Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mijn ervaring in het lijmen van ABS kunststof met UV-lijm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-06 20:50
Ik heb een Miele stofzuiger waarvan op een gegeven moment de klep was afgebroken. En niet zozeer de hele klep maar het kunststof scharniernokje. De Miele kan alleen een nieuwe deksel in een andere kleur leveren, dat gaat mij te ver. Dus repareren. Secondenlijm. Tsja, na een paar dagen waren de ABS-kunststof nokjes al weer gebroken. Dus dat moet anders. Eerst de afgebroken nokjes maar eens opschuren:

Een andere lijmoplossing?

UV-lijm kon ik mij herinneren. Nu was de mislukking nog vers in het geheugen en heb niet veel tijd over. Dus metaan maar twee verschillende producten proberen om trial-and-error wat te versnellen. Een setje in Duitsland besteld bij toolteam24.com, en via Ebay voor een paar $ in China een soortgelijk setje thuis laten komen:

Die Chinese OnTel lijkt op de amerikaanse markt gericht met een waarschuwing voor toxische chemicaliën benodigde in Californië:

Ontvetten doe ik met isopropyl alcohol (IPA):

Dan kan het lijmfeestje beginnen, nou je bijna. Eerst twee labeltjes printen zodat ik bij toekomstige breuk welk nokje ik met welke lijm verbonden heb. Hier wordt de Duitse vloeistof aangebracht en de pincet ligt klaar om het onderdeel te positioneren:

En dan de uitharding. Om er een eerlijke vergelijking van te maken wordt iedere lijmpoging met zijn eigen UV-LED belicht. De timing is echter niet met een stopwatch gedaan, wat misschien wel had gemoeten. Nou ja, in dit geval werd de UV-LED vooral gebruikt om het eerste uitharden te starten zodat de nokjes er niet meer afvallen bij verplaatsen van het deksel:

Zo ook nog een keer voor het rechter nokje. Vervolgens de kap 2 dagen in de vensterbank gelegd zodat het ultraviolet aandeel uit het Delftse zonlicht de resterende/meer volledige uitharding kan uitvoeren.

Het resultaat volgt hieronder. Ondertussen kun je de achterzijdes van de twee productverpakkingen eens bekijken:

Na een paar weken was de kap toch weer afgebroken op één nokje. Wat was ik blij dat ik de labeltjes geplakt heb. De OnTel bleek het ABS-kunststof met UV-licht dus toch niet zo goed te lijmen. Dus weer schuren, ontvetten, de vloeistof aanbrengen, uitharden met UV-(zon)licht en weer monteren. Sinds een aantal maanden is de klep niet meer afgebroken en ziet het resultaat met het stofzuigerdeksel geopend er zo uit:
.

Voor de liefhebbers nog de EAN en artikel codes:
5 Second Fix: 735541904196 [5SFPKG30815-TK]
UV Star: 4016673009246 [MUV.SET.F3]

Tip: de 5 Second Fix is gaan lekken, bewaar die pen met de punt naar boven (bij mij staat ie inmiddels in een plastic sapflesje in de koelkast)

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Goed verhaal, lekker kort. En nu?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-06 19:17
Ik vraag mij wel af hoe veel tijd en geld je in dit experiment gestoken hebt en dit afzet tegen gewoon een nieuwe stofzuiger kopen. Of een klep in een andere kleur accepteren.

Ik heb wel eens een kunststof deur van een wasdroger proberen te lijmen met lijm die speciaal voor die kunststof bedoeld was. Uiteindelijk was een nieuwe deur bestellen toch de enige duurzame oplossing. Ik hoop voor jou dat jouw reparatie het langer vol houdt.

Soms ben ik bijna gelukkig

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-06 20:50
5 euro voor die Duitse en ook zoiets voor die Chinees. Alleen de lijm is nog lang niet op en heb ik ook al voor andere reparaties ingezet.

Tot nu toe houdt de reparatie het al maanden vol.

De milieubelasting van een nieuwe stofzuiger is vermoedelijk toch wat hoger dan de lijmreparatie. En er gaat nogal veel tijd zitten in een nieuwe stofzuiger kopen want dan wil ik niet zo'n kunststof prul waarbij het apparaat nog 90% levensduur te gaan heeft, op het moment dat de eerste kunststof-constructieve gebreken zich beginnen te voldoen. Duurzaamheid is volgens mij niet telkens nieuwe apparaten kopen, tenzij het nieuwe apparaat een substantiële mileubesparing oplevert (lees meestal: energiebesparing).

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
JukeboxBill schreef op woensdag 18 april 2018 @ 00:30:
Ik vraag mij wel af hoe veel tijd en geld je in dit experiment gestoken hebt en dit afzet tegen gewoon een nieuwe stofzuiger kopen.
Je hebt een dikke T achter je naam staan maar je reactie laat anders zien. Een beetje Tweaker laat zich niet door een fabrikant in een hoekje zetten. Je bent al iets te veel gewend aan de wegwerpmaatschappij.

@cj1 Mooi dat het gelukt is maar je moet nog één onderzoekje doen bij deze lijmsoorten: welk soort UV licht is er nodig voor die lijm? En... wat doet je raam met UV-straling? Ooit achter glas gezeten en lekker bruin geworden?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
JukeboxBill schreef op woensdag 18 april 2018 @ 00:30:
Ik vraag mij wel af hoe veel tijd en geld je in dit experiment gestoken hebt en dit afzet tegen gewoon een nieuwe stofzuiger kopen. Of een klep in een andere kleur accepteren.
Ik snap het wel, hij is tweaker .. en ik wilde zeker weten hoe en wat met UVlijm ...

Maar de zin in de TS "ik had niet teveel tijd" en daarna gelijk "in China besteld" vond ik al een plus1 waard ;)

https://qfire.nl

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Dit topic past beter in een blog, zoals https://tweakblogs.net/ . Mocht er toch een discussiepunt verborgen zitten in de TS, neem dan even contact met me op om dit te verduidelijken. Voor nu gaat dit topic op slot.

AGee wijzigde deze reactie 18-04-2018 08:40 (11%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True