Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beste medetweakers, ik ben al een tijdje op zoek naar een general purpose lens voor op mijn Canon 80D, maar de keuze blijkt best lastig te zijn voor me.
Ik heb momenteel de volgende vier lenzen in bezit:
- Canon 10-18mm f4.5-5.6 STM
- Canon 24mm f2.8 STM
- Canon 50mm f1.8 STM
- Canon 55-250mm f4.5-5.6 STM

Deze lenzen ben ik erg tevreden over. Ik ben slechts een hobbyist en deze lenzen bieden een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding + groot bereik. De ultra-wide geeft een mooi effect, mits goed toegepast. De primes geven erg scherpe foto's, mooie DoF, en kunnen je creativiteit op de proef stellen omdat je geen zoombereik hebt. Tot slot is die 55-250mm erg goed voor het geld, dit is echter de lens die ik het minst gebruik. Het is voor mij ook een groot voordeel om een APS-c camera te hebben, zo heb ik goede beeldkwaliteit maar hoeven de lenzen niet al te groot te zijn.

Waar ik binnen Nederland de primes juist een leuke uitdaging vind bieden, vind ik het niet kunnen zoomen soms een gemis als ik op reis ben. Je loopt dan tegen uiteenlopende situaties aan waar je een foto van wilt nemen ... maar dan eerst even je lens moet wisselen.

Dit jaar heb ik een reis gepland staan naar Maleisië en Dubai, waarbij we de jungle en woestijn zullen gaan opzoeken (waar de omstandigheden niet altijd ideaal zullen zijn voor een lenswissel). Het lijkt me daarom wel prettig om een weather sealed lens te hebben, zodat die samen met m'n 80D enigszins (de weathersealing van de 80D schijnt niet zo goed te zijn tegenover duurdere modellen) tegen de omstandigheden kan.