Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-05 14:05
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak en dan kom ik toch op een paar vragen. Ik stel ze apart.
Het elektra loopt buitenom langs de gevel naar beneden. Kan ik voor de aarding van de frames een blanke aardedraad (6mm2) gebruiken en die buitenom leiden, of houdt de aardedraad dat (op den duur) niet? Kan ik de draad in een elektrabuis met solarkabels mee laten lopen; of beter apart? Of moet ik helemaal niet gaan voor een blanke draad? Wat zou ik dan moeten nemen?
Dank alvast voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:08

Seafarer

XXX

vertind. Dan is het koper beschermd tegen oxidatie.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Inderdaad vertind. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:54
Kan in de buis met solar meelopen, er is geel groene kabel verkrijgbaar, net als solarkabel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Zijn zonnepanelen niet dubbel geisoleerd waardoor aarding niet verllicht is?
Of is dit niet (altijd) het geval?

Ik gok dat er 2 losse VD 6mm2 kabels voor fase en nul van de omvormer(s) naar de groepenkast lopen, meestal is dit geslagen koper ofwel een aantal kleine massieve aders getwist tot een half stugge kabel.
Waarom trek je hier dan geen zelfde type kabel van bij met geel/groene mantel. Blank koper lijkt mij een drama om mee te trekken en kan bij beschadiging van de dunne zink/tin laag alnog koperoxide gaan afgeven bij vocht.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Preciezer geformuleerd: ik aard de constructie waar op de panelen zijn gemonteerd.
Geelgroen 6mm 15 meter lang is niet zo makkelijk te vinden (ik vind het niet).
Overigens het gaat om aarden, niet om aansluiting op aardlekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Michiel310 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:09:
Het zou ook wel een heel vreemde situatie worden als je de aardedraad op een aardlekschakelaar zou willen aansluiten.. Vziw bestaan er geen aardelkschakelaars met een aarde aansluiting? Is ook niet nodig voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Preciezer geformuleerd: ik aard de constructie waar op de panelen zijn gemonteerd.
is wel prijzig op rol..

https://www.vekto.nl/6mm-...draad-massief-h07v-u-70-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:14

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb mijn panelen ook geaard met massief 6 mm2. Dat zit al sinds 2009 zo. Is bij Sunpower verplicht voor de garantie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Persoonlijk zou ik dan soepel nemen makkelijker werken en goedkoper.
https://www.vekto.nl/6mm-...esnoer-soepel-h07v-k-70-c

PS op iets als ebay.de veel goedkoper 100m 6mm2 €69
https://www.ebay.de/itm/H...m:mkXC1hG44lTxzic_19RX0yA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Die ebay is wel een goeie. Gaat ook per meter. Dank voor t zoeken

[ Voor 17% gewijzigd door Michiel310 op 18-04-2018 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Even gespit in m'n verleden.

ericplan in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

leonbong schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:45:
[...]

Persoonlijk zou ik dan soepel nemen makkelijker werken en goedkoper.
https://www.vekto.nl/6mm-...esnoer-soepel-h07v-k-70-c

PS op iets als ebay.de veel goedkoper 100m 6mm2 €69
https://www.ebay.de/itm/H...m:mkXC1hG44lTxzic_19RX0yA
Moet je wel weer een oogje aan krimpen. Massief vertind lijkt me buiten toch duurzamer (in de zin van gaat langer mee)

[ Voor 59% gewijzigd door ericplan op 18-04-2018 17:14 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij Conrad ook te koop voor 1-2 euro per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ericplan schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:07:
Even gespit in m'n verleden.

[...]

Moet je wel weer een oogje aan krimpen. Massief vertind lijkt me buiten toch duurzamer (in de zin van gaat langer mee)
Inderdaad moet oog of huls aan worden geperst.
Levensduur is niet echt een probleem gaat ruim lang genoeg mee.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 18-04-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:39
Deze manier van aarden, mag NOOIT verbonden zijn aan de aarde van de elektrische installatie in de woning, maar moet via een eigen aardpin met voldoende spreidingsweerstand worden geaard.

Het aarden van dubbel geïsoleerde apparatuur middels de aarde van de elektrische installatie leidt immers juist tot extra onveiligheid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Ivow85 Kan je dit uitleggen? Mijn zonnepanelen zijn niet dubbel geïsoleerd, de aarddraad zit in het door Sunpower gemarkeerde gat. De omvormer heeft gewoon een driepolige stekker met randaarde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51
Ivow85 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:17:
[...]Het aarden van dubbel geïsoleerde apparatuur middels de aarde van de elektrische installatie leidt immers juist tot extra onveiligheid.
Even los van bovenstaande stelling, hij aard de constructie, niet de zonnepanelen zelf. Voor als bijvoorbeeld een draad kapot schuurt tegen een montagerail. Er worden dus geen dubbel geïsoleerde apparaten geaard.
ericplan schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:56:
@Ivow85 Kan je dit uitleggen? Mijn zonnepanelen zijn niet dubbel geïsoleerd, de aarddraad zit in het door Sunpower gemarkeerde gat. De omvormer heeft gewoon een driepolige stekker met randaarde.
Ik weet niet wat een Sunpower gemarkeerd gat is maar de aarding op het dak mag volgens mij niet via de stekker van de omvormer lopen. NEN1010: H411. Stel je trekt de stekker eruit is je aarding op het dak weg. Zowel de omvormer als de constructie op het dak moeten verbonden worden met een aardrail (vereffening) bij de omvormer. De aarde via de stekker moet ook intact blijven. Je omvormer heeft een speciaal punt hiervoor. De aardrail moet verbonden worden met de hoofdaardrail van de woning. Ik zie er ook geen problemen in om het stopcontact+constructie+omvormer te aarden op de rail en deze met een eigen aardpin te gaan aarden maar dit is geen norm zover ik weet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel310
EddoH schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:24:
[...]

Het zou ook wel een heel vreemde situatie worden als je de aardedraad op een aardlekschakelaar zou willen aansluiten.. Vziw bestaan er geen aardelkschakelaars met een aarde aansluiting? Is ook niet nodig voor de werking.
[...]

Deze manier van aarden, mag NOOIT verbonden zijn aan de aarde van de elektrische installatie in de woning, maar moet via een eigen aardpin met voldoende spreidingsweerstand worden geaard.

Het aarden van dubbel geïsoleerde apparatuur middels de aarde van de elektrische installatie leidt immers juist tot extra onveiligheid.
Beste mensen, sorry, je probeert wat duidelijk te maken en dan gaat dat mis: nee natuurlijk kan/mag je geen frames aan een aardlekschakelaar verbinden. Slaat nergens op, kwam niet in me op, maar ik had idee dat sommige reageerders wel daaraan dachten, dus ik probeerde dat idee uit de weg te nemen. Maar ja, van benoemen gaat het al rondzoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jim423 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:05:
[...]
Ik weet niet wat een Sunpower gemarkeerd gat is maar de aarding op het dak mag volgens mij niet via de stekker van de omvormer lopen. NEN1010: H411. Stel je trekt de stekker eruit is je aarding op het dak weg. Zowel de omvormer als de constructie op het dak moeten verbonden worden met een aardrail (vereffening) bij de omvormer. De aarde via de stekker moet ook intact blijven. Je omvormer heeft een speciaal punt hiervoor. De aardrail moet verbonden worden met de hoofdaardrail van de woning. Ik zie er ook geen problemen in om het stopcontact+constructie+omvormer te aarden op de rail en deze met een eigen aardpin te gaan aarden maar dit is geen norm zover ik weet.
Uiteraard loopt de aarddraad van het frame niet via de stekker, waar schrijf ik dat?

Het metalen frame van de zonnepanelen is geaard is geaard, evenals de aluminium onderconstructie. En het aardpunt is door Sunpower gemarkeerd met een aardsymbool. De 6 mm2 aarddraad is in de meterkast aan de 25 mm2 vastgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4064/4583651279_3235bb9859_z.jpg06052010118 by ericplan, on Flickr

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51
Dat zit inderdaad prima. Tegenwoordig wordt ook nog de omvormer geaard op dit aardpunt/rail.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:02
Je zou bij de betere zaken kan je het zeker wel vinden. Eventueel kan je het aankaarten bij een gamma, praxis. zij zouden het dan appart voor je kunnen bestellen.

Waarom met mantel? Aarde draad mag en kan vertind geen kwaad.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Zonnepanelen zijn niet dubbel geïsoleerd.
De eerste omvormers waren trafo types, gevolg daarvan was dat PV-panelen gescheiden waren van het net.

Bij een trafo omvormer kan een defect aan de omvormer bijna niet leiden tot DC-spanning op het net of 220AC op het frame van de panelen. Eigenlijk zitten bij een dergelijk systeem de panelen achter een scheidingstrafo

Nu zijn de meeste omvormers trafoloos nu kan het bovenstaande wel en zijn daar ook meer problemen mee.\
Een trafoloze omvormer heeft bijvoorbeeld veel meer lekstroom waardoor een normale aardlek vaak lastig is, sterker nog de vorm van lekstroom kan er toeleiden dat een normale aardlek wordt gefopt.
De opkomst van trafoloze omvormers heeft ook geleid tot de adviezen/eisen mbt werkschakelaars aan de DC zijde, omdat het scheiden van de spanningen veel lastiger is en makkelijker technisch faalt.

PS Het toepassen van gescheiden aardsystemen zoals je aangeeft is niet verstandig. Je kan dan potentieel potentiaalverschillen hebben tussen de aardsystemen, dat is zeer onwenselijk als je daar niet goed op ingericht bent.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 20-04-2018 09:07 ]

Pagina: 1