Excel kan inderdaad niet correct rekenen (o.a. optellen). Het probleem zit hem ergens in het afronden, en er wordt zelfs afgerond halverwege berekeningen, maar dat wordt dan later weer gecorrigeerd zodat je alsnog de juiste uitkomst zou krijgen. Helaas gaat het mechanisme dat de uitkomst corrigeerd standaard van een andere afrondingsstrategie uit dan waarmee het getal daadwerkelijk is afgerond, je moet maar even zoeken (ik gebruik geen excel meer), maar ergens kun je instellen hoe excel moet afronden. Het maakt niet uit waar je dit op zet, zolang je het maar van "default" afhaalt, want anders wordt er op verschillende plaatsen op verschillende manieren afgerond, wat soms echt vet foute resultaten oplevert.
Ik heb met excel (via via) zelfs (1/2)*2=2 bewezen, dat heeft de meest simpele persoon nog weten te overtuigen dat excel echt fouten maakt.
Ik heb dit probleem al vastgesteld in office 97 en het al diverse keren gemeld aan Microsoft en zelf een tijdje een webpage gehad waarop ik het probleem uitlegde, bewees en aangaf hoe het te verhelpen (zie hierboven) was, maar in office2000 zit het probleem nog steeds

Voor mij geen excel meer
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty