Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-11 09:32
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak en dan kom ik toch op een paar vragen. Ik stel ze apart.

Voor mijn eigen gemak wil ik de solarkabels in 3/4" elektra-buizen laten lopen (ze gaan langs de gevel 8 meter naar beneden naar de omvormer). Dat scheelt namelijk een hoop gaten boren voor de klemmen.
De 4 solarkabels (4mm2) passen met gemak in één 3/4 buis. Maar mag dat ook en is dat ook verstandig? Of beter ze te verdelen over twee buizen(er gaat nogal wat stroom doorheen). En maakt het dan nog uit of ik plus bij plus en min bij min doe of 2x plus bij min?
Dank alvast voor de antwoorden!

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
Even uit mijn hoofd, (maar moet ook te vinden zijn in NEN1010) 5 keer 4 mm² door vaste 19 mm buis.
Is alleen nog iets met max aantal bochten, anders mogen er maar vier doorheen.

edit: dat is met VD draad, die solar kabelisolatie is dikker dacht ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 17-04-2018 08:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Michiel310
zijn niet echt regels voor, zelf vind ik het wel netjes als de + en de - een eigen buis heeft.
het blijft een DC stroom zonder een beveiliging, als de omvormer stopt met werken, blijft er een Voc van de panelen komen. ;)
maar ook ik heb ze gewoon door 1 buis (kabel goot in mijn geval) lopen ;)
dus kies maar wat je handig vind.

maar deze is wel belangrijk en moet je rekening mee houden.
solarkabel kan tegen zonlicht, geen probleem.
solarkabel kan tegen water, geen probleem.
maar solarkabel kan niet tegen warm(tegen kookpunt aan) water, na langere tijd word de isolatie dan broos en dat wil je niet.
dus zorg er voor dat er geen water (wat warm kan worden) in de buis blijft staan. ;)

@Tens
ik dacht dat het 5x2,5mm VD in een 19mm buis is.
en 3x2,5mm + 2x1,5mm VD in een 16mm buis. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-04-2018 10:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
migjes schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:49:
@Michiel310

@Tens
ik dacht dat het 5x2,5mm VD in een 19mm buis is.
en 3x2,5mm + 2x1,5mm VD in een 16mm buis. ;)
Er mag meer in, die 5 keer 2,5 mm² is voor bv een kookgroep; meestal de enige 19 mm buis in een woning.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Michiel310
Dank! Dan ga ik ervan uit dat er 4 in een buis kunnen. Ik hou rekening met water (alleen maar verticale buizen).

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ben geen expert op dit gebied, maar is er niet een heel groot verschil tussen DC en AC?
Dat je 5 keer 2,5mm2 AC voor een kookgroep door een buis mag stoppen is één ding.

Maar solarkabel staat (bij een stringomvormer) zomaar 300-900Volt gelijkspanning op. Mijn onderbuik zegt dat dat hele andere karakteristieken heeft?

Idee van @migjes om de + en en de - en in aparte buizen te doen vind ik wel slim. Mocht je ooit met boren door een buis heen schieten, dan heb je niet gelijk kortsluiting.

Ik mis de kennis om er iets inhoudelijks over te zeggen, maar meen me te herinneren dat DC gevaarlijker is dan AC, gecombineerd met de hogere voltages ben ik er dus maar voorzichtig mee :X

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hier lopen de kabels vanaf het dak met 11 panelen via een kabelgoot die normaal op de plint gemonteerd wordt. Dus een buis zou goed moeten zijn. Is aangelegd door een bedrijf

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:17
@Michiel310 wel de grijze slagvaste elektra-buis gebruiken, die is beter bestand tegen UV-licht.

• Michiel310
Rouske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:43:
@Michiel310 wel de grijze slagvaste elektra-buis gebruiken, die is beter bestand tegen UV-licht.
Ik heb grijze pvc van een duitse bouwmarkt. Niet slagvast (maar hoeft ook niet, want ze zijn in zicht) wel uv bestendig :)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:50:
Ik ben geen expert op dit gebied, maar is er niet een heel groot verschil tussen DC en AC?
Dat je 5 keer 2,5mm2 AC voor een kookgroep door een buis mag stoppen is één ding.

Maar solarkabel staat (bij een stringomvormer) zomaar 300-900Volt gelijkspanning op. Mijn onderbuik zegt dat dat hele andere karakteristieken heeft?

Idee van @migjes om de + en en de - en in aparte buizen te doen vind ik wel slim. Mocht je ooit met boren door een buis heen schieten, dan heb je niet gelijk kortsluiting.

Ik mis de kennis om er iets inhoudelijks over te zeggen, maar meen me te herinneren dat DC gevaarlijker is dan AC, gecombineerd met de hogere voltages ben ik er dus maar voorzichtig mee :X
900 Volt DC op zonneschermen? Die naar een Omvormer gaan om er 230Vac van te bakken. Lijkt me niet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
sugarlee89 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:40:
[...]

900 Volt DC op zonneschermen? Die naar een Omvormer gaan om er 230Vac van te bakken. Lijkt me niet.
En waarom dan niet?

De datasheet van de eerste de beste omvormer die Google me voorschotelde accepteert een ingangsspanning van 245 V - 800 V. Zo absurd is 900V dan toch niet?

Met 6 paneeltjes kom je er idd niet aan... Maar met een streng met enkele tientallen panelen wel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Zwaardere SMA kan volgens mij tot 1000V DC.
Maar ik zou niet zien waarom het niet in buis mag? de Solar DC kabelisolatie is doorgaans toch veel sterker dan VD-draad. Uiteraard moet je wel rekening houden met de maximale spanning die de kabel/ader mag hebben en een kabelberekening doen voor de maximale stroom. Hier hou je rekening met de maximale temperatuur van de pijp, in buis, lengte en hoeveel erin de pijp zitten. Het is wel aan te raden om + en - een eigen pijp te geven indien mogelijk, zoals reeds al aangegeven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Michiel310
Mijn gevoel was ook om plussen en minnen te scheiden, maar zit daar nog een logica achter?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Michiel310 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:33:
Mijn gevoel was ook om plussen en minnen te scheiden, maar zit daar nog een logica achter?
tja als je een schop pakt en je houd de + en de - aan iedere kant van het metaal.
dan heb je nog geen seconde nodig om dwars door het metaal te branden.
een vlamboog is zo getrokken. >:)

en er is niet een echte beveiliging tussen de panelen en de omvormer.
al hangt er geen omvormer aan, de panelen blijven de Voc leveren.
en als je 12 panelen in 1 string legt, dan heb je al snel 12x40Voc=480V.
dat zijn wel hoeveelheden waar je rekening mee wil houden. ;)

je kunt de + en de - gewoon vast houden, maar nooit te gelijke tijd want dat is dan het laatste wat je doet.
in theorie begint 30V al dodelijk te worden (het is DC geen AC), dus heb respect voor de krachten van de zon. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Michiel310
Van die voltages ben ik me bewust. Scheiden van plussen minnen is dus vooral voor het geval er kortsluiting ontstaat (beschadigde kabels bijv) omdat er geen zekering op de dc kant zit. Duidelijk.
Pagina: 1