Laptop boot niet op naar verwijderen 2e SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-01-2024
Mijn vraag:

Ik heb 2 SSD's in mijn laptop zitten SSD1 512GB staat mijn OS op.
SSD2 250GB heb ik helemaal geformatteerd.

SSD2 wou ik uit mijn laptop halen om deze vervolgens in mijn PC te plaatsen.
Maar wanneer ik SSD2 uit mijn laptop haal, wil de laptop niet meer booten. Wanneer ik de laptop opstart ga ik gelijk naar de BIOS en wanneer ik onder BOOT opties kijk zie ik SSD1 ook niet meer er bij staan.

Wanneer ik SSD2 er weer in plaatst boot de laptop wel gewoon op.

Kan iemand mij hier verder mee helpen? _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik:

SSD1: Samsung 850 PRO 512GB
SSD2: Samsung 850 EVO 250GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Heb de hele BIOS al gecheckt maar heb niks kunnen vinden.
SSD2 heb ik geformatteerd.

EDIT:

Ik ben er achter gekomen dat op SSD2 de EFI-systeempartitie staat, Deze zorgt ervoor dat de laptop normaal boot. Deze partitie moet ook op SSD1 komen te staan.

Ik heb nu de volgende partities op me laptop:
SSD1: C: (Opstarten, Wisselbestand), Herstel partitie, D: (primaire partitie)
SSD2: Herstelpartitie, EFI-systeempartitie, E: primaire partitie

[ Voor 19% gewijzigd door RicoB op 17-04-2018 08:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
RicoB schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:16:
Ik heb nu de volgende partities op me laptop:
SSD1: C: (Opstarten, Wisselbestand), Herstel partitie, D: (primaire partitie)
SSD2: Herstelpartitie, EFI-systeempartitie, E: primaire partitie
De propere manier is om het systeem opnieuw te installeren en de data even op de andere schijf te zetten (als je die er toch al in hebt zitten is het niet zoveel moeite). Geef tijdens de installatie wel aan dat er een EFI systeempartitie op schijf 1 moet komen, want Windows doet dat default niet als er op schijf 2 al een EFI partitie gevonden is. Als je niet wil herinstalleren zou je kunnen overwegen om de herstel partitie op SSD 1 te wissen en in de plaats de EFI systeempartitie te zetten.

Ik heb ooit hetzelfde gedaan, met als redenering dat ik ofwel de moeite moest steken in een herinstallatie van Windows, ofwel de herstelpartitie weggooien en daarmee ook de mogelijkheden op herstel serieus beperken. Als het ooit goed fout gaat met mijn installatie zal ik dus alsnog moeten herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
Giesber schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:36:
[...]

De propere manier is om het systeem opnieuw te installeren en de data even op de andere schijf te zetten (als je die er toch al in hebt zitten is het niet zoveel moeite). Geef tijdens de installatie wel aan dat er een EFI systeempartitie op schijf 1 moet komen, want Windows doet dat default niet als er op schijf 2 al een EFI partitie gevonden is. Als je niet wil herinstalleren zou je kunnen overwegen om de herstel partitie op SSD 1 te wissen en in de plaats de EFI systeempartitie te zetten.

Ik heb ooit hetzelfde gedaan, met als redenering dat ik ofwel de moeite moest steken in een herinstallatie van Windows, ofwel de herstelpartitie weggooien en daarmee ook de mogelijkheden op herstel serieus beperken. Als het ooit goed fout gaat met mijn installatie zal ik dus alsnog moeten herinstalleren.
Bedankt voor de reactie. Ik kan dat ik Windows 10 opnieuw ga installeren op me laptop. Wanneer ik dat doe heb ik dan wel een licentie? Ik heb deze laptop gekocht met Windows 8 en daarna een upgrade gedaan naar Windows 10. Ik heb wel een gelezen dat de licentie sleutel wordt opgeslagen in de BIOS tegenwoordig, maar heb er verder geen ervaring mee.

Ik het dan ook belangrijk om weer een Windows 10 Home versie te installeren? deze gebruik ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RicoB schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:57:
[...]

Ik het dan ook belangrijk om weer een Windows 10 Home versie te installeren? deze gebruik ik nu.
Ja en nee; als de key in je BIOS zit, zal elke andere installatie automatisch zeggen dat je geen key hebt. Middels de Microsoft Media Creation Tool kan je de laatste install downloaden en daarna op bootable USB zetten voor herinstallatie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:58:
[...]

Ja en nee; als de key in je BIOS zit, zal elke andere installatie automatisch zeggen dat je geen key hebt.
Is er ook een manier om de key te achterhalen?
Zodat ik de key nog ergens vandaan kan halen, als deze (misschien) niet in de BIOS is opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Nee, niet opnieuw installeren!

Probeer eerst dit, dat kost 10 minuten en werkt waarschijnlijk:
- Doe de eerste SSD er in als dat de SSD is waar Windows op is geïnstalleerd.
Laat de andere SSD weg zodat de PC niet meer opstart (de foute situatie dus);
- start op vanaf het Windows installatiemedium (USB of DVD) (welke het precies is maakt niet uit, als het maar Windows 10 is) en kies voor Installatieherstel;
- wacht en kies dan voor de geavanceerde opties en "Opstartherstel". Volg de aanwijzingen op.
- daarna moet je rebooten en dan kan je waarschijnlijk gewoon van de SSD opstarten.
Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 17-04-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
Renault schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:43:

- start op vanaf het Windows installatiemedium (USB of DVD) (welke het precies is maakt niet uit, als het maar Windows 10 is) en kies voor Installatieherstel;
- wacht en kies dan voor de geavanceerde opties en "Opstartherstel". Volg de aanwijzingen op.
- daarna moet je rebooten en dan kan je waarschijnlijk gewoon van de SSD opstarten.
Succes!
Bedankt voor de reactie.
Ik ga dit zo eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
Renault schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:43:

Succes!
Het heeft niet gewerkt, wanneer ik op Opstartherstel druk krijg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
RicoB schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:35:
[...]

Het heeft niet gewerkt, wanneer ik op Opstartherstel druk krijg ik een foutmelding.
Dat komt dus uiteindelijk omdat opstartherstel dit niet kan oplossen. Je zal uiteindelijk een EFI systeempartitie moeten hebben, en daar is (vermoed ik toch) geen plaats meer voor op SSD1.

Vandaar dat je SSD1 ergens op SSD1 een EFI systeempartitie zal moeten zetten, ofwel een 2e opslagmedium in de laptop steken en daar de EFI systeempartitie op zetten. Het tweede geval kan je eventueel nog overwegen als er nog plaats is in de laptop (ik zie al SSD's in pricewatch vanaf €25), aan 100MB heb je genoeg dacht ik.

In het eerste geval zal je dus ergens een nieuwe partitie op de schijf moeten krijgen. Ik begrijp dat er nu 2 partities zijn: de primaire, met Windows en alle data erop; en een herstelpartitie. Je gaat dus 1 van de 2 moeten verkleinen, en als ik mij niet vergis is verkleinen hetzelfde als weggooien en opnieuw maken. Kies je de primaire partitie dan moet je van alles een backup maken, maar heb je nog de herstelpartitie, kies je de herstelpartitie dan kan je gewoon verderwerken, maar ben je de herstelpartitie kwijt.

Nu weet ik niet wat er juist op de herstelpartitie staat, ik vermoed alle data om terug naar de fabrieksinstellingen te gaan. Maar dat is bij jou Windows 8, en dat wil je misschien toch nooit meer. Maar ik heb eigenlijk geen ervaring met het herstellen vanaf zo'n partitie, dus ik kan niet echt vertellen wat de gevolgen zouden zijn van het weggooien ervan. Ik kan alleen uit ervaring vertellen dat Windows 10 nog gewoon werkt. En ik vermoed de herstelpunten ook nog (staan die niet gewoon bij de Windows installatie?), al kan ik dat misschien wel eens controleren bij mij.

Je zal misschien moeten oppassen dat je de Windows 8 key niet verwijdert, moest je die nog ooit nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 10:53

TommieW

Numa numa.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar ik heb het idee dat je veel te moeilijk doet. :P

Ja, als je aan partitie verkleint met een tool als fdisk, gooi je een partitie weg en maak je er een kleinere ervoor in de plaats. Deze wijzigingen doe je alleen in de partitietabel, het hele filesystem op disk blijft gewoon staan. Dus als je beginsector overeenkomt voor en na de wijziging, dan blijft je data gewoon staan. (Dan moet je natuurlijk het filesystem wel even vertellen dat de partitie kleiner is.)

De aanname dat per definitie je data weg is bij het verkleinen, is incorrect.

@RicoB Gewoon je Windows partitie verkleinen met 100MB, en een nieuwe EFI partitie maken van 100MB. Dan even met een Windows installatiemedium je bootloader repareren en je kan weer verder.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
TommieW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:06:
[...]

@RicoB Gewoon je Windows partitie verkleinen met 100MB, en een nieuwe EFI partitie maken van 100MB. Dan even met een Windows installatiemedium je bootloader repareren en je kan weer verder.
Oke, via schijfbeheer kan ik gewoon een deel van een partitie verkleinen met 100MB. Maar klopt het dat je via schijf beheer geen EFI partitie kan maken? ik zie namelijke alleen FAT, FAT32 en NTFS staan.

Dus opstartherstel deed het niet omdat er geen ruimte vrij was om een nieuwe EFI partitie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
RicoB schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:23:
[...]

Oke, via schijfbeheer kan ik gewoon een deel van een partitie verkleinen met 100MB. Maar klopt het dat je via schijf beheer geen EFI partitie kan maken? ik zie namelijke alleen FAT, FAT32 en NTFS staan.

Dus opstartherstel deed het niet omdat er geen ruimte vrij was om een nieuwe EFI partitie te maken?
Het zou inderdaad kunnen dat schijfbeheer geen EFI systeempartitie kan maken, ik denk dat ik dat indertijd met een Ubuntu live USB gedaan heb. Een EFI systeempartitie is overigens maar gewoon een FAT partitie met een bepaald UUID. Als je een partitie kan verkleinen zou dat een optie kunnen zijn, en dan de nieuwe partitie aanmaken met een andere tool (Ubuntu live USB, of een andere live USB met een partitioneringstool op).

Na het creëren van die partitie zou het kunnen dat ik van mijn Windows 10 USB nog de partitie moest vullen met de opstartbestanden, maar dat weet ik niet meer precies. Ik zou het zelf ook nog moeten opzoeken (ik herinner mij iets van dos achtige commando's invoeren in een herstelmodus, maar dat kan even goed een van de eerdere pogingen geweest zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het makkelijkste is om op te starten vanaf de gemaakte usb ( mediacreator )
Met de gewenste SSD aangesloten ( niet de 2e )

Tijdens de install kiezen voor nieuwe install, en in het schijfbeheer alles weghalen.
Dan Windows de boel zelf laten aanmaken, niet klooien met partition manager, externe tools of wat dan ook
( als de install om een key vraagt, kan je gewoon op "overslaan" drukken.

Na de installatie en drivermeuk heb je gewoon een geactiveerde windows, omdat jouw systeem al bij MS bekend is.

Hierna kan je eventueel met een partitionmanager de OSpartitie wat verkleinen, als je persé een 2e partitie wilt ( ik wil dat altijd wel, maar is persoonlijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
FreshMaker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:13:
Het makkelijkste is om op te starten vanaf de gemaakte usb ( mediacreator )
Met de gewenste SSD aangesloten ( niet de 2e )

Tijdens de install kiezen voor nieuwe install, en in het schijfbeheer alles weghalen.
Dan Windows de boel zelf laten aanmaken, niet klooien met partition manager, externe tools of wat dan ook
( als de install om een key vraagt, kan je gewoon op "overslaan" drukken.

Na de installatie en drivermeuk heb je gewoon een geactiveerde windows, omdat jouw systeem al bij MS bekend is.

Hierna kan je eventueel met een partitionmanager de OSpartitie wat verkleinen, als je persé een 2e partitie wilt ( ik wil dat altijd wel, maar is persoonlijk )
Je bedoeld gewoon een nieuwe installatie? Dan snap ik dat Windows gewoon nieuwe partities aanmaakt. Als ik mee de 2e SSD eruit haal zodat er een nieuwe EFI-systeem partitie wordt aangemaakt.

Ik heb ook iets gelezen dat wanneer je vanaf je Windows 10 USB boot en dan naar de command line gaat.
Dan heb je de mogelijkheid om ook partities aan te maken. Hiermee kan je je Master Boot Record herstellen.
Ik weet alleen niet of een EFI-systeempartitie hetzelfde is als een Master Boot Record.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inderdaad, waarom prutsen en klooien als het in een half uurtje allemaal geregeld is.
Anders ga je nu via de commandline prutsen, en met de kans op tegenslag, moet je weer opnieuw beginnen.

Ik begrijp de aversie van sommigen tegen een nieuwe installatie niet, kost je even, maar je weet dat alles goed zit.
in plaats van hopen dat het volgende week na een update nog steeds werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
Het handigste is inderdaad nog altijd een nieuwe installatie. Alleen begreep ik dat dat misschien problematisch was vanwege de productkey van Windows 8. Ik weet niet hoe dat zit als je de upgrade naar Windows 10 hebt gedaan. Misschien kan Microsoft daar zelf antwoord op geven?

En dan is er ook nog de vraag of alles zomaar van de schijf mag.

Vandaar dat ik even aangeef dat er ook mogelijkheden zijn zonder dataverlies en herinstallatie.

Een herinstallatie is ook niet zomaar een half uurtje bij mij. Op een half uur is Windows misschien weer draaiend, maar het opnieuw installeren van allerlei software, terugzetten van backups, voorkeuren opnieuw instellen, ... neemt meestal uren in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
Giesber schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:50:
Het handigste is inderdaad nog altijd een nieuwe installatie. Alleen begreep ik dat dat misschien problematisch was vanwege de productkey van Windows 8. Ik weet niet hoe dat zit als je de upgrade naar Windows 10 hebt gedaan. Misschien kan Microsoft daar zelf antwoord op geven?

En dan is er ook nog de vraag of alles zomaar van de schijf mag.

Vandaar dat ik even aangeef dat er ook mogelijkheden zijn zonder dataverlies en herinstallatie.

Een herinstallatie is ook niet zomaar een half uurtje bij mij. Op een half uur is Windows misschien weer draaiend, maar het opnieuw installeren van allerlei software, terugzetten van backups, voorkeuren opnieuw instellen, ... neemt meestal uren in beslag.
Klopt, dat is ook de reden waarom ik liever de EFI partitie wil herstellen. Ik heb geen zin om alle software weer te downloaden, installeren en configureren. Dat gaat veel tijd in beslag nemen.

Plus het risico dat ik mijn key kwijt raak.
Ik denk dat ik gewoon nog even wacht met het herinstalleren van Windows 10, totdat ik me computer draaiende heb. Daarna kan installeer ik me laptop opnieuw en haal ik de SSD eruit.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties! _/-\o_
Pagina: 1