Waarom verschil prijs zo groot US / EU

Pagina: 1
Acties:
  • 2.174 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Ik wilde laatst eens kijken wat het kost om mijn hobby (fotografie) weer een boost te geven en keek naar een camera + lens. Nu viel mij op dat het verschil in de markt nog groter is dan toen ik er vroeger naar keek. Een whopping 1000 euro verschil body + lens ~2600 euro in US en ~3600 hier in NL (de goedkoopste die ik kon vinden).

Merk/type doet er niet toe (denk ik) maar het was inderdaad de populaire Sony A7 III. Echter; zo'n groot verschil met een eerste beste webshop in US (misschien kan het nog goedkoper, dat heb ik niet eens geprobeerd op te zoeken).

Wat ik me (zeker nu) afvroeg: Hoe kan dit zo'n groot verschil zijn? Het is toch exact hetzelfde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 20:35

kevin33

Welkom in Utopia.

Was de prijs in de VS wel incl. taxes?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik het goed begrijp worden prijzen in de US standaard zonder belasting geadverteerd. Afhankelijk van de staat waar in je woont komt daar dus nog een bedrag bij voor belastingen. Dat kan (een deel van) het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 20:33

Harrie

NederVlaming

Was de US prijs inclusief sales tax? In winkels adverteren ze daar vaak zonder. Weet niet of dat voor webshops ook zo is.
Daarnaast is die daar maar enkele procenten, en hier 21%. Dat alleen geeft al een groot verschil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
not this shit again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 22:45
Heb je al eens gekeken wat de USD prijs gaat doen zodra je verder het bestelproces in gaat, en de sales/state tax verwerkt gaat worden? Om dan over de shipping nog maar te zwijgen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
Nou volgens mij niet zonder belasting op de site van amazon.com.

Ik heb er met bestellingen nooit last van gehad in elk geval (maar dat waren geen dure producten).

edit: Ik wilde eigenlijk gewoon weten hoe dit kon, buiten de wisselkoers en belasting zit er nog een huge verschil tussen. Misschien dat iemand me dat kon "leren".

[ Voor 33% gewijzigd door semicon op 17-04-2018 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Belasting, transport, importheffing en verschil in marketing.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

- garantie in EU voor consumenten is duurder
- prijs wordt aangepast aan de markt: wat kunnen ze maximaal vragen in die regio (en tegelijkertijd tegengaan van grijze import)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

En pak ook eens de wisselkoers van je bank/cc/paypal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Tel je alleen al de BTW erbij rij je al meer dan de helft van het prijsverschil er af. Blijf je nog met 450 euro zitten die zoals aangehaald andere oorzaken heeft waaronder de betere bescherming van de consument in Europa.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:35
Is verschil nogsteeds zo groot als je Europees zoekt?
https://www.heise.de/prei...s-ilce-7m3k-a1777813.html

(heb geen verstand van camera's dus geen idee of dit de versie is waar je naar kijkt)
Heb verder geen antwoord op je vraag :+, ik denk dat we hier in Nederland gewoon makkelijker of sneller zo'n bedrag er voor neer willen leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door saveljos op 17-04-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:57
semicon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:47:
Nou volgens mij niet zonder belasting op de site van amazon.com.

Ik heb er met bestellingen nooit last van gehad in elk geval (maar dat waren geen dure producten).

edit: Ik wilde eigenlijk gewoon weten hoe dit kon, buiten de wisselkoers en belasting zit er nog een huge verschil tussen. Misschien dat iemand me dat kon "leren".
In de VS is tax per staat verschillend. Vandaar dat men deze niet toont, en pas wordt berekend nadat het adres is ingevoerd. Kies je voor NL, wordt deze niet berekend, en gaat men er vanuit dat de NL douane dit voor je naheft.

En voor de rest, stel je vraag aan onze overheid, waarom betalen wij importheffing op import producten?

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 17-04-2018 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38

Bob Popcorn

Plop!

https://www.kamera-expres...v8E1Ie-oK3-UaAhkREALw_wcB

Bedoel je deze, in Nederland ook verkrijgbaar voor 2499?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
Ik kan zelf prima googlen naar de prijzen in EU. De prijzen zijn hier gewoon een stuk hoger, echt flink hoger. Verschil met vroeger (toen ik de Canon 6D nieuw kocht) is nog groter.

Was vooral geinteresseerd in de uitleg _ waarom _. Ik begrijp dat zelf niet goed.

Ik snap een paar % wel, vervoer hier naar toe. Misschien belasting.. Garantie snapte ik niet helemaal (want die moet je bij de meeste webshops erbij kopen als je meer dan 2 jaar wilt en meer dan alleen "hij doet het niet", dus denk dat garantie geen argument is).

Het is volgens mij ook geen Amerikaans bedrijf, dus dat kon het ook niet zijn dacht ik.

Misschien is 'opslag' duurder in de EU? Of zijn het juist de havens (waar het binnenkomt) die er meer op (moeten) verdienen?

edit: @renegrunn het is zelfs met invoerbelasting goedkoper.. Je zit alleen met support als er wat met je artikel is, en dat je een paar dagen meer moet wachten.

Hoopte dit hier te weten te komen :) Ik koop hem uiteindelijk toch in NL (waarschijnlijk), ondanks dat het zo veel meer is..

edit2: @ehtweak 2299 in EU vs 1998 dollar (=1611 eur) . niet veel verschil? Zonder lens scheelt het al 688 eur!

[ Voor 13% gewijzigd door semicon op 17-04-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vervoer naar hier toe?

Waar denk je dat die camera's gemaakt worden? Niet in de USofA hoor... ;)

In het algemeen is consumentenbescherming in de EU beter geregeld dan in de USA. En uiteindelijk heeft dat z'n weerslag in de prijs.
De haven verdient er niet meer of minder aan. De container overslagterminal zal het een worst wezen of er camera's, luiers of worst in een container zit.

Maar heb je die link niet gezien van @Bob Popcorn ? Imho is het prijsverschil nihil... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:57
semicon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:27:

Het is volgens mij ook geen Amerikaans bedrijf, dus dat kon het ook niet zijn dacht ik.

Misschien is 'opslag' duurder in de EU? Of zijn het juist de havens (waar het binnenkomt) die er meer op (moeten) verdienen?

edit: @renegrunn het is zelfs met invoerbelasting goedkoper.. Je zit alleen met support als er wat met je artikel is, en dat je een paar dagen meer moet wachten.

Hoopte dit hier te weten te komen :) Ik koop hem uiteindelijk toch in NL (waarschijnlijk), ondanks dat het zo veel meer is..
Waar ik op doelde is dat de individuele invoerbelasting (die jij direct afdraagt) los staat van importheffingen die landen daarvoor al heffen om de interne markt te reguleren. Kijk b.v. nu naar het geintje dat Trump uithaalt met staal. Ineens wordt mogelijk staal factor x hoger in de VS. NL / EU heft bijvoorbeeld relatief veel op buitenlandse fietsen om onze eigen merken in stand te houden, en niet door Chinese merken de markt kapot te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit gaat meer over Shoppen. Tikje naar SF.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:12:
En pak ook eens de wisselkoers van je bank/cc/paypal
Via PayPal met CC altijd betalen in de currency van de verkoper, scheelt je een hele nadelige wisselkoers. Paypal verdient hier namelijk smerig veel mee. Deze optie zit ergens heel diep verstopt in de instellingen. Het heeft mij inmiddels als vele euro's bespaard :) Zie hier een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
2600*1,21 (btw) = 3146. Volgens mij is er ook geen invoertax voor consumer electronics in de USA. In de Eu is die 4% (als ik mij goed herinner). Dan komt er zoals eerder al gemeld de uitgebreidere garantie in de EU. Dat gaat zich ook in de prijs manifesteren. Daarbovenop gaat de prijs hoog genoeg zetten dat ze geen last hebben van eventuele schommelingen in wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
semicon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:27:
Ik kan zelf prima googlen naar de prijzen in EU. De prijzen zijn hier gewoon een stuk hoger, echt flink hoger. Verschil met vroeger (toen ik de Canon 6D nieuw kocht) is nog groter.

Was vooral geinteresseerd in de uitleg _ waarom _. Ik begrijp dat zelf niet goed.

Ik snap een paar % wel, vervoer hier naar toe. Misschien belasting.. Garantie snapte ik niet helemaal (want die moet je bij de meeste webshops erbij kopen als je meer dan 2 jaar wilt en meer dan alleen "hij doet het niet", dus denk dat garantie geen argument is).

edit2: @ehtweak 2299 in EU vs 1998 dollar (=1611 eur) . niet veel verschil? Zonder lens scheelt het al 688 eur!
Ga er maar vanuit dat alle US prijzen exclusief BTW zijn. Dit verschilt per staat en word zelfs in fysieke winkels en restaurants nergens bij opgeteld. In webshops komt die belasting er vaak ook pas tijdens de checkout bij, op het moment dat je het verzend adres in geeft (aan de hand hier van word de belasting berekend).

De belasting verschilt per staat en kan zelfs 0% zijn. Wil je dus weten wat die kost inclusief NL BTW dan mag je er 21% bij optellen.

En dan heb je nog de wisselkoers, vaak word de prijs omgezet naar rato waardoor het voor de inwoners ongeveer even duur is.

Importeren is echt zinloos. Je moet invoerrechten, transport en BTW betalen . Vooral die laatste twee zijn erg duur.

Ga je naar de VS dan kun je het wel meenemen. Gooi wel alle verpakkingen etc. weg zo dat het aannemelijk is dat je hem al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Er is op internet informatie genoeg te vinden over prijzen van US vs EU en ook op GoT kan je er wel het e.e.a. over vinden. Dat samen met wat eigen inzet die ik mis maakt dat ik dit topic van een slotje voorzie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.