Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een oude Twin Frozr 560ti die flink heet wordt. Ik heb de heatsink al helemaal schoon gemaakt, fans nieuw olie gegeven, nieuwe thermal paste er tussen, maar toch raakt hij bij het gamen binnen een paar minuten aan 100C. Ik denk dat dat een harde limiet is want daar blijft het bij (en ook precies 100C, niet er boven of er onder)

Enige wat er mis ging was dat het plastic waar de fans aan vast zitten een stukje brak bij het uit elkaar halen. Met secondelijm opgelost. Fans draaien op zich goed lijkt het, ze zijn stil en glad. Openhardwaremonitor rapporteert dat ze met ~1500 RPM draaien maar weet niet of dat veel of weinig is. Nvidia control panel zegt wel dat dat 100% is van de mogelijke snelheid.

Is het tijd voor een nieuwe heatsink? Alleen de fans vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Fans draaien op zich goed lijkt het, ze zijn stil en glad. Openhardwaremonitor rapporteert dat ze met ~1500 RPM draaien maar weet niet of dat veel of weinig is
Kijk je met software of de fans draaien, of zie je daadwerkelijk dat de fans draaien?

Als ik namelijk google op oververhittende 560Ti's , kom ik verdacht veel MSI Twin Frozr's tegen, waarbij heel vaak het probleem is dat de fans, of een van de fans gewoon niks (meer) doet ongeacht fanprofiel.

Ik kan zo geen exacte getallen vinden (iedereen werkt alleen met percentages), maar 1500 RPM lijkt me redelijk weinig, en als ze echt 100% draaien, zou het moeten klinken als een 'jetfighter' (als ik her en der reacties lees, dus zeker niet stil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat gebeurt er als je er een 12cm fan op richt? Zakken de temps dan aanzienlijk? Kan je misschien een screenshot toevoegen met afterburner draaiende en monitoring schermpje "detached"?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
Nemesizz schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:37:
Kijk je met software of de fans draaien, of zie je daadwerkelijk dat de fans draaien?
Nee, ik zie dat ze draaien, heb met de kast open getest. Het was wel zo dat 1 van de 2 fans stil stond voordat ik ze schoongemaakt heb, maar nu met de nieuwe olie lopen ze goed (tenminste zo met het blote oog bekeken.)
Nemesizz schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:37:
Ik kan zo geen exacte getallen vinden (iedereen werkt alleen met percentages), maar 1500 RPM lijkt me redelijk weinig, en als ze echt 100% draaien, zou het moeten klinken als een 'jetfighter' (als ik her en der reacties lees, dus zeker niet stil).
Dat dacht ik dus ook, dus vandaar dat ik me afvraag of ze wel echt op max snelheid draaien. Vreemde is dat ze er verder goed uitzien. Als ik ze met m'n vinger een zetje geef lopen ze ook heel soepel/draaien nog een tijdje door.
millman schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:41:
Wat gebeurt er als je er een 12cm fan op richt? Zakken de temps dan aanzienlijk? Kan je misschien een screenshot toevoegen met afterburner draaiende en monitoring schermpje "detached"?
Edit: Ik had geen 12cm bij de hand maar wel gewoon een desk fan. Lijkt erop dat die de temperatuur stabiliseert rond de 85 graden. Zodra ik de fan uitzet loopt hij weer langzaam op naar 100. Daarna de fan weer aangezet en toen begon hij weer gestaag te dalen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wt3DN1n.png

Nog een laatste opmerking: als ik de fan snelheid probeer handmatig in te stellen lijkt hij helemaal niet te veranderen. Op 40% (laagst) en op 100% hoor ik geen verschil en zie ik de RPMs niet veranderen, die blijven tussen de 1400-1500.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QaW72p0.png

Conclusie: de fans werken niet goed genoeg meer(?)

[ Voor 22% gewijzigd door megamarsvin op 16-04-2018 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Die fans zijn klaar helaas, je kan nog proberen zowel afterburner als je drivers te deinstalleren, ook even met DDU, of het nog een driverfout is, maar ik vermoed dat het weinig oplost. Je kan nog met wat tierips wat goedkope fans monteren, of 2e hand een koelsetje proberen te scoren wat hier oppast, want echt geld investeren in een kaart van 50 euro zou ik niet doen.

Voor 50 euro een top uitbreiding:

V&A aangeboden: Asus GTX670-DC2-2GD5

[ Voor 50% gewijzigd door millman op 16-04-2018 23:19 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
millman schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:38:
Die fans zijn klaar helaas, je kan nog proberen zowel afterburner als je drivers te deinstalleren, ook even met DDU, of het nog een driverfout is, maar ik vermoed dat het weinig oplost. Je kan nog met wat tierips wat goedkope fans monteren, of 2e hand een koelsetje proberen te scoren wat hier oppast, want echt geld investeren in een kaart van 50 euro zou ik niet doen.

Voor 50 euro een top uitbreiding:

V&A aangeboden: Asus GTX670-DC2-2GD5
Ja voelde hem al een beetje aankomen inmiddels ;) Denk niet dat het drivers zijn, is een cleane Windows installatie, laatste drivers. Zal nog ff denken of ik een nieuw setje van Ali express bestel of misschien toch eens naar een vervanger ga zoeken.

Bedankt in ieder geval!

Edit: zie nu dat ik dit niet als vraag maar als discussie gepost heb. Kan helaas je antwoord niet als "het antwoord" aangeven.

[ Voor 6% gewijzigd door megamarsvin op 17-04-2018 12:37 ]

Pagina: 1