Beste medetweakers, ik ben al een tijdje op zoek naar een general purpose lens voor op mijn Canon 80D, maar de keuze blijkt best lastig te zijn voor me.
Ik heb momenteel de volgende vier lenzen in bezit:
- Canon 10-18mm f4.5-5.6 STM
- Canon 24mm f2.8 STM
- Canon 50mm f1.8 STM
- Canon 55-250mm f4.5-5.6 STM
Deze lenzen ben ik erg tevreden over. Ik ben slechts een hobbyist en deze lenzen bieden een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding + groot bereik. De ultra-wide geeft een mooi effect, mits goed toegepast. De primes geven erg scherpe foto's, mooie DoF, en kunnen je creativiteit op de proef stellen omdat je geen zoombereik hebt. Tot slot is die 55-250mm erg goed voor het geld, dit is echter de lens die ik het minst gebruik. Het is voor mij ook een groot voordeel om een APS-c camera te hebben, zo heb ik goede beeldkwaliteit maar hoeven de lenzen niet al te groot te zijn.
Waar ik binnen Nederland de primes juist een leuke uitdaging vind bieden, vind ik het niet kunnen zoomen soms een gemis als ik op reis ben. Je loopt dan tegen uiteenlopende situaties aan waar je een foto van wilt nemen ... maar dan eerst even je lens moet wisselen.
Dit jaar heb ik een reis gepland staan naar Maleisië en Dubai, waarbij we de jungle en woestijn zullen gaan opzoeken (waar de omstandigheden niet altijd ideaal zullen zijn voor een lenswissel). Het lijkt me daarom wel prettig om een weather sealed lens te hebben, zodat die samen met m'n 80D enigszins (de weathersealing van de 80D schijnt niet zo goed te zijn tegenover duurdere modellen) tegen de omstandigheden kan.
Daarnaast zou een zoombereik van 15-16mm tot ~50mm fijn zijn (24mm geeft een fijne kijkhoek, maar soms wijder en soms iets ingezoomd zou fijn zijn). Qua lichtsterkte ligt bij f4 het kantelpunt, f2.8 of lichter is perfect, f5.6 of hoger is vaak donker (verder dan f8 ga ik in principe ook niet ... tenzij ik een sunstar in m'n foto wil
). Daarbij is een vast diafragma over het zoombereik ook prettiger dan een oplopend diafragma.
Uiteraard ben ik zelf al op zoek gegaan, en ik kan alvast delen dat ik al behoorlijk wat lenzen heb kunnen proberen, maar nog steeds geen ideale lens heb kunnen vinden. Ik zal hier dan ook m'n bevindingen met jullie delen (wie weet heeft iemand anders daar ook wat aan
).
Canon 15-85mm f3.5-5.6 USM
+ Fijn bereik
+ (Erg goede) IS
+ Accurate AF
+ Scherpste zoomlens met groot bereik
- Duur voor wat je krijgt (niet-L lenzen vind ik ook tricky om tweedehands te kopen)
- Niet lichtsterk
- Geen weather sealing
Canon 17-40mm f4 L USM
+ L kleuren en contrast (ik zie het verschil met m'n andere lenzen)
+ Weather sealing
+ Accurate AF
+ F4 over het hele bereik
+ Bouwkwaliteit
- Kort bereik
- Op f4 erg soft, pas vanaf f5.6 scherp
- Geen IS
- (Duur, maar tweedehands voordelig te vinden)
Canon 17-55mm f2.8 USM
+ Lichtsterke zoom
+ Goed bereik
+ Scherp
+ Onbetrouwbare AF op infinity focus (dit met twee exemplaren vastgesteld, ik vermoed dat dit komt doordat de lens redelijk oud is en m'n camera redelijk nieuw)
+ Problemen met stof achter het voorste lenselement
- Geen weather sealing
- Groot en zwaar
- Duur
Canon 18-55mm f4-f5.6 STM
+ Klein en licht
+ Accurate AF
+ Prima bereik
+ IS
+ Scherp, als je een goede hebt
- Optisch wat minder qua CA & kleuren
- Geen weather sealing
- Niet lichtsterk
Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM
+ Redelijke prijs
+ Lichtsterke zoom
+ Fijn bereik
+ IS (die overigens wel je accu vlot leegtrekt)
- Onbetrouwbare autofocus bij fasedetectie AF (dit is een dealbreaker voor mij)
- Geen weather sealing
Sigma 18-35mm f1.8 DC HSM Art
+ Lichtsterke zoom (het korte bereik kan ik voor lief nemen bij f1.8
)
+ Scherpste APS-c lens
+ F1.8 in een zoom!!
+ Bouwkwaliteit
- Onbetrouwbare autofocus bij fasedetectie AF (ook weer een dealbreaker, door het willekeurige front-/back focussen zal de dock ook geen verschil maken)
- Groot en zwaar
- Kort bereik
- Duur (maar als de AF betrouwbaar was had ik dit ervoor over gehad)
- Geen weather sealing
Hopelijk is dit voldoende voorwerk om hier wat te mogen posten
.
Er zijn naar mijn inziens nog twee lenzen over waar ik geen ervaring mee heb (third party valt af vanwege de AF problemen waar ik tegenaan liep):
Canon 18-135mm USM
+ Groot bereik (maar met 18mm niet erg wijd)
+ Nano USM (schijnt super goed te zijn)
- Scherpte
- Niet lichtsterk
- Niet weather sealed
Canon 16-35mm f4 L IS
+ 16mm is wijd genoeg
+ L kleuren en contrast
+ Weather sealed
+ Bouwkwaliteit
+ IS
+ Accurate autofocus (daar mag je op rekenen bij een L lens
)
- Duur (tweedehands ook, maar dat betekent ook dat de verkoopwaarde in de toekomst goed blijft)
- Kort zoombereik
- Groot en zwaar
Op dit moment overweeg ik de 16-35mm f4. Gezien m'n ervaringen met al die andere lenzen, lijkt dit me het beste compromis (wat dat is het inmiddels
). Ook zou ik daarop weather sealing hebben, wat op geen enkele EF-s lens wordt geboden voor zover ik weet.
De 18-135mm lijkt me wel handig, maar is alsnog best duur voor wat je krijgt en het grote bereik heb ik niet percé nodig. De 15-85mm zou me dan meer aanspreken
Overstappen op een ander merk zie ik overigens niet zitten, ik heb de 80D nog niet lang en de lenzen die ik al heb ben ik enorm tevreden mee. Ik heb uiteraard ook het forum al flink doorgespit, daarin zie ik vaak de Canon 17-55mm f2.8 of de Sigma 17-50mm f2.8 voorbij komen, maar die zijn voor mij helaas geen optie wegens de focusproblemen. De Canon 15-85mm vind ik een mooie lens, maar door de bouwkwaliteit, weather sealing en kleuren/contrast zou ik toch eerder naar de 16-35mm f4 neigen. Ik laat de kwaliteit vaak zwaarder wegen dan hoe praktisch een lens is ... Overigens is die 16-35mm wel een stretch qua budget, meer heb ik echt niet over voor een lens.
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening/advies. Is de 16-35mm f4 het waard op een APS-c sensor? Zie ik nog opties/lenzen over het hoofd? Of komen er nog Canon lenzen aan die interessant kunnen zijn?
Ik heb momenteel de volgende vier lenzen in bezit:
- Canon 10-18mm f4.5-5.6 STM
- Canon 24mm f2.8 STM
- Canon 50mm f1.8 STM
- Canon 55-250mm f4.5-5.6 STM
Deze lenzen ben ik erg tevreden over. Ik ben slechts een hobbyist en deze lenzen bieden een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding + groot bereik. De ultra-wide geeft een mooi effect, mits goed toegepast. De primes geven erg scherpe foto's, mooie DoF, en kunnen je creativiteit op de proef stellen omdat je geen zoombereik hebt. Tot slot is die 55-250mm erg goed voor het geld, dit is echter de lens die ik het minst gebruik. Het is voor mij ook een groot voordeel om een APS-c camera te hebben, zo heb ik goede beeldkwaliteit maar hoeven de lenzen niet al te groot te zijn.
Waar ik binnen Nederland de primes juist een leuke uitdaging vind bieden, vind ik het niet kunnen zoomen soms een gemis als ik op reis ben. Je loopt dan tegen uiteenlopende situaties aan waar je een foto van wilt nemen ... maar dan eerst even je lens moet wisselen.
Dit jaar heb ik een reis gepland staan naar Maleisië en Dubai, waarbij we de jungle en woestijn zullen gaan opzoeken (waar de omstandigheden niet altijd ideaal zullen zijn voor een lenswissel). Het lijkt me daarom wel prettig om een weather sealed lens te hebben, zodat die samen met m'n 80D enigszins (de weathersealing van de 80D schijnt niet zo goed te zijn tegenover duurdere modellen) tegen de omstandigheden kan.
Daarnaast zou een zoombereik van 15-16mm tot ~50mm fijn zijn (24mm geeft een fijne kijkhoek, maar soms wijder en soms iets ingezoomd zou fijn zijn). Qua lichtsterkte ligt bij f4 het kantelpunt, f2.8 of lichter is perfect, f5.6 of hoger is vaak donker (verder dan f8 ga ik in principe ook niet ... tenzij ik een sunstar in m'n foto wil
Uiteraard ben ik zelf al op zoek gegaan, en ik kan alvast delen dat ik al behoorlijk wat lenzen heb kunnen proberen, maar nog steeds geen ideale lens heb kunnen vinden. Ik zal hier dan ook m'n bevindingen met jullie delen (wie weet heeft iemand anders daar ook wat aan
Canon 15-85mm f3.5-5.6 USM
+ Fijn bereik
+ (Erg goede) IS
+ Accurate AF
+ Scherpste zoomlens met groot bereik
- Duur voor wat je krijgt (niet-L lenzen vind ik ook tricky om tweedehands te kopen)
- Niet lichtsterk
- Geen weather sealing
Canon 17-40mm f4 L USM
+ L kleuren en contrast (ik zie het verschil met m'n andere lenzen)
+ Weather sealing
+ Accurate AF
+ Bouwkwaliteit
- Kort bereik
- Op f4 erg soft, pas vanaf f5.6 scherp
- Geen IS
- (Duur, maar tweedehands voordelig te vinden)
Canon 17-55mm f2.8 USM
+ Lichtsterke zoom
+ Goed bereik
+ Scherp
+ Onbetrouwbare AF op infinity focus (dit met twee exemplaren vastgesteld, ik vermoed dat dit komt doordat de lens redelijk oud is en m'n camera redelijk nieuw)
+ Problemen met stof achter het voorste lenselement
- Geen weather sealing
- Groot en zwaar
- Duur
Canon 18-55mm f4-f5.6 STM
+ Klein en licht
+ Accurate AF
+ Prima bereik
+ IS
+ Scherp, als je een goede hebt
- Optisch wat minder qua CA & kleuren
- Geen weather sealing
- Niet lichtsterk
Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM
+ Redelijke prijs
+ Lichtsterke zoom
+ Fijn bereik
+ IS (die overigens wel je accu vlot leegtrekt)
- Onbetrouwbare autofocus bij fasedetectie AF (dit is een dealbreaker voor mij)
- Geen weather sealing
Sigma 18-35mm f1.8 DC HSM Art
+ Lichtsterke zoom (het korte bereik kan ik voor lief nemen bij f1.8
+ Scherpste APS-c lens
+ F1.8 in een zoom!!
+ Bouwkwaliteit
- Onbetrouwbare autofocus bij fasedetectie AF (ook weer een dealbreaker, door het willekeurige front-/back focussen zal de dock ook geen verschil maken)
- Groot en zwaar
- Kort bereik
- Duur (maar als de AF betrouwbaar was had ik dit ervoor over gehad)
- Geen weather sealing
Hopelijk is dit voldoende voorwerk om hier wat te mogen posten

Er zijn naar mijn inziens nog twee lenzen over waar ik geen ervaring mee heb (third party valt af vanwege de AF problemen waar ik tegenaan liep):
Canon 18-135mm USM
+ Groot bereik (maar met 18mm niet erg wijd)
+ Nano USM (schijnt super goed te zijn)
- Scherpte
- Niet lichtsterk
- Niet weather sealed
Canon 16-35mm f4 L IS
+ 16mm is wijd genoeg
+ L kleuren en contrast
+ Weather sealed
+ Bouwkwaliteit
+ IS
+ Accurate autofocus (daar mag je op rekenen bij een L lens
- Duur (tweedehands ook, maar dat betekent ook dat de verkoopwaarde in de toekomst goed blijft)
- Kort zoombereik
- Groot en zwaar
Op dit moment overweeg ik de 16-35mm f4. Gezien m'n ervaringen met al die andere lenzen, lijkt dit me het beste compromis (wat dat is het inmiddels
De 18-135mm lijkt me wel handig, maar is alsnog best duur voor wat je krijgt en het grote bereik heb ik niet percé nodig. De 15-85mm zou me dan meer aanspreken
Overstappen op een ander merk zie ik overigens niet zitten, ik heb de 80D nog niet lang en de lenzen die ik al heb ben ik enorm tevreden mee. Ik heb uiteraard ook het forum al flink doorgespit, daarin zie ik vaak de Canon 17-55mm f2.8 of de Sigma 17-50mm f2.8 voorbij komen, maar die zijn voor mij helaas geen optie wegens de focusproblemen. De Canon 15-85mm vind ik een mooie lens, maar door de bouwkwaliteit, weather sealing en kleuren/contrast zou ik toch eerder naar de 16-35mm f4 neigen. Ik laat de kwaliteit vaak zwaarder wegen dan hoe praktisch een lens is ... Overigens is die 16-35mm wel een stretch qua budget, meer heb ik echt niet over voor een lens.
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening/advies. Is de 16-35mm f4 het waard op een APS-c sensor? Zie ik nog opties/lenzen over het hoofd? Of komen er nog Canon lenzen aan die interessant kunnen zijn?
Canon EOS R | Olympus OM-1