Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ESXi] Intel B360 chipset, netwerkkaart problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
onlangs heb ik nieuwe hardware gekocht om thuis een server te kunnen draaien bestaande uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 78,70€ 78,70
2Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 156,25€ 312,50
1Samsung 860 EVO 500GB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,10

onboard, op het moederbord, zit er een Intel I219-V netwerkkaart. Van te voren had ik gegoogled op dit type netwerkkaart i.c.m. ESXi en vond ik dat ESXi deze netwerkkaart ondertussen zou ondersteunen. Ik was dan ook enigsinds verbaasd dat ESXi 6.5 U1, tijdens de installatie, een melding gaf dat hij geen netwerkkaarten kon vinden en daardoor niet kon installeren. Na wat zoeken vond ik nog een oude HP/broadcom PCI netwerkkaart. Nadat ik deze geplaatst had kon ik de installatie wel voltooien.

Na het booten van ESXi kon ik kijken waarom de onboard netwerkkaart niet gedetecteerd werdt. Met het commando lspci wordt deze netjes weergegeven als Intel (7) I219-V, na het zoeken op het vendor id 8086 en device id 15bc kwam ik erachter dat er schijnbaar meerdere versies zijn van dit type netwerkkaart en dat die van mij nog niet wordt ondersteunt, kan gebeuren met nieuwe hardware. Ondertussen kreeg ik de oude netwerkkaart ook niet goed aan de gang en na wat googlen schijnt deze ook niet ondersteunt te worden. Hij is dan ook al erg oud.

Uiteindelijk maar een Intel CT netwerkkaart gekocht zodat ik toch door kan, deze kaart is al een flink aantal jaren in roulatie en zou breed worden ondersteunt in ESXi. Zou moeten werken dus.
Na het inpluggen in een PCI-E slot en het opstarten van ESXi wordt deze inderdaad gevonden. Link up, speed 1000, duplex full, driver ne1000 maar hij krijgt geen DHCP adres, vreemd... uiteindelijk vast ip adres ingesteld maar een ping van en naar de server blijft mislukken. Uiteindelijk nog geprobeerd om de onboard netwerkkaart, in de bios, uit te schakelen maar dit mocht ook niet helpen.
Om uit te sluiten dat het een hardware probleem zou kunnen zijn heb ik Windows 10 geinstalleerd. Na installatie werkt alles zoals verwacht, beide netwerkkaarten krijgen een DHCP adres en kunnen pingen.

Om uit te sluiten dat het aan ESXi ligt heb ik vervolgens ESXi geinstalleerd op een USB stick, na installatie zowel de USB-stick als de Intel CT netwerkkaart verplaatst naar een andere PC en geboot. Hierop werkt alles gelijk zoals verwacht. Intel netwerkkaart krijgt een DHCP adres en ik kan pingen.

Wat me nog wel opvalt is de volgende meldingen in vmkernel.log
"hardware TX hang deteced on vmnic0' gevolgt door "resetting adapter of vmnic0"
Deze meldingen zag ik niet toen ik de USB en netwerkkaart had omgeprikt op het andere moederbord, maar dat zou ook kunnen omdat ik die machine maar kort aan heb gehad.

Het moederbord blijft over als "verdachte". Ik draai de laaste bios versie (F3), dus daar valt niks meer aan te veranderen. Hebben jullie nog opties die ik zou uit kunnen proberen?

Beste antwoord (via helpme op 20-04-2018 07:49)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien dat 6.7 (deze week uitgekomen) het wat beter doet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Je merkt zelf al op dat je hardware erg nieuw is. Kennelijk heeft ESXi nog moeite met je moederbord. Daar kan je op het moment niets anders tegen doen dan wachten op updates en hopen dat het ooit gaat werken. VMware ondersteunt geen consumentenplatformen, dus zekerheid dat het gaat werken is er nooit.

Gebruik je een customized image of gebruik je de standaard iso?

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 18-04-2018 12:20 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denk dat het issue inderdaad in mainboard & NIC firmwares zit. Dat een bepaalde NIC op de HCL van VMware staat, wil niet zeggen dat de rest van de aansturing (door het moederbord) ondersteund wordt.

Allicht zou je even op het Engelse forum van GB je issue kunnen posten; daar zitten wat meer techneuten van GB zelf en misschien dat het een bekend euvel is en/of ze zijn er al mee bezig?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• helpme
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:20:
Je merkt zelf al op dat je hardware erg nieuw is. Kennelijk heeft ESXi nog moeite met je moederbord. Daar kan je op het moment niets anders tegen doen dan wachten op updates en hopen dat het ooit gaat werken. VMware ondersteunt geen consumentenplatformen, dus zekerheid dat het gaat werken is er nooit.

Gebruik je een customized image of gebruik je de standaard iso?
Ik gebruik nu de standaard iso. Via google heb ik nog wat berichten gevonden dat meer mensen gelijksoortige problemen hadden met de (nieuwe) ne1000 driver en dat het zou helpen om deze uit te schakelen. Nadat ik deze driver heb uitgeschakeld en reboot geeft ESXi aan dat de interface geen link heeft... Lampjes achterop de netwerkkaart branden wel en de switch geeft ook aan dat er link is. Wanneer de ne1000 driver uitgeschakeld wordt, wordt de e1000e driver gepakt.

Ik ga morgen een usb-netwerkkaart incl een custom driver proberen, kijken of dat mag baten. Zou erg jammer zijn dat ik zou moeten wachten om mogelijke ondersteuning van ESXi.
MAX3400 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:22:
Allicht zou je even op het Engelse forum van GB je issue kunnen posten; daar zitten wat meer techneuten van GB zelf en misschien dat het een bekend euvel is en/of ze zijn er al mee bezig?
Welk forum bedoel je precies? wanneer ik googlen op gigabyte forum krijg ik eerdere resultaten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

helpme schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:25:
[...]

Ik ga morgen een usb-netwerkkaart incl een custom driver proberen, kijken of dat mag baten. Zou erg jammer zijn dat ik zou moeten wachten om mogelijke ondersteuning van ESXi.

[...]

Welk forum bedoel je precies? wanneer ik googlen op gigabyte forum krijg ik eerdere resultaten.
Nogmaals, VMware ondersteunt geen consumentenplatformen. Als het werkt heb je geluk. Het gaat hier om enterprise software die gevalideerd wordt voor servers en high end workstation hardware. Als je een ESXi doos gaat bouwen is het dan ook slim om iets in elkaar te schroeven dat zo dicht mogelijk bij die hardware komt. Zelfs een relatief goedkope machine als een HP Microserver is ervoor gevalideerd :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Acties:
  • Beste antwoord

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• helpme
  • Nu online
Raven schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:43:
[...]

Dat nieuws was me ontschoten, gisteravond gelijk ESXi 6.7 geinstalleerd en ja hoor de Intel CT nic werkt gelijk! De onboard nic werkt nog niet, maar op deze manier kan ik er ook mee werken.

Super bedankt voor je reactie en perfecte timing van VMware >:)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

helpme schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:49:
[...]

Dat nieuws was me ontschoten, gisteravond gelijk ESXi 6.7 geinstalleerd en ja hoor de Intel CT nic werkt gelijk! De onboard nic werkt nog niet, maar op deze manier kan ik er ook mee werken.

Super bedankt voor je reactie en perfecte timing van VMware >:)
:D , ik zag die van de week bij toeval voorbij komen en in een van de blogs die ik las bleek er op netwerkdriver-gebied het een en ander verbetert te zijn, dus ik dacht, misschien ook met deze netwerkkaart :)

edit:
@helpme Ik heb net even geGoogled naar de onboard netwerkkaart, hier is wat leesvoer: http://www.virten.net/201...-gen-kaby-lake-intel-nuc/ en http://www.virten.net/201...-gen-intel-nuc-kaby-lake/

De oplossing zou bij een al draaiende 6.5 dit zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient

esxcli software vib install -v https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/esx/vmw/vib20/net-e1000e/VMware_bootbank_net-e1000e_3.
2.2.1-2vmw.600.3.57.5050593.vib

esxcli software vib remove -n ne1000
Geen idee of dit bij 6.7 werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 20-04-2018 12:14 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1