Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2012R2] Static IP configuratie schiet naar DHCP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 14:08

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Gisteren belde een klant dat er al een poosje geen mail binnen kwam.

Bij onderzoek bleek uiteindelijk dat er geen DNS requests uitgevoerd konden worden omdat het IPv6 autoconfiguration adres aanwezig was als default DNS server ipv de correcte.

Bij verder zoeken bleek de IPv4 configuratie op dhcp te staan ipv static.
Handmatig invoeren van de originele configuratie en alles ging weer werken. Maar toen ik de ip configuratie checkte, stond deze wel ingesteld voor DHCP. Dit gebeurt direct.

Keek ik met powershell, was DHCP uit.
wtfdhcp?

De server is nu gewoon bereikbaar en alles werkt, maar deze weergave geeft me niet het vertrouwen dat bij een volgende reboot (de 19e gaan er weer updates uitgerold worden naar deze machine) alles blijft werken en de server niet een DHCP adres krijgt.

Ik heb al legio zaken geprobeerd, maar het lijkt allemaal niet tot een permanente oplossing te komen.

Server is een Hyper-V 2012R2 Guest op 2012R2 Standard.
Rollen zijn: DC, DNS, Exchange en Filesharing

DHCP wordt door de router/firewall georganiseerd.

Wat ik gedaan heb:
Duplicate IP check
Server reboot
Hyper-V host reboot
vNIC verwijderd en opnieuw toegevoegd
Nieuwe vNIC toegevoegd en deze voorzien van het statische IP
netsh int ip reset uitgevoerd

De meeste oplossingen eigenlijk al geprobeerd waar Google mee naar boven komt.

Ik heb voor de "veiligheid" nu ook maar een DHCP reservering aangemaakt zodat de server bij een herstart en hij naar DHCP schiet, er een buffer is om dit op te vangen..
Maar goed, is geen mooie oplossing

Komt iemand hier dit probleem voor? Vaker gezien? Is er misschien ergens een patch die dit veroorzaakt?
Laatste run was 1mnd geleden. Het kan natuurlijk zijn dat de server sinds die tijd issues is gaan vertonen, maar om nu maar at random updates te gaan deinstalleren....

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Alle reacties

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 14:08

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
*O* *O* Hebbes!! *O* *O*

Heb de machine even uit een backup restored naar mijn labje om ermee te kunnen klooien en na wat tests blijkt de oplossing heul simpel:
  1. Verwijder de entry 'Config' uit \HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Network
  2. Deze stap hoeft niet altijd uitgevoerd te worden, maar in deze kwestie was het wel noodzakelijk:
    Verwijder de NIC uit de hardware lijst.
  3. Reboot de server
Hierna kon ik weer de IP adressen op de reguliere methode zien/aanpassen.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku