Toon posts:

Swift leren op een heel oude Macbook? Kan dat?*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag Swift leren. Ik wil hiervoor een Macbook aanschaffen. Ik dacht aan een 2e handsje van marktplaats. Kan ik Swift programmeren op een Macbookje van het jaar circa 2005 ? Een hele oude dus.

Het is wel de bedoeling dat ik de laatste versie van al dat scripting meuk kan gebruiken. In andere woorden dat het bij mij hetzelfde is als bij iemand die de nieuwste Macbook heeft.
Ik snap dat de OS niet up to date kan zijn van zo een oud apparaat.

Ik hoor het graag!
Tips n tricks zijn ook welkom!

Not: Ik heb nog nooit een Macbook gehad dus ik ben ook onbekend met de OS :) word ff wennen hehe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 12:21
Op een macbook van 2005 is dit niet te doen (technisch misschien, maar dat betwijfel ik ook).
Ik denk eerder aan Macbooks vanaf 2010, en recenter is beter...

Maar niet getreurd.
Er is ook een aantal online mogelijkheden:

Onder andere:
https://www.tutorialspoint.com/compile_swift_online.php
https://iswift.org/playground
https://repl.it/site/languages/swift
https://www.jdoodle.com/execute-swift-online

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 27-04-2018 07:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:10
Zoals hierboven ook al aangegeven kan je swift zelf op vele andere manieren proberen dan een Mac.

Wat ik zo kan vinden over jouw Mac is dat het niet gaat lukken. Swift programmeer je vooral met Xcode. Welke vanaf versie 6 ondersteuning biedt voor swift 1 (ondertussen is swift 4 al uit). Xcode 6 heeft weer OSX 10.9 nodig wat alleen MacBooks vanaf late 2008 ondersteunen.

Dus nee, je kan geen swift programmeren op je MacBook uit 2005 via de bedoelde OSX methode met Xcode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Ik doe even de aanname dat je met een beperkt budget zit, aangezien je een tweedehands Mac wilt aanschaffen. Je zou eventueel kunnen overwegen om een tweedehands Mac Mini aan te schaffen, waar een recente versie van MacOS op draait. Als je een beetje goed zoekt moet je ergens tussen de 200-500 euro wel wat moois vinden.

Als het je voornamelijk gaat om het leren programmeren en de taal Swift, is een iPad misschien een veel betere optie. De nieuwste iPad kost nog 'maar' 359 euro. Apple heeft Swift Playgrounds uitgebracht voor iPad om te leren programmeren in Swift.

Mijn tip is voornamelijk voor jezelf even op een rijtje te zetten wat je precies wilt. Als je sowieso nog niet kunt programmeren lijkt mij de laatste optie het beste. Ben je bekend met andere object georiënteerde talen, dan zou ik natuurlijk ook gewoon tutorials kunnen volgen op internet, waarbij er al uitgegaan wordt van een basiskennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Koop een tweedehands Mac Mini 2012 met i5 en zet er een SSD en 8GB RAM in. Dit draait vooralsnog de nieuwste software en OS.

Ben je voor 300 tot 400 euro wel klaar denk ik.

Goede Apple laptop wordt hem niet met een beperkt budget en Apple verwacht dat developers altijd bij zijn qua software en OS.

[ Voor 49% gewijzigd door Lethalis op 17-04-2018 12:41 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dennissimeau schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:19:
Ik doe even de aanname dat je met een beperkt budget zit, aangezien je een tweedehands Mac wilt aanschaffen. Je zou eventueel kunnen overwegen om een tweedehands Mac Mini aan te schaffen, waar een recente versie van MacOS op draait. Als je een beetje goed zoekt moet je ergens tussen de 200-500 euro wel wat moois vinden.

Als het je voornamelijk gaat om het leren programmeren en de taal Swift, is een iPad misschien een veel betere optie. De nieuwste iPad kost nog 'maar' 359 euro. Apple heeft Swift Playgrounds uitgebracht voor iPad om te leren programmeren in Swift.

Mijn tip is voornamelijk voor jezelf even op een rijtje te zetten wat je precies wilt. Als je sowieso nog niet kunt programmeren lijkt mij de laatste optie het beste. Ben je bekend met andere object georiënteerde talen, dan zou ik natuurlijk ook gewoon tutorials kunnen volgen op internet, waarbij er al uitgegaan wordt van een basiskennis.
Ik weet helemaal niks betreft scripting.

Ik heb wel een iPad Pro 10.5
Ik ga de playground app eens proberen. Ik had even kort op youtube gekeken en het leek meer op een spelletje waar je moest klikken ipv echt scripten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Scripten != programmeren. ;-)

Het klopt, het is een spelletje dat je probeer aan te zetten tot logisch nadenken en wat if, while, bools, strings etc nou precies zijn. Prima tool denk ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Ik programmeer in Swift op een 2011 Mac Mini met een gewone HDD en 16GB Ram. Dat gaat prima op zich. Sinds de laatste updates van Xcode 9.3 (draait alleen op High Sierra), maar het begint wel wat traag te worden. Met name de simulator en de playgrounds hebben best wat moeite op dit systeempje. Dus ouder en met minder geheugen zou ik het niet aanraden. Een SSD kan helpen om de laadtijden wat te vekorten, maar ik heb altijd alles open staan en mijn mini gaat altijd in slaapstand ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:26
Ik had hetzelfde idee en heb via marktplaats een iMac uit 2011 gekocht. Wilde eerst gaan voor een Mac Mini, maar die waren over het algemeen duurder.

Ik ben nu net begonnen met Swift en Xcode en als het mij bevalt investeer ik op een later moment in een nieuwer model. Vooralsnog loopt het ding als een zonnetje en ja het kan sneller, maar helaas geen SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 23:06
Ben zelf even heel basic begonnen met swift Playground om de basics te leren... helaas werkt de VAR module niet omdat mijn iPad (mini 4) te oud is...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huuskes
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Huuskes

Gentoo BTW

dennissimeau schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:19:
Of je gebruikt Ubuntu/Linux daarvoor. Je kan daarvoor compilers downloaden direct van de website. Scheelt je ook weer geld :+

Al snap ik dat je liever op macOS leert.

Gentoo BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
Huuskes schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:59:
[...]

Of je gebruikt Ubuntu/Linux daarvoor. Je kan daarvoor compilers downloaden direct van de website. Scheelt je ook weer geld :+

Al snap ik dat je liever op macOS leert.
Gaat misschien een beetje voorbij het "leer" gedeelte, om ook zelf nog te gaan compilen :P.
Pagina: 1