Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Hi,

Ik heb intussen deze pagina gebruikt (met name de banners in het grijs) om alle domain controllers in mijn enterprise te renamen, op de FSMO na...

Ik weet wat hij doet, en er zijn verder dan AD dependencies, geen dependencies op de hostname.

Nu is de vraag, weet iemand uit ervaring of ik de zelfde rename kan doen voor de FSMO, of zal ik eerst de roles moeten migreren?

Overigens heb ik nog nooit de rollen gemigreerd, maar lees dat het redelijk makkelijk (en pijnloos is), toch wil ik weten of ik iets mis. Bijv. er zijn 3 tabbladen voor de migratie, maakt de volgorde er van nog uit? Ook zag ik dat ik een 4e stap moest doen, die te maken had met het registreren van een 'Schema master' gerelateerde snap-in voor MMC, is dat ook nodig?

Forest functional level: Windows Server 2008 R2

Ik hoor het zoals gewoonlijk graag :)

Alvorens dank.

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

[ Voor 3% gewijzigd door michaelbar op 16-04-2018 16:24 . Reden: 'OS' en 'functional level' toegevoegd ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zou handig zijn om wat versie informatie te weten. Welk OS draaien je DC's, op welk functional en forest level zit je omgeving?

Waarom overigens de keuze voor een rename, en geen nieuwe DC's uitgerold met de nieuwe namen? Was een mooie kans geweest om ook het onderliggende OS te upgraden (als het nog geen server 2016 is).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Het migreren van de FSMO is easy ik heb het laatst met deze handleiding gedaan (2008r2 naar 2016) https://www.petri.com/transferring_fsmo_roles

voor de schema master moet je inderdaad de regsvr32 schmmgmt.dll registreren en dan de MMC console gebruiken maar dat is allemaal vet easy.

[ Voor 40% gewijzigd door HKLM_ op 16-04-2018 15:44 ]

Cloud ☁️

• michaelbar
Hi, ik heb de originele post ge-update, zodoende heb ik nu de OS info toegevoegd.

Ik mag dan weten wat de server doet, maar een re-install wil ik liefst vermeiden daar het ook een PPTP L2TP en RADIUS server bevat die ingesteld is door een ander, dus een vervanging wil ik niet zo snel maken, vandaar mijn vraag.

Dus ik zoek toch nog antwoord op mijn vraag, dus, iemand?

Alvorens dank :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat is nu precies je probleem. Het gaat je om het hernoemen van je Windows Server begrijp ik. En je vraagt je af of je de FSMO rollen eerst moet migreren naar een andere DC voordat je de rename doet?
Ik mag dan weten wat de server doet, maar een re-install wil ik liefst vermeiden daar het ook een PPTP L2TP en RADIUS server bevat die ingesteld is door een ander, dus een vervanging wil ik niet zo snel maken, vandaar mijn vraag.
Maar je kan toch het hele Remote Access Deel laten staan? Sowieso lijkt het me niet aan te raden om RRAS op een Domain Controller te draaien.

Wat @Question Mark bedoeld is dat je een nieuwe VM (uitgaande van virtualisatie) uitrolt met de juiste naamgeving op basis van een courant OS (Windows Server 2016), welke je als DC configureert. Daarna migreer je de FSMO rollen naar de nieuwe VM's en verwijder je de DC role van je oude Windows 2012 Server(s). *

Daarna kan je de oude VM gewoon renamen, net als elke andere member server.

Je hebt dan:
1) Bereikt wat je wilt (hernoemen van oude servers)
2) Je DC's geüpgradede naar een een courant OS
3) De RRAS role van een DC verwijderd d:)b

(*) Even uitgaande van afdoende hardware resources, Virtualisatie, licenties en gerechtigd om Windows Server 2016 te draaien

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 17-04-2018 11:43 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

michaelbar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:26:
Waarom wil je dat ding niet vervangen? jij moet als beheerder sowieso de inrichting gedocumenteerd hebben, dit is een prachtige gelegenheid daarvoor.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Om nog even on topic te reageren, zit aub niet te rommelen met het registreren van een .dll om the schema master te verplaatsen. Gewoon simpel:
code:
1
Move-ADDirectoryServerOperationMasterRole -Identity UwNieuweDC -OperationMasterRole SchemaMaster,DomainNamingMaster,PDCEmulator,RIDMaster,InfrastructureMaster

Zo, klaar. En dan nog even verifieren:
code:
1
2
Get-ADForest | Select-Object SchemaMaster,DomainNamingMaster
Get-ADDomain | Select-Object PDCEmulator,InfrastructureMaster, RIDMaster

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 18:24
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:31:
Om nog even on topic te reageren, zit aub niet te rommelen met het registreren van een .dll om the schema master te verplaatsen.
Vanwaar dit tendentieuze woordgebruik? Dat "rommelen" is de gebruikelijke manier om die MMC tevoorschijn te halen... Ja, het kan -ook- met PowerShell, maar dat is zeker niet de enige (of "juiste" manier)...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• michaelbar
Powershell :) fantastisch :)

Maar hoe kan ik er voor zorgen dat dat wel goed zal gaan? Wat voor problemen kan ik verwachten? Als ik de diagnostiek van AD draait krijg ik nogal wat output, waar moet ik dan het beste op letten? Misschien begint men intussen te snappen waarom ik liever niet FSMO wil migreren of die server wil upgraden...

Dit is notabene onze productie omgeving...

Thx :)

• michaelbar
Hi allen,

Is goed gegaan :) Fijn dat PS handigje :)

Groeten :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

michaelbar schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:19:
Misschien begint men intussen te snappen waarom ik liever niet FSMO wil migreren of die server wil upgraden...
Een FSMO role transferen is gewoon een standaard actie, daar is eigenlijk totaal niks spannends aan.... Als een Schema Master om wat voor reden voor langere tijd down gaat, is het ook gewoon best practise om die Rol tijdelijk vooraf even te verplaatsen.

Als je een DC demote die toevallig een FSMO rol heeft, transferred hij die voorafgaand aan het demote proces volledig automatisch naar een andere DC.

Het renamen van een DC zou ik vele malen spannender vinden dan het transferen van een FSMO role.

Pagina: 1