Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over inkomstenbelasting als ondernemer of als overige werkzaamheden.

Ik ben arbeidsongeschikt voor 45 procent. En heb hiervoor een uitkering van 6000 per jaar.
Ik moet dus voldoen aan een urencriterium van 800 uur.
Ik ben 1 januari 2017 gestart met een bedrijfje in babyartikelen die ik zelf maak.
De omzet hiervan was 4800 euro. Dit jaar heb ik verlies gemaakt - 400 euro ,
420 uur werkzaam
Daarnaast ben ik als gastouder aan het werk
Omzet 3300 euro. - kosten is 2500 winst.
450 uur.
Totaal dus 870 uur. ( voldoe aan het urencriterium)
Verder voldoe ik volgens mij aan de ondernemerscheck.behalve de kleine winst, maar er staat niet aangegeven hoeveel winst ik zou moeten hebben. Voor dit jaar verwacht ik meer inkomsten.
Zou ik inkomenbelasting als ondernemer kunnen aanvragen of moet dit als resultaat uit overige werkzaamheden.
Als ondernemer zou ik minder belasting moeten betalen en zou ik ook in aanmerking komen voor de iack.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Via die link kan je een check doen en zien of je ondernemer bent of niet.

Het aantal uur en omzet is maar een deel waar naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb de ondernemerscheck gedaan, ook dit is al lastig aangezien ik diensten en goederen lever. Als ik ze apart invul ben ik geen ondernemer, aangezien de omzet onder de 5000 is. Als ik de totale omzet bekijk zit ik boven de 5000 en wordt ik dus wel als ondernemer gezien. Voor de andere vragen voldoe ik wel.
Voor mijn bedrijfje in babyartikelen moet ik wel omzetbelasting betalen. En als gastouder niet.
De belastingtelefoon geeft ook geen duidelijkheid.
Stel ik vul het als ondernemer in , en de belastinginspecteur is het hier niet mee eens.
Dan moet ik uiteraard belasting betalen, maar is dit zonder boete of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:23:
Hoi. Ik heb de ondernemerscheck gedaan, ook dit is al lastig aangezien ik diensten en goederen lever. Als ik ze apart invul ben ik geen ondernemer, aangezien de omzet onder de 5000 is. Als ik de totale omzet bekijk zit ik boven de 5000 en wordt ik dus wel als ondernemer gezien. Voor de andere vragen voldoe ik wel.
Voor mijn bedrijfje in babyartikelen moet ik wel omzetbelasting betalen. En als gastouder niet.
Stel ik vul het als ondernemer in , en de belastinginspecteur is het hier niet mee eens.
Dan moet ik uiteraard belasting betalen, maar is dit zonder boete of iets dergelijks?
Als jij ter goede trouw alles ingevuld hebt en dacht dat je ondernemer was dan zal je geen boete krijgen de eerste keer. Als jij met het aantal uren eigenlijk op 500 zit en er van alles bij verzonnen hebt om maar over die 800 te gaan zullen ze dat niet echt kunnen waarderen, maar ik denk dat je dan de eerste keer nog geen boete zal krijgen, maar gewoon normaal de belasting zal moeten betalen.
Als je echt uitsluitsel wilt over jouw situatie dan zou je contact kunnen opnemen met de belastingdienst en een beoordeling aanvragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 17-04-2018 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Vraag het de belastingdienst, dat is de enige die hier een correcte uitspraak over kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
pirke schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:06:
Vraag het de belastingdienst, dat is de enige die hier een correcte uitspraak over kan doen.
Dat is een lastige. Volgens mij is de belastingtelefoon vrijblijvend en dus geen bindend advies. Daarnaast levert 5x bellen vaak minimaal 3 verschillende adviezen/conclusies op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Je mag toch pas aangifte doen als ondernemen, als de belastingdienst dat toestaat?? Dus tot die tijd alleen resultaat uit overige werkzaamheden.

[ Voor 26% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-04-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:23:
Volgens mag kan je die ondernemerscheck 1x invullen zeg maar, dus met alle activiteiten bij elkaar opgeteld. Dat lijkt mij althans logisch. En anders begin een bedrijfje dat zowel babykleding verkoopt als gastouders verzorgt ;)

Ik zou even de belastingtelefoon bellen met de vraag of je e.e.a. mag optellen. Noteer even wat details v/h gesprek en dan heb je je best gedaan en lijkt me ook niet dat je dan voor een boete hoeft te vrezen (mits alles naar waarheid uiteraard).
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:58:
Je mag toch pas aangifte doen als ondernemen, als de belastingdienst dat toestaat?? Dus tot die tijd alleen resultaat uit overige werkzaamheden.
Nee, je kan gewoon zelf bepalen dat je ondernemer bent adhv diverse criteria. Belastingdienst kan het daar uiteraard wel mee oneens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:10:
..
Nee, je kan gewoon zelf bepalen dat je ondernemer bent adhv diverse criteria. Belastingdienst kan het daar uiteraard wel mee oneens zijn.
Toch zal je de Belastingdienst moeten verzoeken om aan jou een O-biljet (dus voor ondernemers) uit te reiken. Met de software van de Belastingdienst kan je ook geen IB-winstaangifte doen als je daar niet voor bent uitgenodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
ybos schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:38:
[...]

Dat is een lastige. Volgens mij is de belastingtelefoon vrijblijvend en dus geen bindend advies. Daarnaast levert 5x bellen vaak minimaal 3 verschillende adviezen/conclusies op :X
Denk je echt dat je op dit forum een betere uitspraak krijgt?

Als je een bindende uitspraak wilt kun je hem altijd schriftelijk aan de belastingdienst stellen, krijg je schriftelijk antwoord. Wat daar dan in staat doe je, en de brief goed bewaren. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor alle adviezen. De uren heb ik allemaal geregistreerd, dus daar ben ik niet zo bang voor. Ik had idd gelezen dat je een o biljet moet aanvragen. Ik heb hier meer info gekregen dan via de belastingdienst.
Vanmiddag komt de belastingadviseur, dus ik ben benieuwd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:22
Wat is uit het gesprek voortgekomen?

Ik zou verwachten dat je alles bij elkaar moet optellen, want 1 natuurlijke persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je een betrouwbaar antwoord wil krijgen van de belastingdienst, eentje waar je ook rechten aan kan ontlenen, moet je 'n brief sturen aan de inspecteur der belastingen. Dan krijg je zwart-op-wit antwoord.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1