Verband zoeken in excel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 09:00
Beste Mede tweakers,

Op het moment ben ik bezig met een groot excel bestand voor mijn stage. Nu ben ik bezig met het filteren van de data en hieruit wil ik een analyse doen. Alleen daarmee loop ik tegen een probleem aan. Ik heb geen idee hoe ik de gefilterde data kan uitzetten op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/2a6f978f3b511f2bfe0f0f2b49b50321.png

In kolom T-U-V-W staat de data. Kolom 1 gebruik ik om een waarde aan te geven voor kolom B t/m R. Zodat hij in die formule het kan optellen. Kolom S is het totaal aantal bewerkingen van 1 Nummer.

In het oranje staat een voorbeeld met waar ik naar opzoek ben.
alvast bedankt.

Beste antwoord (via joshje op 18-04-2018 14:48)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Stap1 is idd een draaitabel om iets te krijgen als A1:S15. In plaats van een draaitabel kun je ook een lading aantallen.als() gebruiken.

Het in paren voorkomen van twee of meer bewerkingen vind je met bv

=som((b2:b15)*(C2:c15)) matrixformule dus invoeren met [crtrl-shift-enter] of ook hier aantallen.als(). Wil je de bereiken dynamische krijgen dan werk je ipv met harde verwijzingen met verschuivingen en vergelijken

offtopic:
'Expert gezocht' uit de titel gehaald: als dat is wat je wilt moet je naar V&A

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
Op basis waarvan kom je tot de waardes in C19:CXX? Is dat het aantal bewerkingen waarop stap B meteen volgt op stap A? (dat zou betekenen dat er voor al je Numers in T 5x de situatie is dat vlak-frezen meteen voorafgegaan wordt door 3-assig frezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 09:00
T_knoop schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:51:
Op basis waarvan kom je tot de waardes in C19:CXX? Is dat het aantal bewerkingen waarop stap B meteen volgt op stap A? (dat zou betekenen dat er voor al je Numers in T 5x de situatie is dat vlak-frezen meteen voorafgegaan wordt door 3-assig frezen?)
De waardes in C19:CXX zijn puur als voorbeeld.
Maar het inderdaad de bedoeling dat die data eruit komt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Simpelste oplossing: Gewoon kolommen erbij maken voor de combinaties, die middels een simpele vergelijkingsformule bepalen en dan met iets van een vlookup kijken welke combinaties er zijn. Tenzij je de combinaties dynamisch wilt bepalen, maar dan kom je al snel aan macro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
Ik denk dat een combinatie van wat pagani zegt over colommen erbij maken, dit stukje over het bepalen van unieke waardes: https://exceljet.net/form...-unique-items-from-a-list en een sumif zou moeten kunnen werken. Echt mooi wordt het niet, maar waarschijnlijk genoeg voor wat inzichten. De spelling van je recourcegroepen is dan wel cruciaal. Ook zul je iets moeten verzinnen om om te gaan met je uitzonderingssituaties (de eerste- en laatste bewerkingsstap van een product)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54
draaitabel
in het Engles: pivot table
aangevuld met een lading ALS()-functies

En daarna kun je evt met regressie aan de slag, om te kijken of er relevante correlaties zitten tussen verschillende variabelen.
YouTube: How to Calculate a Correlation Matrix in Excel (Three or More Variab...

[ Voor 100% gewijzigd door breew op 17-04-2018 11:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Stap1 is idd een draaitabel om iets te krijgen als A1:S15. In plaats van een draaitabel kun je ook een lading aantallen.als() gebruiken.

Het in paren voorkomen van twee of meer bewerkingen vind je met bv

=som((b2:b15)*(C2:c15)) matrixformule dus invoeren met [crtrl-shift-enter] of ook hier aantallen.als(). Wil je de bereiken dynamische krijgen dan werk je ipv met harde verwijzingen met verschuivingen en vergelijken

offtopic:
'Expert gezocht' uit de titel gehaald: als dat is wat je wilt moet je naar V&A

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1