Een IPS, of toch een TN scherm, is de hz het waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fazt
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-01-2023
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe monitor voor mijn nieuwe computer.
In mijn computer zit oa een Nvidia 1080 en een i5 8600k processor.
Ik ben momenteel in het bezit van een oud Iiyama scherm van zo'n 5-6 jaar oud (1080p, 60-70hz(?)).

Ik ben op zoek naar een 1440p 27" scherm van tussen de 250 - 350 (heel misschien 400) euro.
Ik wil dit scherm gebruiken voor het spelen van games (Dark souls, Witcher 3, LoL, PUBG, Fortnite) maar ook voor het eventueel programmeren en studeren, dit betekent dus dat ik ook wel eens een langere tijd naar een voornamelijk wit scherm kijk.

Voor de rest lijkt mij het fijn om een scherm te hebben die goede kleuren aangeeft, kijkhoek geef ik niet heel veel om omdat ik als ik met andere mensen iets kijk ik vaak een tv/laptop gebruik, en niet dit scherm.

Nu heb ik al een aantal schermen op het oog, alleen word ik door nieuwe dingen die ik lees toch steeds ontmoedigt om daadwerkelijk mijn keuze te maken.

Momenteel twijfel ik tussen de volgende schermen:
De iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart
Pros:
IPS scherm, dus mooie kleuren.
Overal te bestellen, ook bij webshops met goede garanties (zodat als ik dode pixels/BLB heb dat ik hem terug kan sturen)

Cons:
Reactietijd en 60hz

De Iiyama G-Master GB2730QSU-B1 (pricewatch: Iiyama G-Master GB2730QSU-B1 Zwart
Pros:
Hogere hz, (75hz)
Lage reactietijd (1ms)
Overal te bestellen, ook bij webshops met goede garanties (zodat als ik dode pixels/BLB heb dat ik hem terug kan sturen)

Cons:
TN scherm, dus waarschijnlijk mindere kleurkwaliteit

En tot slot de pixio PX276 27 inch 144Hz (https://www.amazon.com/Pi...ive-Monitor/dp/B079GN819B)
Pros:
Hele hoge hz (144 hz(!)
Lage prijs

Cons:
TN Scherm
Alleen maar op Amazon US te bestellen
Klantenservice Pixio blijkt niet perfect (mocht ik het terug moeten sturen moet het ook naar de andere kant van de wereld)

Dit is dus een beetje waar ik momenteel tegen aan loop / mee zit. Ik heb al aardig wat uitgezocht maar kom er toch niet echt uit. Omdat de een zegt dat je prima kan gamen op een 60hz, terwijl de ander zegt dat 144hz (of iig 120hz+) een must is.

Is op 60hz gamen echt zo erg? (In het kader van screen tearing en ghosting)

Uiteraard zijn geheel andere schermen ook welkom!

Bij voorbaat bedankt!

Beste antwoord (via fazt op 22-04-2018 18:42)

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Lastig inderdaad. Ik zal je zelf niet 'pushen' naar een van de beeldschermen, al denk ik zelf dat het verstandiger is om een hogere Hz scherm te nemen. Afgezien van beeldkwaliteit is een hogere hz, naar mijn eigen mening, veel fijner. In games maar vooral ook in Windows merk ik echt dat mijn AOC (75Hz en TN) een heel stuk vloeiender is dan mijn LG (60Hz IPS). Al zijn de kijkhoeken en vooral de kleuren van de IPS enorm veel beter, merk ik in dagelijks gebruik (browsen+yt+gaming) dat die kleuren op de LG mij weinig beters bieden t.o.v de AOC.

Het is, om kort samen te vatten, een hele persoonlijke keuze. De een vindt de vloeiendheid heel belangrijk (ik :P) en de ander hecht zich meer aan realistische(re) kleuren. Is misschien minder fijn maar ik zou een keertje bij bijvoorbeeld mediamarkt langsgaan (als ze daar 75hz of hogere schermen hebben) om eventjes te kijken hoe je het ervaart.

Dus is eerder de vraag aan jou: vind je kleurkwaliteit heeeel belangrijk of hecht jij je liever aan minder tearing (smoother beeld). Ook is het verstandig dat de monitor G-Sync heeft, wat Nvidia dus heeft. Helaas zie ik geen monitoren met jouw eisen EN met G-Sync.

Over het bestellen in US: dan zou je enorm lang moeten wachten en is het maar de vraag of je garantie hebt (shipping zal wel duur zijn?) En is bij een monitor garantie wel belangrijk (als er iets faalt ofc.)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Lastig inderdaad. Ik zal je zelf niet 'pushen' naar een van de beeldschermen, al denk ik zelf dat het verstandiger is om een hogere Hz scherm te nemen. Afgezien van beeldkwaliteit is een hogere hz, naar mijn eigen mening, veel fijner. In games maar vooral ook in Windows merk ik echt dat mijn AOC (75Hz en TN) een heel stuk vloeiender is dan mijn LG (60Hz IPS). Al zijn de kijkhoeken en vooral de kleuren van de IPS enorm veel beter, merk ik in dagelijks gebruik (browsen+yt+gaming) dat die kleuren op de LG mij weinig beters bieden t.o.v de AOC.

Het is, om kort samen te vatten, een hele persoonlijke keuze. De een vindt de vloeiendheid heel belangrijk (ik :P) en de ander hecht zich meer aan realistische(re) kleuren. Is misschien minder fijn maar ik zou een keertje bij bijvoorbeeld mediamarkt langsgaan (als ze daar 75hz of hogere schermen hebben) om eventjes te kijken hoe je het ervaart.

Dus is eerder de vraag aan jou: vind je kleurkwaliteit heeeel belangrijk of hecht jij je liever aan minder tearing (smoother beeld). Ook is het verstandig dat de monitor G-Sync heeft, wat Nvidia dus heeft. Helaas zie ik geen monitoren met jouw eisen EN met G-Sync.

Over het bestellen in US: dan zou je enorm lang moeten wachten en is het maar de vraag of je garantie hebt (shipping zal wel duur zijn?) En is bij een monitor garantie wel belangrijk (als er iets faalt ofc.)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• fazt
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-01-2023
Dankjewel voor je reactie!

Wellicht dat ik dan toch maar op zoek moet naar een TN paneel met degelijke kleuren (en binnen mijn budget..) die toch een wat hogere hz heeft. Ik vind het niet erg als ik niet hoger kan spelen dan 60 fps, maar ik wil wel dat die 60 fps dan vloeiend is en zonder ghosting of screen tearing.

Daarbij, is het verschil tussen 60hz en 75hz dan wel echt aanzienlijk?

En tot slot, kent iemand een TN paneel scherm van 75+hz met goede kleuren van rond mijn budget?

• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01-2025
Hah, dat is ook een keuze waar ik mee bezig ben.. Ik game maar af en toe, en al kan daar wel een FPS tussen zitten, ik ga het er denk ik toch op wagen dit keer voor de kleuren te gaan met een IPS-scherm, de BenQ PD2700Q (4ms, 60 Hz). Deze zogenaamde 'designer monitor' krijgt overal goede reviews, voornamelijk om z'n kleuren, maar het blijft 60 Hz. Ik denk eerlijk gezegd dat ik er als (zeer) casual gamer weinig last van zal hebben - zo heb ik eerder games gespeeld op mijn Samsung TV (als 2e monitor) en nooit is me iets opgevallen. Het is afwachten natuurlijk, maar ik verwacht en hoop dat het meevalt.

Ik slaap er nog 1 nachtje over, maar neig op 't moment erg naar de BenQ :)

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door kewnert op 17-04-2018 00:51 ]