Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik ben op dit moment bezig mijn cv op te stellen voor een sollicitatie als trainee software developer. Om mijzelf iets accurater te profileren, wil ik ook aangeven met welke talen ik gewerkt heb gedurende mijn studie (Informatica). Bijvoorbeeld, ik heb vooral met C# gewerkt en daarnaast Java bij enkele huiswerkopgaves. Dus heb ik bijvoorbeeld nooit echt met Python gewerkt.

Ik wil echter niet de verkeerde indruk geven over mijn huidige kennis met deze talen . Zo heb ik niet veel gewerkt met populaire raamwerken (framework) en bestaat mijn kennis vooral uit het kennen van de syntax en het implementeren van algoritmes in simpele console en form applicaties.

Op dit moment wil ik onder het kopje IT kennis en vaardigheden kort aangeven dat ik beginnersvaardigheden heb opgedaan met C# gedurende mijn 5-jarige BA/MA studie en nevenactiviteiten in mijn vrije tijd. Verder heb ik beginnersvaardigheden opgedaan met Java (4 maanden) met enkele kleinere huiswerkopgaves / vakken.

Vraag: Is het een goed idee om deze programmeertalen (en gelimiteerde kennis) te vermelden op mijn cv? En hoe geef ik helder aan dat ik alleen beginnerskennis heb opgedaan met deze talen gedurende mijn studie?

Edit: CV veranderd naar cv. Dank voor de correctie.

Beste antwoord (via WollenTrui op 18-04-2018 12:27)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:37:
Maak een matrix?

Taal - Beginner - Medior - Expert
Java - X - 0 - 0
C# - X - 0 - 0

Gewoon een soort kennismatrix; hierin kan je zowel harde als softe skills kwijt (dus ook methodologieen als ITIL, Scrum, DevOps, etc)
Taal - Beginner(1 tot 2 jaar ervaring) - Medior (2 tot 5 jaar ervaring)- Expert (10jaar ervaring)
men vind het erg prettig als je "vertaalt" wat de niveau verschillen zijn.

Als recruiter/gedetacheerde is een kennis matrix (max 1 a4) het beste om je kennis weer te geven, maar beperk je tot dingen waar je echt mee verder wil in de toekomst.

ITIL/scrum, agile zou ik onder "training/cursus" vatten EN in de kennis matrix als je diverse richtingen ervan kent..

Wat ook erg goed werkt is beginner of gevorderde is omschrijving hoe je de kennis toegepast hebt bv actief java gecode en debuging scripts op een actief forum" is heel anders dan 1x per week een paar regels code in de klas.

Probeer vooral technieken te vermijden te noteren waar je niet op ge-recruteerd wilt worden.. bv "putjescheppen" of SCCM in je cv vermelden is echt gegarandeerd (no joke) om gebeld te worden door recruiters die je 5 jaar na dato nog weten te vinden en of jij een sccm klus wilt doen.. :( .. wat na een uur vragen ze pas wat je wilt verdienen hoe oud je bent en dan "oeps" .. tja dat uur krijg je nooit meer terug.

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maak een matrix?

Java - X - 0 - 0
C# - X - 0 - 0

Gewoon een soort kennismatrix; hierin kan je zowel harde als softe skills kwijt (dus ook methodologieen als ITIL, Scrum, DevOps, etc)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 15:40
Waarom zou je in hemelsnaam je programmeertalen vermelden op je CV? Daar kan je beter vermelden wanneer het laatste onderhoud is gepleegd.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 09:24
Zou ik zeker doen. Ik zet alle systemen / talen / frameworks waar ik professioneel mee heb gewerkt erop.
Personal Skills and competences

Languages

Dutch – Native language
English – Fluent

Software experience:

Windows, Debian, iOS, Android
Sophos MDM, Citrix XenApp, Citrix AppCenter, TopDesk.
Java, Python, Ruby, JavaScript.
OwnCloud, Apache, SQL.
Puppet, Docker(-compose).
Zo doe ik 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

xzaz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:43:
Waarom zou je in hemelsnaam je programmeertalen vermelden op je CV? Daar kan je beter vermelden wanneer het laatste onderhoud is gepleegd.
Waarom niet? Als er certificaten voor te behalen zijn en/of er is een meetbare mogelijkheid van een bepaalde taal, dan is het toch meegenomen dat je er iets van weet en dat laat zien?

Je zet toch ook geen kennis van Exchange 2016 op je CV zonder dat je ergens vermeldt dat je ook goed uit de voeten kan met PowerShell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipwork
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-04 14:34
het is zeker nuttig om deze toe te voegen. Vooral omdat CV's vaak op keywords gescand wordt door Human resources/recruiters en een specifieke programmeertaal zal soms als keyword gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Flipwork schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:47:
het is zeker nuttig om deze toe te voegen. Vooral omdat CV's vaak op keywords gescand wordt door Human resources/recruiters en een specifieke programmeertaal zal soms als keyword gebruikt worden.
Dit.

Toen ik nog specifiek vermeldde welke programmeertalen ik beheers werd ik regelmatig benaderd door recruiters voor programmeerfuncties. Nu wil ik zo'n functie niet dus heb ik het verwijderd, maar "programmeren" staat alsnog vermeld, zij het nu wat verdekt. :Y)

Bedenk je dus wel wat voor soort functies je ermee aangeboden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:47:
[...]

Waarom niet? Als er certificaten voor te behalen zijn en/of er is een meetbare mogelijkheid van een bepaalde taal, dan is het toch meegenomen dat je er iets van weet en dat laat zien?

Je zet toch ook geen kennis van Exchange 2016 op je CV zonder dat je ergens vermeldt dat je ook goed uit de voeten kan met PowerShell?
Ik zou zeggen pak wat plakband loop naar de zolder en zet het erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WollenTrui
Maak een matrix?

Java - X - 0 - 0
C# - X - 0 - 0

Wat wordt in het devcultuur gezien als `beginner'? Iemand die bekend is met de taal-syntax en verder zelfstandig door kan met het aanleren van frameworks en hoe de taal onder de motorkap werkt etc.?
xzaz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:43:
Kun je dat verder toelichten? Om welke redenen zou je het niet vermelden op je CV en wat bedoel je met `laatste onderhoud'?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maak een matrix?

Java - X - 0 - 0
C# - X - 0 - 0

Taal - Beginner(1 tot 2 jaar ervaring) - Medior (2 tot 5 jaar ervaring)- Expert (10jaar ervaring)

Als recruiter/gedetacheerde is een kennis matrix (max 1 a4) het beste om je kennis weer te geven, maar beperk je tot dingen waar je echt mee verder wil in de toekomst.

ITIL/scrum, agile zou ik onder "training/cursus" vatten EN in de kennis matrix als je diverse richtingen ervan kent..

Wat ook erg goed werkt is beginner of gevorderde is omschrijving hoe je de kennis toegepast hebt bv actief java gecode en debuging scripts op een actief forum" is heel anders dan 1x per week een paar regels code in de klas.

Probeer vooral technieken te vermijden te noteren waar je niet op ge-recruteerd wilt worden.. bv "putjescheppen" of SCCM in je cv vermelden is echt gegarandeerd (no joke) om gebeld te worden door recruiters die je 5 jaar na dato nog weten te vinden en of jij een sccm klus wilt doen.. :( .. wat na een uur vragen ze pas wat je wilt verdienen hoe oud je bent en dan "oeps" .. tja dat uur krijg je nooit meer terug.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Als junior tester (6mnd ervaring, geen hbo diploma) zet ik het op m'n cv om te onderbouwen dat ik een bepaald technisch inzicht heb en ervaring heb met testautomatisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
2 opties, of je verwerkt het apart in een matrix
of je verwerkt het in je verhaal over je ervaringen (stages/school/werk etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

xzaz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:52:
[...]

Ik zou zeggen pak wat plakband loop naar de zolder en zet het erop.
Fok.nl is verderop; een goed CV vermeldt altijd relevante informatie over een kandidaat. Met plakband & zolder kom je er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:00:
[...]

Fok.nl is verderop; een goed CV vermeldt altijd relevante informatie over een kandidaat. Met plakband & zolder kom je er niet
Volgens mij heb jij het over twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
WollenTrui schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:54:
[...]

Kun je dat verder toelichten? Om welke redenen zou je het niet vermelden op je CV en wat bedoel je met `laatste onderhoud'?
Natuurlijk, een CV is een centrale verwarming. Een cv is een curriculum vitae. Het zelfde geldt voor HBO en hbo. HBO is een zender / productiemaatschappij en hbo is een opleiding in Nederland.

Zie bijvoorbeeld de reactie van Yustice; deze is goed in hoofdlettergebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 18-04-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
WollenTrui schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:36:
Ik ben op dit moment bezig mijn CV op te stellen voor een sollicitatie als trainee software developer. Om mijzelf iets accurater te profileren, wil ik ook aangeven met welke talen ik gewerkt heb gedurende mijn studie (Informatica). Bijvoorbeeld, ik heb vooral met C# gewerkt en daarnaast Java bij enkele huiswerkopgaves. Dus heb ik bijvoorbeeld nooit echt met Python gewerkt.

Op dit moment wil ik onder het kopje IT kennis en vaardigheden kort aangeven dat ik beginnersvaardigheden heb opgedaan met C# gedurende mijn 5-jarige BA/MA studie en nevenactiviteiten in mijn vrije tijd.
Iets zegt mij dat een 5 jarige Master studie Informatica veel zwaarder gaat wegen bij een sollicitatie dan met welke talen je hebt gewerkt :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
xzaz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:10:
[...]

Natuurlijk, een CV is een centrale verwarming. Een cv is een curriculum vitae. Het zelfde geldt voor HBO en hbo. HBO is een zender / productiemaatschappij en hbo is een opleiding in Nederland.

Zie bijvoorbeeld de reactie van Yustice; deze is goed in hoofdlettergebruik.
Goed punt, deze had ik moeten zien..
Lethalis schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:12:
[...]

Iets zegt mij dat een 5 jarige Master studie Informatica veel zwaarder gaat wegen bij een sollicitatie dan met welke talen je hebt gewerkt :)
Ha, nee het was 3 jaar Bachelor en 2 jaar master.

tot slot:

Ok, dank jullie voor de tips.
Ik hou het voor nu maar even simpel, iets in de zin als:

Kennis en vaardigheden

Talen:
Nederlands (moedertaal)
Engels (vloeiend)

Programmeer talen:
Ik zet voor nu geen matrix erop omdat ik waarschijnlijk geen input onder medior of senior kan zetten
C#: Beginner, minder dan 2 jaar. Voornamelijk gebruikt gedurende studie en het implementeren van algoritmische oplossingen...

etc..

[ Voor 50% gewijzigd door WollenTrui op 18-04-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
WollenTrui schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:15:
[...]
Ha, nee het was 3 jaar Bachelor en 2 jaar master.
Ja maar je begrijpt mijn punt, toch?

Wel verbaast het mij enigszins dat je niet veel geprogrammeerd hebt. Wat voor onderwerp heb je gekozen om af te studeren?

Zoon van een collega van mij doet HBO Informatica en die werkt al volop met Angular en bouwt REST API's in diverse talen (Python, .NET, etc). Nu is HBO sowieso meer praktijkgericht, maar je zou verwachten dat je toch wel ooit een web applicatie of iets dergelijks hebt gebouwd voor jouw studie?

En andersom: als je je graag wil profileren, leer dan de frameworks!

Aan de Open Universiteit heb ik bijvoorbeeld Java geleerd, maar in mijn eigen tijd heb ik daar Spring MVC bij gedaan om mijn kennis van Java iets "vollediger" en gericht op de praktijk te maken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
Lethalis schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:22:
[...]

...

En andersom: als je je graag wil profileren, leer dan de frameworks!

Aan de Open Universiteit heb ik bijvoorbeeld Java geleerd, maar in mijn eigen tijd heb ik daar Spring MVC bij gedaan om mijn kennis van Java iets "vollediger" en gericht op de praktijk te maken.
Ik heb die 2-3 jaar conservatief geteld, zo tel ik geen dagen/maanden mee waar ik vooral met theorie etc. bezig was. Ook stond mijn studie veel meer gericht in de algoritmes etc. dus als je de basissyntax kent dan was je qua `technische' vaardigheden in staat om de meeste vakken af te sluiten.

Ik heb de komende maanden waarschijnlijk meer vrije tijd (scriptie is af) dus het aanleren van frameworks etc. stond al op mijn korte termijn schema. Maar ik wil binnenkort beginnen met solliciteren vandaar deze topic omtrent het opgeven van mijn huidige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1052731

Is het verstandig om bijbaantjes zoals postbezorger en vakkenvuller ook weg te laten bij een CV? Vind het zelf leuk werk voor een 12 jarige maar verder zie ik het nut er niet van in om het op m'n CV te laten. Wil het liever puur ICT houden, en alleen freelance gerelateerde opdrachten er op zetten.

Kan iemand ook mij daarbij adviseren? Alvast bedankt :D!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Anoniem: 1052731 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:18:
Is het verstandig om bijbaantjes zoals postbezorger en vakkenvuller ook weg te laten bij een CV? Vind het zelf leuk werk voor een 12 jarige maar verder zie ik het nut er niet van in om het op m'n CV te laten. Wil het liever puur ICT houden, en alleen freelance gerelateerde opdrachten er op zetten.

Ligt er maar net aan wat je verdere werkervaring is.
Ben je 15, dan kan het aantonen dat je al jong bezig bent en wat je al kan
Ben je 29 en heb je al serieuzere banen gehad, zou ik het niet vermelden, want totaal niet interessant.

Het is dus een beetje afweging.
Soms kan het ook soms goed zijn als opvulling of omdat er relevante werkervaring bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Dat hangt er behoorlijk van af hoe serieus je die baan had. Ik heb zelf 12 jaar lang bij de AH gewerkt, vanaf de dag dat ik 15 was tot ik klaar was met studeren. Dat gaf voor mijn nieuwe werkgever aan dat ik honkvast ben, en in die 12 jaar carrière heb gemaakt voor zover dat mogelijk was daar, dus uitdagingen heb aan gnomen en dergelijke. Ook geeft het een zekere mate van financiële verantwoordelijkheid aan dat ik al die tijd naast m'n studie heb gewerkt om alles te bekostigen. Dus dat zet ik er zeker op. 1 jaartje rozenkwekerij heb ik er niet op gezet. 2 jaar bijles geven in het onderwijs dan weer wel (kennisoverdracht). Het hangt er dus heel veel van af wat je precies hebt gedaan en wat het voor meerwaarde geeft.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik acht de kans klein dat men jouw CV in de prullenbak gaat gooien omdat je dat er ook op zet. De vraag is wel in hoeverre het nog relevant is. Als je dat zelf ook niet in ziet, lekker weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:08
vso schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:55:
[...]

zo'n matrix gaat meestal van 1 t/m 5 waarin de getallen de volgende betekenis hebben (althans volgens de detacheerders waar ik mee heb gewerkt) met tussen haakjes mijn persoonlijke noot:
1 - theoretische kennis, geen ervaring (je hebt een cursus gevolgd/boek gelezen en je wil met deze techniek verder. Anders zou ik het vermelden achterwege laten)
2 - beetje ervaring, maar je hebt nog wel hulp nodig bij het implementeren ervan (beetje junior niveau, je kan het al redelijk zelfstandig gebruiken, maar je hebt nog wel regelmatig externe hulp nodig)
3 - ervaren & zelfredzaam (medior niveau - je weet misschien nog niet alle ins en outs, maar je kan het zelfstandig toepassen en je weet hoe je zelf het internet moet raadplegen om lacunes op te vullen, zonder dat je een senior van zijn werk houdt al mag je natuurlijk af en toe wel sparren ;))
4 - zeer ervaren en je bent in staat anderen daarin te ondersteunen (senior niveau - techniek heeft weinig geheimen voor je en je kan minder ervaren collega's zonder probleem helpen met hun vragen. Uiteraard weet je nog niet alles, maar je zorgt ervoor dat je in korte tijd wel alle ins en outs weet om het specifieke probleem op te lossen. Soms geef je mogelijk lezingen/presentaties over het onderwerp)
5- zeer ervaren en je wordt gezien als de vraagbaak op dat gebied (goeroe niveau - oftewel senior niveau++. Als je iets overhoopt niet weet, zorg je ervoor dat je er heel snel achterkomt. Je geeft regelmatig lezingen over het onderwerp en schrijft mogelijk ook publicaties voor een blog of tijdschrift)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Metaalhoofd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:53:
[...]

zo'n matrix gaat meestal van 1 t/m 5 waarin de getallen de volgende betekenis hebben
Een CV is persoonlijk, en is een manier om tot een gesprek te komen op basis van die informatie.

Als jou cv verbouwt word door recruiter(s) naar hun eigen format .. dit is meer om een "eenheidsworst" te generen ... goed/fout ook wederom geen regels

Onthoud goed dat net zoals op een gesprek je gewoon een goeie eerste indruk wilt geven, moet je cv dat reeds voor jou gedaan hebben.

Tja vanalles

Pagina: 1