Reisverzekering vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Hallo,

Ik heb een hagelnieuwe telefoon van de zaak gekregen. Deze is in principe van mij dus ook de schade is voor mijn rekening. Gisteren liet ik mijn telefoon vallen. Scherm is volledig gebarsten. En dat terwijl hij nog geen 3 weken oud is.

Ik ben op dit moment op reis voor mijn werk maar heb mijn verblijf verlengd in mijn eigen tijd...

Nu hoorde ik zojuist ineens een stemmetje in mijn hoofd fluisteren: reisverzekering. Die heb ik al jaren en nog nooit gebruik van gemaakt. :)

Maar de telefoon is geleverd door mijn werk en die kopen die telefoons niet per stuk in. Dus ik heb geen "aankoopnota" voor mijn reisverzekering (is dit uberhaupt nodig?). Wel een bon van de reparatie als ik mijn telefoon straks laat repareren.

Weet iemand hoe dit zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 17-04-2018 11:22 ]

Let me share my screen...

Alle reacties

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:19:
Hallo,

Ik heb een hagelnieuwe telefoon van de zaak gekregen. Deze is in principe van mij dus ook de schade is voor mijn rekening. Gisteren liet ik mijn telefoon vallen. Scherm is volledig gebarsten. En dat terwijl hij nog geen 3 weken oud is.

Ik ben op dit moment op reis voor mijn werk maar heb mijn verblijf verlengd in mijn eigen tijd...

Nu hoorde ik zojuist ineens een stemmetje in mijn hoofd fluisteren: reisverzekering. Die heb ik al jaren en nog nooit gebruik van gemaakt. :)

Maar de telefoon is geleverd door mijn werk en die kopen die telefoons niet per stuk in. Dus ik heb geen "aankoopnota" voor mijn reisverzekering (is dit uberhaupt nodig?). Wel een bon van de reparatie als ik mijn telefoon straks laat repareren.

Weet iemand hoe dit zit?
Heb je al bij je werk gekeken of er geen verzekering is waar dit onder valt?

Ze zullen sowieso ergens een factuur moeten hebben met daarop het IMEI.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:19:
[...]
Weet iemand hoe dit zit?
Ja, je reisverzekering. Waarom leg je daar de situatie niet uit?

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2018 11:24 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:19
Zodra je bij je eigen reisverzekering begint dat je voor werk op reis bent is het klaar. Dan krijg je geen cent meer. Voor zakelijke reizen ben je een aparte verzekering nodig.

Ofwel zeg bij je eigen reisverzekering dat je op reis bent voor privé of doe het zakelijk.

• Aviv1
timmert26 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:25:
Zodra je bij je eigen reisverzekering begint dat je voor werk op reis bent is het klaar. Dan krijg je geen cent meer. Voor zakelijke reizen ben je een aparte verzekering nodig.

Ofwel zeg bij je eigen reisverzekering dat je op reis bent voor privé of doe het zakelijk.
Ja ik ga het op die boeg gooien.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voor zakelijke reizen ben je als het goed is via je werkgever verzekerd.

Waarom zou je het bij je eigen reisverzekering proberen als dat niet het correcte aanspreekpunt is?
(bovendien ben je niet de eigenaar, maar alleen de gebruiker van je zakelijke telefoon)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• timmert26
  • Laatst online: 10:19
YakuzA schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:32:

Waarom zou je het bij je eigen reisverzekering proberen als dat niet het correcte aanspreekpunt is?
(bovendien ben je niet de eigenaar, maar alleen de gebruiker van je zakelijke telefoon)
"Ik ben op dit moment op reis voor mijn werk maar heb mijn verblijf verlengd in mijn eigen tijd..."

Omdat hij volgens zichzelf nu eigenlijk voor privé er is, en dus niet zakelijk.

• Aviv1
YakuzA schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:32:

Klopt maar ik ben daar ook prive! Mijn werkgever betaalt de vliegkosten en de accomodatie voor 1 week. Wil je langer blijven... betaal je zelf de accomodatie. Bovendien zie ik net dat er een module zakenreizen bestaat. Deze staat bij ook al aan.
Je gaat op zakenreis. Of je maakt een reis voor je stage of studie. Of je gaat vrijwilligerswerk of vakantiewerk doen. Zodra je reis geen vakantie is, heb je deze aanvullende module nodig. Anders ben je niet verzekerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Aviv1 op 17-04-2018 11:36 ]

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46
Als je voor je werk op reis bent zal een (goede) werkgever doorgaans een reisverzekering afgesloten hebben, waaronder ook privébezittingen vallen. Anders ben je namelijk onverzekerd, aangezien je eigen reisverzekering niets meer dekt zodra je voor je werk op pad bent. Zou vervelend worden als je bijv. beroofd wordt, dan zou er geen verzekering zijn waar je aan zou kunnen kloppen voor je privéspullen die gestolen zijn.

Sowieso zal er ergens een factuur moeten zijn, die je zou moeten krijgen als je daarom vraagt. Hoe kun je anders aanspraak maken op de garantie?

• Aviv1
Arrne schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:35:
Als je voor je werk op reis bent zal een (goede) werkgever doorgaans een reisverzekering afgesloten hebben, waaronder ook privébezittingen vallen. Anders ben je namelijk onverzekerd, aangezien je eigen reisverzekering niets meer dekt zodra je voor je werk op pad bent. Zou vervelend worden als je bijv. beroofd wordt, dan zou er geen verzekering zijn waar je aan zou kunnen kloppen voor je privéspullen die gestolen zijn.

Sowieso zal er ergens een factuur moeten zijn, die je zou moeten krijgen als je daarom vraagt. Hoe kun je anders aanspraak maken op de garantie?
Natuurlijk is er ergens een factuur. Ik werk echter voor een bedrijf die 75+ man per maand aanneemt. Zij krijgen allemaal een hagenieuwe iPhone. Dus er is niet ergens een factuurtje van 1 iPhone.

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Wat bedoel je met "de telefoon is in principe van mij". Word je geacht deze voor je werk gebruiken? Of had je deze direct na ontvangst van de zaak kunnen verkopen en de winst in eigen zak mogen steken?

Als het een verkapte werk-telefoon is, dan moet je baas gewoon een vervanging regelen zodat jij weer je werk kunt doen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Arrne schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:35:

Je bent de reis zakelijk ingestoken en de telefoon is eigendom van de baas, jij hebt hem in bruikleen. Daarom dus vrij simpel: Naar je werkgever terugrapporteren en dat is hun risico normaliter. Of ze dat via hun reisverzekering of een andere zakelijke verzekering oplossen is niet jouw probleem.

• Aviv1
ZieglerNichols schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:38:
Wat bedoel je met "de telefoon is in principe van mij". Word je geacht deze voor je werk gebruiken? Of had je direct na ontvangst van de zaak kunnen verkopen en de winst in eigen zak mogen steken?

Als het een verkapte werk-telefoon is, dan moet je baas gewoon een vervanging regelen zodat jij weer je werk kunt doen.
Dat laatste. Maar in de policy staat dat glasschade voor eigen rekening is. De telefoon is namelijk nog volledig werkend. We kennen het fenomeen allemaal.

Echter na de looptijd mogen wij de telefoon afkopen voor enkele tientjes. Dan is hij officieel van mij.

Als de telefoon echt stuk/kwijt is, rekent mijn werkgever de kosten van een nieuwe telefoon door op mij.

Maar een gebroken telefoon staat erg armoedig. Ook als je bij een klant bent. Het geeft toch een bepaalde indruk die je liever niet wil geven. Ik laat hem dus sowieso maken; wie er ook betaalt.

Bedankt voor alle feedback so far....

[ Voor 12% gewijzigd door Aviv1 op 17-04-2018 11:45 ]

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
De telefoon is nu niet van jou als ik het goed begrijp. Dat betekent feitelijk ook dat je door beschadiging van de telefoon van je werkgever geen schade hebt. Een reisverzekering is een schade en sommen (ongevalstuk) en betaald dus de schade. Die heb je in dit geval niet en dus kun je geen beroep doen op je reisverzekering. Dit is het algemene verhaal. Op grond van de polisvoorwaarden kan het zijn dat het toch verzekerd is maar daarvoor moeten we weten welke voorwaarden van toepassing zijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De telefoon is idd echt niet van jou, gewoon bedrijfsbezit. Of heb je er al inkomstenbelasting over betaald? ;)
Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:42:
Als de telefoon echt stuk/kwijt is, rekent mijn werkgever de kosten van een nieuwe telefoon door op mij.
Daar wil je (en mag je AFAIK) nooit akkoord mee gaan. Schade onder werktijd = risico van werkgever. Maar dan moet dat wel het geval zijn natuurlijk.
Maar een gebroken telefoon staat erg armoedig. Ook als je bij een klant bent. Het geeft toch een bepaalde indruk die je liever niet wil geven. Ik laat hem dus sowieso maken; wie er ook betaalt.
Dus vooral belang van de werkgever. Dan zou ik 50-50 afspreken. En jouw 50% aftrekken van salaris, dat scheelt zowel BTW als inkomstenbelasting.

Edit: of de verzekeraar van werkgever neemt nadat de werkgever jou aansprakelijk stelde voor de schade,
contact op met jouw verzekering (als is aangetoond dat het in prive tijd met prive gebruik was).

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 17-04-2018 12:10 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Aviv1
F_J_K schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:07:
De telefoon is idd echt niet van jou, gewoon bedrijfsbezit. Of heb je er al inkomstenbelasting over betaald? ;)
[...]

Daar wil je (en mag je AFAIK) nooit akkoord mee gaan. Schade onder werktijd = risico van werkgever. Maar dan moet dat wel het geval zijn natuurlijk.

[...]

Dus vooral belang van de werkgever. Dan zou ik 50-50 afspreken. En jouw 50% aftrekken van salaris, dat scheelt zowel BTW als inkomstenbelasting.
Vind je dat? Ik vind het lastig! Je werkgever biedt jou een telefoon aan (incl. sim) en mag er vanuit gaan dat je daar voorzichtig mee omgaat. Dan vind ik het te makkelijk om te zeggen: jouw telefoon, jouw tijd, dus jij betaalt? Dan gaan werknemers straks heel laconiek met hun telefoon om.

Ik zal even mijn contract bekijken. Maar zal het niet gek vinden dat een werkgever de schade volledig aan werknemer doorberekent.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 23:30
Ik zou het gewoon even aan je werkgever voorleggen. Geef aan dat je ook over een reisverzekering beschikt en dat je het daar wel mee wil proberen, maar je dan een factuur nodig hebt van 1 toestel (overigens willen verzekeringen bij mij altijd een factuur van de reparatie zien, de nieuwwaarde van een telefoon is niet altijd relevant).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49

Yucon

*broem*

Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:12:
[...]

Vind je dat? Ik vind het lastig! Je werkgever biedt jou een telefoon aan (incl. sim) en mag er vanuit gaan dat je daar voorzichtig mee omgaat. Dan vind ik het te makkelijk om te zeggen: jouw telefoon, jouw tijd, dus jij betaalt? Dan gaan werknemers straks heel laconiek met hun telefoon om.

Ik zal even mijn contract bekijken. Maar zal het niet gek vinden dat een werkgever de schade volledig aan werknemer doorberekent.
Vind je het ook normaal dat een tuinman de steel van z'n schop moet betalen als die breekt?

• Aviv1
Richh schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:17:
Ik zou het gewoon even aan je werkgever voorleggen. Geef aan dat je ook over een reisverzekering beschikt en dat je het daar wel mee wil proberen, maar je dan een factuur nodig hebt van 1 toestel (overigens willen verzekeringen bij mij altijd een factuur van de reparatie zien, de nieuwwaarde van een telefoon is niet altijd relevant).
Maar als een verzekering ziet dat de telefoon door de wekgever is aangekocht. Vergoeden ze dat dan?

/edit: ja dus
- zaken die van iemand anders zijn en die u meeneemt en tijdens de reis mag gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Aviv1 op 17-04-2018 13:08 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:19:
Maar als een verzekering ziet dat de telefoon door de wekgever is aangekocht. Vergoeden ze dat dan? Ik heb de module zakenreis aan staan..
Zoals gezegd: je werkgever zou jou aansprakelijk moeten stellen. (En jij moet checken of je verzekering schade aan andermans apparatuur vergoed. Beweren dat het je privetoestel is moet je iig niet doen).
Aviv1 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:12:

Ik wel. In http://wetten.overheid.nl...el10_Afdeling6_Artikel658 keihard verboden - zolang jij niet aantoonbaar roekeloos bent oid (edit: en het over .NL gaat en niet .BE). Als ze je niet vertrouwen en ze niet verzekerd zijn kunnen ze ook gewoon de foon verbieden te gebruiken buiten kantoor.

Dat gezegd hebbend, als je fatsoenlijk verdient en de werkgever je fatsoenlijk behandelt dan zou ik ook 'gewoon' zelf een nieuw scherm betalen. Heb ik laatst zelf ook gedaan toen ik min foon liet vallen op weg naar een Frans strand. Maar in principe is dat risico werkgever.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 23:30
[...]

Maar als een verzekering ziet dat de telefoon door de wekgever is aangekocht. Vergoeden ze dat dan? Ik heb de module zakenreis aan staan..
Dat is een vraag die je bij je reisverzekering neer zal moeten leggen dan.

Ik weet het niet zeker, maar als ik zou moeten gokken, dan zou ik zeggen van wel. Als ik een koffer van iemand leen, of een camera van iemand anders gebruik, en deze gaan kapot, dan vallen ze volgens mij ook gewoon onder de reisverzekering.
Zelf zou ik gewoon naar iedereen open kaart spelen, ook naar de verzekeraar.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 17-04-2018 12:22 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Zolang je niet met opzet je telefoon stukgemaakt hebt, dan zou dit gewoon werkgeversrisico moeten zijn. Ik zou zelf geen werkmiddelen gebruiken als je zonder opzet persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden. Dan maar geen telefoon van de zaak.

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-11 20:04
[...]

Maar als een verzekering ziet dat de telefoon door de wekgever is aangekocht. Vergoeden ze dat dan?

/edit: ja dus

[...]
Als je alles quote van je verzekering waarom dien je het dan ook gewoon niet in bij je verzekering? :+
Zaken van iemand anders kan ook gedoeld worden op particuliere personen. Kijk eens bij de uitsluitingen, dat is veel interessanter. Ziet eruit als een OHRA of FBTO reisverzekering met je modules gok ik zo?

Normaal gesproken is het zo dat als je een zakelijke telefoon hebt deze eigendom is van het bedrijf en je deze dus niet kan claimen op je eigen verzekeringen. Het bedrijf is verantwoordelijk en zij kunnen jou ook niet aanspreken voor schade aan die spullen als je er gewoon "normaal" mee om bent gegaan. Dat er in het bedrijf bepaalde regelingen zijn prima, dan moet je dat met je werkgever uitzoeken.

Feitelijk is de schade ook niet ontstaan tijdens je zakenreis maar tijdens privétijd dus wel of geen zakenreis dekking zal in dit geval denk ik weinig uitmaken.

Ik ben wel benieuwd wat je reisverzekering gaat zeggen, ik hoor graag of ze dit voor je gaan vergoeden.
Normaal gesproken moet je de aankoopfactuur + aankoopnota + Boekingsbevestiging van de reis overleggen voor je reisverzekering ( die laatste 2 heb je waarschijnlijk )

[ Voor 12% gewijzigd door jantje 2 op 17-04-2018 15:19 ]

• Pindakaas
  • Laatst online: 11:32
Waarom niet de WA verzekering?

Je hebt de telefoon van "iemand anders" kapot gemaakt. Dan kan je toch gewoon je WA verzekering aanspreken? Ongeacht of je op vakantie bent of niet?

don't mind me

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03

Typhone

Who Dares Wins

F_J_K schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:21:
[...]
Dat gezegd hebbend, als je fatsoenlijk verdient en de werkgever je fatsoenlijk behandelt dan zou ik ook 'gewoon' zelf een nieuw scherm betalen. Heb ik laatst zelf ook gedaan toen ik min foon liet vallen op weg naar een Frans strand. Maar in principe is dat risico werkgever.
Ook altijd fijn dat mensen pas gaan nadenken over de gevolgen als het te laat is. Ik noem een hoesje, screenprotector etc etc. Ongeluk zit altijd in een klein hoekje en hop daar komt de verzekering met allerlei gekonkel weer om de hoek. En wij maar klagen dat premies altijd omhoog gaan :N

Ik kan de collega's met meerdere kapotte telefoons per jaar al niet meer op 1 hand tellen. Zit bij ons een soort eigen risico op na de eerste keer (met 2 jaar). Iedereen is dat verplicht te tekenen in elk geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Typhone op 17-04-2018 16:00 ]

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-11 20:04
Pindakaas schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:46:

Je hebt de telefoon van "iemand anders" kapot gemaakt. Dan kan je toch gewoon je WA verzekering aanspreken? Ongeacht of je op vakantie bent of niet?
Die geeft aan dat je niet aansprakelijk bent voor de schade aangezien dit het risico is van de werkgever.
Dus zonder aansprakelijkheid gaat de AVP niet uitkeren.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52
Pindakaas schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:46:

Als je iets huurt of leent van iemand dan heet dat opzicht. Opzicht is uitgesloten van de AVP.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49

Yucon

*broem*

Typhone schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:58:
[...]
Ook altijd fijn dat mensen pas gaan nadenken over de gevolgen als het te laat is. Ik noem een hoesje, screenprotector etc etc.
Heb je het nu over de werkgever? >:)

Zo te zien ga je er van uit dat die dingen nodig zijn om hem netjes te houden. Waarom moet de werknemer dat regelen
Pagina: 1