Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor programmeren/simuleren - Max €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 13:22
Goedenavond,

Ik stel deze vraag voor een vriendin van me, die (met enige spoed) op zoek is naar een laptop. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor het draaien van simulaties en programmeerwerk voor haar MSc Thesis.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor het draaien van programma's zoals python, tensorflow en ROS. Nu ben ik met python wel bekend, en denk ik dat een i5 hiervoor meer dan voldoende is. Echter ken ik de overige programma's niet, maar bij grafisch werk zal een 1050 denk ik wel volstaan!

Wat is je budget?
Het budget ligt op een maximum van €1000, maar uiteraard is minder nog beter. Het liefste zou ze rond de 750 a 800 euro uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal vaak onderweg zijn, vooral in een rugtas tussen huis en universitieit/afstudeerlocatie. Hierdoor is een 15.6 inch laptop wel gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Er zijn niet echt voorkeuren voor merk, maar er werd vanuit haar afstudeerplek aangeraden een Nvidia GPU te pakken. Hierbij denk ik dat een GTX 1050 al meer dan voldoende zal zijn. Betreffende CPU denk ik dat een i5 meer dan genoeg is.

Ik hoor graag van jullie wat jullie aanbevelen.

Groeten,

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Alle reacties

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 22:53
Wat voor studierichting gaat ze precies doen? Aangezien TensorFlow in de lijst staat, vermoed ik iets met AI / Big Data?

Python zal sowieso wel draaien, maar het hangt er vanaf wat je ermee gaat doen. Tensorflow op CPU werkt ook natuurlijk, maar als je het op de GPU wilt draaien is een NVidia met CUDA support wel handig. Hier kun je vinden welke dat zijn: https://developer.nvidia.com/cuda-gpus.

Let er wel op dat de meeste GPU's van laptops niet bulken van video ram, dus hoeveel je er echt mee opschiet is de vraag. Met 2 GB video RAM kun je niet heel veel data inladen waarmee TF aan het werk kan. En vooral het laden van de data naar de GPU is inefficient. Daarnaast heeft deep learning niet heel veel zin als je een (te) kleine dataset hebt. Gaming laptops zijn wellicht nog wel interessant, als je jezelf niet teveel stoort aan het schreeuwerige uiterlijk :)

Verder zou ik sowieso voor een fikse portie RAM gaan als ze met data aan de slag wil gaan; dat is namelijk altijd meegenomen.

Alternatief: koop een bescheiden laptop en neem een account op AWS / Azure / Google Compute Engine*. Kun je voor weinig geld ook lang computationele kracht inhuren en ben je flexibel in de manier waarop je het organiseert (enkele zware server, cluster van wat lichtere bakken, GPU box, et cetera). Nadeel is wel dat je natuurlijk je data naar de cloud moet brengen...

* Kun je zelfs 12 maanden gratis mee beginnen: https://cloud.google.com/free/

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 16-04-2018 22:32 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 11:54
zijn er geen mogelijkheden om via de uni een laptop aan te schaffen met het laptop-programma?
voorheen had je voor 1000 euro een laptop ter waarde van 2000 euro incl garantie, software etc..

...

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:38
koentjuh1987 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:44:
zijn er geen mogelijkheden om via de uni een laptop aan te schaffen met het laptop-programma?
voorheen had je voor 1000 euro een laptop ter waarde van 2000 euro incl garantie, software etc..
Bij de TU/e en TU Delft is dat in ieder geval nog steeds zo, al is het waarde verschil niet 1000,- euro. Je krijgt wel support op school en volgens mij voor 3 jaar of heel je opleiding.

Het is in ieder geval een veilige keuze als je die optie krijgt be je opleiding.

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 13:22
koentjuh1987 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:44:
Er zijn inderdaad nog steeds laptop projecten, echter is deze voor dit jaar afgelopen en kan ze hier dus geen beroep meer op doen. En aangezien ze hem al vrij snel nodig heeft is dat dus geen optie..

Alle gegeven informatie wordt meegenomen, we zullen eens kijken wat voor moois er komt!

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2