Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jbuijvoets
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-01-2021
Hallo,

ik ben benieuwd naar als je programmas vanaf een server naar werkmachines kunt hosten zodat gebruikers deze kunnen gebruiken. (applicatie server)

is er in windows server een regel(functie) die je in staat stelt om programma's te hosten en af te dwingen naar gebruikers/ machines toe.

Ik zit te kijken als er een makkelijke manier is om programma's in het netwerk te kunnen draaien en je niet alles per machine appart hoeft te installeren. Als er een net werk is met een stuk of 50 cliënts dan word het niet te doen om alle applicaties per machine te beheren en te onderhouden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, er zijn verschillende opties om applicaties op een netwerk bekend te maken.

Gezien de vraagstelling, vraag ik me af of het aan jou besteed is.

Je kan aan de gang met (bijvoorbeeld) echte client-server applicaties zoals Exact, je kan published desktops/applications aanbieden middels verschillende vendors maar je kan ook je clients deployen/provisionen met unattended installs, AppV packages, etc.

Dus, wat had je nou eigenlijk in gedachten en wat moet ik me voorstellen bij "windows server" want dat is een algemene naamgeving en je praat niet of Roles, Features of andere noodzakelijke info (zoals wat voor clients je hebt)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Question Mark
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jbuijvoets schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:58:
Als er een net werk is met een stuk of 50 cliënts dan word het niet te doen om alle applicaties per machine te beheren en te onderhouden.
Tuurlijk wel, je moet het alleen niet handmatig willen doen...

Vertel daar eerst eens over wat voor omgeving we het over hebben. Windows? Non-Windows? Wat voor applicaties?

En heel belangrijk, wat heb je allemaal zelf al uitgezocht en ontdekt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

jbuijvoets schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:58:
is er in windows server een regel(functie) die je in staat stelt om programma's te hosten en af te dwingen naar gebruikers/ machines toe.
Met een correcte GPO kan dat gerealiseerd worden. Iedere applicatie een nieuwe policy, zodat je per b.v. verdieping/soort werkplek de vereiste software kan installeren.

Ik heb meerdere herinstallaties gerealiseerd, waar binnen 48 uur een compleet netwerk van 100+ clients (met 300+ applicaties in GPO's) wordt geherinstalleerd. Een bedrijf in een weekeind fysiek verhuizen en herinstalleren naar een "papierloos kantoor".
Ik zit te kijken als er een makkelijke manier is om programma's in het netwerk te kunnen draaien en je niet alles per machine appart hoeft te installeren. Als er een net werk is met een stuk of 50 cliënts dan word het niet te doen om alle applicaties per machine te beheren en te onderhouden.
GPO's, OU's, etc. Microsoft heeft ook nog "PowerShell 5 DSC". Windows kan op meerdere manieren software installeren.

Dit komt niet in de buurt van Ansible, Puppet, Chef, etc. Ik raad je aan om je in te lezen in Configuration Management.
Question Mark schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:08:
[...]

Ja, dat dus! We werken tenslotte in de automagisering. It's like magic! 8)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Imho is SCCM koning voor Configuration Management in Windows omgevingen. (Bijna) alles onder een dak.

• jbuijvoets
MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:26:
Ja, er zijn verschillende opties om applicaties op een netwerk bekend te maken.

Gezien de vraagstelling, vraag ik me af of het aan jou besteed is.

Je kan aan de gang met (bijvoorbeeld) echte client-server applicaties zoals Exact, je kan published desktops/applications aanbieden middels verschillende vendors maar je kan ook je clients deployen/provisionen met unattended installs, AppV packages, etc.

Dus, wat had je nou eigenlijk in gedachten en wat moet ik me voorstellen bij "windows server" want dat is een algemene naamgeving en je praat niet of Roles, Features of andere noodzakelijke info (zoals wat voor clients je hebt)?
ik zit op een ICT opleiding en ik wil juist leren om applicaties te hosten naar clients en kijken hoe dit te realiseren is (ik weet dat je een applicatie server kunt inrichten en zo maar nog niet hoe)

het is een complete windows omgeving (server en werkstations) school ziet windows als een standaard terwijl ik al bekend ben met linux omgevingen (redhat, opensuse enterprise, univention)

ik het boek staat niks over programmas hosten en beheren.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:44:
[...]

Met een correcte GPO kan dat gerealiseerd worden. Iedere applicatie een nieuwe policy, zodat je per b.v. verdieping/soort werkplek de vereiste software kan installeren.

Ik heb meerdere herinstallaties gerealiseerd, waar binnen 48 uur een compleet netwerk van 100+ clients (met 300+ applicaties in GPO's) wordt geherinstalleerd. Een bedrijf in een weekeind fysiek verhuizen en herinstalleren naar een "papierloos kantoor".

[...]

GPO's, OU's, etc. Microsoft heeft ook nog "PowerShell 5 DSC". Windows kan op meerdere manieren software installeren.

Dit komt niet in de buurt van Ansible, Puppet, Chef, etc. Ik raad je aan om je in te lezen in Configuration Management.

[...]

Ja, dat dus! We werken tenslotte in de automagisering. It's like magic! 8)
Ik moet sowiezo met GPO en OUs gaan werken ivm toewijzen van shares en ict regels afdwingen.
Question Mark schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:08:
[...]

Vertel daar eerst eens over wat voor omgeving we het over hebben. Windows? Non-Windows? Wat voor applicaties?

En heel belangrijk, wat heb je allemaal zelf al uitgezocht en ontdekt?
de reden van deze vraag is omdat we voor een school project een ict-landschap moeten inrichten.
Hierbij moeten er een paar programmas (office email ect ) beschikbaar worden gesteldvoor de gebruikers.

(helaas)moet alles in windows omgeving (ik zou meer met macOS en linux willen doen maar de standaard van school is windows omgeving) en ik heb via stage resone leren kennen (applicatie voor server beheer en werkplekken te beheren)
We moeten werken met:
Windows server 2016
windows 10 standaard

Hierbij moeten er ook programmas beschikbaar gesteld worden en ik wil weten hoe dit het beste kan en wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door jbuijvoets op 20-04-2018 13:29 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Nou... as said (in willekeurige volgorde):
  1. SCCM
  2. GPO
  3. Remote desktop of vergelijkbare oplossing
  4. App-V of andere applicatie virtualisatie + deployment
  5. Powershell DSC
  6. Ansible, puppet, chef of andere configuratie management tooling
  7. RES AM
  8. Alles voor installeren in een image en dat met WDS en/of MDT installeren
Ik kan nog wel even doorgaan als ik er meer tijd in stop. Maar verreweg de simpelste / snelste methode is via GPO applicaties deployen. Genoeg resources op internet te vinden over hoe je dat kan doen.
jbuijvoets schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:26:
[...]

(ik weet dat je een applicatie server kunt inrichten en zo maar nog niet hoe)

[...]
Wat versta je onder een applicatie server? Mijn onderbuik gevoel zegt dat je hier een verkeerd beeld bij hebt. Maar mijn onderbuik wil het ook wel is fout hebben :+ .

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik mis in bovenstaande rijtje nog de populairste manier: Webbased applicaties. Ofwel gewoon een webserver in je datacenter neerzetten en daar je applicatie op hosten. Dat vereist, in tegenstelling tot de meeste andere opties, natuurlijk wel dat je applicatie daarvoor gemaakt is. Maar voor veel bedrijven is dit tegenwoordig de eerste keuze. Dan hoef je alleen nog maar een webbrowser naar je werkstations te deployen. Ho wacht.. die staat er standaard al op :)

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:01:
Dan hoef je alleen nog maar een webbrowser naar je werkstations te deployen.
Neh, wat denk je van updates (en dan doel ik op alle software, niet alleen MS)? Leuk om een webapp te draaien, terwijl de fundering lek is.
Ik moet sowiezo met GPO en OUs gaan werken ivm toewijzen van shares en ict regels afdwingen.
Je kan GPO's dus voorzien van incremental config. Een "base" GPO, waaraan je additionele GPO's hangt (append de base config). Dan kan je b.v. OU per verdieping/type werkplek maken, en daaraan meerdere GPO's hangen. Iedere GPO kan via MSI packages of handmatig (.bat/.ps1) software installeren.
Ik heb geen VM met Windows AD, dus zou die 'incremental' GPO optie zo snel niet weten te vinden.

offtopic:
Dat zou best eens 10 jaar geleden kunnen zijn dat ik met Windows server heb gewerkt, rommel dat het is! ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:02:
[...]

Neh, wat denk je van updates (en dan doel ik op alle software, niet alleen MS)? Leuk om een webapp te draaien, terwijl de fundering lek is.
Welke lekke fundering? Alle actuele browsers worden automatisch geupdate. Tenzij je dat expliciet uitzet.
Je kan GPO's dus voorzien van incremental config. Een "base" GPO, waaraan je additionele GPO's hangt (append de base config). Dan kan je b.v. OU per verdieping/type werkplek maken, en daaraan meerdere GPO's hangen. Iedere GPO kan via MSI packages of handmatig (.bat/.ps1) software installeren.
Ik heb geen VM met Windows AD, dus zou die 'incremental' GPO optie zo snel niet weten te vinden.

offtopic:
Dat zou best eens 10 jaar geleden kunnen zijn dat ik met Windows server heb gewerkt, rommel dat het is! ;)
Je hebt ook geen idee waar je het over hebt. Er is geen incremental config met GPO’s. Ze worden gewoon in een bepaalde volgorde uitgevoerd en als je die volgorde goed kiest, kun je settings in je base GPO laten overrulen door de GPO’s die daarna worden uitgevoerd.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Felyrion

goodgoan!

[...]

de reden van deze vraag is omdat we voor een school project een ict-landschap moeten inrichten.
Hierbij moeten er een paar programmas (office email ect ) beschikbaar worden gesteldvoor de gebruikers.

(helaas)moet alles in windows omgeving (ik zou meer met macOS en linux willen doen maar de standaard van school is windows omgeving) en ik heb via stage resone leren kennen (applicatie voor server beheer en werkplekken te beheren)
We moeten werken met:
Windows server 2016
windows 10 standaard

Hierbij moeten er ook programmas beschikbaar gesteld worden en ik wil weten hoe dit het beste kan en wat de mogelijkheden zijn.
Er is (helaas) geen one-size-fits-all oplossing. Je moet aan de hand van je applicatielandschap gaan bepalen wat de beste oplossing is.
Daarnaast heb je nog zoiets als budget.

Wij gebruiken SCCM voor applicatie packaging en -uitrol voor de meeste zaken. Hier kun je ook je werkplekken van updates voorzien, allerlei security zaken afdwingen, remote ondersteuning bieden, en nog veel meer.

Vaak is er ook niet zoiets simpels als kiezen voor macOS en linux omdat veel applicaties dit niet gaan ondersteunen. Je zegt helaas, maar feit is dat in de meeste zakelijke omgevingen op windows gebaseerd zijn (los van web en hosting etc.).

Res One bestaat trouwens niet meer, die zijn overgenomen door Ivanti. Dit heet tegenwoordig Ivanti Workspace Control. Ook dit is een heel nuttige tool om werkplekken mee te beheren. Maar, zoals gezegd, alles afhankelijk van je budget. Al deze "premium" tools kosten geld.

Wil je het goedkoop houden kun je prima met GPO's etc. uit de voeten. Je hebt dan gewoon een stuk minder controle.

TL;DR
Er is geen eenduidig antwoord op dit soort vragen. Dat houdt de ICT ook leuk ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:09:
[...]

Welke lekke fundering? Alle actuele browsers worden automatisch geupdate. Tenzij je dat expliciet uitzet.
Dan zijn b.v. de font render engines niet specifiek veilig. En andere OS-based features in browsers (zoals alert(), etc).

Er zijn genoeg bedrijven waar ze automatische updates uitzetten en daar mee blijven werken.
[...]

Je hebt ook geen idee waar je het over hebt.
Dus wel. :)
Er is geen incremental config met GPO’s.
Ik heb vele jaren GPO's zitten knutselen. Blijkt dat jij deze optie niet kent.
En ik ga niet even een AD op VM installeren om de exacte optie te zoeken.
De optie die ik bedoel is loopback processing.
Felyrion schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:30:
Res One bestaat trouwens niet meer, die zijn overgenomen door Ivanti. Dit heet tegenwoordig Ivanti Workspace Control. Ook dit is een heel nuttige tool om werkplekken mee te beheren. Maar, zoals gezegd, alles afhankelijk van je budget. Al deze "premium" tools kosten geld.
Ik raad alle commerciële oplossingen af. Dan heb je weer een extra vendor lock-in.

Microsoft bied genoeg opties om Windows te beheren/installeren. Die vendor lock-in is inherent en acceptabel.
Tijd in de admins investeren (leren programmeren in PS, etc) i.p.v. commerciele tools. Stel je voor dat een admin met goeie ideeën komt door meer uniforme Microsoft kennis!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2018 17:10 . Reden: nog ff een quote toevoegen. ]

• MAX3400

MAX3400

ik ben benieuwd
+
voor een school project
Dan ben ik benieuwd waar de vraag exact vandaan komt; ondanks de antwoorden van eenieder hier, zie ik vooralsnog weinig informatie vanuit de student. Sterker nog, er wordt gezegd dat in het boek niks staat; over welk boek of welke boeken hebben we het dan?

Neem toch aan dat de vraag om een bepaalde omgeving in te richten niet op je eerste dag op school op je bord is gegooid maar dat er enig onderwijs/college is geweest en dat men nu verwacht dat de geleerde kennis wordt gecombineerd met een stukje inzicht, een stukje theorie (uit boeken), een stukje eigen inzet (zoals de site van Microsoft) en een stukje samenwerking (met andere studenten)?

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 22:55
Als ik de posts van TS lees, zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat het inrichten van een applicatieserver niet helemaal de bedoeling van de opdracht zou kunnen zijn.

Misschien is het de bedoeling dat applicaties via GPO's geïnstalleerd worden? Dus TS, vraag dit maandag even aan de docent ;)

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• jbuijvoets
Dat RES ONE is overgenomen was ik bekend mee maar noem het ff voor de makkelijkheid ;)

De opdracht is het inrichten van een ICT landschap en hierbij gebruiken we 2 servers en 2 werk stations.

Hierbij moeten er aantal zaken in opgenomen worden zoals printers, gebruikers afdelingen en zo maar ook applicaties in deze kleine omgeving kan ik gerust op werk stations de applicatie zetten en zo maar ik wil simpel weg kijken voor oplossing als het gaat om een groot landschap ;)

Er worden wat dingen genoemd wat ik kan gebruiken. Ik ga me eens hierin verdiepen en kijken als ik hiermee uit de voeten kan ;)

Oja we eruiken het boek van Smets netwerkbeheer (Windows server 2016)

• MAX3400

MAX3400

Er is weinig tot geen verschil tussen 2 werkstations deployen of 20000. Alleen de granularity waarmee je iets gaat doen kan complexer zijn, zeker als het beheer centraal op lokatie A gebeurt en 18K werkstations moeten worden aangestuurd op andere lokaties.
Oja we eruiken het boek van Smets netwerkbeheer (Windows server 2016)
Heb even snel de "werk waaiers" dafuq bekeken. Je vraagstelling uit de topicstart komt niet terug in deel 1 en deel 2 dus ik vraag me af of je niet buiten je opdracht aan het denken bent of dat de opdracht te breed geformuleerd is. Het enige wat het dichtstbij komt is je hoofdstuk WDS.

Ongetwijfeld dat ik niets/weinig op school te zoeken heb maar die 2 boeken Smets 2016 en de bijbehorende video's zijn wel erg basaal. Als je tijd/zin hebt (voor jezelf), ga eens op zoek naar MCSA / MCSE video's voor Server 2012 en Server 2016 van bedrijven als CBT Nuggets en Pluralsight. Binnenkort heb je toch vakantie en op beide sites is, dacht ik, de eerste maand toch een trial dus als we een slechte zomer krijgen, moet je maar eens wat gaan bijleren :)

• jbuijvoets
MAX3400 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:03:
[...]

Er is weinig tot geen verschil tussen 2 werkstations deployen of 20000. Alleen de granularity waarmee je iets gaat doen kan complexer zijn, zeker als het beheer centraal op lokatie A gebeurt en 18K werkstations moeten worden aangestuurd op andere lokaties.

[...]

Heb even snel de "werk waaiers" dafuq bekeken. Je vraagstelling uit de topicstart komt niet terug in deel 1 en deel 2 dus ik vraag me af of je niet buiten je opdracht aan het denken bent of dat de opdracht te breed geformuleerd is. Het enige wat het dichtstbij komt is je hoofdstuk WDS.

Ongetwijfeld dat ik niets/weinig op school te zoeken heb maar die 2 boeken Smets 2016 en de bijbehorende video's zijn wel erg basaal. Als je tijd/zin hebt (voor jezelf), ga eens op zoek naar MCSA / MCSE video's voor Server 2012 en Server 2016 van bedrijven als CBT Nuggets en Pluralsight. Binnenkort heb je toch vakantie en op beide sites is, dacht ik, de eerste maand toch een trial dus als we een slechte zomer krijgen, moet je maar eens wat gaan bijleren :)
WDS ken ik wel en heb ik op stage mee gewerkt.
Het boek is naar mij idee meer gericht op de basis (nau ja basis .. je zet wel wat op) en het kennis maken met de windows server omgeving.

Ik kan wel simpelweg het boek gaan volgen en zeggen klaar is de opdracht maar het boek volgen is appeltje eitje en geen zak aan. ik wil wat verder kijken en meer leren dan alleen in het boek staat. ADDS, print server gebruikers, gpo ect ken ik wel redelijk.

Hoewel dit niet besproken word in het boek of zo ben ik wel bezig met dit soort dingen uit te zoeken en kijken naar mogelijkheden om dingen te doen ;) ik vind het juist leuk om wat nieuwe dingen te leren kennen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

aangezien we applicatie moeten installeren en hierin niks over in het boek staat ben ik me aan het verdiepen in het beheer en uitrol van applicaties.

• MAX3400

MAX3400

jbuijvoets schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:37:
[...]

aangezien we applicatie moeten installeren en hierin niks over in het boek staat ben ik me aan het verdiepen in het beheer en uitrol van applicaties.
Eerste stap: https://support.microsoft...oftware-in-windows-server Zorg er wel voor dat je iets weet van unattend installs dus begin met iets "simpels" als https://www.adobe.com/dev...s/AdminGuide/cmdline.html

Let er wel op dat je controleert dat een applicatie geinstalleerd mag worden onder 'all users' en/of dat bepaalde reg-keys onder HKU.DEFAULT komen te staan. Anders staat de applicatie wel op een machine maar zodra een domain user aanlogt, krijgt hij/zij alsnog allerlei errors, of geen shortcuts, etc.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Pagina: 1