een 2e line out gebruiken op mijn geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-05 19:42
Hallo allemaal.
Ik heb een Asus P8H67-M PRO moederbord.
Op de achterzijde van de onboard geluidskaart zitten meerdere audio aansluitingen.
Er is er slechts 1 in gebruik, de groene line out naar de pc speakers.
ik wil echter ook mijn Yamaha versterker aansluiten, dus heb ik een 2e line out nodig.
Daarnaast wil ik in audio eigenschappen kunnen kiezen welke uitgang standaard is, zoals ik dat nu ook doe tussen de pc speakers en headphone.
De headphone is aangesloten op voorzijde van de pc.

Er ligt al een kabel naar de Yamaha versterker, als ik deze kabel aansluit op de groene line out, dan werkt het uitstekend.
Maar dan kan ik uiteraard de pc speakers niet meer gebruiken..

De PDF van het moederbord vermeld dat ik de zwarte uitgang kan gebruiken in een 4 speaker setup.
Ik dacht het daarmee te gaan redden maar het werkt niet.
Als ik op de zwarte uitgang een speakerset aansluit en de instellingen van de audio uitgang op quadrofonie zet, dan komen er wel test geluidjes uit de 4 speakers, maar uit de speakers op de zwarte uitgang komt geen muziek.
Ik denk dat dit komt omdat de muziekbron (mp3-Flac) stereo is en geen quadrofonie.
In de BIOS kan ik niets regelen, alleen maar de onboard audio aan of uit zetten.

Is wat ik wil eigenlijk wel mogelijk met deze onboard geluidskaart?
Of moet ik gaan uitkijken naar een andere oplossing?

Ik gebruik Windows 7 Ultimate.

alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Is een 3,5MM splitter dan niet iets voor je?

https://www.allekabels.nl...039839/jack-splitter.html

[ Voor 44% gewijzigd door pjot1 op 18-04-2018 10:11 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 12:49
Ik denk inderdaad dat een splitter de oplossing zal zijn voor je.
Een andere mogelijkheid zou een interface zijn zoals bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett, maar dan zit je alsnog te knoeien met kabeltjes voor jouw doeleinde.

Misschien dat je met Virtual Audio Cable iets kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
Hoi

Met een splitter kan ik niet bepalen welke uitgang op dat moment standaard is.
een splitter geeft signaal naar beide speakers toe, waarbij ik dus de pc speakers steeds handmatig aan en uit moet zetten.
Ikzelf vind dat niet handig, om maar te zwijgen over mijn vrouw....

ik zie niet hoe Virtual Audio Cable iets is voor mij.

De Focusrite Scarlett is een mooi apparaat, maar het moet toch simpeler kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:05

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Volgens de specificaties van je moederbord zit er een Digitaal Optisch (S/PDIF) output bij. Heeft je versterker daar geen ingang voor? Welke versterker is het?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Persoonlijk denk ik dat je t beste je versterker op kanaal 1 kan aansluiten, en je computer speakers op de versterker output 2, je versterker is makkelijker te managen dan een realtek audiokaart. Mocht je overigens optisch in/uot hebben, zeker makkelijker en betere audiokwaliteit omdat de povere AD/DA converters van realtek omzeilt worden.

Eventueel kan je eens kijken of dit een oplossing is voor je?

YouTube: Use 2 Audio Outputs at the Same Time on Windows (FREE)

[ Voor 70% gewijzigd door millman op 18-04-2018 12:05 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 01:06
Via de standaard aansluitingen op het moederbord gaat dit denk niet erg netjes lukken. De aansluiting op je moederbord zijn niet voor verschillende gevallen, maar vullen elkaar aan. Als je die zwarte poort aansluit, zijn de speakers die daarop zitten zijspeakers en is het geluid dus altijd anders dan de groene aansluiting die dan als frontspeakers worden gezien.
Dus moet je of alles via je versterker laten lopen als dat mogelijk is of een audio interface of DAC aanschaffen met meerdere outputs met losse volume regeling of wisselbare output. Een splitter is echt wel een mindere oplossing en is tussen sommige apparaten ook niet aan te raden (alhoewel ik niet kan zeggen of dat hier het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
In het verleden heb ik dit opgelost met een (zelfgebouwde) splitter-schakelaar. Misschien ook wel kant en klaar te koop.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
Dwarlorf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:49:
Volgens de specificaties van je moederbord zit er een Digitaal Optisch (S/PDIF) output bij. Heeft je versterker daar geen ingang voor? Welke versterker is het?
Het is een Yamaha RX-V350, oud beestje al..
Het heeft idd optische ingangen, maar staat in een tv kast die aan de muur hangt.
Er zit een leiding in de muur waar de kabels doorlopen, maar daar kan geen optische kabel meer bij, althans, de stekker van de optisch kabel zal te dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
ik zie dat er geluidskaarten zijn met 2 of 3x line out.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.alternate.nl/...l/product/1111665?lk=9517

zou dit mijn probleem oplossen, of vullen de line outs mekaar hier ook aan, zodat ik nog steeds geen 2x line out krijg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Wellicht kun je iets met Equalizer APO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

OgWok

U.N.C.L.E.

huppelharry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:36:
ik zie dat er geluidskaarten zijn met 2 of 3x line out.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.alternate.nl/...l/product/1111665?lk=9517

zou dit mijn probleem oplossen, of vullen de line outs mekaar hier ook aan, zodat ik nog steeds geen 2x line out krijg??
Aan de kleurtjes te zien zijn de 3 line outs waarschijnlijk LV/RV, center en LA/RA.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

huppelharry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:31:
[...]

Het is een Yamaha RX-V350, oud beestje al..
Het heeft idd optische ingangen, maar staat in een tv kast die aan de muur hangt.
Er zit een leiding in de muur waar de kabels doorlopen, maar daar kan geen optische kabel meer bij, althans, de stekker van de optisch kabel zal te dik zijn.
Blijkbaar kan je ze ook zelf maken maar de aanbevolen lengte van toslink kabel is 5 meter dus dat speelt ook nog mee: YouTube: Making a custom toslink digital audio cable Wellicht is deze oplossing nogal omslachtig :)

Anders streamen via bluetooth? pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
Ik heb zelf een oudere variant ervan dat werkte prima toen ik het nog gebruikte.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 18-04-2018 12:53 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een onboard apparaat is per definitie geen "kaart", maar los daarvan, ondanks dat dit topic gaat over een audio-device op een moederbord, gaat de vraag puur over de audio-kant ervan. Daarom hoort dit topic niet thuis in Processors, Moederborden & Gehugen, maar in Audio & HiFi.

Move PMG -> AUD

Verder inhoudelijk:
Als de drivers van je geluidschip geen optie bieden voor twee onafhankelijke stereo line-outs, heb je een tweede geluidsadapter (kaart, USB dongle, wat dan ook) nodig. Dat hoeft overigens geen twee line-outs te ondersteunen, je hebt namelijk al eentje, je hoeft er alleen een tweede toe te voegen. Ik zou dan aanraden om de versterker op de extra kaart/dongle etc aan te sluiten en dan focus te leggen op goede SNR (en minder op allerlei toeters en bellen) om zo goed mogelijke kwaliteit audio richting HiFi te krijgen.

Mogelijk kun je trouwens alsnog met de Toslink iets doen door een DAC ertussen te hangen (simpele DACs hoeven niet duur te zijn) en alsnog met 3.5mm stekker aan te suiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gebruik je onboard spdif als die erop zit, toslink. desnoods daarop een ad converter als je versterker geen toslink ingang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
Ik ben aan het overdenken om de kabels in de leiding naar de tv kast er allemaal uit te trekken, dan eerst de optische kabel er door heen, en dan pas weer de andere kabels doorvoeren.
Zo zou ik de onboard spdif kunnen gebruiken.

Het is toch niet zo dat zodra ik optische kabel aansluit op de onboard, de analoge uitgangen automatisch worden uitgeschakeld ..??

De afstand is van pc naar versterker is 8 mtr, ik zie dat er optische kabels van 10 mtr worden verkocht.
Dat zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
Dwarlorf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:51:
[...]

Anders streamen via bluetooth? pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
Ik heb zelf een oudere variant ervan dat werkte prima toen ik het nog gebruikte.
Ik heb die logitech al op de Yamaha, werkt goed vanaf de iphone, maar bluetooth vanaf de pc ben ik niet tevreden.
Vandaar mijn zoektocht naar een betere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
huppelharry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:48:
. . .

Het is toch niet zo dat zodra ik optische kabel aansluit op de onboard, de analoge uitgangen automatisch worden uitgeschakeld ..??
. . .
Dit is niet zo zeer een hardware issue, in Windows 7 kan je maar 1 uitvoerapparaat kiezen. Hoe dat dan vervolgens gaat, als je nog een geluidskaart er bij prikt, weet ik niet. Maar ik vrees dat je met hetzelfde probleem blijft zitten.
Ik heb in mijn vorige PC een Audigy 2 geluidskaart gehad met een extra analoge aansluiting op de printkaart zelf. Die werkte wel simultaan met de 3.5 mm cinch uitgang.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

huppelharry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:51:
[...]

Ik heb die logitech al op de Yamaha, werkt goed vanaf de iphone, maar bluetooth vanaf de pc ben ik niet tevreden.
Vandaar mijn zoektocht naar een betere oplossing
Als het je alleen om muziek is te doen dan is een andere optie is om een pi3 met een hifiberry dac+ of digi+ te kopen. Op de pi kan je picoreplayer installeren en op je PC Logitech Media Server (LMS). Dan kan je vanaf je PC muziek vanuit de browser via wifi streamen naar de pi3 maar dat werkt dus niet voor andere geluiden uit je PC.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars maar dan met Iqaudio spul ipv Hifiberry. In de woonkamer speel ik muziek af via mijn computer naar een dac en van daaruit naar mijn versterker, omdat ik graag Foobar2000 gebruik op mijn PC. Maar voor de rest kan ik vanaf mijn NAS streamen naar diverse pi's met met Iqaudio hats er op en picoreplayer geïnstalleerd. Dit is ook nog te bedienen vanaf mijn androidtelefoon met squeeze player en squeezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Gewoon een goedkoop geluidskaartje plaatsen, lijkt me de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gewoon de voorkant van de pc gebruiken, dat is een aparte 2e line- headfone out.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:36
Klein mengpaneeltje ertussen? Kan voor een paar tientjes

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gaat het puur om afspelen van muziek? Wellicht dat je het dan met Foobar kunt oplossen, hiermee kun je aangeven op welke output je het stereo geluid wilt horen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelharry
Lip schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:47:
Gewoon de voorkant van de pc gebruiken, dat is een aparte 2e line- headfone out.
Op de voorkant zit al een headphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry
JukeboxBill schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:25:
[...]

Dit is niet zo zeer een hardware issue, in Windows 7 kan je maar 1 uitvoerapparaat kiezen. Hoe dat dan vervolgens gaat, als je nog een geluidskaart er bij prikt, weet ik niet. Maar ik vrees dat je met hetzelfde probleem blijft zitten.
Ik heb in mijn vorige PC een Audigy 2 geluidskaart gehad met een extra analoge aansluiting op de printkaart zelf. Die werkte wel simultaan met de 3.5 mm cinch uitgang.
Het moet juist niet simultaan, ik wil kiezen naar welke output de audio gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelharry
bartvl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:48:
Gaat het puur om afspelen van muziek? Wellicht dat je het dan met Foobar kunt oplossen, hiermee kun je aangeven op welke output je het stereo geluid wilt horen.
Dan moet die output wel aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

huppelharry schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:35:

Dan moet die output wel aanwezig zijn.
Ik zou dan toch gokken op digital out. Lijkt me de meest cleane oplossing. (wel eerst even testen voor je al die kabels gaat lostrekken ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Dwarlorf op 18-04-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satunya
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:44
Google eens op audio output selector,

deze is wel aardig: https://medium.com/@krisb...put-selector-5f689f8500de

of check Ali..... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door satunya op 18-04-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelharry