Rare email (hack) ouders

Pagina: 1
Acties:
  • 1.208 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel17
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 15:00
Weet niet of ik hem in het juiste topic zet. Sorry hiervoor adjes.

Mijn vader en moeder zitten af en toe op de laptop via Facebook een spelletje te spelen.

Nu ontvingen ze de volgende mail:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hebben jullie deze eerder gezien? En wat kunnen mijn ouders er aan doen.

Wat me verder is opgevallen is dat het email adres waarvan die verzonden is noreply@ziggo.nl is.

Groet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:29
Verwijderen en meer niet. Is gewoon spam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:11
Typisch phishing/spam mailtje, en ja deze was een paar weken geleden erg populair.

klik op de delete button en niet meer over nadenken ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Mijn ouders hebben hem ook gehad, ik heb maar betaald, ik zie mijn ouders graag maar niet op die manier..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Ben er goed voor gaan zitten en het nog even dunnetjes overgedaan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Was de mail nou aan je vader of je moeder gericht? :+

Gekkigheid natuurlijk; de spam straalt ervanaf. Volgende keer eerst even de headers van de mail analyseren; grote kans dat het niet eens van een "officieel" adres verzonden is

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 17:09

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:19
Mijn moeder kreeg die exacte e-mail ook en zij heeft niet eens een webcam op haar computer aangesloten en bovendien lijkt het mij heel sterk dat zij als 61-jarige vrouw haar computer voor andere dingen gebruikt dan e-mail en werkzaken.

Gooi het e-mailadres van jouw ouders eens in de zoekbalk van Have I Been Pwned. Het adres van mijn moeder was buitgemaakt bij het LinkedIn-lek een paar jaar geleden. Waarschijnlijk zijn de spammers zo aan haar e-mailadres gekomen. Het is totale onzin, gewoon verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14
faraga schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:36:
bovendien lijkt het mij heel sterk dat zij als 61-jarige vrouw haar computer voor andere dingen gebruikt dan e-mail en werkzaken.
Ignorance is bliss? Dit vind ik wel een beetje naive houding. Ik zeg niet dat het niet of wel zo is, maar altijd een open staan. Dit is in mijn beleving hetzelfde als "mijn ouders hebben nooit sex". Altijd rekening houden met en het is ook heel normaal / natuurlijk.

Maar dat terzijde, spam, post de header van de email eens? Daar haal je een bak info uit.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

painkill schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:47:
[...]

Mijn vader staat bekend om zijn losse handjes, vandaar dat het wel aannemelijk was.
Not sure if serious... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:19
Goldman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:45:
[...]

Ignorance is bliss? Dit vind ik wel een beetje naive houding. Ik zeg niet dat het niet of wel zo is, maar altijd een open staan. Dit is in mijn beleving hetzelfde als "mijn ouders hebben nooit sex". Altijd rekening houden met en het is ook heel normaal / natuurlijk.
Ik was al bang dat ik dergelijke reacties zou krijgen. Ik ken die vrouw al mijn hele leven (duh) en in mijn familie worden er over het algemeen geen bladeren voor de mond gehouden. Bovendien gebruik ik haar computer nog weleens en ik zou er direct achterkomen wanneer ze wel dergelijke dingen achter haar computer zou doen en ze heeft niet de handigheid om dergelijke dingen te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
painkill schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:47:
[...]

Mijn vader staat bekend om zijn losse handjes, vandaar dat het wel aannemelijk was.
Helaas zie ik op werk deze scam herhaaldelijk langskomen. Ook dat adres staat bij ons geblokeerd. (Zijn er gelukkig maar een aantal). Maar ik raad je echt aan om aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Spelfouten. Dus spam. Er is sowieso niets gehackt. Als je de SPF controleert dan zul je zien dat het afzender adres klopt. Het is namelijk verzonden vanaf het Ziggo netwerk.

[ Voor 95% gewijzigd door Trommelrem op 17-04-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57

SuBBaSS

-has Ryzen

Trommelrem schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:55:
Spelfouten. Dus spam. Er is sowieso niets gehackt. Als je de SPF controleert dan zul je zien dat het afzender adres klopt. Het is namelijk verzonden vanaf het Ziggo netwerk.
Is meestal wel een duidelijk teken (vooral in de 'bank'mails) maar ik zou er in dit geval niet zomaar vanuit gaan.
Dit moet iets veel persoonlijkers voorstellen. Dat er alleen over contactpersonen gerept wordt zonder ook maar 1 naam te gebruiken (niet eens de voornaam van een van de ouders) is (wmb) opvallender.

In ieder geval niet in trappen, of je pa nou losse handjes heeft of niet. Als diegene echt toegang had gehad had hij echt wel een (voor)naam kunnen achterhalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Biersteker schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:50:
[...]

Helaas zie ik op werk deze scam herhaaldelijk langskomen. Ook dat adres staat bij ons geblokeerd. (Zijn er gelukkig maar een aantal). Maar ik raad je echt aan om aangifte te doen.
Wut? Aangifte doen!? Waarom, en tegen wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
TommyboyNL schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:15:
[...]

Wut:Aangifte doen wegens afdreiging.
Waarom: Omdat je niet de enige bent die hierin getrapt is, meerdere aangiftes maken een zaak
Wie: Blockchain analyse, coins gaan naar een exchange, en is voor een politie dienst vorderbare data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Biersteker schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:27:
[...]

Wut:Aangifte doen wegens afdreiging.
Waarom: Omdat je niet de enige bent die hierin getrapt is, meerdere aangiftes maken een zaak
Wie: Blockchain analyse, coins gaan naar een exchange, en is voor een politie dienst vorderbare data.
Je hebt gelijk maar gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Sowieso; de replies uit dit topic lijken allemaal humor/grappig en voor zover ik zie heeft er niemand betaald. Uit de andere topics omtrent dezelfde mail was/is er toen in zijn totaliteit voor een paar duizend Euro aan BTC betaald (en niet alleen door Tweakers).

Of de lokale agent een aangifte aanneemt en het OM uiteindelijk een zaak ervan wil maken tegen <random crimineel> uit <random land> voor enkele duizenden Euro's? Geen idee; tegen de tijd dat die zaak voorkomt en de persoon uitgeleverd is, zijn we al 30 iteraties van hetzelfde mailtje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:30:
[...]

Je hebt gelijk maar gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Sowieso; de replies uit dit topic lijken allemaal humor/grappig en voor zover ik zie heeft er niemand betaald. Uit de andere topics omtrent dezelfde mail was/is er toen in zijn totaliteit voor een paar duizend Euro aan BTC betaald (en niet alleen door Tweakers).

Of de lokale agent een aangifte aanneemt en het OM uiteindelijk een zaak ervan wil maken tegen <random crimineel> uit <random land> voor enkele duizenden Euro's? Geen idee; tegen de tijd dat die zaak voorkomt en de persoon uitgeleverd is, zijn we al 30 iteraties van hetzelfde mailtje verder.
Zonder al te veel in te gaan op details,weet ik dat het om een stuk grotere bedragen gaat. :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SuBBaSS schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:02:
[...]

Is meestal wel een duidelijk teken (vooral in de 'bank'mails) maar ik zou er in dit geval niet zomaar vanuit gaan.
Dit moet iets veel persoonlijkers voorstellen. Dat er alleen over contactpersonen gerept wordt zonder ook maar 1 naam te gebruiken (niet eens de voornaam van een van de ouders) is (wmb) opvallender.

In ieder geval niet in trappen, of je pa nou losse handjes heeft of niet. Als diegene echt toegang had gehad had hij echt wel een (voor)naam kunnen achterhalen. :P
Waarom er moeite in steken?
Regel nummer 1 bij email: Indien spelfouten --> spam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
TommyboyNL schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:15:
[...]

Biersteker schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:27:
[...]

Wut:Aangifte doen wegens afdreiging afpersing. edit: edit: correctie :P
Noem 1 reden om geen aangifte te doen? Ik kan het niet bedenken? Schaamte? zou kunnen maar waarom moet je je voor zoiets schamen? Kost het je geld om aangifte te doen? ook niet.

Zeker als je hier ingetrapt bent en geld overgemaakt heb. En het blijkt achteraf phishing of afpersing te zijn. Zie bijvoorbeeld de cryptolockers die je regelmatig voorbij ziet komen, dan heeft het zeker zin om hier aangifte tegen te doen.

De politie kan geen zaak maken op basis van lucht en is dus afhankelijk van de aangifte die mensen doen tegen dit soort praktijken.
Hoe meer informatie zij hebben tegen de persoon/groep in kwestie hoe beter.

https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/

Even wat bronnen er bij gepakt voor het mooie:
https://www.politie.nl/themas/oplichting.html

Blijkbaar zijn de mensen in belgie goed geloviger dan de rest van europa en hebben ze ook hier een campagne voor opgestart om te voorkomen dat mensen in dit soort praktijken trappen.
https://www.hln.be/nieuws...aar-de-overheid~a2f977db/

Stukje over phishing (vissen/hengelen naar inlog gegevens of andere persoonlijke data)
https://www.politie.nl/themas/phishing.html

slachtoffer van cybercrime:
https://www.politie.nl/themas/cybercrime.html

[ Voor 32% gewijzigd door ReTechNL op 17-04-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32
ReTechNL schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:50:
[...]

[...]

Noem 1 reden om geen aangifte te doen? Ik kan het niet bedenken? Schaamte? zou kunnen maar waarom moet je je voor zoiets schamen? Kost het je geld om aangifte te doen? ook niet.

Zeker als je hier ingetrapt bent en geld overgemaakt heb. En het blijkt achteraf phishing of afpersing te zijn. Zie bijvoorbeeld de cryptolockers die je regelmatig voorbij ziet komen, dan heeft het zeker zin om hier aangifte tegen te doen.

De politie kan geen zaak maken op basis van lucht en is dus afhankelijk van de aangifte die mensen doen tegen dit soort praktijken.
Hoe meer informatie zij hebben tegen de persoon/groep in kwestie hoe beter.
Succes met aangifte, mails zijn verstuurd vanaf een VPS in Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:46

JdM

Humbled

Ik heb hem ook gehad en gemeld bij fraudehelpdesk.nl
Aangifte doen, doen zij maar als ze genoeg meldingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
Afdreiging
... Er is sprake van afdreiging wanneer aan de voorwaarden van afpersing is voldaan, maar er geen geweld of bedreiging met geweld heeft plaatsgevonden....

De dwang is bij afdreiging afkomstig van bedreiging met smaad (het openlijk zwartmaken van iemand door beschuldiging van bepaalde feiten)...

In tegenstelling tot afpersing is afdreiging enkel strafbaar wanneer het slachtoffer hiervan aangifte doet,
Afdreiging dus ipv afpersing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29
Inmiddels is het wel duidelijk dat dit fake is, iets wat je overigens met google sneller had kunnen vinden dan de tijd om dit topic te openen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.