest doen we met de ‘airco’ warmtepomp-functie.
Wij hebben er laatst 1 laten plaatsen op een 3 jaar oud hybride systeem waar al een simpel zeef filtertje in zat. Na een maand kwam er toch een hoop troep uit. Verder wel oude radiatoren/vvw uit 70/90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22
2 weken geleden ook een nieuwe Intergas extreme 36 80/80 CV ketel laten plaatsen. En de intergas touch+gateway.

Heb de Spiro lucht\vuil afscheider ertussen laten plaatsen. Beter voorkomen dan genezen. Prijs was 175e.

Ook heb ik een waterterugslagdemper ertussen laten plaatsen en uiteraard een auto ontluchting bovenop de ketel.

Hij is vervangen door een Intergas HR 36/30. Bij ons was het gelukkig niet nodig om de leidingen en aansluitingen te vervangen. Op ringen en rubbers na en klein materiaal na.

De monteur dient op locatie te moeten inschatten of het nodig is om te vervangen of niet.

Kosten:
  • Ketel (zelf gekocht bij een webshop) €1350
  • montage+materiaal (een gecertificeerde zelfstandige) €700
  • Thermostaat+GW €125
Hij is 3 uur bezig geweest.

Wij hebben ook de Retwist CO meter die de CV uitschakeld. Ik heb deze op ooghoogte naast de ketel gemonteerd. Op buikhoogte heb ik een afzuiging van de afzuiging aan staan. En heb een standaard CO meter die herrie maakt erbij.

Ik heb de intergas thermostaat genomen, omdat ik aardig wat berichten had gelezen over issues met de Honeywell T6. Nadeel van de Intergas thermostaat is dat je de gateway erbij moet nemen om een weekplanning in te stellen op je telefoon\tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 10:07
Unknown Alien schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:57:
2 weken geleden ook een nieuwe Intergas extreme 36 80/80 CV ketel laten plaatsen. En de intergas touch+gateway.

Heb de Spiro lucht\vuil afscheider ertussen laten plaatsen. Beter voorkomen dan genezen. Prijs was 175e.

Ook heb ik een waterterugslagdemper ertussen laten plaatsen en uiteraard een auto ontluchting bovenop de ketel.

Hij is vervangen door een Intergas HR 36/30. Bij ons was het gelukkig niet nodig om de leidingen en aansluitingen te vervangen. Op ringen en rubbers na en klein materiaal na.

De monteur dient op locatie te moeten inschatten of het nodig is om te vervangen of niet.

Kosten:
  • Ketel (zelf gekocht bij een webshop) €1350
  • montage+materiaal (een gecertificeerde zelfstandige) €700
  • Thermostaat+GW €125
Hij is 3 uur bezig geweest.

Wij hebben ook de Retwist CO meter die de CV uitschakeld. Ik heb deze op ooghoogte naast de ketel gemonteerd. Op buikhoogte heb ik een afzuiging van de afzuiging aan staan. En heb een standaard CO meter die herrie maakt erbij.

Ik heb de intergas thermostaat genomen, omdat ik aardig wat berichten had gelezen over issues met de Honeywell T6. Nadeel van de Intergas thermostaat is dat je de gateway erbij moet nemen om een weekplanning in te stellen op je telefoon\tablet.
Dat is wel een interessante offerte. Die €700 montage+materiaal is dat inclusief de Spiro lucht/vuilafscheider, de auto ontluchting en de waterterugslagdemper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22
Arcticwolfx schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Dat is wel een interessante offerte. Die €700 montage+materiaal is dat inclusief de Spiro lucht/vuilafscheider, de auto ontluchting en de waterterugslagdemper?
Nee, De waterterugslagdemper, zat bij de CV ketel. De auto onluchter zal wel in de montage prijs.

Spiro zelf gekocht, ondanks dat hij vond dat het niet nodig is, omdat de leidingen schoon en vrij nieuw zijn. 15 jaar. Ik heb iets, beter wel doen, baat het niet schaad het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de rubbers kunnen bij een niet concentrische afvoer vaak wel vervangen worden... al hangt dat natuurlijk ook af van de verdere staat van de pijp.. en met 20+ jaar verwacht ik dat die wel de beste tijd gehad heeft...

404 Signature not found

Pagina: 1