Sega komt dit jaar met remasters van Shenmue I en II voor...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 22:16

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
nieuws: Sega komt dit jaar met remasters van Shenmue I en II voor pc, PS4 en ...

@Xtuv Allereerst mijn oprechte complimenten voor het correcte artikel en achtergrondinformatie.
Er werden 1,2 miljoen exemplaren van de game verkocht en dat was niet genoeg om de kosten te dekken. Daarmee werd de game een commerciële flop.
Gezien het totaal aantal verkochte SEGA Dreamcast consoles wereldwijd ~9,13 Miljoen was, was de verkoop van het spel juist een enorm succes. De verkoop van de game was dus zeker een financiele strop; maar dit was niet aan het spel te wijten; maar de beperkte "Installed Base" van slechts 9,13 Miljoen Units wereldwijd.
Er wordt ook gewerkt aan Shenmue III, maar niet door Sega. Yu Suzuki, de ontwikkelaar die de serie bedacht, verkreeg de rechten en haalde door middel van crowdfunding geld op voor een derde deel in de serie.
Dit is echt niet waar; en dit verdient opzich best een tekstwijziging. Yu Suzuki heeft destijds regelmatig aangegeven dat hij nog goede (interne) contacten heeft/had met SEGA; en dat ze hem "gunnen" de IP te gebruiken om een Shenmue 3 in beheer van YsNet te produceren.

Hier is de bekende tekst van afkomstig: "SEGA will probably let me make Shenmue 3"

Na de aankondiging van Shenmue 3 Kickstarter op E3 2015 is Yu Suzuki regelmatig gevraagd naar deze Shenmue I & II HD remaster; waar Yu altijd op heeft geantwoord "I'm not in the position" omdat de IP van Shenmue nog steeds in handen is van SEGA.

SEGA heeft Yu Suzuki volledige vrijheid gegeven in het gebruik van de Shenmue IP (voor Shenmue 3 en destijds Shenmue Gai); en archiefmateriaal, maar zeker geen "rechten verkregen" zoals dit nieuwsartikel juist wèl doet vermoeden.

Yu Suzuki verkreeg een kans / gunning / gebruik van het IP.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Richard schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:31:
[...]

Gezien het totaal aantal verkochte SEGA Dreamcast consoles wereldwijd ~9,13 Miljoen was, was de verkoop van het spel juist een enorm succes. De verkoop van de game was dus zeker een financiele strop; maar dit was niet aan het spel te wijten; maar de beperkte "Installed Base" van slechts 9,13 Miljoen Units wereldwijd.
Als je niet genoeg exemplaren verkoopt om uit de kosten te komen, dan is het gewoon een commerciële flop. Punt. Dat het relatief gezien veel heeft verkocht verandert daar niks aan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:12
@Richard Allereerst bedankt voor het compliment :)

Wat je eerste punt betreft, daarin sluit ik aan bij @Hahn. De attach rate is idd wel goed, zoals je aangeeft, maar feit is dat het spel niet genoeg heeft opgeleverd om de investering te verantwoorden. Dan is het commercieel een flop. Overigens kan ik me voorstellen dat Sega juist zo investeerde in zo'n game in de hoop om de installed base flink te verhogen. Maar echt een system seller is het dus niet geworden.

Wat betreft de rechten, goed punt. Dat is niet helemaal juist verwoord. Ik heb het aangepast :)