Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 707068

Topicstarter
Hallo hallo~,

Ik had wat te vragen over mn tweede build die ik in mekaar wil sjansen over een paar weken.
Het is een bijna geheel nieuwe build, enkele onderdelen komen van mn oude pc: gtx 680, de schijven en psu 750w.

Nou wou ik eerst rondom de 1700x bouwen maar kwam ik er achter dat de 2700x binnenkort al uit komt dus why not.

De mobo komt van de oude samenstelling, een collega draait daar de vorige ryzen reeks op en ik ging er een beetje vanuit dat hij ook stabiel draait op de nieuwere reeks.

Overigens doe ik niet aan OC's, handig om te weten iig.

anyway mobo: pricewatch: Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5

voor de netheid cpu: pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed

Ram doel is 32gb, 2 modulles.

Nou zat ik echter te twijfelen over RAM en heb ik daar wat vragen over. Gezien het mn tweede build is heb ik daar ook niet erg verstand van vandaar dus.
Ik heb de lijst supported ram vd mobo erbij gepakt en daarop gekeken (link: http://download.gigabyte....mory_ga-ax370-Gaming5.pdf) maar als ik dan kijk bij de specs voor de Ryzen 27x dan zie ik staan: Ondersteunde geheugenstandaarden DDR4-2933.

Nou zie ik zowieso niets van 2933 in de lijst staan vd mobo zelf en had ik wat rond gevraagd maar kreeg wat antwoorden waarvan ik eigenlijk wil weten of deze ook kloppen.

Mij werd namelijk aangeraden om ram @ 3200Ghz erin te doen en in de bios terug te zetten op de gevraagde snelheid van 2933 met XMP enabled. Is dit een juiste benadering? En wat is de XMP (ik weet waar hij zit maar niet echt wat het doet)?

Tevens, gezien ik nooit aan OCing heb gedaan is dit de enige optie die ik heb? Ik hoorde van een ander dat de 2933 een advies punt is om stabilitit te garanderen en dat je wel snellere ram kunt draaien maar dat dit miss instabiel kan zijn.

kwa wat ik zelf voor ogen had ramwijs is het volgende:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
pricewatch: Corsair Vengeance LED CMU32GX4M2C3200C16R

Alvast bedankt voor de replies, als er betere ram opties zijn dan hoor ik het graag.

edit: vragen lijstding en links naar pricewatch bijgewerkt:

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?

geschikte ram voor Ryzen 27x en bovengenoemde mobo

Wat is je budget?
Ik zit kwa kosten nu rondom de 700-800 euries voor de mobo, cpu en ram (die is rond de 410,-), daar wou ik wel in de buurt willen blijven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om:
Games, hi end photoshop, maya, painter, aef, mudbox.. dus een hoop, het is voor work & pleasure.
Huidige systeem heeft 16gb ram, loopt aardig vol als ik druk bezig ben met dingen tegelijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie post inhoud boven. GPU, psu, ssd en hdd's van vorige build. Gpu is nog de oude vanwege kosten en schaarste van gpu's, ik wacht nog wel ff daarmee. mobo is optional keuze, cpu staat vast, grootste vraagteken is ram.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie post inhoud boven

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 707068 op 16-04-2018 14:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:47
Voor feedback op de build moet je de vragen uit Nieuw: topic templates beantwoorden. Zet dan ook je lijstje in de PriceWatch.
Heb je echt 32 GB nodig?
Ik geloof dat 3200 MHz en 3000 MHz in praktijk even snel zijn, en dat je dan beter een setje met C15 ipv C16 kan nemen.
Voor gamen kan je het beste de GPU ook upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42
En dat de ryzen 2700x de snellere geheugensnelheden gaat ondersteunen wil vaak zeggen op de nieuwe x470 mobos, wil niet zeggen dat je daar ik aanneem x370 ? mobo dat ook foutloos gaan trekken.

XMP is intels extreme memory profile en is inderdaad een optie in de bios van je mobo om je ram sticks op een hogere snelheid te kunnen laten lopen dan dat ze standaard uit de doos doen.

Daarnaast had ryzen 1 post launch redelijk wat instabiliteits issues met ram snelheden, dus gezien er nog niks uit is en nog niks "officieel" getest is, embargo lift op 19de, weten we nu ook nog niet hoe het zit met stabiliteit en compabiliteit

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Skybullet schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:03:
En dat de ryzen 2700x de snellere geheugensnelheden gaat ondersteunen wil vaak zeggen op de nieuwe x470 mobos, wil niet zeggen dat je daar ik aanneem x370 ? mobo dat ook foutloos gaan trekken.
Als we de geruchten van doorgaans goed geinformeerde bronnen mogen geloven heeft AMD de kwaliteitseisen mbt geheugenpaden op moederborden voor X470 aangescherpt. Deze zouden minder ruis mogen veroorzaken, reken er dus maar op dat de betere geheugenondersteuning een x470 moederbord vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
@Skybullet Moederbord manufacturers hebben gewoon al Pinnacle Ridge specifieke QVL lijsten waarin dus gewoon Ryzen 2 compatible RAM modules staan met erachter of het ingebouwde snelheidsprofiel gewoon werkt als het aanklikt. Er is dus zeker al iets officieel getest. Niet zo gek ook, aangezien dat deel is van de ontwikkeling van moederborden.
https://www.gigabyte.com/...g-WIFI-rev-10#support-doc zie hier een voorbeeld

https://www.gigabyte.com/...ing-K5-rev-1x#support-doc Zie hier de memory support download page van het moederbord in kwestie in de topicstart, met daarbij een specifiek document voor Pinnacle Ridge, oftewel Ryzen 2

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 16-04-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42
youridv1 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:36:
@Skybullet Moederbord manufacturers hebben gewoon al Pinnacle Ridge specifieke QVL lijsten waarin dus gewoon Ryzen 2 compatible RAM modules staan met erachter of het ingebouwde snelheidsprofiel gewoon werkt als het aanklikt. Er is dus zeker al iets officieel getest. Niet zo gek ook, aangezien dat deel is van de ontwikkeling van moederborden.
https://www.gigabyte.com/...g-WIFI-rev-10#support-doc zie hier een voorbeeld
Zeker en dat geloof ik ook meteen, ik bedoelde ook meer van laten we allemaal maar eerst eens even wachten tot de eerste user reviews binnen komen. Op papier getest klinkt leuk en klonk ook bij ryzen 1 leuk, maar dat bleek nog wel wat meer voeten in de aarde te hebben.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
@Skybullet De voet in de aarde was over het algemeen dat consumenten niet de RAM van de QVL kochten. Met gevalideerd RAM was je kans op slagen na een maandje of 3 nogal groot. Het ging nogal fout bij het feit dat er nog wel eens verschillende itteraties voorkomen van RAM met een verder identieke product code.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 16-04-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 63072 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:29:
[...]

Als we de geruchten van doorgaans goed geinformeerde bronnen mogen geloven heeft AMD de kwaliteitseisen mbt geheugenpaden op moederborden voor X470 aangescherpt. Deze zouden minder ruis mogen veroorzaken, reken er dus maar op dat de betere geheugenondersteuning een x470 moederbord vereist.
Dus ik zou beter over kunnen gaan op de nieuwere x470 reeks mobo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Anoniem: 707068 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:52:
[...]

Dus ik zou beter over kunnen gaan op de nieuwere x470 reeks mobo's?
Waarschijnlijk wel, maar ik zou vooral rustig tot de reviews op de 19e wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 63072 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:53:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar ik zou vooral rustig tot de reviews op de 19e wachten.
Dat was zowieso het plan, ik wou een maand wachten na release en dan dingen gaan aanschaffen. De nieuwe parts gaan echter zo snel dat ik oa niet wist dat er nieuwe mobo's aankwamen tot ik ineens x470-ers op de winkelsite zag staan als pre order.

Hoe is het dan met die 2933 aanbevolen snelheid ram? Zou je dan 'technisch' gezien wel de gewone snelheid kunnen runnen zonder hem op 2933mhz ze hoeven zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpotron
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 22:55
Zonder twijfel is het een beter idee, niet alleen omdat X470 moederborden sneller geheugen zullen ondersteunen maar ook dingen zoals XFR 2.0 bieden wat dan weer zorgt voor hogere performance bij turbo boost, evenals wat andere nieuwe features die niet heel belangrijk zijn. Ohja, vergeet ook niet out of the box support, dus geen gezeur met BIOS moeten flashen e.d.
Pagina: 1