Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget PC bouwen voor mijn zoon

Pagina: 1
Acties:

• nilisj
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05-2024
Dit is mijn eerste topic op Tweakers en heb geprobeerd dit in het juiste forum te plaatsen met de juiste lay-out en beschrijving. Als ik iets verkeerd heb geplaatst dan hoor ik het graag.

Aangezien mijn zoon om een game-pc blijft vragen en ik het leuk vind om te proberen om zelf een systeem te bouwen ben ik aan het kijken welke onderdelen ik nodig heb. Ik ben bang dat ik onderdelen koop die niet onderling compatible zijn, vandaar dit topic.
Het zou leuk zijn als het systeem goed te upgraden is in de toekomst. Dan kan ik in de toekomst bijvoorbeeld een videokaart of betere processor inbouwen en het systeem van budget naar hoger niveau tillen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn zoon wil er op gaan gamen. Hij speelt eigenlijk alleen Fortnite en PUBG. Dat speelt hij nu op de XBOX, maar hij wil het graag met vrienden op PC spelen. Zelf ben ik hobbymatig programmeren aan het leren, dus dat vraagt verder niet zoveel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om te beginnen wil ik rond de 500 a 600 euro uitgeven. Ik begrijp dat dit voor een Game-PC niet veel is, maar voor een hobby-project toch een aardig bedrag dat ik kwijt ben als ik het verziek :9 .

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik heb nu een standaard PC staan van een jaar of 5 oud voor weinig. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar iets van kan gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn idee is om eerst een AMD Ryzen processor met ingebouwde GPU te nemen vanwege de hoge prijzen voor losse videokaarten.
Onderstaande lijst uit de pricewatch is mijn idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,55€ 151,55
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
1Sharkoon S25-W€ 50,-€ 50,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2C3000C16€ 170,01€ 170,01
1be quiet! System Power B9 450W€ 44,-€ 44,-
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,51

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit te denken aan een AMD Ryzen systeem vanwege de prijs, maar ik ben daar niet aan gebonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De spelletjes moeten soepel te spelen zijn, maar van framerates heb ik niet zoveel verstand als ik eerlijk ben. Ook weet ik niet zoveel van de instellingen bij dat soort games, maar het zou denk ik op 1080p?!? speelbaar moeten zijn.

Ga je overklokken?
Als dat mogelijk en nodig is wel, maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Wat verwacht je van ons?
Is het door mij voorgestelde systeem bruikbaar om op te gamen (genoemde spelletjes)?
Zijn er onderdelen die ik in mijn lijst heb staan die echt niet kunnen?
Zijn er betere/goedkopere alternatieven?
Zijn er mensen met ervaring met gamen met deze processor van AMD?
Kan ik beter de Ryzen 3 met ingebouwde GPU kopen als ik later toch ga upgraden naar een betere processor en losse videokaart?
*Kan ik de Windows licentie van mijn huidige PC gebruiken voor de nieuwe of moet ik een nieuwe licentie kopen?*

Al het advies is eigenlijk welkom.

Alvast bedankt.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Bekijk benchmarks voor de prestaties van de 2400G, vooral PUBG op hoge settings kan moeilijk worden.
Het scherm bepaalt de maximale resolutie, als het scherm maar 1080 pixels boven elkaar heeft, kan je er niet meer weergeven. 1080p is tegenwoordig de meest voorkomende resolutie.
Probeer een RAM setje met C15 te vinden voor dezelfde prijs.
Een 2.5" SSD scheelt een paar tientjes, maar dan moet je wel 2 kabels leggen.
De kans dat je het verziekt lijkt me niet heel groot, als je je goed voorbereid.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55

D4NG3R

kiwi

:)

Prima lijstje voor een startersbak, maar houd er rekening mee dat PUBG op standje aardappel (inclusief bijbehorende lage resolutie) zal moeten worden gespeeld met de RX Vega 11 op die CPU.
nilisj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:48:
Kan ik beter de Ryzen 3 met ingebouwde GPU kopen als ik later toch ga upgraden naar een betere processor en losse videokaart?
Elke euro die je daar tegen aan gooit is weggegooid geld. Sowieso geld voor hardware de vuistregel dat goedkoop duurkoop is.
*Kan ik de Windows licentie van mijn huidige PC gebruiken voor de nieuwe of moet ik een nieuwe licentie kopen?*
Dat ligt aan het type licentie. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
De Ryzen 5 2400G doet in PUBG net aan 60fps op 1080P met low settings.

Wat denk je van zoiets? Toch een stuk meer grafische power en de CPU kan nog wat hoger geclocked worden zelfs met de standaard koeler.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 82,-€ 82,-
1MSI B350 PC Mate€ 76,-€ 76,-
1Asus PH-GTX1050TI-4G€ 174,95€ 174,95
1BitFenix NOVA Zwart€ 29,50€ 29,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2C3000C16€ 170,01€ 170,01
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 71,74€ 71,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,07

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Windows: Nieuw moederbord betekent ook nieuwe windows licentie voor alle versies sinds windows 8. Windows 7 zit al in z'n extended life periode en is eigenlijk niet zo'n goeie optie meer.

SSD: De SSD is wat ondermaats. Je kan voor 1.5x het geld (ca. €120) een dubbel zo grote SSD krijgen, welke dan ook meer dan 3±2 spelletjes kan herbergen die het huidige model kwijt kan. Windows neemt zo'n 30 GB in. Moderne spellen zijn tussen de 10 en 80 GiB per stuk, afhankelijk van het type. (een uitgebreid spel zoals GTA neemt bijv. veel in, een wat eenvoudiger uitziend spel zoals foxhole slechts een paar GB)

iGPU: Ik zou zeker overwegen om er over een jaar of twee een GPU bij te gooien. De iGPU kan nu nog wel mee, maar houdt niet over.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Stoeptegel5
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11 19:21
Je RAM-geheugen is misschien niet compatible met je moederbord want hij staat niet in de QVL.

http://www.asrock.com/mb/...ro4/index.us.asp#MemoryRR

• nilisj
Dank voor jullie snelle reacties (in minder dan een tostie tijd)
houd er rekening mee dat PUBG op standje aardappel (inclusief bijbehorende lage resolutie) zal moeten worden gespeeld met de RX Vega 11 op die CPU.
Bedoel je hiermee dat zowel de RX Vega 11 én de CPU eigenlijk niet goed genoeg zijn of bedoel je de deze cpu met ingebouwde GPU? M.a.w. als ik een vergelijkbare CPU met een videokaart van 4GB ofzo erin zet dan is dat aanzienlijk beter? Of is het type GPU dan weer belangrijk? (Ik vind het moeilijk om het verschil te zien in de verschillende videokaarten).

• Randleman
nilisj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:13:

[...]

Bedoel je hiermee dat zowel de RX Vega 11 én de CPU eigenlijk niet goed genoeg zijn of bedoel je de deze cpu met ingebouwde GPU? M.a.w. als ik een vergelijkbare CPU met een videokaart van 4GB ofzo erin zet dan is dat aanzienlijk beter? Of is het type GPU dan weer belangrijk? (Ik vind het moeilijk om het verschil te zien in de verschillende videokaarten).
Het CPU gedeelte van de Ryzen 5 2400G is prima maar de iGPU is gewoon ondermaats voor PUBG. Neem liever een losse CPU met dedicated GPU zoals ik hierboven aan heb gegeven.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55

D4NG3R

kiwi

:)

nilisj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:13:

[...]

De CPU is prima, de GPU is voor PUBG wat tegen vallend. Op 1920x1080 haal je op low net geen 60FPS on average, maar de framerate dipt wel ontzettend naar beneden in steden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk inderdaad dat de configuratie van @Randleman meer potentie biedt dan de iGPU. Kijk eens naar de vergelijking
Die 1050 is geen rekenwonder, maar wel een stuk sneller.

Misschien wil je dit niet horen, maar voor €200 meer op je huidige budget krijg je een computer die wel 2x zo lang mee gaat als het om gaming gaat. Eigenlijk zit je zo laag in je budget dat de kans op teleurstellingen tamelijk hoog is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Randleman
ocf81 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:24:
Ik denk inderdaad dat de configuratie van @Randleman meer potentie biedt dan de iGPU. Kijk eens naar de vergelijking
Die 1050 is geen rekenwonder, maar wel een stuk sneller.

Misschien wil je dit niet horen, maar voor €200 meer op je huidige budget krijg je een computer die wel 2x zo lang mee gaat als het om gaming gaat. Eigenlijk zit je zo laag in je budget dat de kans op teleurstellingen tamelijk hoog is.
In mijn lijst staat zelfs de TI versie van de 1050 ;)

http://gpu.userbenchmark....-Ryzen-iGPU/3649vsm401440

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Randleman oops, je hebt gelijk. Dat scheelt weer een grote slop op een borrel.

© ocf81 1981-infinity

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 14:06
Zou zeker voor PUBG geen APU nemen.
Zoals @Randleman al aanfgaf, een quadcore met een 1050ti is prima.
Je kunt eventueel de prijs drukken door met 8GB RAM te starten.

Heb voor iemand zelf laatst dittum in elkaar geknutseld :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 92,-€ 92,-
1Asus Cerberus GeForce GTX 1050 Ti Advanced Edition€ 180,75€ 180,75
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,15€ 38,15
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSC€ 91,92€ 91,92
1Cooler Master GM G450M€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,46

Behuizing is wat beter dan de NOVA, iets zwaardere prima voeding met 5 jaar garantie

Draait alle games prima en geen teleurstellingen hoor :)

Zoveel is er nou ook weer niet nodig om een beetje te gamen :)

• Randleman
Ook een prima build. Behuizing is natuurlijk persoonlijk, kies iets degelijks wat je mooi vind. Starten met 8GB RAM is mogelijk. Moet alleen wel zeggen dat zeker PUBG veel baat heeft bij 16GB RAM. En Ryzen vind sneller (dual channel) geheugen ook fijn.

Qua voeding heb je niet meer dan 400/450 watt nodig. Kun je later alsnog upgraden naar een betere GPU. Zelfs een 300W voeding is voldoende :9

[ Voor 13% gewijzigd door Randleman op 17-04-2018 13:35 ]

• nilisj
Randleman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
[...]

Het CPU gedeelte van de Ryzen 5 2400G is prima maar de iGPU is gewoon ondermaats voor PUBG. Neem liever een losse CPU met dedicated GPU zoals ik hierboven aan heb gegeven.
Ik had over jouw reactie heengelezen 8)7 . Excuus.
Dan ga ik iig opties bekijken met een losse videokaart.

• nilisj
Baloes schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:27:
Zou zeker voor PUBG geen APU nemen.
Zoals @Randleman al aanfgaf, een quadcore met een 1050ti is prima.
Je kunt eventueel de prijs drukken door met 8GB RAM te starten.

Heb voor iemand zelf laatst dittum in elkaar geknutseld :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 92,-€ 92,-
1Asus Cerberus GeForce GTX 1050 Ti Advanced Edition€ 180,75€ 180,75
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,15€ 38,15
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSC€ 91,92€ 91,92
1Cooler Master GM G450M€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,46

Behuizing is wat beter dan de NOVA, iets zwaardere prima voeding met 5 jaar garantie

Draait alle games prima en geen teleurstellingen hoor :)

Zoveel is er nou ook weer niet nodig om een beetje te gamen :)
Is in dit geval de Ryzen 3 2200 dan wel voldoende?

• Randleman
nilisj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:35:
[...]

Is in dit geval de Ryzen 3 2200 dan wel voldoende?
Ja :), de 2200 is qua CPU nog net even wat beter dan de Ryzen 3 1200.

• Baloes
Bijkomend voordeel is ook nog es dat wanneer de videokaart er om wat voor een reden dan ook uit moet, je nog steeds beeld hebt dmv de interne GPU :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

Je kan natuurlijk wel kijken hoe je zoon het vind draaien en dan nog een GPU er bij prikken. De GPU-markt is momenteel sterk oververhit en je betaalt dus redelijk wat voor een videokaart. Wellicht is voor dat soort onderdelen het tweedehands segment nog een optie? Als zoonlief doorschuift naar nieuwere games straks, blijf je toch af en toe aan het upgraden. Dan is tweedehands doorhoppen vaak een stuk economischer dan duur een nieuwe kopen en die 5 jaar uitzitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Randleman
Op V&A staan inderdaad genoeg GPU's met garantie voor een zachter prijsje. Ik kan je ook aanraden hier naar te kijken. Zelf nog geen jaar geleden een 980 Ti voor 200 euro gekocht (met garantie). Voor 200 euro krijg je nu nieuw een 1050 Ti :+

[ Voor 4% gewijzigd door Randleman op 17-04-2018 13:45 ]

• nilisj
MsG schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:43:
Je kan natuurlijk wel kijken hoe je zoon het vind draaien en dan nog een GPU er bij prikken. De GPU-markt is momenteel sterk oververhit en je betaalt dus redelijk wat voor een videokaart. Wellicht is voor dat soort onderdelen het tweedehands segment nog een optie? Als zoonlief doorschuift naar nieuwere games straks, blijf je toch af en toe aan het upgraden. Dan is tweedehands doorhoppen vaak een stuk economischer dan duur een nieuwe kopen en die 5 jaar uitzitten.
Ik heb naar 2e hands GPU's gekeken, maar ik zie dan die GTX1050 kaarten voor 150 euro staan, Dan kan ik voor 30 euro meer beter een nieuwe kopen lijkt me toch?
Nogmaals, bij die GPU's zie ik af en toe echt niet wat er voor verschil tussen zit.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

Randleman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:45:
Op V&A staan inderdaad genoeg GPU's met garantie voor een zachter prijsje. Ik kan je ook aanraden hier naar te kijken. Zelf nog geen jaar geleden een 980 Ti voor 200 euro gekocht (met garantie). Voor 200 euro krijg je nu nieuw een 1050 Ti :+
offtopic:
Teringjantje dat is ook wel niet-representatief goede deal :-P. In Januari 2017 kocht ik voor 195 op V&A een GTX 970 en dat was toen echt marktconform. Is het niet langer geleden?
nilisj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:46:
[...]

Ik heb naar 2e hands GPU's gekeken, maar ik zie dan die GTX1050 kaarten voor 150 euro staan, Dan kan ik voor 30 euro meer beter een nieuwe kopen lijkt me toch?
Nogmaals, bij die GPU's zie ik af en toe echt niet wat er voor verschil tussen zit.
Als het prijsverschil minimaal is, kan je beter nieuw. Maar veel vaker is het prijsverschil niet minimaal, maar significant. Een GTX1050 is wel echt een budget instapper, men kan je hier wel uitgebreider over informeren hier. Maar denk er aan, de fabrikanten hebben verschillende lijnen, zo kan een nieuwere videokaart wel beter klinken, maar als je een nieuwere budgetvideokaart hebt die amper bedoeld is voor gamen, legt deze het af tegen een ouder gamemodel. Soms loont het dan om een oudere gamevideokaart te kopen ipv een eerstehands instapkaartje.

Nog overwogen de hele PC tweedehands te kopen? Processors gaan in de regel niet stuk, soms vind je hier voor weinig geld een goed systeem van iemand die telkens het allernieuwste wil.

[ Voor 52% gewijzigd door MsG op 17-04-2018 13:51 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@nilisj ik zou de benchmarks erbij halen als ik jou was. Dan zie je precies wat het verschil is. Op de site van userbenchmark.com kan je ook spelspecifieke voorspellingen krijgen aan de hand van de CPU+GPU combo.

Sowieso zal je bij een low end spec vaker moeten upgraden om bij de tijd te blijven. Dat is nu eenmaal het lot van de budgetgamer. Je hikt steeds tegen de ondergrens van het speelbare aan.

© ocf81 1981-infinity

• Randleman
MsG schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Teringjantje dat is ook wel niet-representatief goede deal :-P. In Januari 2017 kocht ik voor 195 op V&A een GTX 970 en dat was toen echt marktconform. Is het niet langer geleden?
Het was van Marktplaats, van iemand die er waarschijnlijk niet al te veel verstand van had. Dus nee, niet representatief inderdaad. Maar het was nog geen jaar geleden. Soms heb je geluk he :*)
[...]

Een 1050 is wel wat anders dan een 1050 Ti. Die is toch weer een pak beter. Maar nee voor 150€ ga je geen 2e hands 1050 kopen als je voor 170€ een nieuwe 1050 TI(!) kan krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Randleman op 17-04-2018 13:54 ]

• Baloes
ocf81 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:49:
@nilisj ik zou de benchmarks erbij halen als ik jou was. Dan zie je precies wat het verschil is. Op de site van userbenchmark.com kan je ook spelspecifieke voorspellingen krijgen aan de hand van de CPU+GPU combo.

Sowieso zal je bij een low end spec vaker moeten upgraden om bij de tijd te blijven. Dat is nu eenmaal het lot van de budgetgamer. Je hikt steeds tegen de ondergrens van het speelbare aan.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je eisen zijn. Mijn zoon gamet nog vrolijk met een i5 2400 en een hd 7870 en klaagt nergens over :) Een 1050ti kan dan heus wel een paar jaartjes mee.
Die mannen zijn allang blij wanneer ze een potje kunnen gamen. Of dat nou op low/medium settings is maakt ze niet zoveel uit. Dat ultra gevoel komt volgens mij pas op latere leeftijd...zei hij uit eigen ervaring :)

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:42
[...]

Nee, maar dan zou je naar een upgrade kunnen kijken, bijvoorbeeld een GTX 1060 3GB voor 200 euro:
categorie: Videokaarten

Daar speel je bijna alles wat nu uit is lekker op full HD.

Je zou ook nog een Intel I3 8100 + GIGABYTE H310M DS2 kunnen overwegen. Is sneller dan de Ryzens en lekker goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door claudior op 17-04-2018 14:00 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:11
Mijn zoon speelt nu nog naar volle tevredenheid op een 270X, die komt ook aardig in de buurt van een 1050ti.
Die kun je 2de hands voor weinig wel vinden, zoals ook hier op tweakers.

V&A aangeboden: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G

• Randleman
Of pak zoiets. Ben je ook klaar, kan nog prima mee!

V&A aangeboden: GamePC

• nilisj
Randleman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:13:
Of pak zoiets. Ben je ook klaar, kan nog prima mee!

V&A aangeboden: GamePC
Maar dat haalt natuurlijk het plezier van het zelf bouwen weg ;).

bedankt allemaal iig voor de vele, snelle en uitgebreide reacties.
Hier kan ik mee verder puzzelen.

• nilisj
Maakt het eigenlijk verschil om 4x4 GB ram erin te zetten ipv 2x8 wat prestaties betreft?

Dan kan ik evt beginnen met 2x4 en later 2x4 bijplaatsen ipv nu al 2x8 te kopen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:25
nilisj schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:40:
Maakt het eigenlijk verschil om 4x4 GB ram erin te zetten ipv 2x8 wat prestaties betreft?

Dan kan ik evt beginnen met 2x4 en later 2x4 bijplaatsen ipv nu al 2x8 te kopen.
Er is wel een klein verschil aangezien 4x4GB vaak iets minder hoge snelheid haalt omdat het 2 reepjes per channel moet aanspreken. (meeste moederborden zijn dual channel).

Ik heb wel voor 2x 4GB gekozen vanwege de prijzen en 8GB totaal is prima te doen ook voor games als PUBG. 16GB in een budget systeem is zonde van het geld.

Ter informatie: een ryzen 5 1600, 8GB ram, 1050ti haalt in PUBG op 1080p medium preset ~60FPS. Op low settings ga je richting de 100+ FPS.

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 24-04-2018 08:35 ]

• Murties
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2022
Je komt volgens mij ook veel goedkoper uit als je een firecuda harddrive neemt. Firecuda is een hybride dus een hdd met een snelheid van ssd, maar ik weet niet zeker of hij wel echt even snel als een ssd is.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Dual channel ram is zowiezo beter bij een Ryzen (iGPU utilization)
Daarnaast, om nog wat te besparen, is een SSD zoals pricewatch: Kingston A400 240GB net zo goed (ik gebruik hem in mijn laptop en desktop als boot, kan niet anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ermee ben.)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• nilisj
Ter bevestiging (sorry ben een beetje onzeker):
Gaan dit moederbord en geheugen samen?
Ik word niet echt wijs uit de website van asrock

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 169,40€ 169,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,35

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@nilisj op de website van Asrock kan je de QVL terugvinden onder de support sectie van het betreffende moederbord. Ik zou dat daar even nakijken.

[EDIT] de CMK16GX4M2B3000C15 staat ertussen voor Raven Ridge.

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 25-04-2018 22:33 ]

© ocf81 1981-infinity

• nilisj
Dank voor de snelle reactie weer.

Iom mijn zoon besloten om onderstaande componenten te gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1Seagate Firecuda Compute, 1TB€ 55,82€ 55,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,04

We sparen dus nog door voor een goede videokaart.

In mijn jeugdig enthousiasme heb ik gisteren om 22.40 snel besteld, zodat ik vandaag alles binnen heb.
Nu ben ik alleen vergeten de BIOS update mee te bestellen.

Kan het kwaad om met de ryzen 5 te proberen of het werkt?
Als het niet werkt, kan ik de nieuwe cpu ook niet gebruiken om te updaten?

Kan ik het moederbord gewoon bij een computerwinkeltje langsbrengen voor een update?

Verwijderd

nilisj schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:31:
Dank voor de snelle reactie weer.

Iom mijn zoon besloten om onderstaande componenten te gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1Seagate Firecuda Compute, 1TB€ 55,82€ 55,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,04

We sparen dus nog door voor een goede videokaart.

In mijn jeugdig enthousiasme heb ik gisteren om 22.40 snel besteld, zodat ik vandaag alles binnen heb.
Nu ben ik alleen vergeten de BIOS update mee te bestellen.

Kan het kwaad om met de ryzen 5 te proberen of het werkt?
Als het niet werkt, kan ik de nieuwe cpu ook niet gebruiken om te updaten?

Kan ik het moederbord gewoon bij een computerwinkeltje langsbrengen voor een update?
Er is ook een kans dat het al geüpdatet is. Uittesten kan als het goed is geen kwaad. Je zal hooguit zwart scherm krijgen.

Je kan de nieuwe cpu niet gebruiken om te updaten, als de bios die cpu nog niet ondersteunt.

Bij veel winkeltjes kan dat wel, maar niet alle. Als er iets dichtbij is kan het geen kwaad om dat even te bezoeken.

Volgens mij is er ook iets bij amd dat je een Bootkit kan bestellen, maar ik weet niet of dat in Nederland ook kan.

• nilisj
Het moederbord had inderdaad al een upgrade gehad.
Gisteren de spullen binnengekregen en meteen gaan bouwen.
In een middagje zowaar in elkaar gezet en alles geïnstalleerd en drivers geupdate.

Fortnite kan mijn zoon er makkelijk op spelen op medium settings. Hij bleef boven de 60 fps op 1080.

Pubg is een ander verhaal 😜.
Op 720 gemiddeld 45 fps op de laagste settings, maar die zakt af en toe wel weg. Wel speelbaar maar niet ideaal.

We blijven dus wel sparen voor een gpu.

Iedereen erg bedankt voor de reacties en hulp. Ik heb hier erg veel aan gehad. Ook namens mijn zoon.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:42
nilisj schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 15:59:
Het moederbord had inderdaad al een upgrade gehad.
Gisteren de spullen binnengekregen en meteen gaan bouwen.
In een middagje zowaar in elkaar gezet en alles geïnstalleerd en drivers geupdate.

Fortnite kan mijn zoon er makkelijk op spelen op medium settings. Hij bleef boven de 60 fps op 1080.

Pubg is een ander verhaal 😜.
Op 720 gemiddeld 45 fps op de laagste settings, maar die zakt af en toe wel weg. Wel speelbaar maar niet ideaal.

We blijven dus wel sparen voor een gpu.

Iedereen erg bedankt voor de reacties en hulp. Ik heb hier erg veel aan gehad. Ook namens mijn zoon.
Mooizo dan heb je geluk gehad met de BIOS, heb zelf lang aan de telefoon gehangen en een webwinkel erbij genaaid (1xxx kopen en terug sturen, niet trots op maar anders vroegen ze 60€).
45fps op 720 op low klinkt wel erg laag, wat doet 1080p? Mss even benchmarks online bekijken.
Voor GPU zou je prima een 390 van de V&A kunnen halen, zou gewoon even de V&A in de gaten houden voor mooie dealtjes. Evt zou ik nog een 270x je kant op kunnen sturen, ligt hier te verstoffen.

• Baloes
Horatius schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 01:39:
[...]

Evt zou ik nog een 270x je kant op kunnen sturen, ligt hier te verstoffen.
Een heel genereus aanbod. Een 270x is veel krachtiger dan de igp van de ryzen. Daar zou je een hoop plezier van hebben.

https://www.techspot.com/...graphics-cards/page2.html

De 270x zit qua prestaties rond die van de 660ti. Dus da's heel Nice😊

• nilisj
Baloes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:26:
[...]

Een heel genereus aanbod. Een 270x is veel krachtiger dan de igp van de ryzen. Daar zou je een hoop plezier van hebben.

https://www.techspot.com/...graphics-cards/page2.html

De 270x zit qua prestaties rond die van de 660ti. Dus da's heel Nice😊
Hier ben ik ook erg blij mee.
😁
Pagina: 1