Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor programmeren, 3D tekenen en image processing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• etvirus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-11 10:23
Heb al een lange tijd geen laptop meer, m'n desktop voldeed prima, maar ben nu ook vaker weg van huis. Daarnaast zijn we op het moment bij de studie veel bezig met programmeren en kom ik erachter dat het toch wel erg handig is om ook mobiel te kunnen werken. Naast alle standaard office bezigheden, wat browsen en af en toe onderweg een filmpje kijken, vind ik het belangrijk om meerdere applicaties tegelijk te kunnen draaien.

Zoals ik al aangaf, ik heb 'm vooral voor onderweg, al zal ik wel redelijk vaak bij een stopcontact in de buurt zitten. Een 15,6" past echter niet in m'n tas en m'n voorkeur gaat heel sterk uit naar een 13,3" of 14" apparaat. De dikte en het gewicht maakt me dan weer iets minder uit, al is lager wel beter uiteraard.

De meer serieuze taken zullen programmeren zijn, bijvoorbeeld door het simuleren van een database en clients tegelijkertijd, of image processing met iets als OpenCV. Daarnaast wil ik ook wat kleinere tekeningen kunnen maken in iets van Autodesk of Solidworks. Het gaat dan niet om het renderen van complete olietankers ofzo, maar meer het ontwerp van een robot waarvan de onderdelen naar een 3D printer of lasersnijder kunnen. Te zijner tijd zou ik eventueel nog een virtual machine willen draaien, maar dat is zeker geen vereiste.

In eerste instantie keek ik naar de best buy guide van april en vond zowel de Acer Aspire (maar valt af want 15,6") als de HP Envy en de Asus ZenBook UX430 een goede keuze. Op basis daarvan ben ik nog wat rond gaan kijken maar kreeg toch wel wat meer vragen:
  • Ik ben vooral benieuwd of ik daadwerkelijk een dedicated videokaart nodig ga hebben. En in dat geval, heb ik het idee dat een MX150 een ietwat betere keuze zal zijn dan een 940MX.
  • Ik denk dat een 8e generatie i5 zal volstaan, of heb ik toch echt meer kracht van een i7 nodig? Of zal dan misschien juist de combinatie met een videokaart de boel eerder laten throttlen door de hogere temperatuur/wattage? Of zou ik misschien zelfs met een i3 al prima uit de voeten komen?
  • 8 GB aan RAM lijkt me ook voldoende, of is 16 GB toch een betere keuze?
Was een paar dagen terug in de Mediamarkt en had de Envy in m'n handen, en na ongeveer ditzelfde verhaal te hebben verteld aan een man met een HP shirt raadde ie deze HP Pavilion aan, met dus een 8th gen i7 en een 940MX. Deze heeft ook interfaces die iets meer aansluiten bij m'n gebruik (vooral die dedicated ethernet aansluiting). Nou vind ik het wel jammer dat de accuduur lager ligt. Daarnaast is de laptop ook iets dikker en zwaarder, maar vond 'm desondanks wel prima in de handen aanvoelen.

De Asus UX430, met z'n glanzende bovenkant valt af, want had gezien wat voor sterke vingerafdrukmagneet dat was. Nou kwam ik echter ook deze K406 tegen (iets dunner en lichter, iets sterkere CPU en uitbreidbaar RAM) en bij Paradigit deze RX410 (iets dikker en zwaarder, en DDR4 in plaats van DDR3L). Leek me allebei redelijk interessant, al voelde ik bij Asus modellen wel zo'n statische elektriciteit op de behuizing, maar ook alleen als ik er echt specifiek met m'n vingertoppen naar ging zoeken. In ieder geval niet echt overtuigd.

En als laatste kwam ik deze Lenovo 720S nog tegen toen ik ging zoeken in de Pricewatch. Een 8th gen i5 met een MX150, uitbreidbaar (singlechannel) RAM. Maar zoals in de review te lezen is zou het bios een update moeten krijgen om echt de volledige performance uit de laptop te kunnen halen. Best wel zonde want anders was dit echt een goede keuze geweest denk ik.

Het budget is wel af te leiden uit de prijs die voor al deze laptops staat. Al ben ik ook bereid om er overheen te gaan als het echt betere apparatuur oplevert. En mocht juist een laptop uit een lagere prijsklasse voldoen aan mijn eisen is dat natuurlijk ook geen probleem.

Ik hoop vooral te weten te komen of de specs overeen komen met de requirements van wat ik met de laptop wil doen, of dat ik toch echt een nog krachtiger apparaat moet zoeken of juist uit de voeten kan met een goedkoper toestel. Alvast bedankt voor de reacties.