Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwhuis netwerkprovider/router etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-10 19:53
Ik heb een nieuwbouwhuis dat bijna opgeleverd wordt en ben nu aan het uitzoeken welke provider ik wil. Er ligt glasvezel, dus ik twijfel tussen KPN en XS4ALL. Ik heb ook overal loze leidingen liggen voor netwerkkabels.

Voordelen XS4ALL: WIFI-versterker indien nodig meegeleverd
Voordelen KPN: Alles bij 1 provider incl. mobiele telefonie

Ik heb voorheen KPN gehad en ergerde me altijd een beetje aan de router. Is dat bij XS4ALL beter?

Ik ga er ook al een beetje vanuit dat ik een versterker nodig heb voor het WIFI signaal tot aan zolder, maar ik heb bijvoorbeeld bij m'n ouders het probleem dat m'n Android telefoon het zwakkere signaal van de router blijft pakken ipv de versterker. Hoe is dit op te lossen?

Wat denken jullie?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat denken jullie?
Vooroordelen?

Er zijn 2 hele grote topics over XS4All en KPN als provider waar veel zaken besproken zijn. Verder is er elke dag wel een topic of 10 over WiFi versterken / doortrekken / repeaten / splitsen / roaming dus allicht zou je daar ook even je licht kunnen opdoen omtrent ideeen en kosten?

Het makkelijkste (en goedkoopste) is je loze leidingen benutten, op 1 of 2 verdiepingen een managed switch neerzetten en daar eventueel een AP op aansluiten. Geen idee wat je verder verwacht van een router maar er zijn ook zat tutorials om de ISP-router af te koppelen en je eigen apparatuur neer te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik heb persoonlijk voor internet en tv (over glas) gewoon naar de prijs gekeken. Op het moment van afsluiten was Vodafone Thuis (nu T-Mobile Thuis) het voordeligste voor mij. Ik heb het liefst dat de internet provider mij een domme 'pijp' naar het internet levert en verder niets. Pin je daar dan ook niet te veel op vast.

Voor de wifi, verder kijken dan de spullen die je van je provider aangeleverd krijgt en zelf 1 of meerdere accespoints ophangen op plekken waar dat wel handig is (in tegenstelling tot de meterkast waar je provider spul vaak hangt). Dit werkt provider onafhankelijk en mocht je willen overstappen heb je hier achteraf geen gezeik mee. Genoeg over te vinden hier op GoT.

edit: @MAX3400 was me voor, daar is niet tegen aan te typen :P

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 17-04-2018 13:59 ]

• sdop
Wat ik zelf nu voor ogen heb (provideronafhankelijk) is het uit te proberen met de standaard router en een AP op te hangen op de eerste verdieping of zolder. Alleen is dan meteen de vraag of zo'n AP een beetje samenwerkt met de router of dat ik hetzelfde probleem krijg als bij m'n ouders? Daar blijft m'n mobiele telefoon tot het laatste moment verbonden met de router ipv het AP, terwijl het AP dan al een veel beter signaal heeft.
Is dat op te lossen?

• gastje01
sdop schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:02:
Wat ik zelf nu voor ogen heb (provideronafhankelijk) is het uit te proberen met de standaard router en een AP op te hangen op de eerste verdieping of zolder. Alleen is dan meteen de vraag of zo'n AP een beetje samenwerkt met de router of dat ik hetzelfde probleem krijg als bij m'n ouders? Daar blijft m'n mobiele telefoon tot het laatste moment verbonden met de router ipv het AP, terwijl het AP dan al een veel beter signaal heeft.
Is dat op te lossen?
Ja. De vraag is alleen of dat op te lossen is met de spullen die je nu hebt.

Om goed te kunnen roamen moeten alle instellingen (denk aan SSID, security etc) exact gelijk zijn. Dat klinkt in de basis vrij simpel, maar in de praktijk blijkt dat niet alle fabrikanten alle settings dezelfde naam geven of dat dezelfde naam ook exact dezelfde functie heeft bij een ander merk.

Wil je dat je devices lekker roamen, dan is dit een van de basisvoorwaarden om dat voor elkaar te krijgen. De reden dat het bij Unifi goed werkt komt door het feit dat ze centraal beheerd/ingesteld worden en er dus identieke instellingen naar de accespoints gepusht worden (daarbij kun je lagere link-rates uitschakelen waardoor het roamen sneller gaat, maar dat terzijde). Hang daar een relatief gunstig prijskaartje aan en je hebt een succesformule.

Je kunt het gewoon proberen en later nog een extra accespoint kopen. Ik vond de initiële investering laag genoeg om het meteen goed te doen. Geen gezeik met internet en wifi was voor mij (lees: voor vrouwlief die regelmatig thuis werkt) een no-brainer.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja maar daar zijn verschillende manieren voor. Per punt het zendvermogen verlagen is een optie. Maar je kan ook op zoek naar een iets sjiekere (duurdere) oplossing zodat je een Mesh-netwerk opzet. Of je zet elk AP op een ander kanaal maar met zelfde SSID.

Vooralsnog, maar puur een constatering; voornamelijk vragen maar geen budget / kennis / inzet gepost. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:18

Typhone

Who Dares Wins

Kijk hier eens rond voor wat goede tips + advies. Ik heb 3 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan (Ziggo + Onsbrabantnet) en dat gepoogd op te lossen met access points, repeaters en noem het maar op. Uiteindelijk was het goedkoper (met de situatie van toen!) om een USG + 2 AP's te kopen en in te stellen. Alle problemen met de AC5300u als sneeuw voor de zon verdwenen.

• gastje01
Typhone schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:19:
Kijk hier eens rond voor wat goede tips + advies. Ik heb 3 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan (Ziggo + Onsbrabantnet) en dat gepoogd op te lossen met access points, repeaters en noem het maar op. Uiteindelijk was het goedkoper (met de situatie van toen!) om een USG + 2 AP's te kopen en in te stellen. Alle problemen met de AC5300u als sneeuw voor de zon verdwenen.
Als ik daar dan meteen even op mag inhaken: een USG is in veel (de meeste?) gevallen niet nodig. Je mag er van uit gaan dat een provider apparatuur levert waarmee je de aangeboden snelheid, zeker over glas. bedraad makkelijk moet kunnen halen. Deze is ingesteld om goed om te kunnen gaan met IPTV en eventueel telefonie aangeboden door de provider. Neem je een USG, internet krijg je wel werkend, IPTV kost al enige moeite en telefonie lukt vaak helemaal niet (providers die gegevens niet vrij geven).

ergo; voor de meeste thuissituaties ben je er met een of meerdere accespoints al. Dit houdt de initiële installatie eenvoudig en je blijft support van je provider behouden mocht je daar gebruik van willen maken.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:18

Typhone

Who Dares Wins

gastje01 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:25:
[...]

Als ik daar dan meteen even op mag inhaken: een USG is in veel (de meeste?) gevallen niet nodig. Je mag er van uit gaan dat een provider apparatuur levert waarmee je de aangeboden snelheid, zeker over glas. bedraad makkelijk moet kunnen halen. Deze is ingesteld om goed om te kunnen gaan met IPTV en eventueel telefonie aangeboden door de provider. Neem je een USG, internet krijg je wel werkend, IPTV kost al enige moeite en telefonie lukt vaak helemaal niet (providers die gegevens niet vrij geven).
Terecht punt. Wellicht overkill maar daarvoor niet genoeg info van de TS. De apparaten die standaard meegeleverd worden moet je in de regel zo 'dom' mogelijk houden. Bridgefunctie en that's it. Verder zou ik de échte apparatuur alles laten regelen. Als je nagaat hoeveel dingen tegenwoordig in meer of mindere mate internet nodig hebben dan zou ik daar nooit op besparen of alternatieven voor zoeken. All in one systemen versus een dedicated router is een groot verschil in performance. Afweging hoef ik gelukkig niet meer te maken maar mag de TS doen ;).

• sdop
Het is allemaal wat veel informatie voor me ;) Heb er wel enigszins verstand van, maar lang niet zoveel als jullie dus vandaar m'n vraag hier!
In m'n meterkast komt waarschijnlijk een HP Procurve 1820-24G-PoE+ switch.
Ik lees dat de routers van KPN en XS4ALL niet in bridgefunctie kunnen, of bedoel je het anders?
Ik denk dat ik het in eerste instantie ga oplossen met 1 AP van UniFi en later evt uitbreiden.

• gastje01
sdop schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:42:
Het is allemaal wat veel informatie voor me ;) Heb er wel enigszins verstand van, maar lang niet zoveel als jullie dus vandaar m'n vraag hier!
In m'n meterkast komt waarschijnlijk een HP Procurve 1820-24G-PoE+ switch.
Ik lees dat de routers van KPN en XS4ALL niet in bridgefunctie kunnen, of bedoel je het anders?
Ik denk dat ik het in eerste instantie ga oplossen met 1 AP van UniFi en later evt uitbreiden.
Waarom zou je zo (relatief) veel geld uitgeven aan een switch en maar 1 AP ophangen? Als dit budget gedreven is, neem dan een extra AP, kies een switch met voldoende poorten zonder PoE en gebruik een PoE adapter. Toegegeven, staat iets minder netjes, maar de meterkast is meestal toch dicht en t werkt net zo goed.

• sdop
Goed punt! En ik denk dat ik dat ook ga doen.
Hang ik dan de AP's achter de standaard router van KPN/XS4ALL? En dan de WIFI functie uitzetten van de router?

• gastje01
Ja en ja. Eventueel kun je wanneer je poorten te kort komt er nog een switch tussen hangen. Deze hoeft voor jouw wensen niet managed te zijn.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ben onlangs verhuist naar nieuwbouw en ook glas genomen (KPN).
Heb op dit moment twee AP's vna unifi (de in wall varianten). Wifi van de experiabox uitgezet.

Twee AP's ga je wel nodig hebben, heb er 1 voor de begane grond en eentje voor de eerste verdieping. Wellicht komt er in de toekomst nog een op zolder. zit verbonden via een switch van netgear pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS

werkt allemaal prima

• sdop
Een switch komt er sowieso tussen te hangen voor alle netwerkkabels door het huis heen en al de apparatuur in de meterkast.
Ik ga voor een AP voor begane grond plus eentje op de eerste verdieping. Eventueel later nog een op zolder als dat nodig blijkt! Is de Ubiquiti UAP-AC-LR overkill? Of is de UAP-AC-Lite voldoende?

• gastje01
AC-lite is hier voldoende. De LR gaf voor zo ver ik weet alleen betere dekking in 2.4 GHz band en die wil je net zo weinig mogelijk gebruiken.

Mocht je echt snellere 5 GHz WiFi willen kun je eventueel een pro nemen. Er is op dit moment nog niet ontzettend veel mainstream apparatuur die ook effectief gebruik maken van de 3x3 stream van de pro. Ik weet dat de laatste lichting MacBook pro’s dit wel kan.

Als referentie. Ik haal met mijn Lite ergens tussen de 30-40 MB/sec wanneer ik bestanden naar mijn nas kopieer. Ik heb zelf een 100/100 glas lijn die ik daarmee dus met groot gemak helemaal dicht trek.
Pagina: 1