Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Welk nummer is er vrij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jantje123456
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 11:55
Hallo,

ik ben bezig aan een Excel om te gebruiken in een garage.
Het gaat om een werkblad voor onze occasiewagens.

We hebben 3 vestigingen, in vestiging a gebruiken we 1 tot 100, in v B 100 tot 200 en in v C 200 tot 300 om onze occasiewagens te nummeren. (Er is een bord met deze nrs om de sleutels op te bewaren).

In kolom A voeren we het nummer in bij de juiste occasie.

Ik heb een apart tabblad gemaakt met deze nummers.
0 tot 100 in kolom A
100 tot 200 in kolom B
200 tot 300 in kolom C.

Mijn vraag (na een lange inleiding lol):
Als ik op het hoofdtabblad een nummer invoer, zou het in het 2e tabblad moeten verdwijnen en als ik op tabblad 1 weer verwijder zou het moeten terug komen in het 2e tabblad.
Zo kunnen we op tabblad 2 altijd zien wat de vrije nummers zijn.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via jantje123456 op 16-04-2018 18:50)

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Het antwoord is hierboven al gegeven gebruik vlookup, of in nederlands vert.zoeken functie

je moet op het tweede tabblad even kolom tussen voegen tussen a en b en b en c, zodat je per vestiging 2 kolommen hebt voor V(estiging)1 kolom A en B, V2 C en D, en V3 E en F

In kolom A, C en E staan de nummers, in kolom B, D en F doe je een vert.zoeken(waarde kolom er voor; kolom (als bereik dus X:X in hoofdblad waar de nummer staan;1;0). Dit geeft terug #N/B als de waarde niet is gevonden en de waarde als hij wordt gevonden.

dus bijvoorbeeld in B2 vert.zoeken(a2;hoofdblad!X:X;1;0) dit zoekt de waarde in eerste kolom van bereik X:X (dat is dus kolom X) en geeft waarde de 1 ste kolom terug (en dat is de dezelfde waarde als ze zoekt in dit geval). Hoofdblad is de naam van het hoofd tabblad. Die laatste 0 is dat je een exacte overeenkomt wilt

Je kan het dan met de functie ISNB mooi maken en kan je daar op controleren.
Dus bij voorbeeld als(niet(isnb(vert.zoeken(...)));"uitgegeven";"beschikbaar"), dan zie je de tekst uitgegeven in de kolom komen en beschikbaar als deze nog vrij is

jeanj wijzigde deze reactie 16-04-2018 17:04 (20%)

Everything is better with Bluetooth

Alle reacties

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07:59
quote:
jantje123456 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:13:
Hallo,

ik ben bezig aan een Excel om te gebruiken in een garage.
Het gaat om een werkblad voor onze occasiewagens.

We hebben 3 vestigingen, in vestiging a gebruiken we 1 tot 100, in v B 100 tot 200 en in v C 200 tot 300 om onze occasiewagens te nummeren. (Er is een bord met deze nrs om de sleutels op te bewaren).

In kolom A voeren we het nummer in bij de juiste occasie.

Ik heb een apart tabblad gemaakt met deze nummers.
0 tot 100 in kolom A
100 tot 200 in kolom B
200 tot 300 in kolom C.

Mijn vraag (na een lange inleiding lol):
Als ik op het hoofdtabblad een nummer invoer, zou het in het 2e tabblad moeten verdwijnen en als ik op tabblad 1 weer verwijder zou het moeten terug komen in het 2e tabblad.
Zo kunnen we op tabblad 2 altijd zien wat de vrije nummers zijn.

Alvast bedankt.
Dit zou denk ik mogelijk moeten zijn d.m.v verticaal zoeken.
Dat kun je over tabbladen heen strijken.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:53
Misschien is het handiger om een cursusje excel te gaat volgen in plaats van tweakers als je persoonlijke helpdesk te gebruiken? Of er gewoon iemand voor te betalen als het bedrijfsmatig is zoals in 1 van je onderstaande topics al werd gesuggereerd.

Excel kleur vak veranderen als 2 andere vakken ok zijn
Rij verwijderen met een knop
Welk nummer is er vrij?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jantje123456
Geen enkel probleem. Op een forum mag men toch vrij vragen stellen?
Indien je een probleem hebt met de vraag, negeren zou ik zeggen....

Soit vrije meningsuiting geldt niet enkel voor mezelf, maar natuurlijk ook voor u.

Indien er zicht toch iemand geroepen voelt om me verder te helpen, uw hulp zal gewaardeerd worden.
quote:
Erkel schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:23:
Misschien is het handiger om een cursusje excel te gaat volgen in plaats van tweakers als je persoonlijke helpdesk te gebruiken? Of er gewoon iemand voor te betalen als het bedrijfsmatig is zoals in 1 van je onderstaande topics al werd gesuggereerd.

Excel kleur vak veranderen als 2 andere vakken ok zijn
Rij verwijderen met een knop
Welk nummer is er vrij?

• Irwon
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:16

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-07 21:58
Snap ik de vraag nou niet? Waarom persé de koppeling tussen twee tabbladen?
Als je tabblad 1 als volgt indeelt:
A     B
#     vrij?
1       X
2
3       X
..
..
98
99      X
100

Dan kun je met 'lege cellen' filteren op kolom B toch supersnel zien welke plekken vrij zijn?

Is dat geen optie, dan zou ik een draaitabel maken. Juiste slicer/filter erop en klaar.

• evilpin0
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-07 12:28
=IF(VLOOKUP(A2;C$2:C$9;1;FALSE);1;2)

als A2 (het nummer wat je wilt checken), gevonden wordt in C$2:C$9 (column waar je zoekt) geef dan waarde 1

Met een $ zet je hem vast, je kan de formule dan doortrekken

evilpin0 wijzigde deze reactie 16-04-2018 15:19 (79%)

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• jantje123456
In kolom A volgen we niet 1,2,3,... maar staat dit door elkaar.

Ook zijn ze niet altijd allemaal in gebruik.
quote:
breew schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:48:
Snap ik de vraag nou niet? Waarom persé de koppeling tussen twee tabbladen?
Als je tabblad 1 als volgt indeelt:
A     B
#     vrij?
1       X
2
3       X
..
..
98
99      X
100

Dan kun je met 'lege cellen' filteren op kolom B toch supersnel zien welke plekken vrij zijn?

Is dat geen optie, dan zou ik een draaitabel maken. Juiste slicer/filter erop en klaar.

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-07 21:58
quote:
jantje123456 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:22:
In kolom A volgen we niet 1,2,3,... maar staat dit door elkaar.
Ook zijn ze niet altijd allemaal in gebruik.
[...]
Und? Dan zet je toch alleen een kruisje bij de 'bezette', of je maakt nog een extra kolom met 'in gebruik'..
Het nut van de koppeling over meerdere tabbladen ontgaat me volledig.. Wat zie ik over het hoofd?

• VladimirLudovic
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 30-04 21:15
Ik heb van de week een formule gemaakt die in elk geval kan aangeven wat het eerstvolgende vrije nummer in een lijst met random nummers is. Als ik je TS lees voldoet dat aan (een deel van) de functie.

{=KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(A3:A8;RIJ(A3:A8))=0;RIJ(A3:A8);"");1)}

Waarin van de getallen in bereik A3:A8 het laagste nummer wordt opgezocht.

Deze formule dus wel opslaan als Matrix formule.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-07 15:41
quote:
VladimirLudovic schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:44:
Ik heb van de week een formule gemaakt die in elk geval kan aangeven wat het eerstvolgende vrije nummer in een lijst met random nummers is. Als ik je TS lees voldoet dat aan (een deel van) de functie.

{=KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(A3:A8;RIJ(A3:A8))=0;RIJ(A3:A8);"");1)}

Waarin van de getallen in bereik A3:A8 het laagste nummer wordt opgezocht.

Deze formule dus wel opslaan als Matrix formule.
Programmeren/Formules in het Nederlands.. daar krijg ik dus kriebels van in mijn grote teen.. :X

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-07 15:05
Ik snap niet waarom je dat 2e tabblad nodig hebt. Als achter cel A1 een kenteken staat is sleutel 1 niet vrij. Scroll lekker naar beneden en je ziet een lege regel.

Hattrick: Thorgal Eagles

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap de vraag niet. Elk nummer is uniek per vestiging dus waar om moet je op een hoofdblad een nummer aanvinken en dat dan op meerdere tabbladen wel/niet terugzien?

Daarbij, is dit een gevalletje elke vestiging belt om te vertellen welke sleutel waar is opgeborgen? Of staat die sheet ergens centraal?

Wat is er mis met sorteren op 2 kolommen; vestiging en nummer? Dan heb je automatisch alle opeenvolgende en vrije "plekken per vestiging.

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-07 15:57
quote:
Een goede topicstart: De Quickstart
Om je topic zo veel mogelijk kans te geven bij de gebruikers die je zouden kunnen helpen is gebleken dat je je het best kan houden aan de volgende checklist. Er wordt aan deze checklist ook wel gerefereerd als de quickstart.

Houd je bij het openen van een topic altijd aan deze quickstart. Het is niet alleen makkelijk voor jezelf om hem erbij te houden, maar je kunt er ook simpelweg allerlei ergernissen mee voorkomen en een hoop van jouw tijd en die van je medegebruikers besparen.

Zorg dat je bekend bent met het Algemeen Beleid.
Selecteer het juiste topictype. Wanneer je een specifieke vraag hebt selecteer je uiteraard "vraag" en in vrijwel alle andere gevallen kies je "discussie."
Verzin een goede topictitel die zo duidelijk mogelijk aangeeft wat de inhoud van je topic is.
Dus bijvoorbeeld niet "[Windows] Profielprobleem" maar "[Vista] Profielwijzigingen worden niet opgeslagen".

Afhankelijk van het subforum waar je je vraag wil stellen kan een zogeheten tag ("Vista" in het hierboven genoemde voorbeeld) wenselijk zijn. Controleer dit even in de huidige lijst met topics en in de plaatselijke beleidstopics.

Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.

Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.

Geef altijd aan wat voor eventuele foutmeldingen of waarschuwingen je krijgt.
Wanneer je alles duidelijk hebt uitgelegd, vat je je probleem samen en stel je de uiteindelijke vraag.
Plaats je vraag in één topic in één forum.
Zogenaamd "crossposten" is niet gewenst. Als je er niet zeker van bent of je op de goede plaats je topic opent, neem dan contact op met een moderator.

Discussie en stellingen
Mocht je een topic willen openen waarin je niet zozeer een probleem aankaart maar een bepaald onderwerp wilt bespreken, dan is het de bedoeling dat je een duidelijk beargumenteerde stelling of mening in je topicstart verwerkt zodat er discussie kan ontstaan.
Het algemeen beleid

Alles op vrijheid van meningsuiting gooien is meer iets voor de PVV. Lees je even in over het beleid op Tweakers en GoT voordat je je aangevallen voelt als iemand je vraagt of je zelf ook wel iets probeert of bedenkt.
Daarnaast is met VLOOKUP al een behoorlijk goed idee gegeven en worden andere, praktische, ideeën genegeerd of afgeslagen. Mja, dan heb je toch denk ik wel alles uit dit topic gekregen wat eruit te halen valt.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-07 22:53
Ik zie dat je nu verschillende vragen hebt gesteld met betrekking tot Excel, nu weet ik niet zeker of alles betrekking heeft tot het zelfde Excelbestand. Maar misschien eens een optie om het programma te verplaatsen van Excel naar Access. Daarmee kun je bepaalde data ook beter beveiligen.

Zoals ik het begrijp is de situatie als volgt:
Je hebt een Excel bestand met daarin twee tabbladen
- Hoofdtab
- Vestigingentab (met daarin 3 kolommen met alle nummers)

Je wil dan in het hoofdtabblad een nummer kunnen invullen (bijvoorbeeld 121), deze moet dan uit de vestigingentab verdwijnen. Wanneer je nogmaals 121 invult, moet deze weer terugkomen in de tab?

• jantje123456
2e tablad omdat dit een mooi overzicht geeft om snel een nummer te kiezen.

Hieronder een afbeelding van de file, misschien is het zo iets duidelijker.

https://ibb.co/fVJ7CS

@MAX3400 TX!

jantje123456 wijzigde deze reactie 16-04-2018 16:28 (23%)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent al 2.5 jaar lid op Tweakers; gooi je plaatje op imgbb, Google Drive, Onedrive, whatever en knikker de bb-code op het forum. Lijkt me toch gesneden koek?

Of je wordt wat aktiever, bouw karma op en dan kan je je plaatjes bij Tweakers hosten (kan ook met een abonnement trouwens).

MAX3400 wijzigde deze reactie 16-04-2018 16:26 (5%)

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• jantje123456
Zoals ik het begrijp is de situatie als volgt:
Je hebt een Excel bestand met daarin twee tabbladen
- Hoofdtab
- Vestigingentab (met daarin 3 kolommen met alle nummers)

Je wil dan in het hoofdtabblad een nummer kunnen invullen (bijvoorbeeld 121), deze moet dan uit de vestigingentab verdwijnen. Wanneer je nogmaals 121 invult, moet deze weer terugkomen in de tab?
[/quote]

Als ik in de vestigingentab een nummer zie staan, kunnen we ervan uitgaan dat er aan dit nummer geen wagen gekoppeld is.
Als ik dan dit nummer koppel in de hoofdtab aan een binnengekomen wagen, zou ik het nummer graag zien weggaan in de vestigingentab.

Op het moment dat een wagen verkocht is, dan verwijderen we de volledige rij van deze wagen (inclusief het toegekende nummer)

Op dat moment zou dat nummer terug moeten verschijnen in de vestigingentab...

Ik ben al even aan het knutselen en met mijn zeer beperkte kennis en hulp van dit forum heb ik al heel wat in elkaar weten te stoppen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Het antwoord is hierboven al gegeven gebruik vlookup, of in nederlands vert.zoeken functie

je moet op het tweede tabblad even kolom tussen voegen tussen a en b en b en c, zodat je per vestiging 2 kolommen hebt voor V(estiging)1 kolom A en B, V2 C en D, en V3 E en F

In kolom A, C en E staan de nummers, in kolom B, D en F doe je een vert.zoeken(waarde kolom er voor; kolom (als bereik dus X:X in hoofdblad waar de nummer staan;1;0). Dit geeft terug #N/B als de waarde niet is gevonden en de waarde als hij wordt gevonden.

dus bijvoorbeeld in B2 vert.zoeken(a2;hoofdblad!X:X;1;0) dit zoekt de waarde in eerste kolom van bereik X:X (dat is dus kolom X) en geeft waarde de 1 ste kolom terug (en dat is de dezelfde waarde als ze zoekt in dit geval). Hoofdblad is de naam van het hoofd tabblad. Die laatste 0 is dat je een exacte overeenkomt wilt

Je kan het dan met de functie ISNB mooi maken en kan je daar op controleren.
Dus bij voorbeeld als(niet(isnb(vert.zoeken(...)));"uitgegeven";"beschikbaar"), dan zie je de tekst uitgegeven in de kolom komen en beschikbaar als deze nog vrij is

jeanj wijzigde deze reactie 16-04-2018 17:04 (20%)

Everything is better with Bluetooth

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:21
Los van je excel vraagstuk : is het wel verstandig om Excel als een database in te zetten (wat ik eigenlijk begrijp uit de vraagstelling)?
Ik heb vaak gezien dat dit na een aantal jaren voor een onwerkbare (of zeer inefficiënte) werksituatie op de langere termijn.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:08

Richh

Zeg maar Richard

Dat wat hierboven staat dus. Hoe doe je dat met online occasions? Waarom geef je niet gewoon iedere occasion een uniek nummer en onthoud je de locatie van iedere occasion in een andere kolom.

Het is prima een probleem waar een oplossing voor gevonden kan worden, maar ik geloof dat je dit heel anders aan moet pakken...

Mijn PC | Mijn MiLight app Android

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True