Is mijn laptop compatible met een 120hz extern beelscherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvnijnanten
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 10:55
Mijn vraag:
Ik ben in het bezit van een Lenovo Y510p laptop en een Acer GD245HQ beeldscherm. Het beeldscherm is in staat tot een refresh rate van 120Hz. Wanneer ik de laptop via een HDMI-kabel verbind met het beeldscherm, kan ik slechts gebruik maken van een refresh rate tot 60Hz. Ik vond reeds dat om gebruik te kunnen maken van een refresh rate van 120Hz, de DVI aansluiting van het beeldscherm gebruik moet worden. Omdat de laptop geen DVI aansluiting heeft, zocht ik naar een HDMI > DVI-D kabel. Die zijn er. Kan ik met behulp van een dergelijke kabel wel gebruik maken van de refresh rate van 120Hz?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- De laptop beschikt over een HDMI 1.4b aansluiting
- De laptop beschikt niet over een DVI aansluiting
- De laptop beschikt over 2 nVidia GT755M videokaarten (SLI)

- Het beeldscherm beschikt over een VGA, een DVI-D HDCP en een HDMI (kennelijk 1.3) aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Hier is het antwoord dat je zocht.....

YouTube: Does HDMI Support 1080p at 120Hz?

Helaas.... niet dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Beowulf65 op 16-04-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Ik vond reeds dat om gebruik te kunnen maken van een refresh rate van 120Hz, de DVI aansluiting van het beeldscherm gebruik moet worden
Dual-link DVI, en dat is meteen ook een probleem bij veel laptops en moederborden waar wel een DVI op zit; die zijn meestal single-link en kunnen het ook niet.

Losse videokaarten in desktop PC's hebben vaak wel een dual-link DVI poort en die kunnen het wel.
Omdat de laptop geen DVI aansluiting heeft, zocht ik naar een HDMI > DVI-D kabel. Die zijn er. Kan ik met behulp van een dergelijke kabel wel gebruik maken van de refresh rate van 120Hz?
Je HDMI poort kan het niet aan, dan helpt de kabel omvormen naar iets anders ook niet, omdat het signaal nog altijd uit je HDMI poort komt, die het niet aan kan :P

En ook hier weer, vaak zijn die omvormers simpel, en vaak HDMI naar single-link DVI.

Daarnaast, is het bij onboard GPU's (bij oa laptops) soms zo dat bijvoorbeeld de GPU chip een bepaalde output aankan, maar dat de fabrikant van het moederbord (van desktop of laptop) om een of andere reden voor kiest om een lagere snelheid aansluiting te gebruiken, dan kun je nog steeds niet boven die 1080P 60Hz uit (de GPU kan dan bijvoorbeeld HDMI 2.0, dus 2160P 60Hz aan, maar op het moederbord zit een tragere uitgang die niet genoeg bandbreedte heeft, dus kan die bijvoorbeeld maximaal maar 1080P 60Hz signaal uitsturen).

Enige hoop die had kunnen hebben is displayport, maar die zie ik niet zitten op de laptop als ik naar afbeeldingen zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Beowulf65 en @Nemesizz: Beiden fout. Zowel HDMI 1.4a als 1.3 kunnen gewoon 1080p60 aan:
HDMI 1.3 was released on June 22, 2006, and increased the maximum TMDS clock to 340 MHz (10.2 Gbit/s). Like previous versions, it uses 8b/10b encoding, giving it a maximum video bandwidth of 8.16 Gbit/s (1920 × 1080 at 120 Hz or 2560 × 1440 at 60 Hz).
Bron: Wikipedia: HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
@TommyboyNL
De vraag van de TS was of HDMI 120hz kan leveren en niet "1080p60", eventueel met gebruik van een HDMI naar een DVI-D kabel.

Als je die video uit mijn link hebt bekeken kom je te weten dat HDMI wel 120hz aan kan maar alleen in 3d applicaties. Gewone videosignaal is beperkt tot 60hz omdat het ontwikkeld is voor televisie en multimedia doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Beowulf65 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:31:
@TommyboyNL
De vraag van de TS was of HDMI 120hz kan leveren en niet "1080p60", eventueel met gebruik van een HDMI naar een DVI-D kabel.

Als je die video uit mijn link hebt bekeken kom je te weten dat HDMI wel 120hz aan kan maar alleen in 3d applicaties. Gewone videosignaal is beperkt tot 60hz omdat het ontwikkeld is voor televisie en multimedia doeleinden.
Excuus (en ook aan @Nemesizz uiteraard) , je hebt gelijk! Ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd. #Maandagmorgen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Nog even een review nagekeken van het scherm zelf en daar staat dit bij:
The display does come with DVI-D, DSUB15 and HDMI connectors, but you can use the 2D/3D mode in 120Hz only on the Dual-Link DVI. There is a Dual-Link DVI cable and an analogue DSUB15 video cables, bundled with the monitor, there is no HDMI cable, but as I already said you cannot send more than 60Hz as an input signal to the display through HDMI or DSUB15.
Het scherm zelf wil hoe dan ook niet op 120Hz via de HDMI of de DSUB (VGA). Dus al had je bij wijze van een GPU met een HDMI 2.0 poort en kabels en dergelijke dan nog wil het scherm niet op 120Hz via die poort.

*EDIT*
Wel jammer dat het niet zo duidelijk in de specs zelf staat, daar staat leuk bij 1080P 120Hz, maar niet op welke poort (dus iemand kan dan denken dat het op alle poorten kan).

Kon zo snel geen link bij Acer zelf vinden, misschien dat het daar duidelijker staat dat weet ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Nemesizz op 16-04-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvnijnanten
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 10:55
Dank allen, voor jullie tijdige reactie! Helaas geen 120Hz voor de deze jongen. Gelukkig had ik het beeldscherm gekregen van iemand die hem niet meer hoefde, dus er is geen geld verloren gegaan. Toch maar eens naar een desktop kijken dan!

Groet,

T.
Pagina: 1