Voorbereidingen domotica in nieuwbouwwoning met beperkingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 10:42
In juni start de bouw van onze nieuwbouwwoning, welke rond de jaarwisseling opgeleverd gaat worden. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen en ben benieuwd of jullie nog wat inut hebben op mijn huidige concept.

Belemmeringen
1. Prefab-bouw, weinig mogelijkheden tot aanpassingen. Alleen een loze leiding aanleggen naar de meterkast, of een wcd naar het centraalpunt.
2. Mechanische ventilatie systeem C. Deze wil ik laten aanpassen naar een balansventilatie systeem D. Ik heb de Itho Quality Flow op het oog. Scheelt wat boor werkzaamheden. Ik hoef nu alleen nog maar de afzuiging van de 3 slaapkamers en de woonkamer te regelen. Keuken heeft er standaard 2, 2x badkamer, 1x toilet, 1x wasruimte. Nog onbekend of de aannemer dit wil doen.

Gepland meerwerk
1. Woonkamer (2x?), alle slaapkamers, meterkast en serverruimte (zolder) krijgen een netwerkaansluiting.
2. Alle kamers hebben een loze leiding, hoog boven in de hoek, naast het raam. Hoe hoog vanaf de vloer?
3. Achter elke schakelaar een 0-draad trekken. Waarschijnlijk…. Nog geen definitieve bevestiging binnen.
4. Loze leiding voor gordijnmotor.
5. Meterkast is evt. voldoende ruimte aanwezig om uit te bouwen.

Domotica taken
Essentieel
• Gordijnen/rolluiken openen en sluiten
• Aansturing van alle lichten in huis dmv. app, schakelaar of bewegingssensor.
• Aansturing zonnescherm
• Aansturen stopcontacten
• Luchtkwaliteit meten en regelen (CO2, VOC, RVH)
• Verwarming per ruimte kunnen regelen, dus temp meten
• Scenes creëren
• Koppeling met Mycroft

Niet essentieel
• Uitlezen energieverbruik algemeen en als het kan, per kamer
• Uitlezen opbrengst zonnecollectoren
• Uitlezen gasverbruik (later stadium koppeling warmtepomp)
• Uitlezen regen/wind/weer/zon/temp
• Uitlezen waterverbruik

Domotica apparatuur

Ik heb voor nu alleen vluchtig de beschikbare z-wave en zigbee domotica in NL webshops bekeken. Tzt. wil iik ook nog het aanbod in chinese shops uitgebreid gaan bestuderen.

Luchtsensors
Eisen: VOC, CO2, RVH
Interessant: Aeotec Multisensor 6

Temperatuursensors
Eisen: Temperatuur

Bewegingsmelders
Eisen: Licht

Verwarming
Eisen: Design
Interessant: FIBARO Heat controller

Lichtschakelaars / Pulsdrukkers
Eisen: Design, incl sensors
Interessant:

Slimme stekkers / WCD’s
Eisen: Design, incl sensors
Interssenant: Aeotec Dual Nano Switch + energiemeter

Verlichting
Eisen: Super mooi. Vrouwlief houdt van lichtjes, dus moet ik nog iets leuks voor gaan verzinnen.
Interessant:

Ventilatie
Eisen: Allergievrij, energiebesparend
Interessant: Itho Quality Flow

Overig
Aeotec Z-Stick, Gordijnmotor DOOYA KT52S + sensor

Domotica Software
Software: Domoticz

Protocols
Zigbee en Z-Wave? Nog KNX erbij? Loze leidingen wel nodig?

Wat in welke kamer?
Entree
Rookmelder

Toilet
Luchtsensor, afzuiging

Meterkast
Internetmodem
Switch (10GB + 1GB)

Woonkamer
Verlaagd plafond met speakers (Dolby Atmos)
Lucht-, bewegings-, temperatuur-, lichtsensor, afzuiging, gordijnmotor.

Keuken
Lucht-, temperatuur-, lichtsensor, afzuiging

Trapgat
Toevoer verse lucht

Slaapkamer 1
Hoofdslaapkamer: temperatuur-, luchtsensor, afzuiging

Slaapkamer 2
Leeskamer / bibliotheek / kledingkasten: temperatuur-, luchtsensor, afzuiging

Slaapkamer 3
Werkkamer (boren, slijpen, zagen ed.): temperatuur-, luchtsensor, afzuiging, rookmelder

Badkamer
Afzuiging, temperatuur-, luchtsensor

Overloop
Rookmelder, wifi AP

Zolder onderverdeeld in:

Opslag

Technische ruimte
Ventilatiesysteem + wtw

Serverruimte
Switch (10GB + 1GB)
Airco
Domoticz server
Overige servers

Wasruimte

2x onbenoemd
n.n.t.b.

Tuin
Weerstation

Beneden vloerverwarming, boven CV.

Dus kort samengevat de belangrijkste vragen:

1. Is een loze leiding in elke kamer echt nodig als ik waarschijnlijk alleen Z-wave en Zigbee ga gebruiken? Ik zou alleen kunnen bedenken voor voeding van de multisensors en het raamcontact. Scheelt batterijen vervangen.
2. Zo ja, wat is de ideale hoogte?
3. Heb ik nog iets essentieels voor de start v/d bouw gemist? Afgelopen week zoveel videos gezien en tekst gelezen, ik kan voor nu even niks nieuws meer verzinnen. Gelukkig is er op T.net genoeg te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
In een nieuwbouwwoning met voldoende isolatie zal het temperatuurverschil tussen ruimten minimaal zijn en heel slecht regelbaar. Aan energiebesparing gaat het in ieder geval maar weinig opleveren. Dus ik zou mij de moeite besparen om temperaturen per ruimte afzonderlijk te regelen. Verder is vloerverwarming traag wat de regelbaarheid per individuele ruimte nog lastiger maakt. Balansventilatie maakt het er niet beter op en draagt bij aan minder temperatuurverschillen.

Ik snap verder dat je alles zou willen regelen. Dat wil ik ook. Maar je moet jezelf wel de vraag stellen of je zaken wil regelen om energie te besparen, hoeveel dat dan zou besparen per jaar en of dat de investering in al die extra apparatuur rechtvaardigt.

Voor verlichting zou ik trouwens voor dali 2 gaan. Dat is een bussysteem waar je tegenwoordig ook schakelaars, bewegingsmelders e.d. in kan integreren. Je kan dan dynamisch individuele lichtpunten toekennen aan groepen. Het ondersteunt scenes, en je kan de fade tijden instellen.

Verder vraag ik mij af of je voor Domoticz moet kiezen. Geen KNX ondersteuning. OpenHab of Loxone zijn dan betere keuzes.

Het individueel kunnen schakelen van ieder stopcontact zie ik het nut niet van in. Voor de gevallen dat dat handig is kan je beter een stekkeradapter gebruiken die bijvoorbeeld op basis van zigbee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
Ik ben vergeten te vermelden dat ik alleen op de begane grond vloerverwarming krijg. Overige ruimtes gaan nog via de ouderwetse CV-ketel. Met name daar is temperatuurregeling nog interessant, voornamelijk de slaapkamer. Vloerverwarming kost idd 1-2 dagen voordat het de gevraagde temperatuur heeft bereikt.
Balansventilatie maakt het er niet beter op en draagt bij aan minder temperatuurverschillen.
Ik denk dat er met voldoende verschillende sensoren, CO2, temperatuur, beweging, genoeg in te stellen is wanneer de balansventilatie en/of thermostaat in- danwel uitgeschakeld moet worden.

OpenHAB is java. Daar ben ik niet zo kapot van. Ook geven ze aan dat het niet lekker draait op ARM devices. Ik zie bij mijn woning geen mogelijkheden om met KNX te gaan werken, dus dan maakt het gebrek aan ondersteuning bij Domoticz niet zoveel uit.

Met het individueel schakelen van stopcontacten kan je bijv. appraten uitzetten die niet nodig zijn als je niet thuis bent.

Ik bedenk mij vandaag dat het praktischer is om de Domoticz server in de meterkast te zetten ivm. het Zigbee/Z-Wave bereik en aangezien de meeste devices beneden zullen zitten. Ik zit te denken aan een RPi3 of Odroid C2. Met de laatste heb ik goede ervaringen icm. LibreELEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
@stefan14 Als je de mogelijkheid nog hebt, maak de hele woning geschikt voor lage temperatuur verwarming want de CV is over 20 jaar zeldzaam. Kies gelijk voor een warmtepomp en bespaar eventueel op systeem D door voor systeem C te kiezen want energetisch levert systeem D maar weinig op als je toch al verwarmd met een warmtepomp.

Aangezien je boven toch weinig warmteverliezen hebt en de vloer via beneden bijdraagt een de warmte, zou je wandverwarming op scheidingswanden kunnen overwegen. Dat kost je 3 cm aan opbouw ruimte. Kwestie van vloerverwarmingsbuis in een leemstuc laag van 3 cm wegwerken en je hebt gelijk je muur gestuct. Opwarming zou relatief snel moeten zijn want je hoeft maar 3 cm leem op temperatuur krijgen en dat kan binnen een uur.
Je zou dat eventueel ook nog zelf kunnen doen. Ik ga daar binnenkort ook aan beginnen.

Alles op lage temperatuurverwarming scheelt ook nog eens in verdeler kosten want je kan met een open verdeler toe omdat je niet meer met 2 temperaturen hoeft te werken. En je bent klaar voor de gasloze toekomst. Temperatuurregeling is dan ook niet meer dan een zoneregeling. Beneden en boven, eventueel met een actuator per groep voor boven die default uit staan en daardoor geen stroom trekken. Iedere vertrek een eigen kring wandverwarming zou voldoende zijn.

En er is nog een ander voordeel, waarschijnlijk heb je PV en met het verdwijnen van de salderingsregeling kan je beter zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken die je dan in de zomer inzet voor het opwarmen van je sanitair warm water via de warmtepomp en het koelen van de woning wat ook weer met die warmtepomp kan.

Wat domoticz betreft, ik heb wel eens naar de broncode gekeken en ik vond het maar één grote brij met statisch geprogrammeerde ondersteuning van heel veel devices. OpenHab 2 is wat architectuur betreft veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
Bedankt voor je toelichting op de verwarming. Is wel interessant om rekening mee te houden als ik tzt boven ook vloerverwarming ga laten aanleggen.

Inmiddels heb ik een vm Domoticz en Home Assistant uitgeprobeerd. Ik ben van beide niet helemaal weg, in zoverre je dat kan beoordelen zonder sensors. Maar de UI/UX vind ik niet heel geweldig. Zal zo toch eens OpenHAB proberen.

Wat voor mij nu nog de dringendste vraag is: Op welke hoogte kan ik de loze leidingen voor de domotica het beste laten uitkomen?

Ik heb ze nu op 20cm vanaf het plafond ingetekend, vlakbij een raam, zodat ik hier een bewegings-, raam-, temperatuur-, co2- en voc- sensor kan aansluiten met voeding. Ik weet alleen niet of dat handig is, aangezien zodra je het raam openzet je waarschijnlijk een vertekend beeld v/d diverse luchtsensoren krijgt. Maar aan de andere kant, een raam openzetten is niet echt meer nodig met een balansventilatiesysteem.