Ik krijg bij het opvragen van een offerte voor een nieuwe HR ketel voor in ons gekochte huis een shitload aan opties om "bij te bestellen". Ik verwacht echter dat het gewoon extra (onnodige) opties zijn waar ze lekker aan verdienen, maar wil het wel even checken hier met mensen die er meer verstand van hebben.
Appartement is uit 1981. Huidige ketel is Vaillant en HR (VR heeft geen rioolafvoer toch?), ding is uit 2002. Laatste onderhoud 11/2016. Zit ook een sticker op "Voorzien van grafietpakking" met datum 13-10-2010. Geen idee of dat belangrijk is. Verder is er buiten regulier onderhoud en vervangen slijtageonderdelen niets bijzonders met de installatie of rookgaspijp gedaan.
Dit is de volledige lijst met opties die ze mij aanbieden:

Als ik ze dan per stuk bekijk:

Deels vervangen lijkt mij overigens ook bijna net zo effectief als geheel vervangen als ik de foto's bekijk, het is maar een heel kort stukje naar buiten dus met deels vervangen (geen idee welk deel, maar ik gok de bocht) ben je er al bijna helemaal.
Kortom: is dat wel allemaal waar en is zoiets niet gewoon overbodige luxe en is het nut beperkt?
Heeft iemand meer verstand van CV-ketels en aansluitingen die over mijn twijfelpunten opheldering kan geven?
Appartement is uit 1981. Huidige ketel is Vaillant en HR (VR heeft geen rioolafvoer toch?), ding is uit 2002. Laatste onderhoud 11/2016. Zit ook een sticker op "Voorzien van grafietpakking" met datum 13-10-2010. Geen idee of dat belangrijk is. Verder is er buiten regulier onderhoud en vervangen slijtageonderdelen niets bijzonders met de installatie of rookgaspijp gedaan.
Dit is de volledige lijst met opties die ze mij aanbieden:

Als ik ze dan per stuk bekijk:
- Volledige vervanging van de rookgaspijp
- Deels vervangen rookgaspijp door hoogwaardig Safepp rookgasbuis (wat zichtbaar is op de aangeleverde foto`s)

Deels vervangen lijkt mij overigens ook bijna net zo effectief als geheel vervangen als ik de foto's bekijk, het is maar een heel kort stukje naar buiten dus met deels vervangen (geen idee welk deel, maar ik gok de bocht) ben je er al bijna helemaal.
- Honeywell lyric T6R wifi draadloze thermostaat
- Honeywell Lyric T6 wifi thermostaat bedraad
- Honeywell Round connected modulation slimme thermostaat]
- Intergas rookgasklep/terugslagklep
- Flamco combi lucht en vuilafscheider alles in 1 oplossing ipv de vuilafscheider
Kortom: is dat wel allemaal waar en is zoiets niet gewoon overbodige luxe en is het nut beperkt?
- Retwist Co-stop
- Koolmonoxidemelder 3v incl. montage (batterijen)
- Vrijblijvend advies over periodiek onderhoud of een (onderhouds)abonnement
- Intergas retourbuis met keerklep incl. montage
Heeft iemand meer verstand van CV-ketels en aansluitingen die over mijn twijfelpunten opheldering kan geven?
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie