electrische spoel / inductie / draadloze stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34
Mijn vraag

Beetje vreemd misschien, maar 'here goes nothing'

Bestaan er al stukken, om electriciteit via 'inductie' meerdere malen door te geven?

Wij zouden graag meerdere losse stapelbare open kubussen willen maken (in verband met transport), maar deze moeten wel van stroom voorzien worden. De electriciteit zou eigenlijk dus via inductie doorgegeven moeten worden.
Zelf hebben we niet veel verstand van electirciteit etc.maar zou voor we verder gaan rondvragen eerst willen weten of het überhaupt kan.

Bestaan hier al in de handel verkrijgbare elementen voor?

Beste antwoord (via D-rez op 17-04-2018 10:51)

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
D-rez schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:41:
Hmm, ja daar was ik dus ook al bang voor. Maar dacht dat er tegenwoordig wel iets op gevonden zou zijn. (Niet echt mijn vakgebied)
Inductie is heel precies. Dat is ook waarom je tandenborstel zo precies ligt op dat voetje en bewogen kan worden tijdens het opladen.

Als het kubussen zijn, kan je met een slim ontwerp van de behuizing wel zorgen dat ze op elkaar uitlijnen. Vervolgens met slimme elektronica de energie wel doorgeven, maar je zal ongetwijfeld rekening moeten houden met boven en onder van die kubus omdat ze anders bijvoorbeeld niet opladen. Makkelijkste is om contacten in de kubus te plaatsen, die tevens de kubussen uitlijnen boven elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kweeniet wat je er mee wil voeden al met al maar via inductie spoelen heb je niet echt een hoog rendement dacht ik..

een stel simpele contacten aan elke zijde welke na stapelen netjes op elkaar aansluiten is niet mogelijk?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Voor die rendement was ik al bang idd. Maar het zou om het voeden van enkele LED lampen gaan.
En contacten willen we in dit stadium van ontwerp zo veel mogelijk vermijden, maar we beseffen ook dat dit wellicht niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Dat bestaat uiteraard, zo kun je je telefoon of elektrische tandenborstel opladen, google maar eens ;)

https://nl.aliexpress.com...chText=wireless+power+pcb

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het stapelbaar is, is het dan niet makkelijker om contacten in de poten van die kratten te stoppen? Dan kan je het gewoon bedraad doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
@Inge801 ja okay, maar ik wil dus electriciteit van de onderste naar de bovenste kunnen doorvoeren.
En de constructie zou minstens 3 kubussen hoog moeten zijn.

@Palmolive ik ben bang dat je het idee niet begrepen hebt.
Je moet het ongeveer zien als meerdere van deze volledig random en niet uitgelijnd gestapeld.
Afbeeldingslocatie: https://hwimages2.beslist.net/beslist-images/10/F300/000/010/223/10223984.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-rez schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:36:
@Inge801 ja okay, maar ik wil dus electriciteit van de onderste naar de bovenste kunnen doorvoeren.

@Palmolive ik ben bang dat je het idee niet begrepen hebt.
Je moet het ongeveer zien als meerdere van deze volledig random en niet uitgelijnd gestapeld.
[afbeelding]
Ah, op die manier. Maar dan wordt inductie ook nog wel lastig, dat komt redelijk precies. Zeker als je een beetje een serieuze hoeveelheid stroom wil overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Hmm, ja daar was ik dus ook al bang voor. Maar dacht dat er tegenwoordig wel iets op gevonden zou zijn. (Niet echt mijn vakgebied)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
D-rez schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:41:
Inductie is heel precies. Dat is ook waarom je tandenborstel zo precies ligt op dat voetje en bewogen kan worden tijdens het opladen.

Als het kubussen zijn, kan je met een slim ontwerp van de behuizing wel zorgen dat ze op elkaar uitlijnen. Vervolgens met slimme elektronica de energie wel doorgeven, maar je zal ongetwijfeld rekening moeten houden met boven en onder van die kubus omdat ze anders bijvoorbeeld niet opladen. Makkelijkste is om contacten in de kubus te plaatsen, die tevens de kubussen uitlijnen boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Merci allemaal.
Ik ga toch maar gewoon met kabeltjes aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

D-rez schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:36:
Dan heb je er twee per kubus nodig, onder en boven :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb weleens bij een draadloze lader gezien hoe je door gewoon simpele spoelen neer te leggen het kon werken over veel grotere afstand als normaal.

Maar ik denk dat contacten hier inderdaad handiger zijn.
Pagina: 1